Jump to content

Recommended Posts

Har läst meterologikursen och kan rekomendera den. Man får lite överblick över meterologi och man får lära sig lite grovt om väder och hur man bestämmer hur man kan förutse hur vädret blir framöver.

Föreläsningarna är inte obligatoriska så ni behöver inte ens vara där (om ni vill vara där så är det en kväll i veckan), det är en "labb" på kursen som görs hemma och den är väldigt lätt. Kursboken är väldigt bra och jag läste in kursen på 3 dagar utan att varit på föreläsningarna.

Låter som att de har en sökande till den kursen, det konstiga är bara att i deras utbildningskatalog för 05/06 så kan jag inte hitta den kursen. Däremot finns en 4p kurs med samma namn med men den kräver lite andra förkunskaper. På s. 135 finns den kursen (16351 istf. 16471) jag pratar om. Är det någon som kan hitta 16471 i katalogen?

 

En liten fråga bara till er andra undassar:

Från min egentliga utbildning fick jag hem några sidor med info ang. värnplikt och resor samt det vanliga propagandamaterialet. Men nu kom det bara ett brev från pliktverket där det stod att utbildningen var ändrad till undass. Har ni andra fått mer info eller skall det komma?

 

/V.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 342
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

@Vastrix

Jag ställde samma fråga i det första inlägget här och fick svaret av någon "veteran" att det kommer senare :) så bara att ge sig till tåls.

 

@Kiowa

Du slutförde kursen under 3 dagars tid?? Några prov eller är det bara inlämningar?

Vad fick du för betyg (om jag får fråga)?

 

Är den så lätt som den lät så skriver jag lätt in mig på den utbildningen.. Men i övrigt skulle jag mycket hellre se det att man fick någon mer nyttig kurs?

 

Skönt om de flesta blivande undassarna kan enas om en o samma kurs så man kan agera bollplank och dela fakta :/

Link to comment
Share on other sites

Cougar: Jag ringde idag till Pliktverket och förhörde mig om möjligheterna att slippa värnplikt eftersom min motivation var ganska ljum numera, och många ville ha min plats som jag förstått det (Mp/säk).

Handläggaren hade aldrig hört om det förrut men bad mig skriva ett brev med motiveringar så kunde han kolla, det skulle inte vara några problem att hitta ersättare till min tjänst iaf.

 

Vill fortfarande göra lumpen ändå. Själva grejen är att jag förknippat lumpen för mycket med undass på senaste tiden och nu lockar inte P7 lika mycket.

 

Måste nu försöka ljuga ihop en positiv bild av Skåne för mig själv för att återfå motivationen. Om någon vet något positivt (dock ej helt uppenbara saker) om Skåne, P7 och/eller tjänsten Plutonsjukvårdare som ni tror kan motivera undertecknad får ni hemskt gärna dela med er av den infon via PM. B)

 

Nu skall inte jag förstöra er fina tråd med mitt miserabla öde. Återigen grattis till er som kommit in och lycka till med pluggandet.

 

/Cougar

 

PS. Lycka till med kårlegsmyglandet också! :P

Link to comment
Share on other sites

@Vastrix

Jag ställde samma fråga i det första inlägget här och fick svaret av någon "veteran" att det kommer senare :D så bara att ge sig till tåls.

 

@Kiowa

Du slutförde kursen under 3 dagars tid?? Några prov eller är det bara inlämningar?

Vad fick du för betyg (om jag får fråga)?

 

Är den så lätt som den lät så skriver jag lätt in mig på den utbildningen.. Men i övrigt skulle jag mycket hellre se det att man fick någon mer nyttig kurs?

 

Skönt om de flesta blivande undassarna kan enas om en o samma kurs så man kan agera bollplank och dela fakta :)

Oj det stod där ju redan! :clap:

 

Håller med om att en kurs är att föredra.

 

http://utbdatabas.uu.se/katalog/kurs.asp?kod=1ME030 står det: " Undervisningen består av föreläsningar och en inlämningsuppgift."

Link to comment
Share on other sites

Är det någon som kan hitta 16471 i katalogen?
Den finns på s. 111

 

Själv tycker jag Anatomi A verkar lite intressant. Dessutom är den på endast 2p, och det skadar ju inte =)

 

Skönt om de flesta blivande undassarna kan enas om en o samma kurs så man kan agera bollplank och dela fakta 
Håller med. Det skulle underlätta.
Link to comment
Share on other sites

Den finns på s. 111

 

Jag måste ha blivit blind eller något annat allvarligt...

 

Själv tycker jag Anatomi A verkar lite intressant. Dessutom är den på endast 2p, och det skadar ju inte =)

 

Har kollat på den med men den ligger senare. Då blir kommer väll även uppropet (och kårlegget) senare eller?

 

/V.

Link to comment
Share on other sites

@Cougar

Tråkigt att höra att du inte kom in, får hoppas du får det bra på P7!! :clap:

 

Jo jag måste erkänna att jag hellre läser anatomi eller Hjärnan och beteende än meterologi, men de måste som sagt börja i början av hösten, annars får man väll inte sitt kårleg direkt?

 

Dessutom så lockar det med att slippa tenta av kursen utan endast pilla lite på en inlämningsuppgift.. Spenderar hellre några timmar extra på ett inlämningsarbete eftersom då vet man att man direkt påverkar betyget på det, medan att läsa till ett prov känns mer "meningslöst" (fast det självklart inte är det, känns det inte lika nyttigt) :D

Link to comment
Share on other sites

Daemn!

 

http://utbdatabas.uu.se/katalog/kurs.asp?kod=1ME030 står det: " Undervisningen består av föreläsningar och en inlämningsuppgift."

 

Går man in nogrannare och ser på den här SIDAN så står det:

 

Examinationsform

Skriftligt prov vid kursens slut. Kunskapskontrollen sker även genom granskning av inlämnade laborationsprotokoll.För studerande som ej godkänts vid ordinarie provtillfälle anordnas ytterligare prov efter överenskommelse med studierektor.

 

Så därför försvann det mest lockande med meterologikursen :P

Link to comment
Share on other sites

Denna lät ganska intressant:

Kärnfysik för nyfikna

 

Beskrivning: Kursen behandlar de aspekter av kärnfysik som har fått stort genomslag i samhället, d v s kärnkraft, kärnvapen och cancerbehandling med strålning.

 

Examinationsform

Examination sker genom inlämningsuppgifter och rapportskrivning.

 

Och för de som läst Matte D: ENDAST 1P

Typsättning i LaTeX

 

Beskrivning: Kursen skall ge en introduktion till hur man skriver naturvetenskaplig text, innehållande bilder, tabeller och formler, med hjälp av typsättningsprogrammet LaTeX.

Edited by Lindström
Link to comment
Share on other sites

Denna lät ganska intressant:

Kärnfysik för nyfikna

 

Beskrivning: Kursen behandlar de aspekter av kärnfysik som har fått stort genomslag i samhället, d v s kärnkraft, kärnvapen och cancerbehandling med strålning.

 

Examinationsform

Examination sker genom inlämningsuppgifter och rapportskrivning.

 

Och för de som läst Matte D:          ENDAST 1P

Typsättning i LaTeX

 

Beskrivning: Kursen skall ge en introduktion till hur man skriver naturvetenskaplig text, innehållande bilder, tabeller och formler, med hjälp av typsättningsprogrammet LaTeX.

"Kursen är utvecklad för att passa även icke naturvetare" bör innebära inget räknande.

 

 

Och för de som läst Matte D:          ENDAST 1P

Typsättning i LaTeX

 

Beskrivning: Kursen skall ge en introduktion till hur man skriver naturvetenskaplig text, innehållande bilder, tabeller och formler, med hjälp av typsättningsprogrammet LaTeX.

 

Men den var under våren...

 

/V.

Edited by Vastrix
Link to comment
Share on other sites

En JÖK 10p är aldrig fel någon gång,går att läsa halvtid på distans med endast två obligatoriska träffar.

Juridik har man dessutom nästintill vardagsnytta av.

Fred och konfliktkunskap 10 p är väl nyttigt om man ska ut i världen efter vpl.

Olof

Edited by OlofMalmberg
Link to comment
Share on other sites

Daemn!

 

http://utbdatabas.uu.se/katalog/kurs.asp?kod=1ME030 står det: " Undervisningen består av föreläsningar och en inlämningsuppgift."

 

Går man in nogrannare och ser på den här SIDAN så står det:

 

Examinationsform

Skriftligt prov vid kursens slut. Kunskapskontrollen sker även genom granskning av inlämnade laborationsprotokoll.För studerande som ej godkänts vid ordinarie provtillfälle anordnas ytterligare prov efter överenskommelse med studierektor.

 

Så därför försvann det mest lockande med meterologikursen :P

Och så tittar man lite till och ser att:

Kursplanen är fastställd 1999-03-10 av teknisk- naturvetenskapliga fakulteten och senast reviderad 2003-03-28 av teknisk- naturvetenskapliga fakultetsnämnden

Man kan inte anklaga den för att vara jätteny.

 

Jag kommer anmäla mig till metrologikursen (moln är kul :/ ), så om någon annan också gör det skulle det vara väldigt trevligt.

Link to comment
Share on other sites

jag skulle vilja ha något jag känner att jag har användning för senare: dvs politik, filosofi, psykologi eller ekonomi. "Säkerhetspolitisk analys: Östeuropa 10 poäng". låter väl hyfsat. eller kanske "Centralasien: konflikthantering och regional säkerhet 5 poäng"?

 

Nationalekonomi A skulle väl inte heller vara några problem iof. Nån som är på?

Link to comment
Share on other sites

@Kiowa

Du slutförde kursen under 3 dagars tid?? Några prov eller är det bara inlämningar?

Vad fick du för betyg (om jag får fråga)?

Det är en tenta och en labb som ska lämnas in. Tentan är i december och omtenta i januari (går säkert fixa fler tillfällen om man pratar snällt med föreläsaren). Jag fick godkänt (finns bara tre nivår, IG, G, VG), siktade inte på så mycket mer så jag började bara läsa på inför tentan 3 dagar innan.

Link to comment
Share on other sites

@Björdal

 

Jo jag är inne i dina banor att det skulle vara rackars kardemumma att hitta nån kurs som man kan antingen tillämpa i vardagen, eller ha nytta av i senare studier alt. under lumpen.

 

Nationalekonomi är 20p. vilket motsvarar en hel termin vilket kan vara hyffsat svårt att lägga bakom sig endast under kvällar då vi egentligen ska plugga rumpen av oss i kunskap om flygplan etc.

 

Centralasien: konflikthantering och regional säkerhet 5p.

Kräver 40p freds- och konfliktkunskap så den går nog inte att läsa.

 

Men Hjärna och beteende som vi var inne på tidigare borde väll fungera bra? Särskilt anpassad för distansutbildning och dessutom verkar det som en intressant kurs. Ett plus är att den också är 5p.

 

Med tanke på att den baseras på distansutbildning, så borde det betyda att det endast är inlämningar som gäller och inga tentor.

 

Kom gärna med några andra förslag också :lol:

Link to comment
Share on other sites

Grattis alla blivande undassar! Själv fick jag nyss reda på att jag är antagen till televapenbefälsskolan, S1. :)

 

Funderar på att också skaffa kårleg i Uppsala, trots allt ligger det inte alltför långt ifrån Enköping. Dessutom har jag hört att Telewaffe studerar till viss del i anknytning till Uppsala.

 

F ö: skriv inte 'metrologi', det heter 'meteorologi'. Metrologi är snarare läran om mått och mätning.. :/ Det värker i en gammal forngreks hjärta.

 

 

Äh, såg just att det tar 50 minuter Enköping-Uppsala. Det är nog enda nackdelen med Televapen. Man är fast i 'Sveriges närmaste stad'.

Link to comment
Share on other sites

Man tackar och gratulerar dig till din egen tjänst :/

 

F ö: skriv inte 'metrologi', det heter 'meteorologi'. Metrologi är snarare läran om mått och mätning..  Det värker i en gammal forngreks hjärta.

hehe.. jaaag skrev faktiskt meteorologi :P

 

Vad funderar du på att läsa om du ska skaffa dig kårleg då?

Link to comment
Share on other sites

Funderar på att också skaffa kårleg i Uppsala, trots allt ligger det inte alltför långt ifrån Enköping. Dessutom har jag hört att Telewaffe studerar till viss del i anknytning till Uppsala.

Måste inte TVA-befälen vara inskrivna i Uppsala? Får ni inga poäng längre?

Link to comment
Share on other sites

Jag känner till att Uppsala har en mycket eminent filologisk institution.. Å andra sidan kanske alla de kurserna är för kräfvande/omfattande. Trots allt får man kanske nog av språk efter ett tag... ;)

Men hur skulle man kunna motstå kursnamnet Latinsk paleografi med kodikologi 5 poäng :/

 

 

EDIT: Jo Vysotskij, nu när du säger det så låter det väl rimligt att vi borde vara inskrivna för att kunna få våra poäng.. Desto bättre B)

Jag har ännu inte så stor koll på hur utbildningen i praktiken är utformad.

Edited by Raoul_Xberg
Link to comment
Share on other sites

Får ni inga poäng längre?

Mig veterligen så får de i storleksordningen 20 (+) om de är "språkare".

 

Ny info från insidan:

"Televapenbefäl läser Ryska A på UU, ges möjlighet att tenta så mycket de bara kan.

 

Gällande att plugga annat samtidigt kan han nog fetglömma det om han inte vill bli avskiljd, kvällarna går åt till ryska. Nätterna också. Och helgerna. (Vissa har gjort det på bara kvällar, men det är extrembegåvade människor.)"

 

/Krook

Edit: Kompletterande info.

Edited by Krook
Link to comment
Share on other sites

Funderar på att också skaffa kårleg i Uppsala, trots allt ligger det inte alltför långt ifrån Enköping. Dessutom har jag hört att Telewaffe studerar till viss del i anknytning till Uppsala.

Måste inte TVA-befälen vara inskrivna i Uppsala? Får ni inga poäng längre?

Jo det stämmer! Man blir automagiskt inskriven, men jag har för mig att vi bara var inskrivna på våren, det var då vi plockade ut alla poäng.

 

Det var dock inte så att man satt och rullade tummarna på hösten och grämde sig för att man inte hade skaffat ett kårlägg i Uppsala för att kunna fördriva all sin fritid på nationerna.

 

Jag lyckades ta mig till Uppsalas nationer hela en gång på 15 månader, men det var en gång mer än vad jag gick ut i Enköping!

 

Sådärja, nu har vi solkat ned er nya fina undass-tråd med osakligheter igen...

Link to comment
Share on other sites

Kom tyvärr inte heller in som undass, mönstrade me goa gänget som sov över till dag 2. Kommer inte glömma vårt TP-spelande och de inneliggande fvundassarna... som jag sa då så tror jag att jag inte lämnade nåt särskilt vettigt intryck hos befälen.. Började dock tappa suget här under väntan på beskedet så kanske var lika bra de, hoppas att ni får de skoj nu iaf me FIK (Flygplansigenkänning) osv. ;)

Edited by Tuomi
Link to comment
Share on other sites

Tja alla undassar! Nu har jag äntligen hittat till forumet (tack Lindström)!

 

Jag sökte från början FV-Undass, men fick skriva ett härligt prov och kom in som A-undass istället :) (ni som FV-mönstrade första feb kanske kommer ihåg mig som stockholmaren som fick fylla i en miljon papper medan ni spelade TP :P ).

 

Är lite nervös inför K3-tiden och baskerprovet (befälen på UndSäkC skrämde mig lite med sitt snack om hårdare GSU). Någon som vet vad vi ska göra (Cyr t.ex. ;))? Hur hårt är det egentligen :P ?

Link to comment
Share on other sites

Tja alla undassar! Nu har jag äntligen hittat till forumet (tack Lindström)!

 

Jag sökte från början FV-Undass, men fick skriva ett härligt prov och kom in som A-undass istället :) (ni som FV-mönstrade första feb kanske kommer ihåg mig som stockholmaren som fick fylla i en miljon papper medan ni spelade TP :P ).

 

Är lite nervös inför K3-tiden och baskerprovet (befälen på UndSäkC skrämde mig lite med sitt snack om hårdare GSU). Någon som vet vad vi ska göra (Cyr t.ex. ;))? Hur hårt är det egentligen :P ?

Ahh...jag vet vem du é. Grattis till platsen. Angående K3 så är det ju bara 8 veckor så det är bara och bita ihop, jag tror inte att det finns många undassar/tolkar som avbrutit utbildningen under GSU:n (vad som sen händer i Uppsala är en helt annan femma).

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.




×
×
  • Create New...