Karin Posted March 11, 2005 Report Share Posted March 11, 2005 Ingen automateld i HV? Jo, men inte under grundkursen. Då blir det lite PEK- och skyddsvaksskjutning under ett par timmar. Ingen KSP-utbildning i grundkursen? Frågar du bara för att framstå som korkad? Om din profil stämmer så borde du veta att grundkurs hemvärnsman innehåller utb på Ak4 och inte på understödsvapen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gator Posted March 11, 2005 Report Share Posted March 11, 2005 Ingen KSP-utbildning i grundkursen? Nope, sorry... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
AdamKalle Posted March 11, 2005 Report Share Posted March 11, 2005 (edited) Ingen KSP-utbildning i grundkursen? Nej. Det som brukar ingå är teori/isär-ihop AK4, teori skyddsvakt, PEK AK4 (plus enklare tillämpningsmoment om de tycker man är tillräckligt bra), praktik + prov skyddsvakt. De flesta ska ju redan utbildas på ett nytt vapen, så att stoppa in ksp blir nog för mycket att hinna med under en helg. Edit: Pucktrea.. Edited March 11, 2005 by AdamKalle Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dajo Posted March 11, 2005 Report Share Posted March 11, 2005 Ingen automateld i HV? Jo, men inte under grundkursen. Då blir det lite PEK- och skyddsvaksskjutning under ett par timmar. Ingen KSP-utbildning i grundkursen? Frågar du bara för att framstå som korkad? Om din profil stämmer så borde du veta att grundkurs hemvärnsman innehåller utb på Ak4 och inte på understödsvapen. Varför borde jag veta det? Jag har aldrig satt min fot på en grundkurs (eller någon annan HV kurs heller för den delen) och då gruppen har Kulspruta 58 så tycker i alla fall jag att det vore ett rimligt antagande att man får en orienterande/repetitionsutbildning på vapnet under grundkursen. Min egen utbildning på AK4 inskränker sig till en halvdag på K3 då 100% av tiden ägnades åt skjutning på bana. Hälften av oss åkte sedan på att göra vapenvård på dom men jag fick på min lott att vårda M16A2... Jag är utbildad på AK5B i lumpen och när jag kom hem med min AK4 från HV så hade jag aldrig haft isär en sådan utan fick sitta och bläddra i lite böcker för att lista ut hur det skulle vara. Så jag är faktiskt självlärd på hur man demonterar och vårdar AK4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Flamdämpare Posted March 11, 2005 Report Share Posted March 11, 2005 Jag är utbildad på AK5B i lumpen och när jag kom hem med min AK4 från HV så hade jag aldrig haft isär en sådan utan fick sitta och bläddra i lite böcker för att lista ut hur det skulle vara.Så jag är faktiskt självlärd på hur man demonterar och vårdar AK4 Den personen som gett dig vapnet utan att kontrollera att du kan hantera det har gjort fel. Du har även gjort fel som tagit emot ett okänt vapen utan att tala om att du inte är utbildad på det. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dajo Posted March 11, 2005 Report Share Posted March 11, 2005 Jag är utbildad på AK5B i lumpen och när jag kom hem med min AK4 från HV så hade jag aldrig haft isär en sådan utan fick sitta och bläddra i lite böcker för att lista ut hur det skulle vara.Så jag är faktiskt självlärd på hur man demonterar och vårdar AK4 Den personen som gett dig vapnet utan att kontrollera att du kan hantera det har gjort fel. Du har även gjort fel som tagit emot ett okänt vapen utan att tala om att du inte är utbildad på det. Mycket möjligt att det är fel... Faktum är att vi var några stycken med samma "problem" dvs att vi var välutbildade på AK5 men knappt kännt på AK4. Eftersom man kom nästan direkt från lumpen behövdes ingen "introduktionsutbildning" och man fick ut utrustningen och sedanv ar man med. Ytterligare ett argument för att HV SKALL ha samma materiel som resten av försvaret. Förekommer utbildning på AK4 för dom som gör GU idag? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
C 2.a pjäs Posted March 11, 2005 Report Share Posted March 11, 2005 [Eftersom man kom nästan direkt från lumpen behövdes ingen "introduktionsutbildning" och man fick ut utrustningen och sedanv ar man med.? Där ser man. Jag gjorde min introduktionsutbildning under tiden som jag låg i lumpen. Jag hade några veckor kvar av värnplikten och passade på att gå intron under ett veckoslut. Detta var 1998 och det var inget snack om att jag skulle slippa för att jag låg i lumpen. Vilket jag tyckte var bra, jag hade inte sett en Ak4´a i lumpen och bara för att jag var bra på 12/80 kunde man ju inte anta att jag kunde Ak4. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jackhammer Posted March 11, 2005 Report Share Posted March 11, 2005 Jag har hört talas om att på vissa ställen så skippar man tydligen den biten. vilket är konstigt då som sagt att man begår tjänste fel att lämna ut et vapen till någon som inte har "behörighet" säger inte att du som personinte är kompetent i ditt hanterande av vapen.men faktum kvarstår att du då inte fått utbildning på det.Hade en kompi som precis muckat efter 15 månader på ett statsskytte förband det var inget snack om saken han skulle gå intro kurserna för att få utbildning på vapnet . likaså en annan nymuckad kompis som gjort 7,5 på ett pansarskytteförand han hade heller inget val bara att gå.vad vill jag komma till med detta jo båda tjänsterna inefattar mycket strid vilket ju leder till goda personliga färdigheter med vapen.Men ädnå är det intro 1 som gäller. Konstigt i min ögon men här kommer en av hemvärnets nackdelar in det är en förbannat mycket lokala regelr som ställer till det! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rickard N Posted March 11, 2005 Report Share Posted March 11, 2005 Olika i olika delar av landet då... Vi hade en yo kapten på vår grundkurs som dessutom var utbildad på ak4, han var också tvungen att gå kursen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dajo Posted March 11, 2005 Report Share Posted March 11, 2005 Konstigt i min ögon men här kommer en av hemvärnets nackdelar in det är en förbannat mycket lokala regelr som ställer till det! Jag tror att det kan ha med att göra att det tidigare tilldelats för lite/för dålig materiel och man då skapat en kultur där man improviserar/skaffar egen materiel och då börjar glida bort från hur det är tänkt (och dom högre cheferna tror) att fungera även på andra plan. Man förlitar sig till exempel på mobiltelefoni för att lösa skarpa uppgifter (under övning). Vad händer i ofred och mobilnätet kollapsar? Det räcker ju att det är julafton för att det ska bli kapacietesproblem och hur blir det då inte i ofred då allmänhetens behov av kommunikation mångdubblas och mobilnäten sannolikt brakar samman? Hade man fått ut Radio 180 så kanske man hade använd dessa istället och inte tagit fram en egen civil lösning vars funktion inte är säkerställd i ofred. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
NordicFear Posted June 8, 2005 Report Share Posted June 8, 2005 ha precis lämnat in ansökan om att gå med i femte hemvärnsbataljon inom SSK insatspluton. gick en dag sen så var det en kille som hörde av sig. han skulle höra av sig igen i slutet av veckan. *väntar* Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fozzy Posted June 8, 2005 Report Share Posted June 8, 2005 När jag gick med så var det en kompis som frågade och jag sade jag sedan tog det cirka 6 månader innan kompanichefen hörde av sig. Efter det tog 3 månader till intro utbildningen. Så vänta bara till slut kommer man med. Det är som vanligt i Hv. Vänta,vänta, skynda Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fu Zeeuus Posted June 16, 2005 Report Share Posted June 16, 2005 När jag sökte via nätet tog det ca 2 mån innan något papper dök upp hemma. Hade nästan glömt bort hela grejjen. Efter info mötet försvann sambandet och jag trodde de inte ville ha fler, blev irriterad Ringde till ansvarig för rekryteringen på det kompani jag var intresserad av, skällde och så. JAG ---> <--- OFF Var kontrollerad av både kommun och FM inom en månad efter det. Resten är en grön skön dröm. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tigern Posted September 11, 2005 Report Share Posted September 11, 2005 Är det någon som vet vad introduktionsutbildingen till hemvärnet ska innehålla? Det finns Intro 1 till Intro 4 har jag sett, vad innhåller de olika delarna? Är det samma introutb. för IP och vanligt hemvärnet? Om man är med i IP, är man då med i bara IP eller har man ett moderkompani i det vanliga hemvärnet? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jonte72 Posted September 11, 2005 Report Share Posted September 11, 2005 Är det någon som vet vad introduktionsutbildingen till hemvärnet ska innehålla? Det finns Intro 1 till Intro 4 har jag sett, vad innhåller de olika delarna? Är det samma introutb. för IP och vanligt hemvärnet? Om man är med i IP, är man då med i bara IP eller har man ett moderkompani i det vanliga hemvärnet? <{POST_SNAPBACK}> Det finns olika upplägg på olika förband, när jag gjorde min introduktions utbildning i Februari 2003 så var det endast en helg ( ingen skyddsvakts utbildning). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
rhdf Posted September 11, 2005 Report Share Posted September 11, 2005 Är det någon som vet vad introduktionsutbildingen till hemvärnet ska innehålla? Det finns Intro 1 till Intro 4 har jag sett, vad innhåller de olika delarna? Detta är det som delarna innehåller i stort för I ditt fall ( livgrenadjärgruppen, 3. bat): 1 presentation av hemvärnet, grundläggande vapenutbildning Täthetsprov (1dag) 2 vapenutbildning, skyddsvaktsteori (helg) 3 Skyddsvakt praktikfall, sjukvård (1dag) 4 GSS Är det samma introutb. för IP och vanligt hemvärnet? ja Om man är med i IP, är man då med i bara IP eller har man ett moderkompani i det vanliga hemvärnet? Nix du tillhör ID som ligger underordnad bataljonen i fredstid och insatskompaniet i "ofred" Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
nilsson Posted September 12, 2005 Report Share Posted September 12, 2005 Är det någon som vet vad introduktionsutbildingen till hemvärnet ska innehålla? Det finns Intro 1 till Intro 4 har jag sett, vad innhåller de olika delarna?SVAR:Introduktionsutbildningen finns översiktligt beskriven i "Målkatalog för Hv/Friv" (se: http://www.hemvarnet.mil.se/rikshvavd). Målkatalogen hänvisar i sin tur till en utbildningsplan som HvSS har upprättat. Är det samma introutb. för IP och vanligt hemvärnet?SVAR:Ja, målkatalogen anger inget annorlunda. Om man är med i IP, är man då med i bara IP eller har man ett moderkompani i det vanliga hemvärnet?SVAR:Det är väll så att insatsplutonerna är organiserade direkt under bataljonen, och utgör tillsammans med insatskompaniledningen ett insatskompani. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fa5 Posted September 12, 2005 Report Share Posted September 12, 2005 Någon som har nån koll på hur hemvärnet ser ut i värmland? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bushi LG Posted September 12, 2005 Report Share Posted September 12, 2005 Någon som har nån koll på hur hemvärnet ser ut i värmland? <{POST_SNAPBACK}> Likadant som i övriga landet (se andras svar ovan), såvida de inte har fått dispens från ÖB Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sg Mini Posted September 18, 2005 Report Share Posted September 18, 2005 Ok... dum fråga kanske... men varför har man inte införskaffat AK5 inom HV? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dajo Posted September 18, 2005 Report Share Posted September 18, 2005 Ok... dum fråga kanske... men varför har man inte införskaffat AK5 inom HV? <{POST_SNAPBACK}> För att dom inte räckte till alla och då beslutade man att modernisera AK4 istället. HV får samma vapen som övriga försvarsmakten någon gång efter 2010 (gissningsvis 2013-2015) då en ny upphandling ska vara avslutad. Vilket vapen det blir bestäms först om 5 år och kan i princip bli vad som helst av dom vapnen som finns att köpa. Klart är dock att hela försvarsmakten ska få samma vapen efter detta om än möjligen i lite olika versioner (piplängd och olika tillbehör) beroende på tjänst. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Forumsledning Kimster Posted September 19, 2005 Forumsledning Report Share Posted September 19, 2005 Ok... dum fråga kanske... men varför har man inte införskaffat AK5 inom HV? Det var nära iaf http://forum.soldf.com/index.php?showtopic=3217 (de är inlämnade sen ett år tillbaka) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Magasinstopp Posted July 1, 2006 Report Share Posted July 1, 2006 Nu ställer jag en fråga här om HV här istället för att starta en ny tråd. Så här va. Jag anmälde mig till Skaraborgsgruppen via Soldat.nu och jag fick snart där efter ett brev ifrån HV som tackade mig för att jag ställer upp och annat standard som alltid står (gissnings vis). Hur som helst, det stod i skrivet i slutet av brevet för hand att jag skulle bli kontaktad av befäl i Lidköping (som jag bor i). Detta var nu ett halvår sen, så frågan är när antar de folk? är det olika vid olika bataljoner hur de tillsätter folk eller kan det vara så att det helt enkelt är fullt? Tjena. Vi hade detta problem i våran bat. Jag kollade upp var bromsklossen satt och fick redan på att socialkontoret i våran kommun hade "lagt ärendet åt sidan". Håller med de andra. Knyt kontakt med Kompanichef. Han blir så jäkla glad att han kommer följa dina papper genom varje instans. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lfskbat Posted July 18, 2006 Report Share Posted July 18, 2006 (edited) ha precis lämnat in ansökan om att gå med i femte hemvärnsbataljon inom SSK insatspluton. gick en dag sen så var det en kille som hörde av sig. han skulle höra av sig igen i slutet av veckan. *väntar* Om du inte hört något så kan du ju alltid komma till oss på 653 insatspluton (6:e bat Skånska gruppen) PM mig så fixar jag det ASAP. Edited July 18, 2006 by Lfskbat Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts