Jump to content

Nationaldagen

Guest Lillan

Recommended Posts

SVERIGEXXNATIONALDAG

SVERIGEXXNATIONALDAG

SVERIGEXXNATIONALDAG

FU.BARÖNSKARENBRADAG

SVERIGEXXNATIONALDAG

SVERIGEXXNATIONALDAG

SVERIGEXXNATIONALDAG

Vi ska ha storbilds-TV på jobbet imorgon.. är ju fotboll. O efter hård press så har arbetsledningen gått med på att vi ska få sitta ner och kolla på matchen i lugn och ro.. på arbetstid!

Idag på nationaldagen var en vanlig arbetsdag, o folk nämnde inte ens nationaldagen en enda gång. Svenskarna måste då vara världens enda folk som jobbar stenhårt på nationaldagen..

Idag sjöng hela skolan nationalsången på skolgården. Bra kan tyckar MEN nån av musiklärarna hade gjort melodin på SYNT. Fatta att det inte blev så bra!

Imorrn är det skolavslutning. Så jag kan inte se fotbollen!!! Fast vi kanske får se andra halvlek i klassrummet.

har inte sett mkt nationaldagsfirande... men iofs så hade vi kamp idag mellan min skola och en annan, så vi har varit väldigt upptagna av det =) grymt iaf, snacka publiktryck!

sen är det ju såklart skolavslutning kl 10 imorn, vilket innebär att jag inte kan se slutet på matchen.. men jag kan ju iaf se början, det är ju alltid nåt!

HA EN TREVLIG NATIONALDAG!

du gaaaaamla du friiiiiiia du fjäällhööga nooord

åh va underbart... storbildstv är helt underbart =)

har ni hört om killen som hyrt en biosalong för att se VM?

det är här i uppsala...kanske skulle man gå dit imorron vid halv 8 och ställa sig i kö?  :D

fast f*n att min avslutning börjar 10 som sagt...

nå vad tror ni då? vem vinner?

• 4 weeks later...

På nationaldagen stod jag som hemvärnsmusiker i en park i Luleå och vi blev kommenderade i "lediga på stället" medan några nissar från någon kör gick upp på scenen för att sjunga i X antal minuter (5-10, har dåligt tidsbegrepp från det där).

För en musikkår under uppträdande betyder "lediga på stället" i princip "lystring ställ" eller nästan "givakt" men med mer valfri benplacering.

Att jag sen inte var fullt informerad om musikkårers SOP vid spelning är ju en bra ursäkt för att flytta på vikten och sånt (vi hade marscherat innan). ;)

På nationaldagen stod jag som hemvärnsmusiker i en park i Luleå och vi blev kommenderade i "lediga på stället" medan några nissar från någon kör gick upp på scenen för att sjunga i X antal minuter (5-10, har dåligt tidsbegrepp från det där).

För en musikkår under uppträdande betyder "lediga på stället" i princip "lystring ställ" eller nästan "givakt" men med mer valfri benplacering.

Att jag sen inte var fullt informerad om musikkårers SOP vid spelning är ju en bra ursäkt för att flytta på vikten och sånt (vi hade marscherat innan). ;)

Glöm inte att andas när du spelar, hjärnan behöver syre.

Är det någon som förstår vad LeadHead pratar om?

:)

Jag är förutom att jag är hemvärnsungdom även med i Hemvärnets Musikkår Norrbotten. Vi skulle spela i Luleå på nationaldagen...

Jag är alltså hobbymusiker i kronans tjänst. :D

Ok, det jobbiga (tyckte även en "riktig" musiksoldat som gjort två vändor i Arméns Musikkår Norrland) med situationen jag beskrev ovan var att vi fick stå stilla i "lediga på stället" alltför länge eftersom det efter att vi hade gjort vårt, dvs. spelat "svenska arméns paradmarsch" under hissning av svenska flaggan samt nationalsången, osv.

Vi fick vi ingen tid för att manövrera bort från scenen innan en kör rusade upp på och höll igång i på tok för många minuter. Med andra ord stod vi kvar...

Jag försökte förklara dett kort då jag inte tyckte det var någon stor grej att tala om ("vadå jobbigt att stå still", trams...).

Då det uppenbarligen inte gick fram och jag redan hade sagt A så fick jag väl säga B, här kommer uppsatsen om 6 juni.

Grejen är att för en musikkår under uppträdande betyder "lediga på stället" inte att man får gå omkring och mingla inom ett antal meter från sin formeringsplats (som i övriga armén) utan att man står stilla med blicken riktad frammåt, med benen ungfär som vid "manöver" och instrumentet i händerna eller på marken (typ bastuba och andra tunga saker).

Till detta hör alltså att man ska se prydlig och strikt ut och samtidigt kunna skrämma en civilist med blicken (eller något åt det hållet).

Detta kändes lagom kul helt oförberett och efter att ha marscherat spelandes i icke-ingånga kängor och ett för marschmusik vansinnigt tempo...

Sen att man är relativt otränad och går och spänner sig för att man knappt kan styckena och inte heller har någon erfarenhet av att marschera spelandes gör ju inte saken bättre. :???:

SOP är engelska för "Standard Operating Procedures", dvs. jag var inte medveten om att man skulle stå helt still, bara att man skulle stå på samma plats...

Tack för det annars hade man haft rejält ont i fötterna när man gick därifrån.

Jag kan ju säga att de (benen) var ganska så stela när vi troppade iväg.

Jag trodde att det bara var jag som var otränad. Veka fotleder eller något sånt som jag fortfarande jobbar på (så går det när man knappt springer under lång tid...). Men det var tydligen inte bara jag som tyckte det var jobbigt.

Ok, inget jägarprov precis (haha! ) men saker och ting kan vara jobbiga på olika sätt.

Vi har t.ex. stått i tunna bomullshandskar och frusit i snålblåsten på plattan på F 21 för att ta emot en rysk General.

Bara så ni vet, lumpen som musiksoldat är absolut inte något lökgöra... Sen om det är malajgöra kan kanske diskutteras.

Tänkte bara bidra med en annan sida av nationaldagsfirandet. Nu låter det förstås som om jag klagar ("The only time you ought to worry about a soldier is when he stops bitching"). farligt var det kanske inte men om man var förberedd på en trevlig dag med möjligen taffliga felspelningar och vingel i formeringen så kändes det ju lite jobbigt eller kanske snarare störande men visst, helt klart värt det! :)

Sen att mitt vita skärp (till 90-uniformen) ramlade sönder vid en senare ceremoni under dagen gjorde ju inte humöret bättre...

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...