Jump to content

Flygbasjägare - 2006


Recommended Posts

Jag har under mitt korta medlemskap här sett samma fråga i olika former ältas om och om igen. Alla har sina åsikter, men här finns ett inlägg i en tråd som jag och flera före mig fastnat för av 2sharp.

 

 

http://forum.soldf.com/index.php?showtopic...=j%E4gare&st=90

 

Sedan spelar det väl ingen roll vad olika utbildningar kallas för, det viktiga är väl om de klarar av sin uppgift?

 

 

Vad är det du grubblar på? Huruvida FBJ är jägare eller inte?! Vad folk än säger så har ju uppenbart FM bestämt sig för att FBJ ska räknas som just jägare, eller hur?! För de som fortfarande hyser tvivel kan jag bara rekommendera dessa att genomföra utbildningen för att själva skaffa sig en uppfattning om densamma! Den uppfyller enligt mig, med råge, kriterirerna för att kallas jägarutbildning....

 

Prickskytt FbjS 02/03

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 626
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Jag har under mitt korta medlemskap här sett samma fråga i olika former ältas om och om igen. Alla har sina åsikter, men här finns ett inlägg i en tråd som jag och flera före mig fastnat för av 2sharp.

 

 

http://forum.soldf.com/index.php?showtopic...=j%E4gare&st=90

 

Sedan spelar det väl ingen roll vad olika utbildningar kallas för, det viktiga är väl om de klarar av sin uppgift?

 

 

Vad är det du grubblar på? Huruvida FBJ är jägare eller inte?! Vad folk än säger så har ju uppenbart FM bestämt sig för att FBJ ska räknas som just jägare, eller hur?! För de som fortfarande hyser tvivel kan jag bara rekommendera dessa att genomföra utbildningen för att själva skaffa sig en uppfattning om densamma! Den uppfyller enligt mig, med råge, kriterirerna för att kallas jägarutbildning....

 

Prickskytt FbjS 02/03

 

Påbörja nu ingen låg diskussion om detta bara för att en gymnasiepojke inte behagar att söka i forumet. Detta har diskuterats tillräckligt. Skita inte ned ännu en tråd.

Link to comment
Share on other sites

Jag har under mitt korta medlemskap här sett samma fråga i olika former ältas om och om igen. Alla har sina åsikter, men här finns ett inlägg i en tråd som jag och flera före mig fastnat för av 2sharp.

 

 

http://forum.soldf.com/index.php?showtopic...=j%E4gare&st=90

 

Sedan spelar det väl ingen roll vad olika utbildningar kallas för, det viktiga är väl om de klarar av sin uppgift?

 

 

Vad är det du grubblar på? Huruvida FBJ är jägare eller inte?! Vad folk än säger så har ju uppenbart FM bestämt sig för att FBJ ska räknas som just jägare, eller hur?! För de som fortfarande hyser tvivel kan jag bara rekommendera dessa att genomföra utbildningen för att själva skaffa sig en uppfattning om densamma! Den uppfyller enligt mig, med råge, kriterirerna för att kallas jägarutbildning....

 

Prickskytt FbjS 02/03

 

Påbörja nu ingen låg diskussion om detta bara för att en gymnasiepojke inte behagar att söka i forumet. Detta har diskuterats tillräckligt. Skita inte ned ännu en tråd.

 

 

Nejdå, jag avskyr själv dessa pajkastningsforum, ville bara ha sagt att jag tycker att folk bör skaffa sig egna uppfattningar om saker och ting! Brusade väl upp lite väl mycket där :/

Link to comment
Share on other sites

Jag grubblade inte på någonting. Själv ger jag den i vad en utbildning kallas. Det var detta jag försökte få fram i min kommentar, att det var utbildningen och inte namnet som var det viktiga. Alla behövs.

 

 

Jag är med på vad du menar :huh:

Blev mest förbannad över det som folk skrivit i länken du angav...vet ju dock att det är meningslöst att överhuvudtaget bry sig!

 

Prsk FbjS 02/03

Link to comment
Share on other sites

Har en fråga till alla FBJ:are(en ganska laddad sådan). Är ni riktiga jägare? FBJ går ju inte bakom fiendens linjer? Är ni inte mer flygbassäk? Ni söker ju mest efter specialstyrkor som snokar runt vid flygbasen. Detta blev aktuellt efter att jag praktiserade på F-17 förra veckan(ensam 17åring bland en massa 14åringar :lol: ...) Men jag inhyser stor respekt för FBJ för ni har en mycket viktig uppgift!

 

Tycker du ska komma och överleva ett par veckor på Fbjs, sen ska du se att du inte har några som helst tvivel på den frågan :tveka:

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
Guest Fågel Fenix

Kort uppdat. för utb. året 2006.

VI har nu klarat av första veckan med spec.utb. *********

 

För min del blev det SJV. Hade egentligen funderat på ptrl.C men jag tyckte att SJV verkade mer intressant med tanke på vad som ev. skall ske efter vpl, (fjällräddare alt. ambulanspersonal).

 

**********

 

Jag har hört att kamratföreningen skall komma ned och besöka oss snart. Låter väldigt trevligt! Dock så får vi väl se hur det går med "träff" mellan jägare & apiranter. Hur som helst hoppas jag att ni får se k.25/k.24. Då kommer ni att se att k.23 är väldigt "annorlunda" jämfört med vår kasern. Dock skall det erkännas att jag kände en viss stolhet när vi på F7 sov en natt i k.23. Mycket minnen i väggarna, samt under sängarna :P

K.24 är föressten flygbassäk:s kasern, som numer ingår i FBJS. Jag tänker varken säga bu eller bä för alla vet vad alla tycker ändå. Det som särskiljer oss, förutom nyans på namnskylt, kommer v. 617. Jag har pratat med flera kamrater ur insatskomp. och de säger att utomstående vpl inte kan särskilja säk och aspiranter. Jag förstår dem. Ryktet går att säk ev. skall ha lodjuret på basker modell FV. Detta är ju.....intressant....

 

 

 

//Edit: raderat info om specefika saker. // Kimster

Edited by Kimster
Link to comment
Share on other sites

Guest Fågel Fenix
Jag undrar hur det gick för han Davidän eller vad han kallade sig? :Malaj:

 

Jag var ju lite nervös om hur man skulle hamna i samma ptrl som honom. Kommer till F17. Hamnar på samma log som honom. :( Men skenet kan bedra. han är óftast ganska trevlig. Kan växla väldigt snabbt. Vi får se hur ptrl -uppdelningen blir senare. Han har dock varit nära på att sluta 2-3 gånger....

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Tjena gubbar.

 

Tänkte bara fråga er om det var med nån halläning/halmstadbo som heter Andreas Kierkegaard på era uttagningar! Han pluggar till lärare i norrlandstrakterna nu, tror det rör sig om Luleå!

 

Har tyvärr inte haft kontakt med honom på länge då man själv ligger inne och allt, bra nyfiken på hur det går för honom! :camo:

 

Tack på förhand!

 

Det e mkt möjligt, hans brorsa var ksp-skytt i min patrull 03/04.

 

 

Haha världen är liten, jag hälsade på en polare i Luleå i veckan, i vilket fall som helst så slutade det med att jag Andreas och några till gick ut och festade i lördags..

För att svara på frågan, nej han var ej på förinfon, han sökte till jägare på k4 i stället. / Torbjörn

 

 

 

 

Tjena och ledsen för det sena svaret! Har ju varit upptagen på annat håll :D

 

Ja världen är bra liten alltså! Har tyvärr inte hört av grabben på länge så om du träffar honom snart igen ser jag gärna att du hälsar från Micke i halmstad! :)

 

MVH Micke

Link to comment
Share on other sites

Guest Fågel Fenix

ALLMÄN UPPMANING TILL ALLA INNELIGGANDE ASPIRANTER.

Nu skriver vi ingenting om vår utb. Man får bara skit vad man än skriver, och vi alla vet att flera personer har fått det. Det verkar som om allt kan misstolkas och att ingeting skall berättas. Självklart är jag medveten om att vissa saker inte skall läcka ut men det är väl ändåså bäst att ta det säkra före det osäkra och inte skriva något alls?

Så nu köttar vi på i grönkläderna och så får alla berörda höra allt ifrån året på någon av kamratföreningsträffarna efter muck, deal?

 

Bra kämpat på baskerprovet! KLART SLUT!

Link to comment
Share on other sites

ALLMÄN UPPMANING TILL ALLA INNELIGGANDE ASPIRANTER.

Nu skriver vi ingenting om vår utb. Man får bara skit vad man än skriver, och vi alla vet att flera personer har fått det. Det verkar som om allt kan misstolkas och att ingeting skall berättas. Självklart är jag medveten om att vissa saker inte skall läcka ut men det är väl ändåså bäst att ta det säkra före det osäkra och inte skriva något alls?

Så nu köttar vi på i grönkläderna och så får alla berörda höra allt ifrån året på någon av kamratföreningsträffarna efter muck, deal?

 

Bra kämpat på baskerprovet! KLART SLUT!

 

Bra tänkt Fenix, men du kan med gott samvete skicka ett privat meddelande till någon av oss lodjur så kan vi vidarebefodra infon på kamratsidan.....

Vore uppskattat av många

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
Guest Fågel Fenix

Vem har/vart finns bilderna som folk tog från UPK10 till 11?

 

På kamratsidan......

 

Det finns alltså ingen chans för oss inneliggande att se dem? :D Eller var det tal på en ny version av sidan med en del för vpl och en del för äldre herrar? ;)

Link to comment
Share on other sites

Vem har/vart finns bilderna som folk tog från UPK10 till 11?

 

På kamratsidan......

 

Det finns alltså ingen chans för oss inneliggande att se dem? :/ Eller var det tal på en ny version av sidan med en del för vpl och en del för äldre herrar? ;)

 

 

Jodå självklart, bara att vänta tills muck! :D

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.




×
×
  • Create New...