Jump to content

Vad har detta använts till?

Guest

Recommended Posts

Joo, visst ser det ut som syllar. Varför ska man destruera dem då? Måste väl finnas järnvägar fortfarande? Fast.. FM bygger nog inte något längre. Nog har det funnits kapacitet att bygga järnväg/järnvägsbro .. men som vanligt, det är säkert avrustat och överlämpat till banverket eller nåt.. Och där i skogen är de säkert ivägen. ???

Jag trodde först också det var sliprar men efter en prao en gång i tiden så kan jag avskriva dem som det. Det är inte tillräckligt breda och saknar fästen. Måste vara något annat.

Kan det vara nåt för skyddsrum? eller för skyttegravar? eller för att rulla något i?

Sådant här kan driva mig till vansinne så ett svar vore kanon för sömn och koncentration

jaja.. slipers då. :rolleyes:

Men jag kan gå med på att vi kan avskriva det ändå, om man inte räknar med att det ska gå att bygga flera olika bredder på järnvägen. Titta längre bak så finns där bredare modeller också.

Men värnbyggen.. jaaa. stapla ihop dem och fästa med ett järn genom hålet i änden låter inte dumt. Borde de inte vara fasade på något bättre sätt än 90 grader i ändarna då, så man kan göra lite rundare värn?

Nåväl, slipers är det icke. Iaf inte av nån modell jag sett under  det decenium jag jobbade på SJ. Jag såg inte att det skillde i bredd, däremot reagerade jag på kanten vid hålet. Den är för låg i förhållande till mittsektionen för att det ska kunna ligga nån räl där.

Kan ju vara vad sjutton som helst! Jag tror att det är barlast för atomubåtar! :D

"Is this concrete?"-frågan är egentligen inte så dum som man kan tro.

Det kan ju faktiskt vara så att soldaten ifråga kunde sin militärhistoria och drog slutsatser efter den. Under andra världskriget var det vanligt att stridsfordonsbesättningar gjorde egna fältmodifikationer på vagnarna för att öka skyddsvärdet. Vanligast var att montera stockar, järnvägsräls och skyddsplåtar på fronten och sidorna, men även betong användes. Jag är inte säker men jag har för mig att den räfflade ytan tyska vagnar hade i senare delen av kiget, avsedd att hindra magnetminor att få fäste, till en början var  tillverkad av vanlig betong.

Det kan ju faktiskt vara så att soldaten ifråga kunde sin militärhistoria och drog slutsatser efter den.

Hmmm... Förmodligen inte... :D

Nej, det är ju knappast troligt om vi talar om en menig amerikansk soldat.

Fick svar från HKV.

Hej Michael!

Du har frågat vad betongelement används till:

Svaret är att de är sk fältarbetsmateriel som används vid byggande av skyddsanläggningar eller värn i fält för att förstärka upp det hela.

MVH

Tommy xxxxxx

KRI UH Avv

• 3 weeks later...

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...