Särimner Posted February 14, 2005 Report Share Posted February 14, 2005 Nu har så den sista större övningen hållits i Strängnäs. En ära att ha fått deltaga måste jag säga... http://www.p10.mil.se/index.php?lang=S&c=news&id=26303 http://www.p10.mil.se/index.php?lang=S&c=news&id=26279 Särimner Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kiowa Posted February 14, 2005 Report Share Posted February 14, 2005 Härligt att se att robotbandvagnarna fortfarande används , men lider rb-gruppen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fu Pedersen Posted February 15, 2005 Report Share Posted February 15, 2005 Nu har så den sista större övningen hållits i Strängnäs. En ära att ha fått deltaga måste jag säga... http://www.p10.mil.se/index.php?lang=S&c=news&id=26303 http://www.p10.mil.se/index.php?lang=S&c=news&id=26279 Särimner Vilka moment deltog ni i? Själv agerade jag med insatsplut "NBF" och luskade info om strf, dess besättning och vapen på bruten engelska. Fick endel kul svar. NBF-What's this wagon called? rb-Its a band-vagn! NBF-What's it made of? rb-Plastic NBF-That's not good! NBF-Do you have a lot of ammo left? VC-Actually we are quite empty right now SIB momentet bestod för oss av 2 timmars väntan i snöstorm för att strax efter en plut slagit ut 3 strf som kom på kolonn, få bakåt utan att ens fått str kontakt. Vi hade bara ett offer, en soldat som fick 3 pansarspräng på sig efter att ha agerat utkik grupperad på en hög trappa, när de skjöt ksp39 på honom råkade han peka finger åt stridsfordonen, varpå 3 vagnar skjöt spräng på honom Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Särimner Posted February 15, 2005 Author Report Share Posted February 15, 2005 Tillägg till Fu Pedersen FNB-soldat: - What do you call that? BFOR: - Öhh, ehrm, it's called a käjjässpii... - - - - FNB-soldat: - Do you want a cigarette? BFOR: -No, I do not smoke. FNB: - What? You not a real man? BFOR: - Well I was the last time I checked... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fu Pedersen Posted February 15, 2005 Report Share Posted February 15, 2005 (edited) Ah!! Tog ett tag innan jag fattade vad kejääspee var... KSP förståss. (Jag- Whats that weapon called A styrka- ksp Jag-an mg?? A styrka- maby to you) rb mfl- You cant film here NBF-Oh, look very nice smile, maby a closeup rb mfl-stopp filming NBF-Ohh, lets take a family portrait! NBF-Yes with me and my sons! Varpå A styrkorna efterhand gav upp och jag kunde fortsätta filma Edited February 15, 2005 by Fu Pedersen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
BJK Posted February 15, 2005 Report Share Posted February 15, 2005 Ah!! Tog ett tag innan jag fattade vad kejääspee var... KSP förståss. (Jag- Whats that weapon called A styrka- ksp Jag-an mg?? A styrka- maby to you) rb mfl- You cant film here NBF-Oh, look very nice smile, maby a closeup rb mfl-stopp filming NBF-Ohh, lets take a family portrait! NBF-Yes with me and my sons! Varpå A styrkorna efterhand gav upp och jag kunde fortsätta filma Sånt där man lever gott på väldigt länge!!! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fu Pedersen Posted February 15, 2005 Report Share Posted February 15, 2005 Ah!! Tog ett tag innan jag fattade vad kejääspee var... KSP förståss. (Jag- Whats that weapon called A styrka- ksp Jag-an mg?? A styrka- maby to you) rb mfl- You cant film here NBF-Oh, look very nice smile, maby a closeup rb mfl-stopp filming NBF-Ohh, lets take a family portrait! NBF-Yes with me and my sons! Varpå A styrkorna efterhand gav upp och jag kunde fortsätta filma Sånt där man lever gott på väldigt länge!!! Japp! Övningsmässigt kanske inget att hänga i julgranen men vi har fått ngra självklara klassiker till plutonen. Det bästa är ju att samtliga nämnda citat även finns på film!!! Helt klockrent!! B) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
BJK Posted February 15, 2005 Report Share Posted February 15, 2005 När får man se den filmen då?! B) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fu Pedersen Posted February 15, 2005 Report Share Posted February 15, 2005 När får man se den filmen då?! B) Får väl se vilken klasificering plutch anser vi bör lägga på materialet! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
BJK Posted February 15, 2005 Report Share Posted February 15, 2005 "Offentlig förnöjelse" hoppas jag! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
444 sskbat. Posted February 15, 2005 Report Share Posted February 15, 2005 (edited) Fria Norra Bogalands Armé (FNB) har en Far som hövding och hans 2 söner (och den ena sonens fru) ingår i denna inkompetenta lilla krigshär. Oste Popovic (fadern): "-Aha you are from Sweden, do you know ABBA dancingqueen?" Vi släpper sedan inte in BFOR i samtalet, istället svarar min (spelade) son: Baschkin Popovic: "-Haha Sweden, isen´t it cold there. I know ABBA" Pappa Oste klappar sonen Baschkin på axeln och säger: "-This is my smartest son...." ...för att därefter peka på en anna b-styrke soldat som spelar Goran Popovic (den andre sonen) och fortsätter "-....and he is a dumbass!" Filmen är under redigering, tack till Fu Pedersen (Gorans fru; Svetlana) som slet med kameran när alla ändra ville spela kantarellteater! PS. CHEFEN SER OCH HÖR ALLT, PISSFURIRER ! DS. Edited February 15, 2005 by 444 sskbat. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
444 sskbat. Posted February 15, 2005 Report Share Posted February 15, 2005 När får man se den filmen då?! B) Får väl se vilken klasificering plutch anser vi bör lägga på materialet! Det enda som är känsligt för rikets säkerhet är om förklaringen på "Stabspissgropar" kommer i fel händer. Då måste jag döda för att bevara Sverige oinvarderat! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
BJK Posted February 15, 2005 Report Share Posted February 15, 2005 Kanon! Då chippar jag ned till Statoil och shoppar en påse grillchips och en 1,5:a Imperalist-soda! ;) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fu Pedersen Posted February 15, 2005 Report Share Posted February 15, 2005 När får man se den filmen då?! B) Får väl se vilken klasificering plutch anser vi bör lägga på materialet! Det enda som är känsligt för rikets säkerhet är om förklaringen på "Stabspissgropar" kommer i fel händer. Då måste jag döda för att bevara Sverige oinvarderat! Ha ha, jag tror jag dör! Redan en oförglömlig klassiker! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fu Pedersen Posted February 15, 2005 Report Share Posted February 15, 2005 Fria Norra Bogalands Armé (FNB) har en Far som hövding och hans 2 söner ingår dessutom i denna inkompetenta lilla krigshär. Oste Popovic (fadern): "-Aha you are from Sweden, do you know ABBA dancingqueen?" Vi släpper sedan inte in BFOR i samtalet, istället svarar min (spelade) son: Baschkin Popovic: "-Haha Sweden, isen´t it cold there. I know ABBA" Pappa Oste klappar sonen Baschkin på axeln och säger: "-This is my smartest son...." ...för att därefter peka på en anna b-styrke soldat som spelar Goran Popovic (den andre sonen) och fortsätter "-....and he is a dumbass!" Filmen är under redigering, tack till Fu Pedersen (modern = Svetlana) som slet med kameran när alla ändra ville spela kantarellteater! PS. CHEFEN SER OCH HÖR ALLT, PISSFURIRER ! DS. Ahhh....Switzerland? Like the cheese with holes in? Ojojoj, så Pappa Popovich hänger också här? Världen är bra liten! Betyder detta att man måste sköta sig här i framtiden? Pissfurirer?! Pha! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Särimner Posted February 15, 2005 Author Report Share Posted February 15, 2005 Ojojoj, så Pappa Popovich hänger också här? Världen är bra liten! Betyder detta att man måste sköta sig här i framtiden? Helv... ehrm - god afton fänrik Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
444 sskbat. Posted February 15, 2005 Report Share Posted February 15, 2005 Fria Norra Bogalands Armé (FNB) har en Far som hövding och hans 2 söner ingår dessutom i denna inkompetenta lilla krigshär. Oste Popovic (fadern): "-Aha you are from Sweden, do you know ABBA dancingqueen?" Vi släpper sedan inte in BFOR i samtalet, istället svarar min (spelade) son: Baschkin Popovic: "-Haha Sweden, isen´t it cold there. I know ABBA" Pappa Oste klappar sonen Baschkin på axeln och säger: "-This is my smartest son...." ...för att därefter peka på en anna b-styrke soldat som spelar Goran Popovic (den andre sonen) och fortsätter "-....and he is a dumbass!" Filmen är under redigering, tack till Fu Pedersen (modern = Svetlana) som slet med kameran när alla ändra ville spela kantarellteater! PS. CHEFEN SER OCH HÖR ALLT, PISSFURIRER ! DS. Ahhh....Switzerland? Like the cheese with holes in? Ojojoj, så Pappa Popovich hänger också här? Världen är bra liten! Betyder detta att man måste sköta sig här i framtiden? Pissfurirer?! Pha! Oste Popovic ser och hör allt... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
öwall Posted February 18, 2005 Report Share Posted February 18, 2005 en mycket rolig övning, iallafall ur ett betraktarperspektiv. någon som vet hur gick det för de som drack vad mr bob bjöd på? vill dessutom ge en eloge eller något till Kn M som förmodligen är den roligaste människan någonsin. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fu Pedersen Posted February 22, 2005 Report Share Posted February 22, 2005 en mycket rolig övning, iallafall ur ett betraktarperspektiv.någon som vet hur gick det för de som drack vad mr bob bjöd på? vill dessutom ge en eloge eller något till Kn M som förmodligen är den roligaste människan någonsin. Oss bjöd han minnsan inget på.... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts