Bravo One Posted August 30, 2002 Report Share Posted August 30, 2002 Alltid när man läser om knivar här på forumet handlar det antingen om Morakniv eller svindyra dyrar för 1000:- Men finns det inget mellanting, typ 500:- knivar eller är kvaliten usel på dessa? Kollade i Military shops katalog och de hade en "Tactical Fighter" för 395:- Någon som har erfarenhet/åsikt om denna? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
2Sharp Posted September 2, 2002 Report Share Posted September 2, 2002 Jag har ingen katalog, och hittade inget på deras hemsida. Men jag har säkert en åsikt.. ;) Jag kan förstå hur du tänker, dock tycker jag att det är värt att investera i en dyrare kniv. I 500 kronorsklassen kan man säkert hitta ok knivar, kolla in en Ka-Bar USMC, en klassiker som är ok, kass slida dock.. Kolla in www.fallkniven.com de har lite rea hit och dit, där kanske kan finnas nå't?? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bravo One Posted September 2, 2002 Author Report Share Posted September 2, 2002 Ibland är en sökning på internet mycket bra =) http://www.clinchmountainoutfitters.com/We...s/xl320_321.htm http://gungfu.com/pics_info_pages/knives_t...ed_tactical.htm Kniven är rätt stor, men den skulle vara ett bra komplement till den gamla hederliga moran. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
2Sharp Posted September 2, 2002 Report Share Posted September 2, 2002 Aha, tack för det United Cutlery anses överlag som skräp, jag hade inte lagt mina pengar på det för att använda som bruksknivar. Med skräp menar det oftast att deras kvalitetes kontroll är kraftigt varierande, vilket ger att du kan få en kniv som håller sämre, men den kan också hålla helt ok... Jag tycker det är värt extra pengar för att "veta" att min kniv håller. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
#snowman# Posted September 3, 2002 Report Share Posted September 3, 2002 Fan 2Sharp! Du har blykoll på knivur du va?! Vadan detta intresse? btw.... BLÅGUL! Fänrik snowman anmäler att ett vådaskott har skett ovan. Vänligen straffa vederbörande! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
2Sharp Posted September 3, 2002 Report Share Posted September 3, 2002 Fan 2Sharp! Du har blykoll på knivur du va?! Vadan detta intresse? btw.... BLÅGUL! Fänrik snowman anmäler att ett vådaskott har skett ovan. Vänligen straffa vederbörande! Ehh? jaa.. kanske inte blykoll, men jag har ett brinnande intresse.. ;) läser väldigt mycket om knivar, hela tiden Egentligen är mitt vapenintresse lika stort, men då det är svårt att få "utlopp" för det i Sverige så lägger jag mer tid på knivarna då de är lättare att fixa fram. Knivar ÄR kul Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ing Posted September 3, 2002 Report Share Posted September 3, 2002 Ingen här som gett sig på att göra egna knivar?! :( 2Sharp? Eller är du för lat/har för mycket pengar? Kanske inte att första kniven blir fältmässig.. säkert inte femte heller. Men det är kul, och knivarna blir för det mesta SNYGGARE än köpta iallafall. Även om svart plast är väldigt funkis, så är det inte snyggt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted September 3, 2002 Report Share Posted September 3, 2002 Jag har en SRK som varit med på allt. Den kostade ca 750 SEK för 8 år sedan och är fortfarande som ny. Klart rekommenderbar kniv. Hittade en länk http://www.adventuretools.com/coldsteelsrk.html fins nog bättre ställen om man letar en stund. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bravo One Posted September 3, 2002 Author Report Share Posted September 3, 2002 2 Sharp, tackar så mycket för rådet. Får nog lägga ut en större summa pengar verkar det som =( Om man ska köpa en bra kniv ska man satsa på en F1, S1 eller en SRK? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bravo One Posted September 4, 2002 Author Report Share Posted September 4, 2002 Har spenderat större delen av kvällen att kolla på knivar på Internet och läst igenom forumet för att kolla vad som skrivits innan. Jag hittade SISSIPUUKKO M. 95 så nu undrar jag om någon av våra knivexperter har att säga om denna kniv? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
2Sharp Posted September 5, 2002 Report Share Posted September 5, 2002 2 Sharp, tackar så mycket för rådet. Får nog lägga ut en större summa pengar verkar det som =( Om man ska köpa en bra kniv ska man satsa på en F1, S1 eller en SRK? Jaa.. jag tror att du skulle nog vara glad för det i längden... Men kolla absolut runt först. Fällknivens (F1, S1, A1 etc.) knivar tycker jag är riktigt bra, SRK är en klassiker, var väldigt nöjd med min, sålde den till en kompis som också var väldigt nöjd med den. Dock tycker jag att Fällknivens knivar har aningens bättre kvalité i "fit and finish". Min idé är att Fällknivens VG10 stål också är mycket bra... mao, satsa på en Fällkniven Jag hade nog köpt en S1, lite fetare än F1 men ändå ok att ha i bältet. Själv har jag en Cold Steel San Mai tanto, ungefär samma storlek som en S1. Aldrig hanterat en M.95 (det är väl denna? http://store.knifecenter.com/pgi-Product%20Spec?FINN10470,) dock har jag läst om den och den har fått goda "recensioner", personligen tycker jag att läder är kass till knivslidor... tar en i kydex/concealex varje gång över en i läder. Denna verkar iofs vara av mycket bra kvalité, den har även ett väl uttänkt bärsystem och en tumhylla för att kniven skall vara lättare att dra upp med en hand... Köper du en sådan kan du väl lägga in en recension här? Visst kan det vara surt att lägga en massa pengar på en kniv, men tänk charmen när du haft samma kniv i flera år, insliten och väl använd Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bravo One Posted September 5, 2002 Author Report Share Posted September 5, 2002 HAr bestämt mig för en M.95. Lägger uppe n recension av den när jag använt den ett tag sen =) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
2Sharp Posted September 5, 2002 Report Share Posted September 5, 2002 HAr bestämt mig för en M.95. Lägger uppe n recension av den när jag använt den ett tag sen =) Nice Hoppas du blir nöjd! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
2Sharp Posted September 5, 2002 Report Share Posted September 5, 2002 Ingen här som gett sig på att göra egna knivar?! :( 2Sharp? Eller är du för lat/har för mycket pengar? Kanske inte att första kniven blir fältmässig.. säkert inte femte heller. Men det är kul, och knivarna blir för det mesta SNYGGARE än köpta iallafall. Även om svart plast är väldigt funkis, så är det inte snyggt. LOL, nä, jag har inte för mycket pengar! om jag är lat eller inte kan ju diskuteras.. Anledningen har främst varit att jag inte haft tillgång till nå't bra ställe att mekka. Sedan har jag hittat få bladprofiler som jag tycker passar mig, Nordell knives har en del, men.. De flesta knivar man mekkar själv ser ju ut som lappknivar, och den modellen för mig att gråta blod av tristess.. ;) Den enda kniv jag gjort har varit en balisong, i sjunde klass av ett Mora knivsblad Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fu Kjellberg Posted September 15, 2002 Report Share Posted September 15, 2002 Här har du en kniv för ca 7-800 kr. Har inte haft någon själv men har hört från kompisar att dom är nöjda med sina. Är sugen på en med tantoblad men skulle vilja ha en kydexslida i stället för cordura. Men det kan man ju försöka göra själv. Buck Nighthawk Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
2Sharp Posted September 15, 2002 Report Share Posted September 15, 2002 Buck Nighthawk har ett grymt bekvämt grepp, Buck gör för övrigt bra knivar. Det jag inte gillar på just Nighthawk är att på de modellerna som har metallhandtag så kan det spricka då det är gjutet, inte bra. De som har "plast" skaft(zytel), har just det, plastskaft.. gillar det inte! Sedan tycker jag att eggen är väl fet, en bitch att slipa.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted September 17, 2002 Report Share Posted September 17, 2002 Man ska ju ha två st Bowie ju! Ingen som läst "de överlevande" av David Robbins? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Phaser Posted February 22, 2004 Report Share Posted February 22, 2004 Personligen använder jag en KA-BAR av den gamla modellen. Trivs bra med den kniven fast den har ett x antal år på nacken. Väl använd och nött, men jag har inga planer på att byta ut den. /Phaser Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
fk_urb Posted February 23, 2004 Report Share Posted February 23, 2004 (edited) Om man ska köpa en bra kniv ska man satsa på en F1, S1 eller en SRK? United använder uteslutande 420 stål som sitt "stainless". Mycket rosttrögt, helt ok i en dykkniv men skall definitivt inte användas till någonting ovanför vattenytan. Stålet är mycket mjukt och omöjligt att få bra egg på (som håller). Om det inte är en dykkniv du är ute efter så strunta i allt vad "420 knivar" heter och köp en i kvalitetsstål i stället, kostar mer men är värt vart enda öre... F1 är helt ok, bra "rosttrög" kniv, lite liten som "allkniv" bara. Använder dock 420 stål men endast "på utsidan" då den är laminerad VG10/420J2. SRK är en helt OK allkniv i ett bra kolstål, men sköter du den inte så får du efter ett tag ett fläckigt blad. Jag ville ha något nytt med lite mer "buk" i bladformen. Har nu jobbat en del med min nya BlackJack "Grunt", är helnöjd med dess "egenskaper", lite hård i skaftet men bra för mig som har stora händer. Rekomenderar den helt klart! edit: tjocka fingrar Edited February 24, 2004 by fk_urb Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dr.Koma Posted February 27, 2004 Report Share Posted February 27, 2004 Kvalité kostar. Vill man inte lägga ut pengar på en bra kniv så kan man lika gärna köra på det billigaste som fins. Det är bättre att köpa en jävligt bra kniv än flera halvdåliga. Om man inte super bort dom så är det den enda kniv man "behöver" (2sharp mf.l undantagna ;) ) köpa under hela sitt liv. Min Coldsteel SRK kostade en vacker slant när jag köpte den men den har klarat Mn 10 månaders GU, 5 år i hemvärnet två veckolånga överlevnadsövningar och en hel bunt andra väsentliga fbu-kurser. I oktober rycker min lillebror in till sin GU i Boden och då kommer han att få låna min SRK tills han köper en egen kniv. Så hur många moraknivar går det på en dyr kniv? Om man ska köpa en bra kniv ska man satsa på en F1, S1 eller en SRK? -I min uppfattning: Dom är likvärdiga, Känn och kläm och se vilken du tycker är skönast för din hand. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts