Jump to content

Första Förband

Stefan F

Recommended Posts

Det fanns innan på http://www.mil-con.se/ -> Övriga proukter -> sidan 2, men de verkar vara slut för tillfället.

Detta känns som en typisk produkt att ha i soldfshopen, ett massinköp från någon grossist (Akla, FM ed.) kanske är på sin plats.

Och ja, detta har tagits upp innan ;) , men jag kan hålla med om att vissa saker blir inaktuella efter ett tag.

MVH CfrHGB

• BlåGul -1

Sådär, då har jag förpassat ett antal inlägg till det svarta hålet. Blev alldeles trött i pekfingret så jag hoppas att jag slipper radera fler idag, då kommer jag nämligen bli ledsen och kinkig.

Tack för svaren! Jag är inte medlem i nån trupp, så att fråga kvm blir svårt. :)

En av sönerna ramlade i söndags och slog upp pannan (ca 4x0,5cm) och det näst sista FF från FM som vi hade hemma var överlägset bäst jämfört att fippla med apotekets prylar.

*host* det är väl bara att gå till förrådet och kvittera ut en låda, de är ju typ gratis ;)

ett av stallen på T2 är tex fyllt med ENBART första förband enl en kamrat som var sjukvårdare där :clap:

bör vara en hel del, stallen är ju inte så små direkt ;)

*host* det är väl bara att gå till förrådet och kvittera ut en låda, de är ju typ gratis ;)

Nej du, gratis är de inte. De får man allt betala via org och akt.

jag skrev "typ gratis" ;)

betyder att det inte är jag som betalar, dock hade det blivit livat om jag gjort det utan att specificera vad jag skall ha dem till.

men rent teoretiskt sett så går det.

Lustiga rutiner de måste ha på A9 då. Har aldrig varit med om att vpl kan handla på snabbköpet utan att ha påskrift från ansvarigt befäl. Budgetuppföljningen kan bli stressande annars.

Lustiga rutiner de måste ha på A9 då. Har aldrig varit med om att vpl kan handla på snabbköpet utan att ha påskrift från ansvarigt befäl. Budgetuppföljningen kan bli stressande annars.

inte A9 :P

jag är numera Ungdomsledare i FBU, så jo, jag behöver rent tekniskt bara fixa en underskrift på att jag kan hämta en låda förband på TSF, för att dela ut till ungdomar då givetvis.

Apoteket säljer en civil version som är identisk. Även några förband har brist på orginalet och får använda den civila versionen inköpt till överpris. På andra förband finns det Första Förband i överskott och jag har bara varit med om att hämta ut lådvis utan någon kostnad. Då kostnaden för en låda med Första Förband är ca 100-200 kr på civila markanaden så finns det ingen anledning att inte ha en låda stående hemma.

Edited by GA KA

jag fick för några dagar sedan höra att enligt de nys bestämelserna så är det två första förband som gäller i höger benficka. är det någon som vet ifall detta stämmer.

Ja. Se SoldR Mtrl P 2003 sidan 159.

@Skuggan

Då bör du fundera över var Försvarsmaktens pengar kommer ifrån och om du inte är med och betalar... En anledning till Försvarsmaktens pengaproblem är resonemang som ditt om "det är typ gratis". Ingenting är gratis, det är bara frågan om var kostnaden redovisas.

jag fick för några dagar sedan höra att enligt de nys bestämelserna så är det två första förband som gäller i höger benficka. är det någon som vet ifall detta stämmer.

Ja. Se SoldR Mtrl P 2003 sidan 159.

@Skuggan

Då bör du fundera över var Försvarsmaktens pengar kommer ifrån och om du inte är med och betalar... En anledning till Försvarsmaktens pengaproblem är resonemang som ditt om "det är typ gratis". Ingenting är gratis, det är bara frågan om var kostnaden redovisas.

ja, det redovisas givetvis som utb materiel för FBU.

dock inte sagt att jag kommer gå till något förråd och bara hämta ut en låda och skriva på FBU utan att ha medgivande av min chef (utb ansvarig) och eventuellt kassören.

men som jag sade, om jag skulle vilja så skulle jag I PRINCIP bara kunna gå till förrådet och hämta en låda och skicka räkningen till FBU, det skulle dock jag få en himla massa skit för i ett senare skede vilket jag inte känner för.

så därför går jag inte till förrådet och hämtar en låda utan jag gör så att jag plockar på mig nåt förband extra på övningar om det fins några kvar, det leder till att jag har en växande hög här hemma som jag tillförskansat mig på laglig väg (övn materiel)

slut frågor?

nej, jag säger inte att "vem som helst kan hämta en låda första förband på närmsta TSF"

jag gör så att jag plockar på mig nåt förband extra på övningar om det fins några kvar, det leder till att jag har en växande hög här hemma som jag tillförskansat mig på laglig väg (övn materiel)

Då utgår jag från att nästa gång det bedrivs övning så tar du med dessa till övningen istället för att hämta nya på förrådet.