Emil Posted February 15, 2005 Report Share Posted February 15, 2005 Jag har länge funderat av och an om det här med HV och har några frågor som jag undrar om: - Hur ofta är det övningar? - Hur stora är övningar? (fältveckor någon gång?) - Hur fungerar det med beredskap och sådant? - Hur går övningar till och vad övas? - Vad krävs för insatspluton och är det något att föredra som f.d pansarskytt ksp.58? - Någon som är med i HV i Piteå som kan rekommendera mig eller avrekommendera mig från att söka? Tacksam för svar/ f.d ksp.skytt Molin p.s För övrigt så anser jag att alla andra som också har frågor inom samma ämne kan ställa följande frågor under den här tråden. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ragulin Posted February 16, 2005 Report Share Posted February 16, 2005 Hej Emil. Det finns inga givna standardsvar på dina frågor men det kan väl sammanfattas sålunda (med reservation för lokala avvikelser i vissa punkter): Vanlig hemvärnsman skall fullgöra 20 timmars tjänst/år. I en insatspluton förbinder du dig att fullgöra minst 60 timmar/år som skyttesoldat eller 80 timmar/år som befäl. Övningarnas omfattning ser olika ut i olika delar av landet beroende dels på hur det lokala hemvärnet har tillgång till support från ett närliggande "mamma"-regemente som exempelvis bistår med utrustning, utbildning och instruktörer. En bataljonsövning försöker man nog få till en gång per år i allafall. Fältveckor är nog inte speciellt vanligt alls med tanke på att de flesta är "fritidssoldater" och sålunda har ett jobb eller studier att sköta under vanliga veckor. Det har dock diskuterats på sina håll att försöka kraftsamla på längre sammanhållna övningar vid färre tillfällen (vid semestertider exempelvis) än det system som råder idag. Övningsutbudet varierar väl en hel del landet runt, men IP övar generellt sett oftare än vanliga Hv. Ett tillfälle varannan månad och en dygnsövning/kvartal är väl rätt så standard skulle jag tro. Kolla hur det ser ut hemmavid för att få en uppfattning. Vad som övas varierar ju självfallet också med var ditt Hemvärn har sina huvuduppgifter och med ambitionsnivån hos förbandet och dess intruktörer. Det finns de som gör alldeles lysande övningar (Hallandsgruppen tycker jag exempelvis är ett föredöme) och de som pluddrar på lite med vänster hand mest för att det skall göras. Du kommer att ingå i ett förband som redan finns och där de andra soldaterna kanske varit med ganska länge, så det gäller att komma in i matchen och försöka hänga med. Till skillnad från ditt GU-förband, där alla ryckte in samtidigt och således befann sig på samma utbildningsståndpunkt över tiden, någorlunda i alla fall, så är Hv en levande organism där folk ansluter och avvecklar sitt engagemang allt eftersom. Alla har dessutom olika GU-bakgrund, så fast man i förbandet sysslar med vanligt skytteri i skogen, så kan din stridsparskamrat mycket väl ha legat inne som kock i Flottan eller tekniker i Flygvapnet, men jobbar på och är duktiga soldater som vill. Övningarna är i regel från tidig morgon till sen eftermiddag någon av dagarna i veckoslutet, en kväll i veckan om det är något teoretiskt eller torrt som skall övas eller någon materiel som skall vårdas eller klargöras eller från fredag kväll till söndag eftermiddag om det är en större övning. Antingen övas förbandet av instruktörer från de egna leden eller så kommar instruktörerna från ett närliggande regemente och är YO eller RO. Övningarna ser väl ut som vilka övningar som helst under GU. Som vanlig hemvärnsman tecknar du ett kontrakt, blir kollad, intervjuad, utrustad och introduktionsutbildad på ditt vapen (AK4) och förordnad som skyddsvakt efter utbildning och godkänt prov. Brukar inte vara något problem för folk med GU i färskt minne, men AK4-hanteringen skiljer sig något litet när det gäller förfarande vid "ladda" och "patron ur", så alla måste genomgå en handhavandeutbildning. Du blir antingen direkt krigsplacerad i Hemvärnet efter prövning från FM, eller blir extra hemvärnsman medan din krigsplacering i FM fortfarande gäller. Som insatssoldat blir man direkt krigsplacerad i hemvärnet och då har ett kontrakt ingåtts mellan dig, Kungen och din arbetsgivare, där din arbetsgivare medgett att du kan komma att kallas in med kort varsel. Kontraktet är dock inte så skarpt formulerat att inte arbetsgivaren kan neka att du disponeras för beredskapstjänstgöring om han anser att din frånvaro innebär besvär för honom. En Ksp-skytt som gjort lumpen på pansar är alltid en bra kille i en IP om han är motiverad och intresserad. Har du tur hamnar du i ett bra lett förband med god "spirit" där man får goda kamrater och har kul tillsammans -samtidigt som man känner att det man gör är motiverat och bra. Hemvärnets insatser under de senaste årens större påfrestningar på samhället i form av stormar och oväder har fått mycket beröm och uppskattning. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
toord Posted February 16, 2005 Report Share Posted February 16, 2005 @Emil: du har PM Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
combat Posted February 25, 2005 Report Share Posted February 25, 2005 Hej Emil! Inte tillräckligt, under mitt år inom HV så har de haft en stor övning som heter Emerentia och höll på i ca 1-2 veckor (kommer inte riktigt ihåg). men som hv man fick man vara med en dag, Som b styrka fick man vara med alla dagar. Det som är positiva inom HV är att man får tillbaka konungens stolta uniform. Man får bära m90, för övningar finns det inte, utbildning är begränsad pga pengabrist. Enda sättet för en att få utb är att söka till FBU. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ollevarm Posted February 25, 2005 Report Share Posted February 25, 2005 I vårat insatskomp så har vi följande utb (sedan kan man alltid åka til HvSS). GRG, KSP 58, Gruppchefskurs 1 och 2, UGL, PSG90. Kommande utbildnignar under året är Replering och fastrope, närstrid, kortvågsradio. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hasse-57 Posted February 27, 2005 Report Share Posted February 27, 2005 Antal utb varierar mycket mellan olika hv kompanier. Skall själv på 1 veckas utb på amf1 (Vaxholm) i april och 1 vecka på Hmg (Härnösand) i Maj. Dessa utb är för Stridsbåt 90H. Är ej säker men tror att piteå även har marint hemvärn. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
GA KA Posted February 27, 2005 Report Share Posted February 27, 2005 Fastrope i HV? Nu blir jag imponerad........................... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Särimner Posted February 27, 2005 Report Share Posted February 27, 2005 Kommande utbildnignar under året är Replering och fastrope, närstrid, kortvågsradio. Wow... Vi som bara håller på att fylla grupperna än så länge... Ni måste ha kommit långt? Vilka uppgifter har ni som kommer att kräva repelering och närstrid? Ingen av våra nuvarande uppgifter kräver vad jag förstår dessa moment? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dxl Posted February 27, 2005 Report Share Posted February 27, 2005 Hej Emil! Inte tillräckligt, under mitt år inom HV så har de haft en stor övning som heter Emerentia och höll på i ca 1-2 veckor (kommer inte riktigt ihåg). men som hv man fick man vara med en dag, Som b styrka fick man vara med alla dagar. Det som är positiva inom HV är att man får tillbaka konungens stolta uniform. Man får bära m90, för övningar finns det inte, utbildning är begränsad pga pengabrist. Enda sättet för en att få utb är att söka till FBU. Jag var också med under emerentia fast min pluton var med under en hel vecka. Är dock med i en insatspluton. Jag har MYCKET övningar (allt är dock relativ) och våran kompaniledning består utav gamla infanteriofficerare så för oss är det fullt ös på gränsen till medvetslös på övningarna. Hur meningsfulla övningarna blir beror mycket på pluton och kompaniledning vilket i mitt tycke är lite synd. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ollevarm Posted February 28, 2005 Report Share Posted February 28, 2005 (edited) Våran insatskompani ledning består av 1 Yrkesoff 2 reservare. Chefen är nog MP i grunden tror jag. Stf är K3 jägare reserv. Trean är inf.span reserv. Faktum är att vi övar ganska lite med bataljonen utan vi lägger nästan all kraft på insatskompaniet. Vi har i dag nästan full pluton 30/34-36 och nu i vår har vi fler på ingång. Vi har även börjat titta över plutonen som helhet och börjat med vissa justeringar som tex fyskrav och ökad stridsutbildning för bilkårister och hundförare. Att pluttis är gammal KJ gör ju en del... De kurser som erbjuds är tänkt att skapa förutsättnignar för att en eller två i plutonen skall kunna vidareutbilda resten. Vi har även bestämt att de som har goda förkunskaper skall ha förtur till utbildnigarna t ex så är det två killar i plutonen som håller på med kampsport (en är shootfighter o en håller på med Ju Jitsu) så det blir nog dom så åker på närstriden. Att det blir fastrope och repelering har nog att göra med att vi har mycket SIB samt att en av majorerna på gruppen är helt sjujävlig på bergsklättring. Edit: stavning Edited February 28, 2005 by ollevarm Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
