Jump to content

Rycksäck 35l vs. Stridssäck 2000

Guest Gone_crazy

Recommended Posts

Guest Gone_crazy

Vilken rygga tycker du är bäst.

Vi hade gamla 35l i typ 5 månader.

Den var enkel att packa, men stålmesen var inte skön.

Stridssäcken upplevs som mindre fast den har samma volym.

Den är även mycket skönare för rygg och axlar...

VAD TYCKER DU? :0

Stridssäcken är helt klart bättre. Dock så måste jag säga att om man lastar överdrivet mycket i den så blir det mindre bra. Då är Lk35'an bättre..

Men varför lasta mycket i Stridssäcken när man har trossen :D

Guest Gone_crazy
Men varför lasta mycket i Stridssäcken när man har trossen :D

Jo det är klart, men vi har alltid stridspackning, och den packas alltid i stridssäcken [även om vi vill ha trossen]

Guest Gone_crazy

Jo, det borde finnas fler ytterfack...

Jämt när vi packar så packar vi typ hela skåpet och 35l var mycket enklare att packa...

Vi hade 35l under soldatprovet, och min fick fina sår på midjan.

Hade sårskorpor i typ 2 veckor efter. Har märken är idag...

Samma dag som vi kom hem så fick vi ut stridssäcken, f*n vad förbannade vi blev...

På kvällen fick vi åka ut till Utö och ytleta i två dagar (endast bara för att vi gick som vi blivit påsatta bakifrån),

det skulle ju gå sakta när vi ytletade så man inte trampade på någon blindgångare...

Jag kan säga att vi hittade mer huggormar än blindgångare...

En stor nackdel med stridssäcken är  remmarna på framsidan. Det går ju inte att spänna fast ett liggunderlag utan att det ser ludermässigt ut. (Jag vägrar att rulla liggunderlaget) ;)

35:an var helt perfekt i och med att man kunde vika liggunderlaget enl dragspelsmodellen och spänna fast under locket.

Annars är bärkomforten helt underbar på stridssäcken.

Slut kom!

/ERI

Guest Gone_crazy
En stor nackdel med stridssäcken är  remmarna på framsidan. Det går ju inte att spänna fast ett liggunderlag utan att det ser ludermässigt ut. (Jag vägrar att rulla liggunderlaget) ;)

35:an var helt perfekt i och med att man kunde vika liggunderlaget enl dragspelsmodellen och spänna fast under locket.

Slut kom!

/ERI

Det stämmer precis...

Hur menar du rulla? Lodrätt eller vågrätt?

Vi har fäst det lotdrätt... Det är ganska ok...

Nu har ju inte jag så jädrans mycket erfarenhet av dem, eftersom vi körde Berghaus, västar och annat, men rent spontant undrar jag om SS2k kan _ersätta_ LK35?

Kvalieteten verkar inte vara på samma nivå - och varför har de dissat bärmesen? Den är ju klockers att spänna fast ksp-ammo, grg-bumpor, radio, etc, etc.

Det var en rejäl nackdel med Berghausen, likväl som de förbaskade plastspännena som man genast byter mot metall.

Faktiskt så var jag på Livgardesbutiken i fredags och kollade lite på den nya LK100 (plus en mindre halvcivil 60lit variant) som verkar vara helt klockren, påsen är enorm, liksom locket - och bärsystemet/mesen är helt ok.

Tyvärr kostade skönheten nästan 4.000kr... :)

Undrar om man kan hitta m/94 A-dyk i nån av landets regementsbutiker, borde kanske slå en pling till förrådsfolket på Rindö..

Själv har jag plockat ur bärram + gummi-inlägget i 'ryggen' på SS2k, visst, den blir sladdrigare då, men å andra sidan kan jag rulla ihop den i Tridenten (vars sidfickor nu får agera befattningsfickor/motsv).

>>Crazy<<

Nej, man viker ihop liggunderlaget ungefär som ett dragspel (ungefär som en fyrkant/kub) istället för att rulla. Sätter man ett band runt det funkar det bra som sittunderlag också. =)

Jag tycjer inte att avbärarbältet på 2000 ryggan är nåt att ha.

Det är ju inte vaderrat. Kanske bara jag men ont i höfterna gör det!

hmmm, kanske gör ont på höfterna vid närmare eftertanke :D

Sen kunde den vara bredare mellan axelbanden. Jag har inte upplevt det men jag har en kompis som får värste skavet för att hans feta nacke inte får plats mellan banden :P

Sen suger den om man skall släpa med sig liggunderlag och sovsäck (ja, jag vet att de flest förband inte har sovsäck men vi ungdomar har det). Då var LK 35 bättre!

Men ytterfacket är väldigt bra, gott och slippa öppna stora facket eller att ha allt i fickorna.

Angående LK 35:ans bärram. hur skall man släpa med sig bumper och grejer nu för iden då??

Och en sak till. Är RA 145 urtagen försvaret?

Vi har iaf den på våra övningar. Fast så är vi ju sketna ungdomar också :D

Undrar, om den finns kvar, hur man skall släpa med sig den nu för tiden...

Någon som vet?

Jag kan ju vara ute och cykla.... :)

Sålunda tar man ett stycke bärmes, spänner fast vad som nu skall med, och trär fast SS2k på den?

Fast då har man väl förlorat hela poängen med nya säcken..?

Fler än jag som plockat ur "inredningen"?

Slut kom!

/ERI

Det stämmer precis...

Hur menar du rulla? Lodrätt eller vågrätt?

Vi har fäst det lotdrätt... Det är ganska ok...

Lodrätt fungerar hyfsat, men jag tycker det blir osmidigt ändå. Men va fn man kan ju inte få allt som man vill :D

/ERI

Guest Gone_crazy
>>Crazy<<

Nej, man viker ihop liggunderlaget ungefär som ett dragspel (ungefär som en fyrkant/kub) istället för att rulla. Sätter man ett band runt det funkar det bra som sittunderlag också. =)

Jotack, det vet väl jag med.

Jag menade alltså på stridssäcken.

Herr "ERI" vägrade att rulla liggunderlaget till stridssäcken.

Men det ser inte så farligt ut.

Guest Gone_crazy
Faktiskt så var jag på Livgardesbutiken i fredags och kollade lite på den nya LK100 (plus en mindre halvcivil 60lit variant) som verkar vara helt klockren, påsen är enorm, liksom locket - och bärsystemet/mesen är helt ok.

Tyvärr kostade skönheten nästan 4.000kr... :D

Jobbar du på Gardet?

• 2 weeks later...

Jag har en fråga som egentligen är OT men vill inte starta en ny tråd.

Hur gör förband med LK 70 säckarna motsv nu med Stridsäck 2000? De går väl inte att packa i LK 70 som man gjorde med Uppdragssäckarna, de "knödde" man ju ner i packningen utan några problem.

Har AMF frångått att använda Berghaussidofickorna helt och hållet eller finns det nya användningsområden?

Vi använde bärramen från Lk 35 för bandlådorna till KSP 58. Sedan kan man även montera GRG på bärramen, så får man ett smidigare vapen att förflytta.

Sedan var det väl inte världens bekvämaste ryggsäck...mycket skav från bärramen.

Ett stort minus vad gäller stridssäck 2000 e att den går ganska högt upp i nacken vilket medför att när man skjuter 58 med den på så trycks hjälmen fram i pannan o man ser inte ett skit. drev i alla fall mig till vansinne. Vad gäller avbärarbältet så ansåg iaf jag att det var helt meningslöst att använda det. jag brukade knäppa det runt ryggsäcken istället för vikten e ju faktiskt inte särskilt farlig. men det e ju en smaksak.