Jump to content

n00b med ny dum fråga...

Recommended Posts

Framstår säkert som smått blåst med det här inlägget men vill vara säker...

Som jag skrev i en annan tråd så kommer jag som sagt att rycka in som sambandsman och förare i 7.5 månad snart. Undrar den här gången hur stor chans har jag att få åka på utlandstjänst med den tjänsten i bagaget? Är nu lite besviken på mej själv att jag inte sa till inskrivningsförättaren att jag vill göra det. Visserligen så sa jag det till psykologen samt svarade 'ja' när jag fick frågan på provet, men ändå.

Vill väldigt gärna göra utlandstjänst. Har inte gjort en vettig grej i mitt liv (om man nu inte kallar tre år framför en dator, samt lika många avhopp från gymnasiet för vettigt) så jag känner att jag vill göra en insats. Och kalla mej galen men efter att ha läst Unicorns inlägg om hans medverkan vid Stupni Do så har jag blivit ännu mer säker på att jag vill göra det. Inte för att jag tror (eller hoppas, eller vill) att jag skulle hamna i en liknande situation men ändå... Kan inte riktigt förklara det, men det känns... rätt.

Självklart så vet jag att det inte bara hänger på vilken tjänst jag gör i lumpen utan på hur goda vitsord jag får (och tro mej. Jag kommer kämpa för att få så bra som möjligt!).

:dong:

Tja, det går väl alltid att söka som Signalist/Bilförare, och hur stor risk det är att just du får möjligheten att åka kan vi väl återkomma till när det närmar sig slutet av av din vpl-tid eftersom det är först då betygen sätts och man vet om du är lämplig eller ej och vilken utbildning du fått i praktiken.

Ok, frågan handlade alltså om dina bedömda chanser till utlandstjänst. Svaret lyder som alltid: chansen finns...

Det är inte alltid det är så enkelt att om man varit pbvförare i lumpen, så blir man "automatiskt" pbvförare i US, för att ta ett exempel. Som signalist kan du ju söka signalisttjänster på både plutons- och kompaninivå. Eller varför inte söka en tjänst på batstaben? Söka kan man ju alltid. Du kommer ju dessutom att ha grundläggande soldatkunskaper som alla andra efter din värnplikt, så jag ser inte varför du inte skulle kunna söka vanliga skyttetjänster i US. Men störst chans har du säkert om du söker olika typer av signalisttjänster, i alla fall om jag ska se till vilka personer som jag känner till och har tjänstgjort på denna typ av befattningar.

Förutsatt att du får tillräckliga vitsord alltså...

@ BJK

Uppenbarligen verkar herr Zareb vara ganska intresserad av utlandstjänst. Således kanske en tjänst som Sisu förare motsvarande skulle vara mer passande. Det går ju inte att komma ifrån att vissa tjänster höjer chanserna även om signalist/bilförare funkar.......

@ BJK

Uppenbarligen verkar herr Zareb vara ganska intresserad av utlandstjänst. Således kanske en tjänst som Sisu förare motsvarande skulle vara mer passande. Det går ju inte att komma ifrån att vissa tjänster höjer chanserna även om signalist/bilförare funkar.......

Uj! Här bytte jag kön tillochmed... ;) *kolla efter* Nepp! Fortfarande tjej...

*tillbaka on-topic*

Är, som sagt, MYCKET intresserad av utlandstjänst (det är mitt mål med lumpen) så vill ju ha en tjänst där jag har stos chans på det (och självklart en som jag klarar då förstås). Och tja, kan ju säga att jag inte direkt skulle bli olycklig om jag finge köra SISU men går det bra som signalist/förare så kan jag nöja mej med det. Och vad jag förstått så verkar den tjänsten rätt rolig om än lite kort (hade gärna haft nåt längre). Tror inte jag skulle ha stor chans på att få byta ändå... ;)

Men tack för alla svar! Och APC-mannen. Förstår det var lite svårt att förstå vad det var jag var ute efter. Har en tendens att babbla på tills jag själv inte fattar vart jag vill komma... Vet inte hur många monologer jag avslutat med "Vad var det vi pratade om?" :camo:

@ BJK

Signalist finns det ju oftast några tjänster att söka på en bataljon, men visst håller jag med om att med SISU/PATRIA förarbevis är klart gångbart om man vill ut i världen. :camo:

Förlåt att jag snår lite av tråden här men finns finns det något sätt att ta förarbevis SISU EFTER värnplikt, utan att då bli officer. Borde inte detta vara en klockren utbildning att köra för typ FBU tillsammans med SWEDINT eller nåt?

Zareb, jag kan starkt rekommendera att åka på US som signalist. Jag hade förmånen att jobba i signal center. Fördelarna är många jämfört med andra tjänster. Du vet i princip allt, och du vet det först av alla. Vi jobbade 3-skift, så det är inga problem att se till att du får ut och åka, och pyssla med andra saker.

Förutom att patrullera som en ren skyttesoldat så tror jag att jag provade allt som fanns att göra.

@Zareb

Håller med om att jobba i signalcenter är en av de bättre tjänsterna. Dock kan det vara frustrerande att sitta på campen när det blir "skarpt" läge och höra om allt som händer ute i verkligheten över radion.... Men sen är det ju säkrare bakom T-wallen och consertinan...

Ett tips är att fixa C-körkort. Enligt min, ganska begränsade erfarenhet av utlandstjänst så är det ofta lite knixit med folk till div förartjänster och det uppstår lätt vakanser. Har du C-körkort så är det en smal sak att kompletteringsutbilda till rätt fordonskompetens...

:=o

***U***

Sambandsutbildad och kvinna tycker jag låter som goda förutsättningar för att få en tjänst i Utlandsstyrkan. Se bara till att jobba på bra under värnplikten så du får tillräckliga betyg för att komma på fråga.

Några månader in på värnplikten kan det vara bra om du tar upp din målsättning med dina befäl och talar om för dem att du vill åka (om du fortfarande vill det).

Försök få Satcom-utbildning, den är efterfrågad internationellt.

/Krook

...

Håller med om att jobba i signalcenter är en av de bättre tjänsterna. Dock kan det vara frustrerande att sitta på campen när det blir "skarpt" läge och höra om allt som händer ute i verkligheten över radion.... Men sen är det ju säkrare bakom T-wallen och consertinan...

...

Ja och nej.

Om det blir "krig" så blir man nog vackert sittande där man är. Men att man inte är i händelsernas centrum stämmer inte helt.

Just i signal så är man ju fysiskt inte på plats där det händer, men du vet så mycket att du i stort sett "är där". Och när du pratar med folk som är på olycksplatsen så är du i allra högsta grad med i spelet. (Jag slapp som tur var göra det skarpt.)

Men vi tillhörde ju inte bara signal, 3 st i sambandsgruppen var även extrabrandmän.

Och till sambandpluton så hör ju u-platsen (bataljonchefens rörliga lednings-plats, en SISU). Och det finns alltid en signalist från sambandsgruppen som är "insatssignalist". Alltså den som är personlig signalist åt XN Black (hette det under BA12). XN Black leder arbetet på plats vid t.ex. Medevac. Det kan vara riktigt kul.

Och som sagt, du vet alltid när och var saker händer. Möjligheterna att få vara med i verkligheten är stora. :=o

har ALLA glömt att man fom juni i år kör med det NYA vpl systemet?

först 11 månader GU för alla, sedan om man vill 2 år beredskap för internationell tjänst, en beredskap där man bla hjälper till med utb av nya vpl?

eller har jag missat ett år nu så att det är 2006 man börjar med det systemet?

har ALLA glömt att man fom juni i år kör med det NYA vpl systemet?

först 11 månader GU för alla, sedan om man vill 2 år beredskap för internationell tjänst, en beredskap där man bla hjälper till med utb av nya vpl?

eller har jag missat ett år nu så att det är 2006 man börjar med det systemet?

Enligt senaste Insats & Försvar, så införs det nya Värnpliktssystemet från och med 2006.