Jump to content

Recommended Posts

Fråga:

På de första pappren jag fick stod det GA 827 om jag inte minns fel. Alltså GB uttagen. Men på de senare jag har fått står det tjänst: flygbasjägare. Betyder detta att det är kört att få en C plats?

Och varför inte fråga när svaren finns så lättilgängliga? :banghead:

Pliktverket ändrar sig och håller på hela tiden. Gå in med inställningen att du vill bli C och visa framfötterna. Sedan är det upp till befälslagen att avgöra huruvida du är chefsmaterial eller ej.

Men lita inte på vad Pliktverket skriver på sina olika lappar, de ändrar sig och har egn idéer hel tiden.

Ha rätt inställning och gå in hårt för uppgiften och ditt mål!

Lycka till blivande aspiranter, en "härlig" tid väntar er!

Ptrc jägarpluton 04/05

• Replies 626
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

:D

bättre sent än aldrig!

6 dagar kvar...

hörde från en annan fbj aspirant om träff på söndagen med pizza o bruski... någon som känner till detta?

/

Hennung

Med pizza menar du en proteindrink och en burk lätt tonfisk?, som kan bytas ut mot en burk makrill i tomatsås. Vad är bruski? Är det när man är på gymmet och maxar i alla ställningar som finns? Eller ute på hinderbanan, nåt annat kan jag inte tänka mig att det är.

Men jag är på! Jag minns inte när jag kommer ner på söndagen, rätt sent tror jag att det var. Runt 20:00

http://atlas.apakossa.org/ <-- En strålande MUCK-räknare!

Guest Fågel Fenix

Nu kommer en fråga som kanske inte är så viktigt, men det är dock fortf. en fråga. :)

Jag satt och kollade igenom "Min kontrollpanel" för ett tag sedan och gick in på profilsidan. Där har jag valt i rutan "Grundutbildad inom:

*Välj det förband har gjort din grundutbildning inom. Eller Ungdomsutb *Måste fyllas i" Rycker in snart. För det är ju just det vi gör! (inte långt kvar nu!) Nåväl, åter till frågan. För det första fattas det väl ett "du" mellan "förband" & "har"? Men stora frågan är vad man skall välja när man ligger inne?

Man kan ju inte fylla "Flygvapnet" för det kan misstolkas som att man är klar med GU. Något tips?

Jag tyckte att det var lite onödigt att starta en ny tråd och jag har fösökt att söka. . .

Är det nån som har koll på vad man bör ha med sig?

ses snart grabbar!!

/Eric

Vad ska man ha med sig vid inryck?

Det står i dina papper du kommer få skickat till dig nån månad innan inryck.

Tips är att du även läser denna sidan http://www.SoldF.com/saker.html

Vi har inte fått nått sånt papper men tack för det andra tipset!!

"precis blivit av med håret nu :) "

imorgon 10:23 bär det av mot ronneby..

/Eric

nån som vet när man har fys-konditions testerna??

så som jag fattar det så kommer det inte vara tester utan kanske övning på fys,så att vi tränas upp innan vi tex ska klara milen på 48.lite hårt att börja med kraven i början.men vad vet jag, den som lever får se,säger man väl,elr??

Hehe det drar ihop sig :D

Jag minns mig själv 2 dgr innan inryck, svårt att släppa tanken på att man snart skulle bli rekryt på fbjs. Spännande tid väntar er må jag säga.. Överaskningarna kommer både i tid och otid :)

ta inget för givet och tänk på pannbenet och att allt går över förr eller senare..

Får ni chansen på ksp så är det inget att tveka på, :wub:

Syns på berget! have fun!

Haha....räkna inte med att det kommer att vara särskilt mycket tid över till fys-träning! Beträffande fys-tester såsom 10km löpning så kan de dyka upp när som helst efter inryck...

Och till er som är förkylda osv...bara bit ihop och kör på!

Lycka till!

/ Prickskytt 02/03

Guest Arnesving

Jaha grabbar! ... hrrm. Aspirantkamrater!!

Va säger ni om dom här veckorna då? Mysigt tycker jag! haha =) :Malaj:

Vi har ju iaf fått :happy: och :=o å alla längtar väl som fan efter att ha en egen :)

På söndag e d dags igen... Längtar redan.... :lala:

//Arneving

Ja då var man hemma då, efter 11 dagar på FBJS har varit en intressant tid visste inte att man kunde stå upp i 49 timmar=) sköönt att vara hemma och vila upp sig inför PEK nästa vecka!!

Ha det fiint grabbar!!

/Eric

Guest Fågel Fenix

Hej alla!

