Jump to content
Sign in to follow this  
moer_bultad_baever

Tilläggsfickor Stridssäck 2000

Recommended Posts

Stridssäck 2000 är faktiskt ganska bra. Lagom stor och inte bökig samtidigt som den rymmer vad som behövs, men en nackdel har den, enligt mig. Den har endast två fack, ett jättestort samt facket i topplocket. Om man har mycket "småskit" som man vill ha relativt lättåtkomligt vill man ju gärna lägga det i ett lite mindre fack, och vips så är topplocksfacket fullt.

Någon som vet om det finns speciella tilläggsfickor som man kan sätta på stridssäck 2000, eller kan man helt enkelt använda sig av typ flerbruksfickor för stridsvästen? Samt, var får man i så fall tag på sådana (skriv gärna länkar)?

Hare bra!

/Moer_bultad_baever

Edited by moer_bultad_baever

Flerbruksficka stor passar utmärkt på sidan av stridssäcken.

Om det finns behov för dig i tjänsten att ha fler fickor än standard, så kan du prata med ditt befäl så kan ni gå ner och ta ut fler fickor. Förslagsvis sammanställer plutonen en lista på vad som behövs, med motivering till respektive befattning och ficka.

/Magnus B

Badboy: Men nu var det inte riktigt det jag frågade efter. Frågan var om till exempel flerbruksficka passar till stridssäcken, och/eller om det finns speciella som är gjorda för stridssäck 2000. Sen, om det krävs i tjänsten är ju diskutabelt. Jag klarar mig ju helt klart utan tilläggsficka, men det skulle troligen underlätta med åtminstone en flerbruksficka liten...

Karin: Så en stor får plats på sidan?! :baskerKav:

Jag förstår inte varför man ska ha en massa saker med sig för? Får dessa småsaker inte plats i uniformsfickorna? Flest prylar på sig i fält vinner inte slaget...

Vad packar ni ner i stridsvästen eftersom ni ska ha så många fickor på den? Jag ha 8st magasin, lite extra ammo, en camelback, en kniv, vapenvårssattsen, 2st pennor, en skrivplatta, signalpistol, Radio på/i min väst. Och jag klarar mig ganska bra. Sedan har jag en flerbruksficka på strissäcken med Värmetröja90 och en tröja90. som jag kan snabbt flytta över till västen vid behov... mer har jag inte med mig, och jag klarar mig ganska bra på det...

I uniformen har jag lite förstaförband, kåsa, kartfodral, eldstål, en kniv och överlevnadsask, och lite nödmat..

Jag har en eller två stora flerbruksfickor på min väst lite beroende på uppdrag osv...

Edited by Fk Satan

Jag förstår inte varför man ska ha en massa saker med sig för? Får dessa småsaker inte plats i uniformsfickorna? Flest prylar på sig i fält vinner inte slaget...

Vad packar ni ner i stridsvästen eftersom ni ska ha så många fickor på den? Jag ha 8st magasin, lite extra ammo, en camelback, en kniv, vapenvårssattsen, 2st pennor, en skrivplatta, signalpistol, Radio på/i min väst. Och jag klarar mig ganska bra. Sedan har jag en flerbruksficka på strissäcken med Värmetröja90 och en tröja90. som jag kan snabbt flytta över till västen vid behov... mer har jag inte med mig, och jag klarar mig ganska bra på det...

I uniformen har jag lite förstaförband, kåsa, kartfodral, eldstål, en kniv och överlevnadsask, och lite nödmat..

Jag har en eller två stora flerbruksfickor på min väst lite beroende på uppdrag osv...

:baskerKav: Oj... helt plötsligt verkar det som om jag i så fall fick massor av plats över.

Jag har oftast packning enligt följande.

Uniform:

Första förband

Pennor

Ant.mtrl.

Vapenvårdspinne

Handskar och vantar

Ev. hjälmunderlag

Pannlampa om så finnes nödvändigt

Fältmössa

Kniv (när den inte ligger i stridsvästen)

Ev. chokladkaka.

Tändstickor

Stridsväst:

Kontrolldon

4 mag

Ficklampa

Kamera

Vapenvårdskit

Första förband

Vapenrem (när den inte sitter på vapnet)

Stridssäck:

Ett par extra sockar, vita samt stålgrå.

Värmejacka

Jägarkök

Kåsa

Bestick

Termos

Regnställ

Ev extragodis.

Första förband

I stridssäcken blir det ofta mycket småplock (även om det inte märks på listan ovan) som man gärna vill ha i småfickor. Kameran vore även skönt att kunna lägga över i stridspackningen någon gång ibland, när man kryper och springer runt och slänger sig överallt... Handskar och vantar är ju också sånt som man skulle kunna ta ur uniformen ibland. Vid en längre fältvistelse måste ju finnas en del plats för en godisupplag också... :)

Fickorna till Stridsväst och bälte passar stridssäcken.

Exemelvis så går duellfickan att fästa på remmarna.

Badboy: Men nu var det inte riktigt det jag frågade efter.

Nähä, du var med andra ord lite otydlig då!!? :baskerKav:

Vi hamnar således på Nice-to-have....

Om du ligger inne nu så antar jag av din fråga att du fortfarande är under GSU?!

Då behöver du ingen ficka på din ryggsäck...

Är det sen så att du behöver den i din befattning, så läs mitt första inlägg igen...

/Magnus B

Edit: feppel...

Edited by Badboy

Recon håller på att ta fram egna sidofickor till Stridssäck 2000, Stora och rymliga :camo:

Dom påminner mycket om dom Berghaus har till sina ryggsäckar, så vi får se om dom dyker upp på deras hemsida framöver.

EDIT: stava är bra

Edited by breach

Ett alternativ till fler fickor är ju att man syr små tygpåsar i olika färger som man kan ha allt småplock i, och som man kan lägga i ryggsäckens huvudfack. Vips så har man lite mer ordning på sakerna och så kan inget befäl komma och klaga över att du har en massa extrafickor som du inte får ha.

swede...hur får man tag i dessa fickor då??????

Du läser hela tråden som The Swede länkade till i sitt senaste inlägg. Där står exakt var man köper dessa sidofickor.

/Johan ES