Guest Volvo940turbo Posted February 17, 2005 Report Share Posted February 17, 2005 Hej ny på forumet... Jag har en fråga som jag funderat länge på. I alla u-båtsfilmer som man ser så slår dom om till röd belysning när det vankas strid... Är det på riktigt eller är det bara på film så att säga? Om det är på riktigt varför gör dom så... Det kan väl inte vara för att man inte ska synas??? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Born Posted February 17, 2005 Report Share Posted February 17, 2005 Tjena Traktorn. Välkommen till soldf. Trevligt att du tittade in. Tror du ska ta det du ser på film med en nypa salt, Hollywood är inte alltid så verklighetstroget. Dock är dom duktiga på "effekter" vilket i detta fallet antagligen är till för att just färgen röd gör att folk hmmm, vaknar till lite kanske? Mina 50 ören. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mats Posted February 17, 2005 Report Share Posted February 17, 2005 Jag har för mig att det är för att inte förstöra mörkerseendet på natten när man hoppar upp och ned från tornet eller ska titta i periskop. Blått ljus skall vara bättre i det hänseendet och därför kan man ha blått ljus i bland annat stridsfordon nuförtiden, ubåtar vet jag inte, men de tittar väll inte ut så mycket längre? Sedan skall det vara svårare att se blått/rött än vitt. "Rotlicht an!" /En som väntar på Silent Hunter III Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Elstot Posted February 17, 2005 Report Share Posted February 17, 2005 Så har jag också uppfattat det hela. Det är för att du ska kunna se vad du gör, men ändå ställa om till mörkerseende i ögonen. /väntar också på SH3 *wasserbomb!" Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lindeberg Posted February 17, 2005 Report Share Posted February 17, 2005 Jag har hört att det är för att besättningen ska kunna framkalla fotografier under färd. Vitt ljus förstör ju som bekant filmen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
imint Posted February 17, 2005 Report Share Posted February 17, 2005 Jag har hört att det är för att besättningen ska kunna framkalla fotografier under färd. Vitt ljus förstör ju som bekant filmen. Ärthjärna, dom använder ju digitalkameror ;) Naturligtvis så har det med mörkerseendet att göra, rött ljus förstör inte mörkerseendet. Mann auf brücke? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lanrezac Posted February 17, 2005 Report Share Posted February 17, 2005 Det är för mörkerseendets skull, I KA anläggningarna hade man "Brunbelysning" nattetid (Svårt att beskriva, Rödbrunt?) det fanns även i transportutrymmet i 200 båtarna och på andra KA fartyg. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bad Karma Posted February 17, 2005 Report Share Posted February 17, 2005 även stridsbåt 90 har brunbelysning Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
J.Thern Posted February 17, 2005 Report Share Posted February 17, 2005 Jaså? Röd Belysning? den knappen har jag inte lyckats hitta än... får nog leta lite närmre.. När det är mörkt på ytan kör vi med nattbelysning.. de vill säga dämpad belysning som går att dimma (i närliggande utrymmen till manöverrum...) i manöverrum är det släckt... lyses bara upp av olika skärmar.. kör med dag o natteblysning för att hålla lite känsla kvar i kroppen o huvet om vilken tid på dygnet det är... /Thern Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kölsvinet Posted February 17, 2005 Report Share Posted February 17, 2005 Brunbelysning, även känt som mysbelysning, är antagligen det effektivaste sättet att få i stort sett vad som helst att somna. I stretan, med mullret i bakgrunden, Webaston på och med brunbelysning är man SÅ sömnig! I styrhytten (som avgränsas till transporten med ett draperi som fästs med knappar) kör man nattetid med släckt beslysning och endast instrument, skärmar och navlampa som ljuskällor. /M Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rickard N Posted February 18, 2005 Report Share Posted February 18, 2005 f.ö. så pajjar röd belysning filmen, dock ej fotopapper (om det är svartvitt fotopapper) /Rickard Mörkrumsapa Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
