Jump to content

Recommended Posts

• Replies 626
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Angående sulor kan ni gott vänta tills ni rycker in, fötterna dör inte av att ni går runt med filtsulor i skorna första tiden. Inte heller eller på enskilda marschpass nu innan inryck.

Behövde själv aldrig köpa några sulor, sjukan hade ett stort lager med bra sulor (kostade ca 200kr i sportaffär) och alla som ville ha fick ut ett par.

Hoppas er utb på F17 nu blir lika bra som den vi andra fick på F7.

Verkar ha varit en bra förinfo trots flytten.

Guest Arnesving

Ja, d va en härlig helg tycker jag! Framförallt å träffa alla kamrater.

Angående jägartjatet var bland det första jag fick höra när jag kom hem av en kille som ligger som jägare på K3 att: "Jägare utan jägarbåge är som invalider utan rullstol." Men efter en påminnelse om att inte ens kustjägare har jägarbåge så hade han inte så mycket att säga mer. Lite muttrandes om deras treudd gick han därifrån... :baskerPa:

Hursomhelst, jägare eller inte jägare så är jag jävligt nöjd med att ha fått den här tjänsten å jag tror d kan bli ett jäkligt intressant å roligt år!!

//186 - Arneving

JÄGARE eller EJ...

Hela livet kantas av människor som önskar provocera, ifrågasätta eller på annat sätt få någon ur balans!

Anledningen till detta behov ligger inte hos personen de går på, utan hos dem själva!

Så enkelt är det!

Tror jag kan tala för de flesta utbildade FBJ, att som soldat med utbildning från FBJS så vet man själv vad man kan och känner stolthet och säkerhet inom sig själv. Det är gott nog - man behöver inte ens inlåta sig i mätning med andra!

Nu blev jag riktigt seriös:) Men det har blivit så tröttsamt, allt tjat om jägare eller inte, alla olika definitioner som hittas på av vpl...Det har tjafsats på SoldF innan. OCH man behöver inte lyssna på människors olika "synpunkter" så länge de inte är beslutsmässiga inom FM. ALLT annat är bara spekulationer.

Låt oss nöja oss med vad Försvarsmakten och dess ledning kallar olika förband!

Tja!

Håller med Razvedka fullständigt, mycket bra skrivit! Jag tillhör inte er jägare men det är en stor ära att få dela plats med er på sveriges bästa regemente och det tycker jag vi ska vara riktigt stolta över.

Jag tillhör bassäk så jag kommer väll antagligen stöta på er i skogen ett antal gånger. Antingen som vänner eller fiender :=o hehe

Edited by Eire
Guest Fågel Fenix
Tja!

Håller med Razvedka fullständigt, mycket bra skrivit! Jag tillhör inte er jägare men det är en stor ära att få dela plats med er på sveriges bästa regemente och det tycker jag vi ska vara riktigt stolta över.

Jag tillhör bassäk så jag kommer väll antagligen stöta på er i skogen ett antal gånger. Antingen som vänner eller fiender :) hehe

Nu glömde jag att fråga befälen under infohelgen, men är det ngn som kan reda ut det där med flygbassäk i FBJ ? Säk. stod iaf med på listan över de olika delarna i plutonen. Det verkar ju iaf som om vi skall samarbeta mkt! 0:)

tack på förhand!

>>Eire

Hoppas vi ses på F17 i jan! p.s vi är inte jägare än, men vi hoppas på att bli ;) d.s

Edited by Fågel Fenix
Guest Fågel Fenix
Kommer det inte att bli 2 FBJ-plutoner och 1-2 FbasSkyddsplutoner(fd Säk) som alla ingår i FBJS?

:clap:

2 plut FBJ blir det nog, vi var ju ganska många (ca 60 klara för inryck + ev. dom som skulle tänka över det)

och det blir väl säkerligen 2 plut skydd.

Frågan är bara hur vi är sammankopplade? Är det FBJ som hittar folk, kallar på skyddsfolket som tar bort fulingarna? :D

jaja, det löser sig säkert. . .

Guest Fågel Fenix

Frågan är bara hur vi är sammankopplade? Är det FBJ som hittar folk, kallar på skyddsfolket som tar bort fulingarna? :worthy:

haha, ja precis så går det till!

Grattis till en extremt givande utbildning!

Då kommer ju följdfrågan, ligger skydds.plut i fält i närområdet av basen och FBJ lite utanför eller hur funkar det?

Fråga nr 2: Använder FBJ hjälm + kroppsskydd i fält? Min personliga teori är att FBJ inte bär det. Varför då undrar då ni?, jo det verkar oklokt av en fiende att satsa på att slå ut en grupp med art. Det måste bli onödigt dyrt?

Så nu väntar jag otåligt på svar från bättre vetande än mig själv! ;)

Då kommer ju följdfrågan, ligger skydds.plut i fält i närområdet av basen och FBJ lite utanför eller hur funkar det?

Fråga nr 2: Använder FBJ hjälm + kroppsskydd i fält? Min personliga teori är att FBJ inte bär det. Varför då undrar då ni?, jo det verkar oklokt av en fiende att satsa på att slå ut en grupp med art. Det måste bli onödigt dyrt?

