Jump to content

Hägglunds bandvagn


Guest haraldblatand

Recommended Posts

MMMMMMMMMMMMM Bv206 158 mil på 10 dar under den där repstorövningen 93 tror jag det var.Ett bärhjul bytte vi innan.Annars rullade den helt utan problem.Har nog aldrig varit så trött på skaka bandvagn.Speciellt för vi åkte bakom en fanjunkare som inte kunde läsa karta.Ja ungdomar vi hade kartor på den tiden :D .

Annars i GU så tror jag inte vi hade några som helst fel på den heller.Men kommer ihåg att BATPV plutonens förare var ganska trötta på att byta bärhjul.

 

Värdens Vackraste och komfortabla fordom som någonsin byggds ;)

 

MVH

Olaevil

Hmpf vilken tur du måste haft med din bandvagn, den Bv806 jag hade på KS10 var nog ett riktigt måndagsexemplar. Hur många bärhjul som byttes på 6 månader och på så pass få mil har jag inte en aning om, men skamligt många var de. En teori jag hade om det var att bärhjulen ofta låg utomhus (de som fanns på lager) i solen och gummit därmed torkade och slets snabbare på det viset. Nån mer som upplevt samma sak? Hur funkar det med bärhjulen i Liberia t.ex?

Link to comment
Share on other sites

MMMMMMMMMMMMM Bv206 158 mil på 10 dar under den där repstorövningen 93 tror jag det var.Ett bärhjul bytte vi innan.Annars rullade den helt utan problem.Har nog aldrig varit så trött på skaka bandvagn.Speciellt för vi åkte bakom en fanjunkare som inte kunde läsa karta.Ja ungdomar vi hade kartor på den tiden :huh: .

Annars i GU så tror jag inte vi hade några som helst fel på den heller.Men kommer ihåg att BATPV plutonens förare var ganska trötta på att byta bärhjul.

 

Värdens Vackraste och komfortabla fordom som någonsin byggds ;)

 

MVH

Olaevil

Hmpf vilken tur du måste haft med din bandvagn, den Bv806 jag hade på KS10 var nog ett riktigt måndagsexemplar. Hur många bärhjul som byttes på 6 månader och på så pass få mil har jag inte en aning om, men skamligt många var de. En teori jag hade om det var att bärhjulen ofta låg utomhus (de som fanns på lager) i solen och gummit därmed torkade och slets snabbare på det viset. Nån mer som upplevt samma sak? Hur funkar det med bärhjulen i Liberia t.ex?

TUR vet jag inte men vi var sjukvårdare så vi gillade inte att meka.Var gruppchef men slutade alltid med att jag och den ena förarn tog hand om vagnen coh dom andra vårdade utrustningen.Mycket p.g.a att jag gillar fixa med bilar.Vi var försiktiga sen som sjukvårdenhet så var vi alltid först överallt p.g.a vi åkte som egen enhet.Behövde inte köra som idioter i terrängen hjälpte nog också.Men du har nog rätt om solen.Det bärhjulet vi bytte var den inget problem med gummit utan lagret var bränt.Bytte Band 1 gång bara för att öva och det ville vi heller aldrig göra igen..

 

 

MVH

Olaevil

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...
Jag har sett bandvagn 206 simma kan 308 också göra det eller är den för tung?

Simmar man gång med bandvagn 206 eller är det för farligt.

 

 

Tyngden spelar nog ingen större roll. Det finns ju ex pansarskyttefordon på 20 ton som är amfibiska. Om du kollar på Soldf:s utmärkta hemsida kan du läsa om Bv 308 (Bv 206S) och där står att efter "små förberedelser är fordonet amfibiskt och drivs i vatten av banden i max 4,7 km/h".

 

Vet ej vad simma gång är för något men kolla på den här videon http://www.leavesley-international.com/ima...nd/Hagglund.WMV för att se Bv206 simma...

Link to comment
Share on other sites

Jag har sett bandvagn 206 simma kan 308 också göra det eller är den för tung?

Simmar man gång med bandvagn 206 eller är det för farligt.

 

 

Tyngden spelar nog ingen större roll. Det finns ju ex pansarskyttefordon på 20 ton som är amfibiska. Om du kollar på Soldf:s utmärkta hemsida kan du läsa om Bv 308 (Bv 206S) och där står att efter "små förberedelser är fordonet amfibiskt och drivs i vatten av banden i max 4,7 km/h".

 

Vet ej vad simma gång är för något men kolla på den här videon http://www.leavesley-international.com/ima...nd/Hagglund.WMV för att se Bv206 simma...

 

Med små förberedelser är fordonet amfibiskt och drivs i vatten av banden i max 4,7 km/h.

 

Hur små förberedelser?

 

Simmar man någon gång med bandvagnarna?

Link to comment
Share on other sites

Med små förberedelser är fordonet amfibiskt och drivs i vatten av banden i max 4,7 km/h.

 

Hur små förberedelser?

 

Simmar man någon gång med bandvagnarna?

 

Med tanke på att Bv206 och BvS10 inte behöver några speciella förberedelser innan de hoppar i plurret gissar jag att ej Bv308 behöver det heller. Kanske slå på en strömbrytare till en länspump eller något, jag har ingen aning?

 

Jag ser det som en självklarhet att försvaret simmar med Bv308.

Link to comment
Share on other sites

Hur små förberedelser?

Enligt SäkI 2007 Ögång vatten kap 9:

4. Förberedelser före flytning. - Före flytning skall fordonen kontrolleras så att onormalt läckage inte kan förekomma och att länspumpar fungerar. Tiden mellan kontrollen och övergången skall vara så kort som möjligt och fordonen bör efter kontrollen endast användas för transport till övergångsplatsen.

 

Omedelbart före övergången provas fordonets täthet genom att fordonet körs ner i vattnet till flytdjup med ett annat fordon som mothåll. Fordonet skall vara i vattnet i fem minuter utan att länspumparna är startade. Under tiden kontrolleras att fordonet inte läcker ut drivmedel, oljor eller fett i vattnet samt att onormalt läckage inte förekommer.

 

Efter uppkörning startas länspumparna. Vattnet samlas i kärl och mätning utföres för att fastställa hur mycket vatten som läckt in. Denna mängd får inte överstiga fordonets länspumpskapacitet. Förorenat vatten samlas upp i särskilda kärl av miljövårdshänsyn.

 

Stridsfordon som genomgått REMO kan ha fått en viktökning eller en förändrad viktfördelning (framgår av fordonsboken), varvid barlastens storlek och i vissa fall placering anpassas individuellt.

 

5. Särskild utrustning. - Stridsfordon och bandvagnar skall vara försedda med följande materiel

  • inkopplad wire för bärgning. Den fria linänden skall vara fäst upptill på fordonen så att den lätt kan nås och frigöras

Särskilda bestämmelser för bandvagn

 

På bandvagn skall wiren vara fäst i det främre dragfästet och vara upplagd på framvagnens tak och ha en minst 5 m lång lina fäst i en boj förutom

  • bandvagn 2062 och 2063; wiren skall vara fäst i det bakre dragfästet och vara upplagd på bakvagnens tak
     
  • bandvagn 202 och 203; wiren skall vara fäst i det bakre dragfästet och vara upplagd på bakvagnens skidräcke.

  • markeringsboj med minst 100 N lyftkraft. Bojlinan skall vara 5 m lång och ha en knop på var 40:e cm och vara fäst i direkt anslutning till förarluckan
     
  • lina för bogsering; linan skall vara ca 25 m lång med minst 10 kN draghållfasthet. Bogserlinan får, då så bedöms lämpligt, medföras i säkerhetsbåten
     
  • vid flytning i mörker och nedsatt sikt skall fordon föra vitt ljus som syns runt om. För detta ändamål används ett kemiskt ljus fastsatt på fordonets övre del.

 

9. Omedelbart före övergången.- Övningsledaren skall kontrollera att strömhastighet vattendjup och vattentemperatur inte förändrats sedan rekognoseringen.

 

Omedelbart före övergången skall instruktör/vagnschef kontrollera att

  • instigningsluckorna är öppna alternativt stängda enligt bestämmelserna för fordonet
     
  • bärgningswire, bogserwire och markeringsboj är på rätt plats
     
  • personalen tagit av stridsutrustning (även kroppsskydd) och intagit sina platser samt har räddningsväst påtagen.
     
  • länspumparna är startade.

För bandvagn tillkommer dessutom följande

  • förekommande bottenpluggar är rätt monterade
     
  • strålkastarnas skyddsglas är hela
     
  • det inte finns synliga karosserisprickor
     
  • länspumparna i fram- och bakvagnen fungerar
     
  • takluckorna på framvagnen är öppna och säkrade
     
  • luftintagets galler är öppet och att täckduken är monterad (vid större lutning än 10 º vid ned- eller uppfart skall gallret vara stängt. Täckduken tas bort/galler öppnas efter att fordonet kommit i vattnet)
     
  • dörrkarmar och lister är väl rengjorda och hela
     
  • dörrarna är ordentligt stängda
     
  • luckorna i bakvagnen är ordentligt stängda och täta

I förekommande fall kontrolleras att

  • pluggarna för ventilation på bakre gavelplåten är väl iskruvade
     
  • skvalpskydd och skvalpplåtar är monterade
     
  • banden och bandaggregaten är hela samt att stänkskydden är hela och nedsläppta
     
  • täckduken över främre gallret, som öppnats i bakkant, sätts fast

På bandvagn 202, 203 med varianter skall dessutom följande kontroller genomföras

  • bottenluckorna och oljeavtappningspluggarna är väl fastsatta
     
  • luckan mellan sätena i förarhytten är borttagen
     
  • gummibälgarna och gummidamaskerna mellan fram- och bakvagnen är hela och täta
     
  • motorhuven är stängd
     
  • rökavledningsröret är monterat

På bandvagn 308-309 skall dessutom

  • vågbrytare monteras
     
  • avgasrörsförlängare monteras (endast bandvagn 308).

10. Under övergången. - Under övergången skall instruktören/vagnchefen kontrollera

  • fordonets flytdjup, fribord och flytläge i vattnet
     
  • omfattning på läckage
     
  • att säkerhetsmaterielen är på plats
     
  • att flytutrustningen (skvalpplåtar, täckdukar, stag m m) är oskadad och inte börjar lossna
     
  • att säkert avstånd till övriga farkoster hålls

11. Vattenläckage. - Vid onormalt vattenläckage vidtas följande åtgärder

  • kalla på säkerhetsbåt och säkerhetschefens uppmärksamhet
     
  • för fordonet i avsett övergångsstråk mot närmaste strand
     
  • om stranden ej nås skall motorn stängas av och personalen förbereda sig för att lämna fordonet.

12. Efter övergången. - Efter övergången skall föraren tillse att

  • läckvatten dräneras och vid behov omhändertas
     
  • materiel återställs
     
  • då fel uppstått, upprätta felrapport som vidarebefordras tjänstevägen.

Link to comment
Share on other sites

En annan fråga på temat Bv 206.

En utrikisk modellbyggare vill bygga en Bv 206 i svensk tjänst och undrar lite över inredningen http://www.network54.com/Forum/47209/messa...163524416/Bv206

 

Så vitt jag vet är de svenska vagnarna som används på förband här hemma i sverige rätt nakna inuti, ingen fast monterad radio eller sånt. Eller har jag fel?

När vagnen används ute i fält, vad kan finnas i vagnen? Ryggsäckar, mat, tält 20?

 

(för er som genast vill bygga en Bv 206 i modell så handlar det om Firing Lines Bv 206 i 1/35 i resin och fotoetsad mässingsplåt. En dyr byggsats som ännu tyvärr inte hittat hem till min samling)

 

mvh

Erik G

Link to comment
Share on other sites

(...)

Så vitt jag vet är de svenska vagnarna som används på förband här hemma i sverige rätt nakna inuti, ingen fast monterad radio eller sånt. Eller har jag fel?

När vagnen används ute i fält, vad kan finnas i vagnen? Ryggsäckar, mat, tält 20?

(...)

mvh

Erik G

 

I bakvagnen är det väl mest träbänkar och transportnät att tänka på om man vill ha detaljer, kanske nån tolklina hafsigt slängd på golvet.

 

I fält så beror det väl lite på vilket förband man tänkt sig återspegla. För klassiskt infanteri finns det ju packplaner att snegla på. För egen del (401-pluton) så hade vi ammunition och stridspackningar på pbv:erna och Bv206 gick som plutonstross vilket gjorde att vi fyllde bakvagnen med "allt annat" som vedsäckar, säckar med extra proviant, 3 st tält 20, några extrasoldater ibland, yxor, sågar, T-spritdunkar, vattendunkar osv osv i en salig röra, förhoppningsvis täckt med transportnät. På taket hade vi tårtbitarna till tälten och maskeringsnät.

 

Extra guldburk till modellbyggaren om han gör alla lådor och dunkar lösa var för sig, skalenliga och så att de går att packa enligt packplanen :D

Link to comment
Share on other sites

På bandvagn 308-309 skall dessutom

[*]vågbrytare monteras

 

[*]avgasrörsförlängare monteras (endast bandvagn 308).

 

Så skillnaden ligger alltså i att skalman ska ha vågbrytare och avgasrörförlängare. Såna dära vågbrytare brukar man ju se de flesta amfibiska pansarfordon ha monterade, som de sedan bara fäller upp innan de går ned i vattnet (se ex http://koti.mbnet.fi/fmashiri/armor/archive/bmp-2.jpg) men det har man inte sett på Bv308. Något skäl till varför inte dom finns fast monterad på hela tiden?

Edited by Maskirovka
Link to comment
Share on other sites

En annan fråga på temat Bv 206.

En utrikisk modellbyggare vill bygga en Bv 206 i svensk tjänst och undrar lite över inredningen http://www.network54.com/Forum/47209/messa...163524416/Bv206

 

Så vitt jag vet är de svenska vagnarna som används på förband här hemma i sverige rätt nakna inuti, ingen fast monterad radio eller sånt. Eller har jag fel?

 

Om jag inte minns helt fel så ska det sitta ett radiofäste uppe på väggen där till höger om motorkåpan på bilden i 206:orna. Har iofs haft en 2601:a under utbildningen men får "min" riktiga vagn nu till veckan. Hör om killen vill ha fler bilder på inredningen i vagnen så kan jag fixa det i veckan.

 

Edit: Vi fick inte ens komma i närheten av att få testa simmning med vagnarna då det skulle fixas fram dykare, båtar och hela kittet för få öva det.

Edited by Smeghead
Link to comment
Share on other sites

Om jag inte minns helt fel så ska det sitta ett radiofäste uppe på väggen där till höger om motorkåpan på bilden i 206:orna.

Det sitter inget fäste bak i 206orna, däremot är det förberett (fyra av skruvhålen syns, sitter fyra till ovanför) för ett fäste för någon gammelhäck till radio som inte brukats sedan hedenhös. Undertecknad var med och byggde ett fäste till en en fordonsenhet 480 så att vi skulle kunna ha vettigt samband i R3-vagnen. Vi fixade även antennfästet till fordonsantennen och kabeldragning i framvagnen för inkoppling av comtac.

Link to comment
Share on other sites

 

På bandvagn 308-309 skall dessutom

[*]vågbrytare monteras

 

[*]avgasrörsförlängare monteras (endast bandvagn 308).

 

Så skillnaden ligger alltså i att skalman ska ha vågbrytare och avgasrörförlängare. Såna dära vågbrytare brukar man ju se de flesta amfibiska pansarfordon ha monterade, som de sedan bara fäller upp innan de går ned i vattnet (se ex http://koti.mbnet.fi/fmashiri/armor/archive/bmp-2.jpg) men det har man inte sett på Bv308. Något skäl till varför inte dom finns fast monterad på hela tiden?

 

Tja, för att underlätta tillgången till motorrummet?

 

Vågbrytaren består av en plywoodskiva som ligger på taket tillsammans med avgasrörförlängaren har jag för mig.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...