lanrezac Posted December 8, 2005 Author Report Share Posted December 8, 2005 Exemplet med Incat/Austal katamaraner som alternativ till 200m bemanningsintensivt LHD representerar ett relativt nytt sätt att tänka som väl kanske fick sitt genombrott under den kändaoperation till östtimor du talar om men sedan dess utnyttjats nästan pinsamt(för större och dyrare fartyg) framgångsrikt av den stormakt som leds av en golfspelande texasimbicill.Utnyttjandes fartygens fart, förmåga att snabbt byta roll,litet djupgående osv så undviker man det "guppande" du talar om och kan "hämta/lämna" sina amfibievänner på ett helt annat sätt, i stort sätt hela vägen in till amfs tilltänkta operations område.De nya större katamaranerna från i första hand Incat har också väsentligt bättre förmåga till allt ovan med ett antal lanemeter som närmar sig ett stort LHD men med fast besättning på så lite som ca 16 man.Ponera att vi antar ca 4 sådana katamaraner i svensk tjänst nyttjade på rätt sätt så kan vi undvika det "guppande" över horisonten som rotterdam fick göra i ditt norska exempel.Vi klarar då förmågan utmärkt men får även fartyg som inte är dyrare i bemanning och inköp/underhåll än att vi kan nyttja dem flexibelt och nationellt som t ex ypperliga stödfartyg åt minröj eller ytstrid (flexibla stödfartyg hmm... rings a bell).Storleken och uthålligheten på Incats senare koncept tillåter dock en del "guppande" om "guppande" blir nödvändigt. MVH / Karon samt Klartecken Karon. Jag kan inte tillräckligt om sjöegenskaperna hos "Cattar" förutom att jag vet att man brukar ställa in dom mellan typ Trelleborg-Rostock när det brallar. Sen var det Australiska exemplet bara en ren transport mellan Au och Timor och inte någon landstigningsoperation, motsv. Dock blev USN tillräckligt intresserade för att hyra in en egen CAT för test, men detta förtjänar kanske en egen tråd. ;) Eskil, du har rätt men vi är inte bara begränsade till skärgården utan vi kan verka även i grunda vatten och floddeltan. Det jag ville peka på är risken med att framhäva detta för mycket, leder till att politikerna tror att vi bara behöver småbåtar för kustnära uppträdande. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Triggerpuller Posted February 9, 2006 Report Share Posted February 9, 2006 Någon som har en prisuppgift på 112 meters Incat motsv? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Triggerpuller Posted February 11, 2006 Report Share Posted February 11, 2006 (edited) Hittade prisuppgift själv. Amerikanernas 98m HSVX-1 går lös på runt 100$ milj. Edit: Läste på Austal:s hemsida att deras trimaraner är klassificerade för 4 meters sjögång. Hur pass svår sjö är det? Edited February 11, 2006 by Triggerpuller Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
karon Posted February 14, 2006 Report Share Posted February 14, 2006 Hittade prisuppgift själv. Amerikanernas 98m HSVX-1 går lös på runt 100$ milj. Edit: Läste på Austal:s hemsida att deras trimaraner är klassificerade för 4 meters sjögång. Hur pass svår sjö är det? nja. de är klassade för fullfarts gång i Sea State 5 vilket är lite annorlunda och fler variabler räknas in bl a våghöjd ,våglängd och vindhastighet enligt en tabell som ser ut så här : http://www.oceandata.com/support/Sea%20State%20Table.htm M V H // Karon Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
karon Posted March 1, 2007 Report Share Posted March 1, 2007 (edited) Rykten om dessa har gått ett tag nu. men med anledning av bu08 idag så hör detta utdrag hemma här : Det kommer naturligtvis finnas anledning att återkomma för att diskutera förmågor osv. ( B+V's nya MRD 15000 skulle naturligtvis passa utmärkt, pris ungefär som en c17. ) MVH / Karon Edited March 1, 2007 by karon Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
KD803 Posted March 1, 2007 Report Share Posted March 1, 2007 [OT]Kul att se att Göteborgkorvetterna överlever, i alla fall delvis.[/OT] Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Maskirovka Posted March 1, 2007 Report Share Posted March 1, 2007 [OT]Kul att se att Göteborgkorvetterna överlever, i alla fall delvis.[/OT] Borde inte alla överleva? HMS Gävle och HMS Sundsvall har väl nyss moderniserats? Isådanafall torde HMS Stockholm och Malmö ryka antar jag... Vad innebär detta förresten för Ys Ny? Är planerna på att bygga/köpa ett par fregatter skrotade? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dizzy_keys Posted March 1, 2007 Report Share Posted March 1, 2007 Stockholm och malmö genomgick HTM för bara ett par år sen.... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Maskirovka Posted March 1, 2007 Report Share Posted March 1, 2007 Stockholm och malmö genomgick HTM för bara ett par år sen.... Jo det visste jag, men Gävle och Sundsvall genomgick väl det redan förra året? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vargas Posted March 1, 2007 Report Share Posted March 1, 2007 Inget fartyg i Göteborgsserien har genomgått HTM, däremot har de olika individerna genomgått en mängd olika andra typer av modifieringar under årens gång. Mina pengar ligger på att det blir HMS Gävle och HMS Sundsvall som blir aktuella för HTM. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dizzy_keys Posted March 1, 2007 Report Share Posted March 1, 2007 Eftersom göteborg och kalmar inte används så bettar jag inte emot Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vargas Posted March 1, 2007 Report Share Posted March 1, 2007 Eftersom göteborg och kalmar inte används så bettar jag inte emot Däremot ska man inte alls räkna ut HMS Göteborg eller HMS Kalmar. Det finns krafter för att göra en begränsad HTM även på dessa, men detta återstår att se hur det blir med. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dizzy_keys Posted March 1, 2007 Report Share Posted March 1, 2007 det var som tusan. karlskroniterna har väl inte folk till att köra dom? det verkar ju konstigt att då modernisera dom. Men FM är FM Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
fogel02 Posted March 2, 2007 Report Share Posted March 2, 2007 Tikkanen det är skillnad på att ha och skall ha folk att köra de Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Psilander Posted March 2, 2007 Report Share Posted March 2, 2007 Visserligen jävig men jag tror marinen kommer få dra ett rätt tungt lass i framtiden, såvida inte NBG (Nordiska expeditionskåren) lär sig åka båt. Dels så tätnar intrigen i Östersjön med gasledningar och ett rustande ryssland. Sedan har vi flera konflikter och oroshärdar som påverkar sjön rätt mycket som tex Somalia Indonesien, Karibien, Persiska viken mmom konflikten Afghanistan kräver stora marina resurser i jakten på terrorister till för världsekonomin. Men även miljön hotas om tex oljetankers angrips av pirater och på det ena eller andra sättet springer läck osv. Dessutom är marina resurser utomordentliga för kortare missioner vid kustnationer så man slipper bygga upp hela landorganisationer med stabsplatser, Camper osv, NBG går i land, ledningsfartyget leder verksamheten och bjuder på maslow och kan packa ihop och åka så fort alla är ombord. Dessutom så krävs eskort när vi fraktar stora värden av materiel till och från missioner. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Andtryggve Posted March 10, 2007 Report Share Posted March 10, 2007 (edited) Visserligen jävig men jag tror marinen kommer få dra ett rätt tungt lass i framtiden, såvida inte NBG (Nordiska expeditionskåren) lär sig åka båt. Dock är väl behovet rätt olika om man jämför att hålla ett öga på gasledningen i östersjön och att jaga pirater i Indonesien? Svenska marinen kan inte delta överallt, och frågan är om det är vettigt att satsa pengar på att bygga upp en sådan förmåga. Rätt tveksamt. Vad som ska prioriterars lär besvaras olika beroende på om man frågar folk inom, armén, marinen eller flygvapnet. Om det är så att det svenska försvarets högsta prioritet ska vara att skicka förband på internationella insatser så ska man väl ställa om det så att det blir så bra som möjligt på detta. Men omsällningen bör ju då ske på det sätt att vi kan bidra med det som vi är bra på, och det som behövs. Att bygga upp en massa ny kapacitet inom div områden känns som lite väl dyrbart. Vad ger mest "bang for the bucks"? Edited March 10, 2007 by Andtryggve Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lanrezac Posted March 11, 2007 Author Report Share Posted March 11, 2007 Back on topic ABSALON slår revner - igen: I forbindelse med de igangværende og planlagte installationsarbejder Korsør blev der konstateret flere revner i overbygningen på fartøjet, specielt har det vist sig, at de oprindelige master ikke er stærke nok til at bære de mange og tunge sensorer.Sen har Danskarna har ett förslag om att Sjöminvapnet ska utgå vilket innebär att en av Absalon-klassens uppgifter kommer att försvinna Endnu et af søværnets specialvåben er på vej til skrotning En eventuel definitiv udfasning af søminerne som våbensystem vil forment-lig også indebære, at støtteskibene af ABSALON-klassen fremover kun vil kunne anvendes til løsningen af internationale opgaver, da de umiddelbart ikke længere har opgaver at løse i danske farvande. Netop udlægningen af søminer var en af skibenes primære opgaver i det nationale forsvar, en opgave der blev defineret som et af kravene ved anskaffelsen af de to skibe, flådens største enheder til dato. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
karon Posted September 17, 2008 Report Share Posted September 17, 2008 (edited) http://www.svd.se/nyheter/utrikes/artikel_1739097.svd Ett försvar i användning hemma o borta osv osv välj rubrik efter grad av ironi. klart är att grannarna gör mer och tjafsar mindre. K ( ja. jag är medveten om IKS tilltänkta medverkan men vi är inte där än.....) Edited September 17, 2008 by karon Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Perman Posted October 7, 2020 Report Share Posted October 7, 2020 (edited) Det verkar som om danskarna nu är på väg att omklassa Absalon-klassens två ledningsfartyg till fregatter: Hans Tino Hansen på twitter Det finns nog egentligen ingen beteckning som stämmer in precis på dessa fartyg, men fregatt är nog den som ligger närmast ändå. /Per Edited October 7, 2020 by Perman 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Perman Posted October 16, 2020 Report Share Posted October 16, 2020 (edited) Jag trodde att man bara ändrade idnumret på fartygen från "L" till "F", men enligt danska försvaret så är det fråga om ett omfattande konverteringsarbete som ska pågå till 2026. Marinens nya fregatter (forsvaret.dk googlad) Undrar om tyskarna också kommer att fatta förnuft till slut och förse sina senaste fregatter typ F 125 med fartygsburen ubåtsjaktutrustning? /Per Edited October 16, 2020 by Perman 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Perman Posted November 25, 2021 Report Share Posted November 25, 2021 (edited) I onsdags 24 Nov så var den danska fregatten (f. d. stödfartyget) HDMS Esbern Snare i eldstrid med pirater i farvattnen S om Nigeria. Piraterna öppnade eld mot de danska specialsoldaterna från Frogman Corps när de närmade sig piratbåten i sina RHIB. Ingen av de danska soldaterna skadades, men fyra av piraterna dödades och en sårades när de danskarna besvarade elden. Verkar nästan som om piraterna i Guinea bukten oftare sätter sig till motvärn jmf med piraterna i Adenbukten och indiska Oceanen som oftast ger sig. Esbern Snare standser pirater https://www.forsvaret.dk/) Arkivfoto af fregatten Esbern Snare i Guinea-bugten. (foto: Anders V. Fridberg / Forsvaret) /Per Edited November 26, 2021 by Perman 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.