Jump to content

Recommended Posts

Jo men jag har hört flera som sagt att de fått samma tjänst utan att ha gjort jägartest... jag vet en kille som fått samma tjänst fast han fick gå hem direkt efter syntestet på mönstringen...

Hmm... det låter konstigt :)

Men jag skulle inte bli förvånad om det är sant.

• Replies 626
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Tyvärr så är det det :(

Det så kallade "jägartestet" är inget vidare bra test ändå så...

Det är i första hand till för att folk som ljugit om sina knän dyl. skall rensas bort men det är långt LÅNGT ifrån 100% fungerande.

Dom som haft problem med knän och liknande kommer ändå försvinna ganska så snabbt ifrån utb.

när jag mönstrade i vintras så gjorde jag aldrig något jägartest, trodde inte de hade det längre så jag frågade inte efter att få göra det, och det var ingen som nämnde det heller.

men det gick ju bra ändå :lol:

Har en liten fråga om vilka kängor man får ta med sig själv.

Funderar på att köpa ett par Lundhags efter att ha frågat runt lite.

är det någon som tror att de här skulle funka

@Kulspruta 90: Skall du rycka in som asp FBJ, så gäller det att hålla låg profil och möjligtvis efter GSU skedet höra hos befälet om möjligheter till att använda egna kängor. Så vänta du med att köpa dem till dess! dessutom tjänar man rätt mkt på ev samköp på plutonen...

Edited by Razvedka

tjena. en till som anmäler sig. jag bor i lindesberg (örebro) är det nån här omkring som också ska till fbjs? i vilket fall som helst här är mina mönstringsresultat.

Styrka: 7

kondition: 9

hörsel: A

Syn: 7

psykolog: 9

inskrivningsprov: 8

jägartest: godkänt

tjänstbarhet: A

som ni ser har jag inte perfekt syn. tror ni att det blir ett problem?

som ni ser har jag inte perfekt syn. tror ni att det blir ett problem?

Det skulle jag inte tro, för annars så skulle dom nog inte ge dig den utbildningen.

och som Rockbjörnen sa: att det finns FBJ med glasögon

Det skulle jag inte tro, för annars så skulle dom nog inte ge dig den utbildningen.

och som Rockbjörnen sa: att det finns FBJ med glasögon

Visst finns det krävande utbildningar där man får använda glasögon, men man måste ändå ha en sjua eller bättre på syn. Som skyttesoldat tex. får du använda glasögon, men inte ha sämre än en sjua i syn. Jag hade en sexa :( allt gick i kras.

:(

Edited by soldatkinnunen
själv är man ju färgblind ;) som tur är så går jag inte runt och ser svartvitt om nån trodde det :D

/Eric

Jag vet inte hur kraven för färgse'ende är för FBJ, men om jag skulle gissa så får man nog vara lite färgblind. Det är väl bla. MP/säk och sånna som ställer det kravet.

tjena. en till som anmäler sig. jag bor i lindesberg (örebro) är det nån här omkring som också ska till fbjs?

jodå, du bor inte långt ifrån mig, finspång, 3 mil utanför norrköping. bra resultat du hade på mönstringen en då =)

Vi vet ju inte hur det kommer att bli på F17, men här på f7 fick vi bara nyttja kungens materiel fram tills baskerprovet. Sen så var det ganska många som sprang och köpte egna kängor mm :-(

Lundhags Pro Jag har pricis sånna kängor som du frågade efter. Suveräna! Funkar fint att springa i också, jag sprang 2milarn i dom utan några problem alls.

Men som sagt, vänta med att köpa egna kängor förens ni gjort några veckor. Dom kostar ju trots allt endel.

Edited by Jarl

det låter ju som ett par bra kängor då. mne det blir nog att jag köper dom snart nu ändå eftersom jag ändå ska till fjällen i aug.

bara en liten fråga, jag har ganska höga vrister, hur tror du att det funkar med dom kängorna. ska man kanske ta en storlek större eller någon annan modell, eller bygga en själv somd et finns som alternativ på hemsidan?

det låter ju som ett par bra kängor då. mne det blir nog att jag köper dom snart nu ändå eftersom jag ändå ska till fjällen i aug.

bara en liten fråga, jag har ganska höga vrister, hur tror du att det funkar med dom kängorna. ska man kanske ta en storlek större eller någon annan modell, eller bygga en själv somd et finns som alternativ på hemsidan?

Testa lite olika storlekar.. men jag tror inte att det skall vara några problem. Många springer runt i Meindl/haix och tycker dom är supersköna. Men många börjar nu spricka fram över tårna. Ett tips är att kika på Utsidan och läsa recensionerna som finns där.

Bra, ökat med löpträningen nu igen.

Ingen särskild koll, nej. Upplys oss gärna!

Krav:

Cooper 3 km: 12 min

10 km: 48 min (här bör man ju komma under 45 utan några problem)

4 km terräng: 16-17 min?

1 km med vapen & stridsväst: 5 min (har vi aldrig brytt oss om att springa)

2 mil med kängor, vapen & stridsväst: 2h 20 min (känns gott i benen efteråt hehe)

15 km skidmarsch: 90 min

Styrkeprov:

2x25 armhävningar (20 sek vila)

6 chins

11 dips

75 stepups på varje ben med 35 kg

30 situps

Styrkeprovets moment görs direkt efter efter varandra. Dvs ingen vila mellan momenten. Borde inte heller vara några problem.

Lycka till!