Så nu väntar jag otåligt på svar från bättre vetande än mig själv! ;)

Ungefär så fungerar det ja. På F7 såg vi aldrig röken av flygbassäk på övningar, vilket jag tyckte var synd.

Och nej. Rör man sig dolt över stora ytor en längre tid blir det aldeles för tungt/varmt/besvärligt med hjälm/kroppsskydd vilket skulle tära bra mycket på stridsvärdet i fält.

Altså, ni rycker in om 3 månader. Måste ni veta allt i förväg? :baskerPa:

Edited by Jarl

Ursäkta Off topic men....

Altså, ni rycker in om 3 månader. Måste ni veta allt i förväg? :navy:
Hej! Det är första gången jag skriver här och jag skall rycka in som FBJ i aug 04.

Mitt intryck jag fått är att FBJ är ett nedvärderat förband (efter att ha läst komentarer från mindre seriösa forum där folk diskuterar förbandens status och coolhet med könsord osv). Men strunt samma, jag hoppas och tror att ni ligger på en annan nivå.

Jag tänkte kolla lite vad ni tycker om skolan, förbandet och allt vad som har med FBJ:arna att göra. Jag har lite frågor som ni kan svara på om ni kan, men ni kan förstås skriva vad ni vill, era intryck osv.

1, Vad tycker du om f7 (kasern, mat, aktiviviteter mm)?

2, Hur var/är din tid som FBJ (jobbigt, roligt, kamratskap, övningar, tester, phsykiskt, fysiskt, BEFÄLEN mm)?

3, Vad var bäst/sämst under din tid på f7?

4, Hur var det att ligga i fält så mycket och länge (som jag hört att FBJ gör)?

5, Hur var baskerprovet, överlevnaden, fjällveckan osv?

6, Vad hade du för förväntningar på din utbildning (levde de upp till dom)?

Skriv gärna utförligt om du kan. Jag vänder mig först och främst till er som gjort er värnplikt på f7 men jag vill gärna se att ni andra (om ni kan) skriver vad ni har för intryck av FBJ:arna, tex hur det är att arbeta med dom osv om ni nu gjort det.

Det var väl "allt" Hadet fint alla och jag passar samtidigt på att hälsa till alla andra flybasjägaraspiranter om det nu finns några här..

//Jalle

Humor ? :)

Ursäkta Off topic men....

Altså, ni rycker in om 3 månader. Måste ni veta allt i förväg? ,O

Hej! Det är första gången jag skriver här och jag skall rycka in som FBJ i aug 04.

Mitt intryck jag fått är att FBJ är ett nedvärderat förband (efter att ha läst komentarer från mindre seriösa forum där folk diskuterar förbandens status och coolhet med könsord osv). Men strunt samma, jag hoppas och tror att ni ligger på en annan nivå.

Jag tänkte kolla lite vad ni tycker om skolan, förbandet och allt vad som har med FBJ:arna att göra. Jag har lite frågor som ni kan svara på om ni kan, men ni kan förstås skriva vad ni vill, era intryck osv.

1, Vad tycker du om f7 (kasern, mat, aktiviviteter mm)?

2, Hur var/är din tid som FBJ (jobbigt, roligt, kamratskap, övningar, tester, phsykiskt, fysiskt, BEFÄLEN mm)?

3, Vad var bäst/sämst under din tid på f7?

4, Hur var det att ligga i fält så mycket och länge (som jag hört att FBJ gör)?

5, Hur var baskerprovet, överlevnaden, fjällveckan osv?

6, Vad hade du för förväntningar på din utbildning (levde de upp till dom)?

Skriv gärna utförligt om du kan. Jag vänder mig först och främst till er som gjort er värnplikt på f7 men jag vill gärna se att ni andra (om ni kan) skriver vad ni har för intryck av FBJ:arna, tex hur det är att arbeta med dom osv om ni nu gjort det.

Det var väl "allt" Hadet fint alla och jag passar samtidigt på att hälsa till alla andra flybasjägaraspiranter om det nu finns några här..

//Jalle

Humor ? :navy:

på hög nivå :)

Guest Fågel Fenix

Hur går det med marschandet gubbs?

Jag tycker ju att det märks stor skillnad på ryggsäck & ryggsäck iaf. LK 100 känns bra mkt bättre på ryggen än vad min gamla "Maountain patroul" (stv. ?) gör. har införskaffat mig en våg också så att jag kan hålla reda på hur mkt jag bär. Gick senast i söndags. Vägde ryggan efter passet. Vågen stannade på 33 kg. Känndes riktigt bra, får nog faktiskt öka tills nästa gång. När jag gick tippade jag på en vikt runt 26 kg. Där ser man hur stor skillnad ryggan gör!

Kötta på pôjker! 0:)

//Högberg

Hej!

Jo då, marscherandet går fint, Har inte 100 koll på vad ryggan väger, men jag skulle tippa på runt 30 kg! 0:)

Vill veta hur ni andra tränar, så man kan jämföra vilken nivå man själv ligger på!! :rockon:

Ha de gött o kötta på gubbs....

//Bryngelfors

Guest Fågel Fenix
Hej!

Jo då, marscherandet går fint, Har inte 100 koll på vad ryggan väger, men jag skulle tippa på runt 30 kg! :/

Vill veta hur ni andra tränar, så man kan jämföra vilken nivå man själv ligger på!! :dribble:

Ha de gött o kötta på gubbs....

//Bryngelfors

Jag kör marschträning 2-3 gånger / vecka. skall försöka gå 3 mil 1gång / månad med 30 kg innan inryck utöver vanliga marschandet. Cyklar till jobbet 5 dagar i veckan, brukar bli ca 10 mil/ vecka. Gym 3-4 gånger, olika muskelgrupper! Löpningen försöker jag trycka in 2-3 gånger men hitills har det varit lite sisådär. Småförkyld! :D gör även armhävningar hemma. Gjorde 100 uppdelade på 3-4 set men från och med nästa vecka blir det 150. Fast jag kan inte säga att jag ser jätteresultat. är främst bekymrad för löpningen och chins och kanske lite grann även för armhäv.

Men det är väl bara att kötta på!

OOOOO Ooooooo Fruktansvärt bra på utagningen mmm presis som ja sa förut.. Jag ville bli prick skytt så utbildarvi plötsligt inga det är förjävligt...

vill man verkligen hålla koll på en hund helatiden eller vill man plostra om folk näää ... det enda som är intressant för mig är grupp chef ...'

Jag har också hört nägra säga att man ska ha så låg profil som möjlig under dom 3 första månaderna .. ju bättre du är desto mer kan du vara säker¨på att få den plasering du vill ha .... Jag kommer sattsa dör att bli bäst och så har jag sagt helatiden vi ses där och jag hoppas alla håller MOAHAHHAhahahahaha

Lite avundsjuk på er. Skulle också ryckt in på FBJS fast på F7. Så jävla irriterande att vara på kurs i Såtenäs och sova i kasern 23! (FBJ:s kasern) och den jävla lokatten satt på dörren in till kasernen! :(

Jag har fixat en annan tjänst iaf. Skall inte gå in på det men jag hörde att ni hade en tjej med på extramönstringen!? Hur gick det för henne?

Guest Fågel Fenix
Skall inte gå in på det men jag hörde att ni hade en tjej med på extramönstringen!? Hur gick det för henne?

Hon valde att tacka nej, eller så trodde befälen att det skulle bli svårt för henne att genomföra utbn = hon tackade nej. Hur som helst så var hon en av dom som lämnade in all utr. efter helgen = hon kommer inte att rycka in.

phew! intervallträning i backe måste vara det jävligaste man kan göra! Blodsmak i munnen, snurrar i huvudet, spykänslor . . . Hoppas att det ger mkt! lördagskvällen var i räddad! :clap:

Fågel Fenix: Vem sa så här: "Detta är det fräschaste logementet. Detta är ert! men ni skall aldrig vara här ändå!" ? För jag antar att det var någon som klämde fram det under helgen.

Tjejen, som Davidän, säker känner vid namn ;), hade väl andra planer. I alla fall sa hon det efter helgen. Det skulle satsas på hästar, om jag inte minns fel.

Edited by worldeater
Guest Fågel Fenix
Fågel Fenix: Vem sa så här: "Detta är det fräschaste logementet. Detta är ert! men ni skall aldrig vara här ändå!" ? För jag antar att det var någon som klämde fram det under helgen.

Nu kanske de tinte är exakt så han sa Fk Hellberg men det är iaf bra nära om inte exakt! ;)

Det var lite svårt att höra för alla, jag stod ungefär i mitten, fast när fänriken yttrade detta var det folk som inte hade kommit upp eller kunnat gå i trappan. Det var de 2 första som såg logementet, vi andra såg dörren. Tempot var högt :)

>>Davidän

Hur skall du var bäst? fysiskt starkast eller kanske psykiskt? skall du vara en kanonkamrat som försöker hjälpa de som behöver hjälp eller skall du vara den som är snabbast klar varje gång? skall du haalla rätt på "proven" eller ha alla träff på PEK:en?

Skall du vara den som försöker ställa sig in hos befälen?, (det måste väl nästan finnas ngn sådan i varje årskull? :uuh: ) eller skall du kunna bära tre ryggsäckar och sätta ihop akn på 5 sec?

Vad du än försöker med så hoppas jag att det går bra för dig.

P.s om du satsar på att vara fysiskt bäst så får du nog öka lite, jag sprang ikapp dig på milen. och jag kom in i mål i mitten ungefär. . . d.s

Hälsningar Högberg 153

P.s om du satsar på att vara fysiskt bäst så får du nog öka lite, jag sprang ikapp dig på milen. och jag kom in i mål i mitten ungefär. . . d.s

Hälsningar Högberg 153

Och där har vi det, tomma burkar skrammlar mest.

Hälsningar Högberg 153

Och där har vi det, tomma burkar skrammlar mest.

Bra sagt x 2...