Jump to content
Sign in to follow this  
Danne

Kustbevakningens nya maskin

Recommended Posts

Bombardier Aerospace announced today that Field Aviation Company inc. of Toronto has contracted to acquire three Bombardier Q300 aircraft for conversion to the maritime surveillance mission for the Swedish Coast Guard. Field Aviation is the prime contractor to the Swedish Coast Guard for its next-generation fisheries and environmental surveillance system. L-3 Communications Integrated Systems of Greenville, Texas will provide sensors and sensor integration. Deliveries to the Coast Guard are scheduled for 2007.

 

Texten ovan är från i januari men nu har man även spottat ut en datormanipulerad bild på hur de kommer att se ut.

 

Jämfört med Aviocaren så.....

 

2_Swedish-Q300-R-lowres.gif

Share this post


Link to post
Share on other sites

näääääääääää :lol:

casor.jpg

*snyft*

 

 

//Y

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det nya planet såg ju iofs snyggt ut men de gamla har sin charm de också.

 

Undrar dock varför inte KBV väljer att köpa t.ex SAAB 2000 och elektronik från Ericsson?

Share this post


Link to post
Share on other sites
näääääääääää :lol:

casor.jpg

*snyft*

 

 

//Y

Du kan ju inte sakna den där skak- och bullerlådan?!

Share this post


Link to post
Share on other sites
Det nya planet såg ju iofs snyggt ut men de gamla har sin charm de också.

 

Undrar dock varför inte KBV väljer att köpa t.ex SAAB 2000 och elektronik från Ericsson?

Den maskinen har inte producerats på länge och har aldrig lanserats som maritimt övervakningsflygplan med de krav det ställer på uthållighet ( Time on Station) osv. Sedan är Q300 redan maximerd för uppgiften med färdiga sensorutrymmen och avionik. Det kommer nog skruvas i svensk materiel i flygplanet, men att bygga om en 2000 till denna roll hade inte varit lönsamt i någon ände.

Edited by Danne

Share this post


Link to post
Share on other sites
näääääääääää  :lol:

casor.jpg

*snyft*

 

 

//Y

Du kan ju inte sakna den där skak- och bullerlådan?!

Han hade en trasig barndom. Jag har försökt få honom på bättre vägar vid ett flertal tillfällen, men han får lite flashbacks då och då

Share this post


Link to post
Share on other sites

ok, jag förstår.... enbart svarta legobitar och en blå brandbil sätter sina spår....

Share this post


Link to post
Share on other sites

Om jag minns rätt hade SAS mycket problem med sina Q400. Får hoppas att Kustbevakningen slipper det.

Share this post


Link to post
Share on other sites

800px-Kbv503.jpg

 

 

http://kustbevakningen.se/sv/materiel--teknik/flygplan/mission-management-system/

 

 

De tre CASA 212 Aviocar som Kustbevakningen opererade tidigare var enligt wiki förberedda för att utrustas med ubåtsjaktutrustning om så skulle behövas. Nån som vet om dagens kustbevakningsflyg också kan utrustas eller är förberedda för att utrustas för ubåtsjakt? Jag menar då förstås förutom den utrustning som redan finns ombord idag som t ex IR/UV-skanner och SLAR som möjligen kan användas för enklare ubåtsjakt.

 

 

/Per

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

ubj i ytläge vet jag inte ifall man kan klassificera som ubj. När Sveriges ubj kapacitet är helt under isen vet jag inte ifall man blir en glad skattebetalare ifall Kustbevakning får kitta sina kärror för just ubj. Bättre att ge de resurserna till FM.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Enklare ubåtsjakt var kanske ett dumt uttryck. Vad jag menar är att man med IR kamera och SLAR kanske kan upptäcka periskop, kallare vatten som pressats upp till ytan i kölstråket efter en ubåt i u-läge och oljestråk som läcker ut från en skadad ubåt. Bl a så upptäckte ett av kustbevakningens CASA plan en ubåt som skadats och linkade hem på internationellt vatten utanför Häradsskär 1988 (tror jag det var) med just värmekamera och SLAR. Senare undersökningar pekade på att det med all sannolikhet var en polsk Whiskeyubåt.

 

Om "skiten skulle träffa fläkten" så att säga så kan det nog vara bra att kunna utnyttja alla tillgängliga enheter som vi har på ett optimalt sätt.

 

/Per

Edited by Perman

Share this post


Link to post
Share on other sites

Enklare ubåtsjakt var kanske ett dumt uttryck. Vad jag menar är att man med IR kamera och SLAR kanske kan upptäcka periskop, kallare vatten som pressats upp till ytan i kölstråket efter en ubåt i u-läge och oljestråk som läcker ut från en skadad ubåt. Bl a så upptäckte ett av kustbevakningens CASA plan en ubåt som skadats och linkade hem på internationellt vatten utanför Häradsskär 1988 (tror jag det var) med just värmekamera och SLAR. Senare undersökningar pekade på att det med all sannolikhet var en polsk Whiskeyubåt.

 

Om "skiten skulle träffa fläkten" så att säga så kan det nog vara bra att kunna utnyttja alla tillgängliga enheter som vi har på ett optimalt sätt.

 

/Per

Helt riktigt, jag var nog med på vad du menade egentligen men det lät så roligt så jag kunde inte motstå frestelse att hugga :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  



×
×
  • Create New...