Jump to content

Flygbasjägare - 2006


Recommended Posts

Jag säger bara att det hade varit grymt kul att ta en pubrunda innan inryck! Det är jäkligt skönt att känna ett par stycken redan innan inryck. å vilket bättre sätt finns det att lära känna folk än på en riktigt pubrunda?!? 

 

Precis som du äger jalle det är VERKLIGEN värt det 

 

Bara att bestämma ett datum å plats! Jag vet att vi är två här ifrån varberg som kommer vara med iaf!

 

/jocke

 

Men det bästa är nog om vi tar det i sammband med förinfon, för då är ju alla som sagt var på samma ställe.

 

Är det någon som vet hur många som rycker in 2006-01-16 på F17 som FBJ??

 

/micke

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 626
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

hur många är man i varje pluton, blir det bara fbjplutoner eller markstrid(har för mig att man delar upp fbj i så elr)?? ;-)

En pluton består av ~40 (+- 20) soldater..

 

På F17 skall det som det ser ut nu utblidas 2 plutoner flygbasjägare..

 

Detta utbildningsåret har det dock utbildats en marksäk-pluton brevid den ordinarie jägarplutonen på FbjS.. Dom är pricis lika mycket flygbasjägare som alla andra som utbildas på skolan, inriktningen skiljer sig dock något. Samma basker, samma utbtecken..

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 2 weeks later...

Var ute å traska idag iden fina vårsolen B) , gick 2 mil med 15 kg. Måste erkänna att 15 kg e aning lätt, känns som ha skolväskan på ryggen. får väl öka vikten med minst 10 kg eller?? fick värdens jäkla skavsår redan efter en 45 min men det vara bara och bita ihop,får väl tejpa bättre nästa gång. någon mer som varit ute och gått, o hur långt gick ni?

Link to comment
Share on other sites

Guest KuBbe

Tjena. Jag rycker oxå in i Januari 2006 för att göra lumpen som flygbasjägare. På pappret står det flygbasjägarpatrullchef men eftersom det finns en viss individ här inne som verkar ogilla att man skriver det så skriver jag väl bara flygbasjägare då antar jag :lol:

 

Bor i Göteborg btw.

 

Verkar som att vi är några stycken iaf som ska göra flygbasjägarutbildningen, eller FÖRSÖKA, om vi nu klarar GSU, eller hur Jonte72 :lol:

 

P.S. Hur orkar ni träna? Jag lirar dataspel istället :P:P:P

Edited by KuBbe
Link to comment
Share on other sites

Tjena. Jag rycker oxå in i Januari 2006 för att göra lumpen som flygbasjägare. På pappret står det flygbasjägarpatrullchef men eftersom det finns en viss individ här inne som verkar ogilla att man skriver det så skriver jag väl bara flygbasjägare då antar jag :)

@KuBbe: Det är aldrig fel att ligga lågt med diverse tituleringar TILLS man uppnåt kriterierna fördesamma! På skolan är det tradition att man är ASPIRANT tills efter genomfört baskeprov. Utbildad FBJ är man dock först den dagen man går på Förlängt Övningsuppehåll!

 

Problemet i ditt fall var väl att du bekrev din Militära GU som Flygbasjägare...Och det är ju fel! Du har inte gjort GU ännu...

 

Tips: Ligg lågt med ALL attityd av olika former på FBJS, annars finns det risk att man kortar ner sin värnplikt väsentligt...

Link to comment
Share on other sites

Guest KuBbe

Hehe tack för poängen :/ SweZoo.

 

Razvedka jag försöker inte kaxa mig. Blir bara sur när folk försöker visa att dom kan allt. Vi har aldrig gjort lumpen innan och vet inte hur det fungerar. Om det står flygbasjägarpatrullchef i våra papper tror vi ju såklart att vi ska utbilda oss till det eftersom vi inte vet hur det funkar under utbildningen. Det är ingenting att bli sur över eller så. Det är onödigt att hävda sig. Alla har vi varit n00bs ifrån början.

 

P.S. Razvedka det var Jonte72 jag syftade på när jag skrev inlägget. Inte dig.

 

Over & Out

Edited by KuBbe
Link to comment
Share on other sites

Härligt nu börjar det bli ett par inryckande här :lol:

 

Träningen går sådär för mig.. har varit förskyld ett bra tag nu men styrketräningen går bra iaf... löpning å sånt måste påbörjas nu känner jag för det är ju som sagt viktigt! Hur går det för er andra?

 

Mvh/jocke

Link to comment
Share on other sites

=) okeey, skyst.. tänkte dra igång med träningen idag, vart lite från och till ett tag nu. tänkte börja med walk med packning nu. va händer på förinformationen? hörde att det skulle bli tester och så också men kanske minns fel?

Link to comment
Share on other sites

=) okeey, skyst.. tänkte dra igång med träningen idag, vart lite från och till ett tag nu. tänkte börja med walk med packning nu. va händer på förinformationen? hörde att det skulle bli tester och så också men kanske minns fel?

På förinfon kommer vi få lite information.. Se kommer de ske lite tester å sådant.. Någon lite övning blir det säkert också ;)

 

 

Gå med packing ska jag med börja med snart.. gäller som sagt att börja i tid :D

 

SweZo0: förstår dig ;) Men flygbassäk är en mycket bra utb med skulle jag tro!

Link to comment
Share on other sites

@zoom

 

Jo det verkar vara en riktigt häftig utbildning lite mer stid än er skulle jag tro.. men det velas ju så mkt fram och tillbaka om vad som egentligen kommer att ändrats till årsskiftet så man vet ju inte vad man rycker in som egentligen..

 

// SweZo0

Link to comment
Share on other sites

Hallå hallå!!!

 

Anmäler mig jag med, synes på förinfon i september, som det ryktas om att den ska bli av!

 

Tänkte bara tjecka av lite hur mycket ni andra tränar, så man vet ungefär hur man ligger till!!

 

 

Ajökens!!

Link to comment
Share on other sites

själv hade jag tänkt, att gymma max 3 ggr veckan, mest ben, rygg och mage men även chins, dips och armhävningar. sen springa milen en gång i veckan, ett kortare snabbare pass och tillslut ut och gå med packning, hur kör ni andra?

GL HF :D

Link to comment
Share on other sites

Tja igen..

fan vad roligt det hade varit att bli flygbasjägare.. ahde gillat det tror jag.. får nöjja mig med flygbassäk.. man måste ju ha nån att vara avundsjuk på iaf..

 

hare

 

// SweZo0

hehe det är inte alltid så jätteroligt, tro mig....... ;)

 

Men nu äre gött som faen, blev klara med utbildningskontrollen i veckan, så jädra underbart! 20 km snabbmarsch kändes rätt gött i benen några dagar, kul inledning på veckan.. :D

Link to comment
Share on other sites

Tja igen..

fan vad roligt det hade varit att bli flygbasjägare.. ahde gillat det tror jag.. får nöjja mig med flygbassäk.. man måste ju ha nån att vara avundsjuk på iaf..

 

hare

 

// SweZo0

hehe det är inte alltid så jätteroligt, tro mig....... ;)

 

Men nu äre gött som faen, blev klara med utbildningskontrollen i veckan, så jädra underbart! 20 km snabbmarsch kändes rätt gött i benen några dagar, kul inledning på veckan.. :)

Grattis Jarl! ,O

 

tid/krav/ % som klara ?

 

fick ni springa den på mordor ?

Link to comment
Share on other sites

Nu har vi på jägarpluton genomfört utbildningskontrollen och blivit tilldelade specialutbildningstecknet m/99.

 

Längsta spåret var verkligen längsta spåret detta år, vi genomförde spårning i 46 timmar med olika moment längs vägen.

Kan lugnt säga att man har fått kämpa fysiskt såväl som psykiskt.

 

Men nu har man det lilla guldmärket på bröstet på M87:an så man är hur nöjd som helst!

 

Synd bara att man muckar snart nu när allt roligt är i slutet!

Link to comment
Share on other sites

Grattis Jarl!  ,O

 

tid/krav/ % som klara ?

 

fick ni springa den på mordor ?

 

tackar!

Vi gick imål på torget i lidköping. Jag kom ni strax under 2 timmar och det var 3 st på hela skolan som inte klarade kravet på 2:20, varav 2 var sjuka och den 3e skadad..

 

En galen löjtnant slog rekordet med 1,39 ;) .. Du kan nog lista ut vem...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.




×
×
  • Create New...