Jump to content

För fet för en fight

Haegg

Recommended Posts

Att värva vältränade soldater från en allt fetare befolkning är inte lätt. En expertpanel som tillsatts av Pentgon väntas läggar fram en rapport där de slår fast att 53,9% av den militära personalen är för fet för att strida enligt gällade normer.

Det goda livet innan värvningen lär väl vara grunden till problemen. Det äts en hel del dålig mat därborta som bekant. Det lär inte bli bättre av att skräpmatsintaget fortsätter under tjänstgöringen då snabbmatskedjor får ha resturanger inne på baserna.

Det är rätt oroväckande att nästan hälften av den militära personalen är överviktig. Undrar om det inte är dags att bannlysa KFC för att öka stridsvärdet på trupperna.

Appropå BRAK. Min erfarenhet av amerikanska förband är att vanliga förband har obligatorisk morgonfys tre dagar i veckan och att mer elitbetoande får ge sig ut i ottan fem dagar i veckan.

Kan det vara så att det inte räcker med tanke på det höga kaloriintaget eller är inte fysen så obligatorisk som de gör sken av?

Måste vara något sådant... Tyckte själv att fysen i lumpen var full tillräcklig för att komma hyfsat i form...

Braken på morgonen var guld...

Sedan är väl inte mattintaget i Lumpen så bra heller, vet inte hur många gånger i månaden man käkade pizza med Bearnaisås ;)

Lyckade själv komma i form under min Värnplikt, även att börja äta "rätt" slags mat, ibland ijallefall ;).

Sedan vet jag inte hur den amerikanska synsen på "fältövninangar" ser ut, jag gick klart ner ett par kilo varje övning, även om det minskade när vi fick med oss koktrossen :)

Guest Lord Good
Dom kanske ska införa en gammal hederlig matsal på baserna istället för Mcdonalds

Fast Mcdonalds kanske är husmanskost därborta ;)

Det är väl husmanskost här med tillsammans med kebab och pizza. :D

Guest Radagast

Ni skulle bli chockade av att se hur mycket jag äter, och då menar jag onyttigheter. Vräker i mig lätt en pizza, sexpack coca-cola eller öl, chokladkaka, 2st billys pan pizza hawaii.

Det är mitt standardpaket jag brukar ta på fredagarna, rena rama kolesterolbomben.

Jag vet inte hur de lyckas där borta? Jag tycks aldrig kunna bli fet.

Tyvärr så verkar även övervikt vara ett "problem i Sverige. Detta är direkt saxat ur Värnpliktsnytt....

"Värnpliktiga riskerar bli överviktiga.Mönstrande blir tjockare för varje år. Däremot är de ungefär lika smarta och starka som förut.

I år, fram till mitten av oktober, har drygt 34 000 ungdomar hunnit mönstra.

Enligt statistik från pliktverket är de mönstrandes medelvärde på inskrivningsprovet 5,11 på den klassiska skalan ett till nio, där nio är bäst.

”Endast lämpade vägs”

Fram till 2000 ökade medelvikten bland de mönstrande. Efter det har man dock inga jämförbara siffror eftersom alla i dagsläget inte vägs vid mönstring. Endast de som anses vara lämpade att göra värnplikten vägs.

Uppgifterna att medelvikten bland de mönstrande ökar oroar Folkhälsoinstitutet då unga svenska män som grupp kommer allt närmare gränsen för övervikt. 1971 var bara åtta procent av de mönstrande överviktiga.

”Problem för folkhälsan”

Viktökningen är ett folkhälsoproblem och drabbar hela befolkningen, säger Peter Lamming, utredare på Folkhälsoinstitutet.

Idag är 47 procent av Sveriges män och 32 procent av kvinnorna överviktiga.

Orsaken är brist på fysisk aktivitet i vardagen. En rask promenad på en halvtimme om

dagen räcker. Annars blir konsekvenserna enormt höga kostnader för skattebetalarna i form av läkemedelssubventioner och sjukvård, hävdar Peter Lamming.

Text: Carl Johan Bjäreborn, Meryem Can

Fakta | Värden 2002

– Synkapacitet: Medel 8,03.

–Hörsel: 88 procent ingick i hörselgrupp A, dvs perfekt hörsel.

– Längd: Medel 180,5 cm.

– Vikt: Medel 74,3 kg.

(Cirka 9 000 mönstrande vägdes och mättes.)

Källa: Pliktverket

http://www.varnpliktsnytt.org/

För drygt ett år sedan (har jag för mig) sa dom på nyheterna att 1/3 av sveriges officerare inte klararade grundkraven de har. Det var också många officerare som helt struntade i att göra testerna.

Man kanske skulle göra som i ett asiatiskt land, minns ej vilket, där poliserna hade blivit alldeles för feta. Man hotade med indragen lön om dom inte började komma i form.

Att världen blir fetare är ingen nyhet... Frågan är hur det ser ut på Regementen runtom i Sverige...

Jag var väl inget vidare i form när jag ryckte in, Datanörd och allt..., men när jag ryckte ut var jag i form, och försöker hålla det genom att äta "rätt" och motionera, trots att det börjar bli jäkligt kallt.

Jag vet att det inte är världens lättaste..

Men världens bästa träningstips måste ändå vara att skaffa en partner..

Jag sitter då bra mkt mindre framför datorn & äter bättre sedan en tös lyfte upp mig på de rosa molnen! :)

Annars kan man ju tycka att amerikanska soldater skulle ha så mkt självbevarelsedrift att de tog ansvar för sin kropp!

En god fysik är A och O här i livet. Det är inte enbart i det militära man har nytta av det.

Några armhävningar och situps någon gång i veckan gör mer än vad man tror. Om man sedan går långpromenader och kombinerar det med någon form av konditionsträning är det ännu bättre.

Man kan alltid börja med att sluta sitta frmaför datorn flera timmar om dagen... :) :)

Hälsningar, Foxtrot Lima :)

Kan man inte lotta ut fetsugningar en gång om året för dom som är fetast? :)

Ne skämt åt sidan så ligger Sverige 10 år efter USA, i allt...

Brottslighet, Vapen i skolan och ja övervikthet...

sorgligt men sant.

• 2 weeks later...

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...