fogel02 Posted February 18, 2005 Report Share Posted February 18, 2005 Förtydling av J.Thern På dagen används vitt ljus i hela båten. På natten är det vitt ljus i akterskeppet manöverrum så mörkt som möjligt, resten av förskeppet är det gul dämpad belysning som gäller. Anledningen är dels för att få en bättre dygnsuppfattning och även få ett bättre mörkerseende vid ex periskopsobservationer Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
EO4 Posted February 18, 2005 Report Share Posted February 18, 2005 Brunbelysning, även känt som mysbelysning, "Porrbelysning" var det vedertagna uttrycket inom 6 AMFBAT. Men vi var ju också lite norrländskt kärva och franka ;) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
GRK-apan Posted February 18, 2005 Report Share Posted February 18, 2005 SISU:n har väl blått ljus om jag inte missminner mig? Åtminstone de som finns i Kosovo. Tyckte det var ballt och funderade inte vidare över varför. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
trinity Posted February 18, 2005 Report Share Posted February 18, 2005 Har för mig att blåljusen på utryckningsfordonen härstammar från tyskarna under kriget som inte ville synas i terängen. Sen blev det vedertagen standard. Blåljus är ju eg inte så lyckat om man vill synas som utryckningsfordon. Kan ha hört fel också. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
öwall Posted February 18, 2005 Report Share Posted February 18, 2005 strf 90 har också en svag blå lampa i stridsutrymmet, samt en vanlig vit lampa. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Badboy Posted February 18, 2005 Report Share Posted February 18, 2005 (edited) Det blåa ljuset är svårt att upptäcka som punktkälla eftersom man nyttjar "de blåa receptorerna" i ögat nattetid. Det är därför allt går i en svart - blå - vit nyans. Dessa receptorer står alltså för omvärldsuppfattningen, eftersom de är känsligast, och kräver minst ljus för att aktiveras. Detta gör att en blå ljuskälla lättare "flyter in" i omgivningen. En röd punktkälla "triggar" andra receptorer vilket väcker större uppmärksamhet... Ett exempel är radiomastbelysning, "toppljuset", är rött, vilket syns väl nattetid. Att använda rött ljus vid ex kartläsning/arbete i mörker gör att man således nyttjar andra receptorer än de som skall ge information om omgivningen, de blåa. På så sätt har man alltså uppdragsbaserad receptorfuntionalitet, för att låta som en militär fysiologistrateg... /Magnus B Edit: stvafel Edited February 18, 2005 by Badboy Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
hejo Posted February 19, 2005 Report Share Posted February 19, 2005 rött ljus är det ljus som förstör mörkerseendet hos ögat minst.. eftersom det tar upp till 45 minuter att få fullgott mörkerseende (att ögat ska ställa in sig) så vore det ju jobbigt om det förstördes direkt Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hornet Posted February 19, 2005 Report Share Posted February 19, 2005 STRV 122 har Grönt/Rött/Vit har jag för mig Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Swede Posted February 19, 2005 Report Share Posted February 19, 2005 STRV 122 har Grönt/Rött/Vit har jag för mig Nope, endast vitt/grönt Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Koovee Posted February 19, 2005 Report Share Posted February 19, 2005 På S1 har de röd belysning på logementen, personligen har jag aldrig träffat på detta nån annanstans. Känns lite porrigt men men... I våra eminenta sambandshytter hade vi oxå röd belysning men där var den lite mer relevant... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
trinity Posted February 19, 2005 Report Share Posted February 19, 2005 (edited) kollade upp hur känsligt ögat eg är. Inte dålig apparat faktiskt. Stavarna är känsliga ner till enstaka fotoner, men filtreringen, -antagligen i mjukvaran-. kräver en respons på ca 5-9 fotoner under 0,1 sek för att vi ska bli medveten om ljus. källa: http://staff.science.nus.edu.sg/~parwani/eye.html eller: http://math.ucr.edu/home/baez/physics/Quan...e_a_photon.html Edited February 19, 2005 by trinity Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LeadHead Posted February 19, 2005 Report Share Posted February 19, 2005 Enligt SoldF 2001: Rött ljus – förstör inte ditt mörkerseende men är särskilt lätt att upptäcka i bildförstärkare. Blått ljus – förstör ditt mörkerseende men är svårare att upptäcka i bildförstärkare. Slut. Frågor? ;) Nej, seriöst undrar jag hur det är ställt med detta...? Blått ljus borde väl inte användas i stridsfordon om det förstör mörkerseendet? Grönt ljus? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nattsork Posted February 19, 2005 Report Share Posted February 19, 2005 notis: Vad jag vet så tillämpas brunbelysning av alla ytfartyg under nattetid. och som någon redan sagt, man kan inte framkalla film bara för att det är rött ljus, filmen förstörs av allt ljus. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Badboy Posted February 20, 2005 Report Share Posted February 20, 2005 Blått ljus borde väl inte användas i stridsfordon om det förstör mörkerseendet? Grönt ljus? I stridsfordon används grönt eller vitt ljus. /Magnus B Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LeadHead Posted February 20, 2005 Report Share Posted February 20, 2005 Citat ur diskussionen: "strf 90 har också en svag blå lampa i stridsutrymmet, samt en vanlig vit lampa." "SISU:n har väl blått ljus om jag inte missminner mig? Åtminstone de som finns i Kosovo. Tyckte det var ballt och funderade inte vidare över varför." Dvs. frågan kvarstår. Sabbar grönt ljus mörkerseendet? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
AdamKalle Posted February 20, 2005 Report Share Posted February 20, 2005 (edited) Sabbar grönt ljus mörkerseendet? Grönt ligger i området för ögats känsighetsmaximum (555 nm), det är mycket möjligt att man helt enkelt vill behålla så hög känslighet som möjligt i det gröna området, eftersom man redan får en del "gratis" så att säga. Går man upp eller ner i våglängd från 555 nm minskar känsligheten för att vara nära noll vid 720 nm (nära IR) resp 380 nm (nära UV). Förenklat kan man säga att känsligheten för grönt ljus är ca 10 gåger högre än för blått eller rött ljus. Jag inbillar mig även att detta är anledningen till att bildförstärkare ger en grön bild, att man så att säga vill få en del förstärkning "gratis", eller omvänt, att man vill slippa förstärka 10 ggr mer än man egentligen behöver. Edited February 20, 2005 by AdamKalle Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
PB-Syte Posted February 20, 2005 Report Share Posted February 20, 2005 På dom ytstridsftg som jag har åkt med så användes bara rött ljus på bryggan, resten av ftg:et var vanligt vitt ljus (eventuellt ngt dämpat). På vissa "äldre" ftg:s typer (ptrb, rrb, kv gbg) släcker man dock ned helt/delvis i slc, och använder bara flexlite för att se tabeller, tastelatur och dyl, detta för att man skall kunna se bilden på PPI:erna ordentligt, då dessa är ganska ljussvaga. Men det är oftast bara pers. på bryggan som har ngt konstant behov av att kunna se ut, därför skall avlösande bryggpers. vara på bryggan minst 15 min före utsatt tid, så att ögonen skall hinna vänja sig ngt (under tiden befinner sig alltså både Sb och Bb vakt på bryggan samtidigt). B) Som kuriosa kan nämnas att ptrb har blått ledljus på däck (gångborden). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mats Posted February 24, 2005 Report Share Posted February 24, 2005 Kom att tänka på att ubåtsbefälhavaren Jürgen Oesten förklarar grejen med rött ljus här. LH, om man vill kalla ljuset grönt eller blått i ett stridsfordon är nog en smaksak. Man skulle kunna kalla det grön-blått, eller blå-grönt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LeadHead Posted February 24, 2005 Report Share Posted February 24, 2005 Men återigen, förstör det mörkerseendet? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts