Jump to content

Recommended Posts

Glöm inte att vaxa in dom så ni slipper bli blöta i vinter!

Hehe lycka till... vaxet hjälper inte länge när det blir blött.. :P

Hur gör man för att slippa vätan då ? :baskerPa:

du gillar läget helt enkelt :)

Ett annat sätt är använda gummistövlarna ni får ut, speciellt på övningar då det regnar flera dagar i rad annars kommer fötterna inte må bra. De är förvånansvärt sköna att gå i.

G-tex funkar också...ett tag i alla fall.

• Replies 626
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

G-tex funkar också...ett tag i alla fall.

Menar du G-tex som i Meindlkängor? :) Eller har FM ngt liknande (förutom allvädersuniformen) ?

Hehe, nej goretex pjux får ni skaffa själva om ni vill ha det, t.ex Meindl ja.

Okej, va skönt...men att skaffa egna kängor är väl inte aktuellt förän efter baskerprovet va? :banana

P.S Nisse gjorde du lumpen som FBJ?, och har du varit med på Ålleberg och segelflygit med FVU? D.S

Okej, va skönt...men att skaffa egna kängor är väl inte aktuellt förän efter baskerprovet va? :bash:

P.S Nisse gjorde du lumpen som FBJ?, och har du varit med på Ålleberg och segelflygit med FVU? D.S

Svar: Ja, på alla frågor :D

Guest Fågel Fenix

Det är väl samma sak med baskern på bilden som med så många andra. Just det att alla skall ha basker. Eftersom FBJ redan har sin så ser jag inte vitsen med att byta. Pansar bytte ju tex. inte när träng fick sina. (dåligt exempel kanske :Malaj: ) men jag hoppas att ni förstår tanken.

Detta var mina funderingar. Sedan om någon har bättre fakta så shoot! :)

Jo, har börjar löpa in mina kängor nu, dock tycker jag att min högra känga är helt åt helvete! Den skaver och sitter inte på plats. Plus att jag tror att jag gör fel där man liksom skall ha snörena dubbel-grejsimojs där nere.

Min vänster känga är precis likadan, höger sitter perfekt men vänster glappar. Inget man känner särskillt mycket när man går så mycket men när man springer med dom kommer skavsåren. Ska snörena korsa varandra på dubbelsnörningen?

Jo, har börjar löpa in mina kängor nu, dock tycker jag att min högra känga är helt åt helvete! Den skaver och sitter inte på plats. Plus att jag tror att jag gör fel där man liksom skall ha snörena dubbel-grejsimojs där nere.

Min vänster känga är precis likadan, höger sitter perfekt men vänster glappar. Inget man känner särskillt mycket när man går så mycket men när man springer med dom kommer skavsåren. Ska snörena korsa varandra på dubbelsnörningen?

Nä jag tycker det är bättre när de inte korsar varandra, men egentligen spelar det inte så stor roll. lättare att greppa tag i snörena och dra åt ordentligt om de inte är korsade där nere - det är det ända tror jag. Kanske kan dra mer om de inte är korsade. Det är en hel vetenskap att snöra kängor märker jag :wub:

Btw. Jag löste glappningen genom att byta kängor :lala: Olika storlekar på fötterna tycks problemet vara.

Vilket är det effektivaste sättet att knyta skor på?

Jag har märkt att det finns flera sätt att knyta skorna på. Vilket är bäst?

Den australiske matematikern Burkard Polster - som tydligen har gott om tid - har räknat ut på hur många sätt man kan knyta skorna. Till exempel kan en känga med sju hålpar knytas på omkring 400 miljoner olika sätt. De allra flesta av dessa är dock inte särskilt estetiskt tillfredsställande. Den gode matematikern har också räknat ut vilka snörningsmetoder som är starkast. Det visar sig att de starkaste är desamma som människan under flera århundraden av praktiska försök har kommit fram till. Dessa båda metoder ger störst vågrätt spänning på båda sidor av skon och håller den därför på plats på effektivast sätt. Samtidigt är de praktiska och kräver inte särskilt långa skonören. Det mest ekonomiska sättet är en 'butterfly', där skosnöret går från två grannhål på samma sida och därefter diagonalt till den andra sidan. Medan dessa resultat är rätt så förutsägbara, är det kanske överraskande att det bästa sättet att knyta sina skor på är en råbandsknop. Enligt Burkard Polster är rosetten bra endast i det avseendet att den är lätt att knyta upp, medan kärringknopen - oavsett om den är dubbel eller tredubbel - stämplas som 'notoriskt instabil'. Man kan så klart även köpa skor med kardborreknäppning

Jösses vilka problem vissa har ..... när jag & Razvedka , Lynx mfl ryckte in på FBJS så hade vi dom gamla bruna läderkängorna till M/59 uniformen.

Var glada istället över att ni fått förmånen att dels få nyttja bättre mtrl som finns inom FM idag samt att ni har förmånen att få ut dem före inryck.

Passar inte kängan så prova med ett par extra strumpor och funkar det ändå inte så byt kängor varför disskutera en sådan sak i oändlighet.

Lycka till med eran utb. Mvh Fbj #722

Lade märket till något när jag skulle fylla i om inkallelseresan, och hemresorna de första veckorna.

Har inte adjutant Per glömt att det är viktigt att se vem som är avsändaren?

Vad jag kan se kan man inte utläsa det någonstans, eller är det jag som är totalt sne?

Lade märket till något när jag skulle fylla i om inkallelseresan, och hemresorna de första veckorna.

Har inte adjutant Per glömt att det är viktigt att se vem som är avsändaren?

Vad jag kan se kan man inte utläsa det någonstans, eller är det jag som är totalt sne?

Jag har funderat på samma sak behöver det inte veta vem som svarar? men jag skrev mitt namn på iaf så får vi se vad som händer :lala:

Förresten när ska ni åka ner? söndagkväll eller på måndagen?

Edited by zoom

den tanken slog mig också, men det är väl bara så han vet hur många bussar/ tågbiljetter/flygbiljetter han ska boka in typ. men de löser sig nog.

Mjo har fått lite ont i knät nu, troligtvis överbelastning. men med lite zonsalva och lite vila så funkar de nog snart igen!

inte länge kvar nu, hur är det med träningen och motivationen?

Guest Fågel Fenix

Jag åker ner på söndagen iaf. Dock så var jag inte lika smart som några av er. Jag skrev nämligen inte namn på min lapp. Jaja, i värsta fall får man väl stanna kvar och passa på att lära sig F17 utan & innan, känna på milspåret och se om det finns några goa fruntex på andra befattningar ? :D

Motivation: Tokhög!

Träning: Jorå, skulle vilja kunna springa snabbare och göra fler armhäv. Annars helt ok!

Jag har upptäckt att jag måste nog äta upp mig lite innan inryck. jag fryser som en idiot så fort det blir lite smårått här hemma (västkusten), och det lär v'ä inte bli bättre med den blekinganska,(bra svenska! :rockon: ), vintern?

Får nog trycka i mig lite olivolja vid varje måltid. . .

Skall bli gott att äntligen få sätta igång!

Ses snart!

Träningen börjar kännas helt okej.kör på för fullt med löpning o marsch.Äntligen har man börjat vänja sig med skona...går två mil i veckan med 34 kilo,tar ca 1.40 min,fast jag vet inte vad man bör ligga på men det känns bra i allafall. springer 7 km på 30 min 2 gr i veckan..man känner sig att det börja närma sig nu.har olika mardrömmar om inryck :P .hare bra

Träningen börjar kännas helt okej.kör på för fullt med löpning o marsch.Äntligen har man börjat vänja sig med skona...går två mil i veckan med 34 kilo,tar ca 1.40 min,fast jag vet inte vad man bör ligga på men det känns bra i allafall. springer 7 km på 30 min 2 gr i veckan..man känner sig att det börja närma sig nu.har olika mardrömmar om inryck :P .hare bra

1:40 på två mil?! Det är väldigt nära skolrekordet på 20km snabbmarch...! Det är dessutom inte med någon packning, förutom stridsutrustningen, och då får man springa som en gnu... så antingen går du väldigt snabbt eller så har du missbedömt sträckan.. :baskerFN:

Guest Fågel Fenix

När jag marschar milen, till jiobbet, så kan det ta allt mellan 1h 30 min (LÄTT packning = ombyte+lunch) och 2h. Det tar 2h när jag går med 40kg.

Vad bär man under utbn? Eller är det en sån där "den som lever, den får se-fråga"?

AHHH! panik! upptäckte idag att jag suger ännu värre än vad jag trodde på armhäv! Någon som har tips på övningar som hjälper armhävningarna, förutom armhäv ? :lol::navy:

är där jag ligger med på 1:40 på milen, hur mycket kg har ni på ryggen?

kör mycket armh så blir du bra på det :winner:

snackade med Per, har för mig han sa att vi får ca 25kg när vi rycker in men är inte 100..

Kämpa på , snart är det dags :happy:

Är det nån här som laggt in inlägg i sina M90 kängor??funderar seriöst på att införskaffa mig redan nu,känner att jag behöver det.Nån som har något att rekommendera till M90.ringde försäkerhets skull ner fbj-skolan där de sa att det var lugnt att fixa inlägg.Något han dock poängterade var att man inte skulle träna allt för hårt veckorna innan inryck,och att han villle ävan att sista dagarna skulle man helst marscha utan packning,för att undvika förslitningsskador.

Guest Fågel Fenix

Jag har skaffat inlägg till mina kängor. Detta för att räta upp knäna och i slutändan förhindra förslitningsskador. Dom är i kork så svetten bör bli någorlunda uppsugen. Nackdelen är dock att deras passform är väldigt precis och att ta ur dem och att lägga i dem är en lång historia. En annan nackdel är att jag ej kan ha grå + vit socka, utan jag får köra med grå sockax2. Någon som kan svara på om vi fick ut 2 gåa + 1 vit eller om det var 1 grå + 1 vit ? (jag menar givetvis antal par) :blink: Bara så att jag får med mig rätt till inrycket. Kan vara bra att ha alla grejer så att dom inte börjar skälla på en i onödan ;)

Är det nån här som laggt in inlägg i sina M90 kängor??funderar seriöst på att införskaffa mig redan nu,känner att jag behöver det.Nån som har något att rekommendera till M90.ringde försäkerhets skull ner fbj-skolan där de sa att det var lugnt att fixa inlägg.Något han dock poängterade var att man inte skulle träna allt för hårt veckorna innan inryck,och att han villle ävan att sista dagarna skulle man helst marscha utan packning,för att undvika förslitningsskador.

Jag har också fixat inlägg i mina kängor .. fixade dem genom ortopedtekniska. Får hoppas att det kommer göra nytta för de kosta en hel del :Malaj: