JTS Posted February 20, 2005 Report Share Posted February 20, 2005 Jag ser en rätt så stor skillnad mellan att få en utskällning i fredstid och att vara i hård strid i krigstid. För någon som aldrig har fått en utskällning förr så kan det nog vara en chock, liknande den som många upplever i strid, att för första gången få det. Pulsen hos nyinryckta, samt halten av stresshormoner har visat sig vara extremt hög. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Badboy Posted February 20, 2005 Report Share Posted February 20, 2005 (edited) Vad bra. Vad skiljer att gråta och att skita på sig i det här fallet? Bajsa på sig = macho hantering och naturlig stridsreaktion. Gråta = mentalt svag människa som helst inte skall få finnas till. Eller har jag missuppfattat det hela...? /Magnus B Edit: +a Edited February 20, 2005 by Badboy Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Krook Posted February 20, 2005 Report Share Posted February 20, 2005 Pulsen hos nyinryckta, samt halten av stresshormoner har visat sig vara extremt hög. Det vore intressant med en pulsklocka på vpl under de första veckorna. Man skulle säkert kunna dra en del lärdom utifrån det. Vad säger PedGr om stress i inlärningssituation? ;) /Krook Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
JTS Posted February 20, 2005 Report Share Posted February 20, 2005 Det vore intressant med en pulsklocka på vpl under de första veckorna. Man skulle säkert kunna dra en del lärdom utifrån det. Det har gjorts. Pulsen snittade ca. 100 slag/minut, men vissa soldater låg upp mot 120 slag/minut. Så stress finns det gott om. K4:as mjukare jägarinryck är ett steg i helt rätt riktning tycker jag. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fk Satan Posted February 20, 2005 Report Share Posted February 20, 2005 Det vore intressant med en pulsklocka på vpl under de första veckorna. Man skulle säkert kunna dra en del lärdom utifrån det. Det har gjorts. Pulsen snittade ca. 100 slag/minut, men vissa soldater låg upp mot 120 slag/minut. Så stress finns det gott om. K4:as mjukare jägarinryck är ett steg i helt rätt riktning tycker jag. K4:s mjukstart kommer att bli intressant att följa. Kommer individerna att klara mer vid MUCK jmf med tiden innan de körde med mjukstart? Personligen tror jag på att man kan tjäna mkt vid de flesta förband att köra med en mjukare start. Bara för att det ör mjukt så innebär det inte att krav, ordning och disciplin inte råder. Mjukstart för mig innebär att man börjar lungt och metodiskt med att förstärka och träna upp individernas egenskaper och förmågor. Inte att börja med att bryta ner individerna för att sedan bygga upp de igen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
JTS Posted February 20, 2005 Report Share Posted February 20, 2005 K4:s mjukstart kommer att bli intressant att följa. Kommer individerna att klara mer vid MUCK jmf med tiden innan de körde med mjukstart? Personligen tror jag på att man kan tjäna mkt vid de flesta förband att köra med en mjukare start. Bara för att det ör mjukt så innebär det inte att krav, ordning och disciplin inte råder. Mjukstart för mig innebär att man börjar lungt och metodiskt med att förstärka och träna upp individernas egenskaper och förmågor. Inte att börja med att bryta ner individerna för att sedan bygga upp de igen. Jepp, det ska bli intressant att se. På mitt förband har det körts mjukare attityd mot de inryckande i år. Inlärningstakten i början var lägre, men nu har grupperna redan passerat nivån där förra årets grupper befann sig vid muck. De är MYCKET bättre. JAg vet inte om det bara beror på inrycket, men jag tror att det spelar en stor roll. Jag tror stenhårt på mjukare inryck. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fk Satan Posted February 20, 2005 Report Share Posted February 20, 2005 K4:s mjukstart kommer att bli intressant att följa. Kommer individerna att klara mer vid MUCK jmf med tiden innan de körde med mjukstart? Personligen tror jag på att man kan tjäna mkt vid de flesta förband att köra med en mjukare start. Bara för att det ör mjukt så innebär det inte att krav, ordning och disciplin inte råder. Mjukstart för mig innebär att man börjar lungt och metodiskt med att förstärka och träna upp individernas egenskaper och förmågor. Inte att börja med att bryta ner individerna för att sedan bygga upp de igen. Jepp, det ska bli intressant att se. På mitt förband har det körts mjukare attityd mot de inryckande i år. Inlärningstakten i början var lägre, men nu har grupperna redan passerat nivån där förra årets grupper befann sig vid muck. De är MYCKET bättre. JAg vet inte om det bara beror på inrycket, men jag tror att det spelar en stor roll. Jag tror stenhårt på mjukare inryck. Låter helt klart intressant. Jag tror att de lär sig grunderna bättre genom en mjukare start. Istället för att vara stressade och inte lära sig så mkt i början. Och med en stabil grund så går det att bygga höga torn. Vidare så kanske det blir mindre småskador ibörjan och folk som ligger i sängen lär sig inte så mkt.... Ska bli intressant att följa det här med mjukare start, jag tror oxå stenhårt på en mjukare start ibörjan. och en mjukstart innebär inte att det är total avsaknad av krav, ordning och disciplin, som vissa mer konservativa individer verkar tro.... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
JTS Posted February 20, 2005 Report Share Posted February 20, 2005 en mjukstart innebär inte att det är total avsaknad av krav, ordning och disciplin, som vissa mer konservativa individer verkar tro.... Exakt. För oss innebär det att vi inte höjer rösten om det inte krävs, att vi ger rimliga tidskrav samt att vi utbildar dom i allt som skall göras och inte kräver att dom redan skall kunna det. All formalia är densamma som tidigare, dom ska säga kapten och dom skall bära sin uniform rätt osv. Soldaterna blir tryggare och mer mottagliga för utbildning. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Badboy Posted February 20, 2005 Report Share Posted February 20, 2005 Det handlar om att man tagit till sig de pedagogiska sättet att utbilda, dvs det är målet och inte medlen som är det vesäntliga. /Magnus B Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fu_Persson Posted February 20, 2005 Author Report Share Posted February 20, 2005 vi hade under gsu två fänrikar som var dag o natt.... vi hade en som körde med den hårda stilen med den innebörden att han skulle visa var skåpet skulle stå, närmare till skäll än till beröm, letar fel osv.. fänrik b: var duktig, kunnig och trevlig man såg så väldigt tydligt hur mycket mer alla ansträngde sig för att göra en bra insats för den som faktiskt var trevlig mot oss... alla ville göra sitt yttersta för honom medan den "hårdare" fick så lite respons som möjligt... folk struntade i saker, lökade och fuskade Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lanrezac Posted February 20, 2005 Report Share Posted February 20, 2005 Jag har aldrig varit med om att en Beväring har gråtit inför sina befäl. jag ser det inte heller som något normalt att gråta under fredstida tjänstgöring. Nähä. Då har vi olika uppfattningar. Jag har varit runt på en del förband och jobbat inom olika huvudtjänster och aldrig hört/sett det. klarar man inte av ett inryck och lite utskällningar , och speciellt inte med dagens "mjuka" stil så är man inte mogen och ska inte heller göra lumpen utan önskas välkommen igen när man vuxit till sig. "Nähä" Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
JTS Posted February 20, 2005 Report Share Posted February 20, 2005 Jag har varit runt på en del förband och jobbat inom olika huvudtjänster och aldrig hört/sett det. klarar man inte av ett inryck och lite utskällningar , och speciellt inte med dagens "mjuka" stil så är man inte mogen och ska inte heller göra lumpen utan önskas välkommen igen när man vuxit till sig. "Nähä" Tjänstgör du fortfarande inom FM? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lanrezac Posted February 20, 2005 Report Share Posted February 20, 2005 Jag har varit runt på en del förband och jobbat inom olika huvudtjänster och aldrig hört/sett det. klarar man inte av ett inryck och lite utskällningar , och speciellt inte med dagens "mjuka" stil så är man inte mogen och ska inte heller göra lumpen utan önskas välkommen igen när man vuxit till sig. "Nähä" Tjänstgör du fortfarande inom FM? Sköt ut mig frivilligt för fyra år sedan. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
JTS Posted February 20, 2005 Report Share Posted February 20, 2005 Jag har varit runt på en del förband och jobbat inom olika huvudtjänster och aldrig hört/sett det. klarar man inte av ett inryck och lite utskällningar , och speciellt inte med dagens "mjuka" stil så är man inte mogen och ska inte heller göra lumpen utan önskas välkommen igen när man vuxit till sig. "Nähä" Tjänstgör du fortfarande inom FM? Sköt ut mig frivilligt för fyra år sedan. Då är du säkert medveten om att soldatmaterialet har ändrats genom åren. Nu har även utbildningen och synsättet ändrats inom FM. Vi kan inte stå emot samhälet, vi måste följa det i utvecklingen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Isgubbe Posted February 20, 2005 Report Share Posted February 20, 2005 Vi kan inte stå emot samhälet, vi måste följa det i utvecklingen. Resistance is futile you will be assimilated Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Yxa Posted February 20, 2005 Report Share Posted February 20, 2005 (edited) Symptom: 1/3 av Sveriges värnpliktiga anser sig kränkta någon gång under utbildningen. Anledning 1: Vissa oförstående befäl kränker 1/3 av Sveriges värnpliktiga. Anledning 2: 1/3 av Sverige värnpliktiga uppfattar oförstående den militära miljön som kränkande. Lösning 1: Förhindra de oförstående befälen från att kränka de värnpliktiga Lösning 2: Se till så att de värnpliktiga är införstådda med tonen i en militära miljö. Lösning 3: Kombinera 1 & 2 Lösning 4: Kränk ALLA värnpliktiga så att de får en likvärdig utbildning. Edited February 20, 2005 by Yxa Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ing Posted February 21, 2005 Report Share Posted February 21, 2005 NU räcker det. Jag kommer tillbaks och har varit borta från forumet i en hel vecka, kanske jag helt enkelt vant mig vid att folk klarar av att visa varandra respekt till och med i en "stressig" liftkö i en skidturistindustri. RESPEKT är någonting jag förväntar mig mer av i fortsättningen av vissa herrar/damer/medlemmar/whatever på det här forumet. I annat fall kommer berörda att varnas för att i värsta fall plockas bort härifrån. Förutsätter att berörda medlemmar klarar av att läsa och förstå vad jag menar, då de uppenbart klarar av att SKRIVA inlägg. (Oklart om de tar till sig av andras inlägg. Det kommer vi förhoppningsvis att märka) /OPFL/BlåGul Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts