Jump to content

Magpul

Fu Kjellberg

Recommended Posts

Verkar helt klart feppligt...

Btw, sett i div. tidningar att man vrider mag-pul 90 grader, testade på ak5 magasin och det funkar bra, fördelen är att man inte behöver trä in fingrarna i öglan = man riskerar inte att fastna när man har handskar.

Det går också snabbare eftersom du kan greppa med fler fingrar.

Skall se om jag kan göra detta på ak4 magasinen också.

2Sharp: Vissa vänder magpulen för att det skall gå att stänga fickan om dom har tajta magfickor. En fördel med detta system är väl att vissa mag fickor är så tajta att det antal mag dom ar anpassade för gör att magpul inte är ett bra alternativ. magpulen bygger ju ett par mm per mag.

Det problemet har ju inte vi i våra jättefickor :)

2Sharp: Vissa vänder magpulen för att det skall gå att stänga fickan om dom har tajta magfickor. En fördel med detta system är väl att vissa mag fickor är så tajta att det antal mag dom ar anpassade för gör att magpul inte är ett bra alternativ. magpulen bygger ju ett par mm per mag.

Det problemet har ju inte vi i våra jättefickor :D

Låter ju rimligt, det lilla jag testat tycker jag att det helt klart har andra fördelar med.. får se till att testa mer :)

Mag-cinch verkar lovande...

• 2 weeks later...
Guest Dedicated

Apropå Mag-pull; har själv istället fäst en bit styv ståltråd på magasinet. (På sidan, från bakkant till framkant) Tråden sticker alltså upp en bit, någon centimeter. På stridsbältet har jag sedan fäst en upp och nervänd stor karbinhake. Förutom att magasinet är enklare att få upp ur fickan kan jag haka fast det tomma magasinet i karbinhaken utan att fibbla med att få ner det i fickan eller innanför vapenrocken. Det hänger och slänger lite men inget som stör. Mig.

/POF

Det där var en bra idé!

jag har suttit och funderat på hur man skall göra med dom tomma maggen. Att droppa dom innanför vapenrocken motsv. är ju ganska bra. Nackdelen där är att man blir så skitig!

Dags att leta efter bra karbinhakar. Klätterbutiken nästa!

/TangoXray

Det där var en bra idé!

jag har suttit och funderat på hur man skall göra med dom tomma maggen. Att droppa dom innanför vapenrocken motsv. är ju ganska bra. Nackdelen där är att man blir så skitig!

Dags att leta efter bra karbinhakar. Klätterbutiken nästa!

/TangoXray

Jag låter mina hänga i fingrarna på stödhanden till jag får tid att stoppa ner dom. Fungerar bra.

Jag har ju vant mig vid blackhawk västens magasinsfickor och har stora problem med SV2000 vid magasinsbyten. De överlappande ficklocken djävlas med mig. Kan vara en vanesak, men jag har ingen lösning än.

Casca

• 5 years later...

Ojoj, återupplivar en gammal tråd här.

Någon som har testat följande magpuls där man helt enkelt byter helt hela bottenplattan på magasinet? Tycker det verkar som en vettig lösning där fingret kan dras längs magasinet in i öglan utan att fastna vid nån gummikant (vanliga magpuls).

Erfarenheter?

Har hort att de inte ska passa AK5 mag.

Vet att de funkar med M4 mag vilket jag anvander sa jag kan inte saga sakert

Ranger plates passar inte på svenska magasin. Bottenplattan fästes annorlunda än vad dom gör på amerikanska magasin.

Edit:

Svenskt:

img1125ic7.jpg

Amerikanskt:

NHMTG_30_floorplate.JPG

Edited by Smeghead