Nu är det snart dags för PEK på F7! Jag hade faktiskt lite söndagsångest på bussen hem i torsdags men nu vill jag faktiskt tillbaka! :)

Arnevings klia-i-ögonen-efter-tårgas-övningen-grej var ganska rolig tycker jag. Personligen hade jag glömt att stänga gylfewn efter marschen till gaskammaren så det sved på de ädlare delarna, men det var ganska gött. . .

Roligast/mest ironiskt tycker jag nog fritid/IT-föredragen var. Lät som att vi aspiranter, precis som dom andra befattningarna kunde sätta sig vid datorn efter lunch och surfa lite, eller kanske åka in till kallinge och bada efter kvällens tjänst. . . :P

Det enda jag hoppas på nu är att vi som bor nära F7 slipper att åka med ner till F17 för att senare, samma dag (fre) ta bussen hem. Får se om man vågar prata med Lt Jönsson eller kanske adjutanten, han verkar ju nästan lite snäll. . .

Glöm inte PET flaska!!!!! :banana

Hej alla!

Nu är det snart dags för PEK på F7! Jag hade faktiskt lite söndagsångest på bussen hem i torsdags men nu vill jag faktiskt tillbaka! :)

Arnevings klia-i-ögonen-efter-tårgas-övningen-grej var ganska rolig tycker jag. Personligen hade jag glömt att stänga gylfewn efter marschen till gaskammaren så det sved på de ädlare delarna, men det var ganska gött. . .

Roligast/mest ironiskt tycker jag nog fritid/IT-föredragen var. Lät som att vi aspiranter, precis som dom andra befattningarna kunde sätta sig vid datorn efter lunch och surfa lite, eller kanske åka in till kallinge och bada efter kvällens tjänst. . . :P

Det enda jag hoppas på nu är att vi som bor nära F7 slipper att åka med ner till F17 för att senare, samma dag (fre) ta bussen hem. Får se om man vågar prata med Lt Jönsson eller kanske adjutanten, han verkar ju nästan lite snäll. . .

Glöm inte PET flaska!!!!! :huh:

Tror inte du vågar fråga LT !! är nog en gymnasiefråga:)

roligaste som hände under de gågna veckorna var när Lt sprang och hämtade en TV!!! :)

ses imån grabbar!!!

/Eric

• 2 weeks later...

fältvana :P

Minns när jag satt post och kollade lite snett bakot på några tallar, där stog 2 befäl höga som talltopparna och kollade på mig.. Jag gnuggar mig själv i ögonen om tänkter att det här kan fan inte stämma. Då ser jag istället en stridsväst och en AK som ligger på marken framför mig, jag sträcker mig efter västen men där ligger inget. Då har kikar jag bakot på tallarna som återigen "blivit" befäl stora att möta Kingkong. Jag gnuggar mig själv i ögonen igen och befälen försvinner, phew :worthy:.

Hoppas ni får samma "fina" avslutning som vi fick. :)..

Lycka till! /Jalle som på tisdag drar till Australien för att under några månader bedriva dykning bland korallrev och surfning :baskerFN:

• 2 weeks later...
Guest Fågel Fenix

Vafalls!? tråden har halkat ned! Det är inte aktuellt!

Skall bli fint med ett lodjur på armen till veckan. Dock så har vi ju inte gjort så mkt för att förtjäna det. . .

Roligast denna vecka var nog H***** skitande i brallan, samt skolC:s uttalande efter utdelning av lodjuret.

"Man kan ju bara hoppas att ni har presterat betydligt bättre under er fältvanevecka än vad ni visade med er exercis alldeles nyss" . . .

Nästa vecka är det skyddsvaktsutb. Undrar om det blir fält ? Tror inte det. Dock borde det bli fält veckan efter. Vi får hoppas på minusgrader pojkar! (oooppss, menar aspiranter!)

Over & out!

/1125 Högberg

• 2 weeks later...

Har en fråga till alla FBJ:are(en ganska laddad sådan). Är ni riktiga jägare? FBJ går ju inte bakom fiendens linjer? Är ni inte mer flygbassäk? Ni söker ju mest efter specialstyrkor som snokar runt vid flygbasen. Detta blev aktuellt efter att jag praktiserade på F-17 förra veckan(ensam 17åring bland en massa 14åringar :/ ...) Men jag inhyser stor respekt för FBJ för ni har en mycket viktig uppgift!

Jag har under mitt korta medlemskap här sett samma fråga i olika former ältas om och om igen. Alla har sina åsikter, men här finns ett inlägg i en tråd som jag och flera före mig fastnat för av 2sharp.

http://forum.soldf.com/index.php?showtopic...=j%E4gare&st=90

Sedan spelar det väl ingen roll vad olika utbildningar kallas för, det viktiga är väl om de klarar av sin uppgift?