Jump to content

Med Vapen I Hand

Fu Johanson

Recommended Posts

Ett litet boktips. :)

Efter lite rotande på vinden hittade jag en gammal bok från 1902 med titel som i rubriken, skriven av Erik Drake (pseudonym?).

Garanterat militär i alla fall.

En enkel beskrivning av den är Operation Garbo 90 år tidigare.

Efter att ha läst halva är jag övertygad om att någon av Garbo författarna har läst den, en massa likheter.

Storyn är alltså att ryssen kommer, Sverige har en fördelning i Boden, en i Skåne och resten i Mellansverige.

Ryssen kommer, landstiger under strid, flottan slåss i skärgården.

Svenskarna tvingas dra sig tillbaka, stort slag vid Uppsala, tvingas retirera igen, ryssen intar Stockholm osv.

Många små personskildringar och sidostorys, fiskargubben som går till attack mot landstigningsfartygen med salutkanoner på fiskeskutan, kavallerilöjtnanten som raggar upp 200 landstormsgubbar (Hv ungefär för er som inte vet) med tillhörande 60-årig sergant och drar ut i skärgården på kommandräd mot fi ställningar, infanterister och artillerister som kämpar på slagfältet vid Uppsala, regementsläkaren som kämpar för att rädda liv och amputerar för glatta livet osv osv.

Där jag är i boken nu funderar engelsmännen på att blanda sig i leken på Sveriges sida.

Ungefär som upplägget i Operation Garbo alltså.

Jag tycker den är bra skriven, komplett med massa bilder och några kartor med egna och fi:s styrkor markerade.

879 sidor lång.

Så tål ni det lite gamla språket och är intresserade av att läsa Garbos "förfader" så tycker jag definitivt att ni ska göra en räd vid närmaste antikvariat och införskaffa den.

Om inte för att läsa den så bara för att beundra omslaget med en svensk soldat med vapen i hand som blickar ut över landskapet under solnedgång, flankerad av riksvapnet på bägge sidor.

:)

Noterade att intresset inte var överväldigande stort för boken. :D

Tänkte dock nämna att om det var någon som var intresserad av den så såg jag att den finns att köpa online för 100 kr:

http://www.antikvariat.net/cgi-bin/absearch.exe?

Skriv in Med vapen i hand i sökrutan och så letar ni upp rätt bok bland sökresultaten.

Hittade ett till exemplar tillgängligt online, detta är restaurerat och kostar därefter, 250 kronor.

Finns via: http://www.bokborsen.se/

Sök på: med vapen i hand

Nils Hydén som författare stämmer, Erik Drake var en pseudonym, det är hans riktiga namn.

Borde väl passa Mattias när den är restaurerad. :D

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...