QuizQuoz Posted March 1, 2005 Report Share Posted March 1, 2005 Nu ställer jag en fråga här om HV här istället för att starta en ny tråd. Så här va. Jag anmälde mig till Skaraborgsgruppen via Soldat.nu och jag fick snart där efter ett brev ifrån HV som tackade mig för att jag ställer upp och annat standard som alltid står (gissnings vis). Hur som helst, det stod i skrivet i slutet av brevet för hand att jag skulle bli kontaktad av befäl i Lidköping (som jag bor i). Detta var nu ett halvår sen, så frågan är när antar de folk? är det olika vid olika bataljoner hur de tillsätter folk eller kan det vara så att det helt enkelt är fullt? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ollevarm Posted March 1, 2005 Report Share Posted March 1, 2005 Hv rekrutering funkar ofta dåligt, vill man vara med måste man ligga på som attan. Kompisrekrutering funkar oftast bäst därför folk i oranisationen har en större möjlighet att få nys om vad som händer i kompanierna. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Forumsledning Kimster Posted March 1, 2005 Forumsledning Report Share Posted March 1, 2005 Ja, tyvärr QuizQuoz suger HVs rekrytering på den högre nivån så duktigt att man skäms. Mitt tips är att du ska försöka komma i kontakt med en person inom Hv i ditt närområde, helst Kompanichef motsv. Han kommer bli skitnöjd över att du kontaktar han. Men du kan även ringa till den MDgrupp i ditt län och be att tala med rekryteringsansvarig. Då har du även möjlighet att mer i detalj kanske få välja var du vill hamna. Telefonnummer finns på mil.se om du surfar runt och letar upp ditt område. När du väl fått kontakt med dom kan du ju hälsa att de måste fan skärpa sig med hur rekryteringen tillhandahålls på högre nivå. Detta är inte första gången sånt här händer. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
QuizQuoz Posted March 1, 2005 Report Share Posted March 1, 2005 "Vill man ha någonting gjort får man göra det själv" alltså. Tack för informationen, skall snarast söka upp en lämplig chef och fråga ut honom. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fu Dahlberg Posted March 1, 2005 Report Share Posted March 1, 2005 Nu ställer jag en fråga här om HV här istället för att starta en ny tråd. Så här va. Jag anmälde mig till Skaraborgsgruppen via Soldat.nu och jag fick snart där efter ett brev ifrån HV som tackade mig för att jag ställer upp och annat standard som alltid står (gissnings vis). Hur som helst, det stod i skrivet i slutet av brevet för hand att jag skulle bli kontaktad av befäl i Lidköping (som jag bor i). Detta var nu ett halvår sen, så frågan är när antar de folk? är det olika vid olika bataljoner hur de tillsätter folk eller kan det vara så att det helt enkelt är fullt? QuizQuoz, ring 0500-465000, och be att bli kopplad till Skaraborgsgruppen... Det löser det mesta... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Knighthawk Posted March 4, 2005 Report Share Posted March 4, 2005 Eller ännu hellre direkt till 0500-465180 Kreuger, som har hand om rekrytering m,m Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Darkwand Posted March 5, 2005 Report Share Posted March 5, 2005 Jag har också lite funderingar runt HV jag bor i Stockholms området och har en utbildnings som Bärgningsman/Förare på BgBv 90, tyvär har jag aldrig varit krigsplacerad eftersom det har varit idel omorganisationer efter 98 (kul på en så dyr utbildning). Som vanligt så känner man sig själv bäst så jag har funderat på att söka till HV problemet jag har är att jag är livrädd för att hamna på ett förband som bara består av gammla 40 talister som kränger bingolotter. Helst skulle jag vilja vara på ett förband där det kanske finns en mindre grupp som gett sig fan på att vara dom vassaste jävla HV krigarna i Fosterlandet. Tyvär så bor man ju kring Stockholm så det blir ju inte så mycket snö för strid på skidor var fan det roligaste vi gjorde i lumpen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
AdamKalle Posted March 5, 2005 Report Share Posted March 5, 2005 Min erfarenhet av HV i Stockholm är tvärt emot det där med 40-talister. Livgardesgruppen har om jag inte minns helt galet bland den lägsta medelåldern i landet. När jag gick grundkursen gissar jag att medelåldern var runt 30, kanske 35, högst. Angående rekrytering så borde telefonnummer ner till kompaninivå finnas på mil.se, det fanns åtminstone för alla kompanier + insatsplut på den bat jag tillhör. Jag tog helt enkelt reda på numret till närmsta hvkompani, ringde dem och åkte till expeditionen för papperspåskrivande en vecka senare. Gissningsvis funkar detta betydligt bättre än att fylla i uppgifter på nätet och hoppas på att bli kontaktad. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
FkN Posted March 6, 2005 Report Share Posted March 6, 2005 Darkwand: Det finns alltid möjlighet att byta kompani om man inte trivs. Det är ju ochså så att på varje kompani finns det vissa som vill lite mer, och vissa som gillar bingolotter och ärtsoppa. Fördelningen däremellan är det som gör skillnad. Vart i sthlm bor du? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rickard N Posted March 6, 2005 Report Share Posted March 6, 2005 Blev faktiskt mycket imponerad av de som deltog i sthlms grundkurs i februari. Ont om bingolottsförsäljare var det. (f.ö. undrar jag om man får skjuta automateld och om det finns kaffe ) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Karin Posted March 6, 2005 Report Share Posted March 6, 2005 Blev faktiskt mycket imponerad av de som deltog i sthlms grundkurs i februari. Ont om bingolottsförsäljare var det. (f.ö. undrar jag om man får skjuta automateld och om det finns kaffe ) Kaffe: svar ja. Automateld: svar nej. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
simon Posted March 6, 2005 Report Share Posted March 6, 2005 Blev faktiskt mycket imponerad av de som deltog i sthlms grundkurs i februari. Ont om bingolottsförsäljare var det. (f.ö. undrar jag om man får skjuta automateld och om det finns kaffe ) Kaffe: svar ja. Automateld: svar nej. Ingen automateld i HV? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Karin Posted March 6, 2005 Report Share Posted March 6, 2005 Ingen automateld i HV? Jo, men inte under grundkursen. Då blir det lite PEK- och skyddsvaksskjutning under ett par timmar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rickard N Posted March 6, 2005 Report Share Posted March 6, 2005 jag var inte helt seriös ;) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jackhammer Posted March 10, 2005 Report Share Posted March 10, 2005 Ursäkta min kanske naiva fråga men du kanske var ironisk vad vet jag men jag fråga i alla fall. Varför ska du skjuta automateld? jo jag vet att det är jävligt kul men förutom det ? Det finns inget utbildnings syfte med det(möjligen om man hamnar i en trängd sitution med en fiende inom en 2 meters radie)men annars nej, speciellt inte när det gäller ak4 som (som för övrigt är ett skit vapen) har den akliber det har. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rickard N Posted March 11, 2005 Report Share Posted March 11, 2005 Om du riktade den frågan till mig så skrev jag som jag gjorde pga att (vad jag förstått) är det en vanlig fråga inom hv, så ja, jag var ironisk, därav smileyn efteråt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ShyGuy Posted March 11, 2005 Report Share Posted March 11, 2005 Blev faktiskt mycket imponerad av de som deltog i sthlms grundkurs i februari. Ont om bingolottsförsäljare var det. Håller fullständigt med. Kvaliteten på majoriteten var förvånasvärt hög. Ps. Är det du som är norström? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rickard N Posted March 11, 2005 Report Share Posted March 11, 2005 Eventuellt, vad har jag gjort? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ShyGuy Posted March 11, 2005 Report Share Posted March 11, 2005 Jag var också på den kursen. Blev också dagelev. Ej frivilligt ska tilläggas. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dajo Posted March 11, 2005 Report Share Posted March 11, 2005 Ingen automateld i HV? Jo, men inte under grundkursen. Då blir det lite PEK- och skyddsvaksskjutning under ett par timmar. Ingen KSP-utbildning i grundkursen? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts