Jump to content

Kläder vid värnplikt


Guest Nils Holgersson

Recommended Posts

Guest Nils Holgersson

Hur ligger det till med kläderna man får när man gör lumpen? Är kläderna begagnade? Får man egna underkläder eller tvättas de tillsammans så man får olika hela tiden? Får man behålla några plagg efter man har muckat?

Link to comment
Share on other sites

  • BlåGul -1

Nils:

 

Du kommer förmodligen få ut både nya och begagnade kläder. Tvättrutiner varierar lite men det vanliga är väl att alla underkläder tvättas tillsammans, ja.

Det du får ut ska normalt återlämnas vid muck.

 

TRL:

 

Varierar. Vissa jag känner (vakter på i1) kunde välja uniform, civilt eller en blandning  (ingen klagade tydligen). Med tanke på den mängd m90-uniformer man ser vid trafikknutpunkter vid helgledigheter tippar jag att det är OK att åka hem i uniform på de flesta ställen.

 

På KA1 var det antingen permisuniform eller civila kläder som gällde när jag låg där - ingen fältuniform utanför regementet på ledig tid.

Link to comment
Share on other sites

Man får vanligtvis ut två st m/90 uniformer, d.v.s. jacka och byxa. En ska antingen vara ny eller se ny ut. O en gammal, d.v.s. ser gammal ut och har förlorat impregneringen o.s.v.

 

Ska man åka hem i uniform så är det med den nya då givetvis, den har man även i kasern eller vid andra tillfällen då man ska vara prydlig och fin, den gamla sunkiga använder man i fält. Alla kläder under det utom tröja 90. D.v.s. strumpor, kronans boxer, långkalsonger, t-shirt, skjorta 59 och 90 lämnas in för tvättbyte och man får sedan ut ett par rena samtidigt. D.v.s. alla de där kläderna används av en stor mängd värnpliktiga. Därför är tvättmedlet starkare än normalt också vilket brukar ge utslag hos vissa känsliga personer, som därför får ta hem kläderna och tvätta dem hemma.

 

Inom kort kommer alla vpl få ut en kostymuniform som det är tänkt att man ska åka hem med, tillsammans med basker för de regementen som inte haft det tidigare. Regementschef bestämmer om denna basker får bäras till daglig tjänst också tillsammans med m/90.

 

9x19.. hur menar du med blanda civilt och uniform?

Link to comment
Share on other sites

  • BlåGul -1
Man får vanligtvis ut två st m/90 uniformer, d.v.s. jacka och byxa. En ska antingen vara ny eller se ny ut. O en gammal, d.v.s. ser gammal ut och har förlorat impregneringen o.s.v.

 

Inom kort kommer alla vpl få ut en kostymuniform som det är tänkt att man ska åka hem med, tillsammans med basker för de regementen som inte haft det tidigare. Regementschef bestämmer om denna basker får bäras till daglig tjänst också tillsammans med m/90.

 

9x19.. hur menar du med blanda civilt och uniform?

LD: Har en polare som låg som vakt på I1 för ett par år sen. Han tog M90-brallorna och drog på sig en civil tröja och gick hem. Såg jävligt skabbigt ut, men det var tydligen OK.

Link to comment
Share on other sites

Hur är det med kängor, får man ut nya där eller är de begagnade också? På farsgubbens tid (stenåldern) fick alla ut begagnade kängor dvs. snedslitna och halvdana.

Det fina med att du får ut ett par begagnade kängor är att du slipper gå in ett par nya, vilket kan vara smärtsamt en tid.

 

Halvdana kängor existerar inte, nedslitna kängor(sprickor, skärskador) skärs sönder och kasseras. Du säkerställer själv att dom skiner genom Presusisk skoputs, så våra mormödrar slipper skämmas över dig.

Link to comment
Share on other sites

Allas fotsulor ser väl inte likadana ut heller. Så ett par "ingångna" kängor kanske inte är alls bra.. om man råkar vara plattfotad eller dul. Dessutom brukar äldre kängor inte hålla ute fukten så bra, konstlädret på 90-kängan håller inte tätt för fem öre nämligen. De som tycker 90-kängan är superbra brukar då säga att man ska fetta in var 5:e minut. Men hur realistiskt det är i fält låter jag förespråkarna förklara.

 

Gummistövlarna bör användas mer i FM. Under mina 10 månader beodrades dem på en gång.

Link to comment
Share on other sites

Det fina med att du får ut ett par begagnade kängor är att du slipper gå in ett par nya, vilket kan vara smärtsamt en tid.

Jag skall alltså tolka det som att man alltid får ut begagnade kängor?!!

 Hade nog hellre fått ut ett par nya...

Link to comment
Share on other sites

Guest Nils Holgersson

Jag skulle också vilja få nya grejer. Då känner man sig mer prioriterad och inte som nån andra klassens soldat som får ärva nergånga och begagnade prylar.

Link to comment
Share on other sites

Allas fotsulor ser väl inte likadana ut heller. Så ett par "ingångna" kängor kanske inte är alls bra.. om man råkar vara plattfotad eller dul. Dessutom brukar äldre kängor inte hålla ute fukten så bra, konstlädret på 90-kängan håller inte tätt för fem öre nämligen. De som tycker 90-kängan är superbra brukar då säga att man ska fetta in var 5:e minut. Men hur realistiskt det är i fält låter jag förespråkarna förklara.

 

Gummistövlarna bör användas mer i FM. Under mina 10 månader beodrades dem på en gång.

Känga 90 är gjord av naturläder, inte konstläder.

 

Alla fötter ser inte lika dana ut, korrekt. Detta regleras dock med att man sätter in sina egna innersulor. Att använda begagnade innersulor känns för mig främmande. Stelhet, sömmar och eventuella läderförhårdnader är "ingådda" i ett par begagnade. Givetvis känns det bättre på lång sikt med nytt, men chansen att få nya kängor är liten. Jag ser inget negativt i ett par begagnade kängor dock, snarare tvärtom.

 

Känga 90 är en av världens bästa armékängor.

 

Fukt i kängor ingår i tjänsten oavsett typ. Hantera detta med noggrann grundinfettning och löpande fettning, var 5 minut är ej nödvändigt. Vädret styr. Skilj på blöt och fuktig. Om du blir blöt om mammas fossing i ett par 90 kängor har du antingen vadat eller slarvat med självdiciplinen.

Strumpa grå+raggsocka är ypperligt sommar som vinter. Byt strumpor när möjlighet finns, fetta in. Självdiciplin.  Linda 2 Expressen sidor runt innersulan. Tidningspapper är guld värt i skon.

 

Lycka till!

 

Casca

Link to comment
Share on other sites

Kängor:

 

Vi fick ut nya:

sommar,

vinter och

vinter, stålex och

gummistövlar.

 

Om sedan någon hade råkat hm.. komma för nära grillen i mitten av tältet så man var tvungen att byta för att halva sulan var borta så blev det ju förstås begagnade.

Link to comment
Share on other sites

det där med att slitna kängor skärs sönder vet i rackarn..

kanske de mest slitna men annars går dom väl till civil försäljning?

På vissa jag  har sett ha man slipat bort de tre kronorna, andra inte.

 

Och sen det här med att bära uniform från och till Regementet.

Nu för tiden säljs det ju så ofantliga mängder uniformsartiklar så att om man ser någon som går med vanliga skor och m/90 brallor så hojtar man ju inte till.

Men man kan ju tycka att det är synd...

Däremot en proper buren ren uniform med fältjacka osv.

Det är vackert det!

 

Så om man är välvårdad så kan man väl åka hem i M/90 ?

Link to comment
Share on other sites

Däremot en proper buren ren uniform med fältjacka osv.

Det är vackert det!

 

Så om man är välvårdad så kan man väl åka hem i M/90

 

Alla m/90 ser likadan ut, men det är ändå de små sakerna som gör så mycket. T.ex. gradbeteckningar och olika märken. Hur fint är det att åka hem första helgen och bara lysa "gosse-som-är-nyinryckt"?

 

När man hade soldatprovsknappen på jackan, gradbeteckning (om man nu hade sån), överlevnadsmärke på höger ärm, utbildningsbåge och sådär lagom anpassad-till-huvudet insvettad keps.. då jävlar skulle man kunnat åka hem i den. Det där med kepsen var en sån sak som förändrades, först hade alla ett stuk som tyska getbönder, efterhand blev det allt mer amerikaniserat av nån anledning.

Link to comment
Share on other sites

Guest super Matrosen

en liten rolig detalj angående kläder.. Min syrra som ska göra lumpen frågade mig om dom inte hade FM trosor i string:)

Hade varit en syn det hahahah.

Nu när jag ändå är inne på ämmnet.. har dom FM trosor till brudarna eller?

Link to comment
Share on other sites

När tjejerna rycker in så får de 1500 kr (eller 1000, minns inte vilket) som de får köpa egna underkläder för att använda under sin utbildning. Kronans boxershorts funkar dock bra på tjejer med.

Link to comment
Share on other sites

Jag skulle också vilja veta vilken permisuni man får ut numera. När jag gjorde lumpen (98-99) fick man ut m/60. Får man idag ut m/87? Sen sägs det att alla vpl skall få ut permisuniform igen som på 60-talet.

Link to comment
Share on other sites

Jag skulle också vilja veta vilken permisuni man får ut numera. När jag gjorde lumpen (98-99) fick man ut m/60. Får man idag ut m/87? Sen sägs det att alla vpl skall få ut permisuniform igen som på 60-talet.

 

m/60 har tydligen utgått, alltså återstår endast m/87 i dess varianter (tydligen olika om man tillhör armén, marinen eller flygvapnet). O sen ska alla vpl få permisuniform ja. Men till skillnad från 60-talet så ska det inte vara nåt tvång att ha den på sig när man åker hem, utan det blir istället en frivillig historia. Egentligen har det varit tal om detta länge, att ge alla vpl m/87, men man ansåg sig inte ha råd innan när försvaret var betydligt större och det var betydligt många fler vpl.. då fick man lägga pengarna på andra saker istället.

Link to comment
Share on other sites

När man hade soldatprovsknappen på jackan, gradbeteckning (om man nu hade sån), överlevnadsmärke på höger ärm, utbildningsbåge och sådär lagom anpassad-till-huvudet insvettad keps.. då jävlar skulle man kunnat åka hem i den. Det där med kepsen var en sån sak som förändrades, först hade alla ett stuk som tyska getbönder, efterhand blev det allt mer amerikaniserat av nån anledning.

Hehe! *tyska getbönder" :D

 

När jag låg på GBS kom en av våra fänrikar och tittade på våra kepsar, skakade på huvudet och beordarade alla till förrådet. Väl där fick alla befälselever hämta ut en ny keps som var en storlek för liten, detta för att kunna få till rätt stuk. Vi skulle ha en liten mössa med "regnsamlarveck". Helst skulle det vara svårt att se oss i ögonen när vi visiterade soldaterna... :D

Link to comment
Share on other sites

Guest roadkill

För att göra en lång debatt kort så är det så här!

 

Angående kängor så får man oftast ut nya men ibland är det brist på ny matriel vilket resulterar i att man får ut använda kängor, vilket oftast är att föredra pga. att lädret har då mjuknat en del till skillnad från nya som är ganska stela om jobbiga att gå in. Detta gäller nästan all matriel man får ut framför allt byxor som är mycket skönare om dom är använda pga att dom har krympt lite under tvätten och är mycket mjukare och skönare mot huden än nya. Och den där med att man får gammalt skit bara för att det är använt stämmer ej, all matriel som lämnas in som har defekter eller är för nedslitet kassseras oftast.

 

Visst är det ballt att få allt nytt men efter ha legat inne ett tag så kommer de flesta över hela den där ballhetsgrejjen och tänkter istället mer praktiskt.

 

Min utr som jag fick ur var följande.

1 st M90 byxor + Jacka (Nytt)

1 st M90 byxor + Jacka (Beg.)

1 Kängor (Nytt) böt ganska snabbt till beg.

 

Angående permisuniform så är det ganska olika bestämmelser på varje regemente vi fick bara ut permisuniform om vi hade en speciell anledning till detta. Oftast beror det också på tillgång. Men vem vill åka hem i skiten ändå när man har legat inne ett tag så längar man till att få på sig sina civila kläder när det är dags för resa hem. Att åka hem i M90 var ej tillåtet men samma sak där vem vill det?

Link to comment
Share on other sites

När jag låg på GBS kom en av våra fänrikar och tittade på våra kepsar, skakade på huvudet och beordarade alla till förrådet. Väl där fick alla befälselever hämta ut en ny keps som var en storlek för liten, detta för att kunna få till rätt stuk. Vi skulle ha en liten mössa med "regnsamlarveck". Helst skulle det vara svårt att se oss i ögonen när vi visiterade soldaterna...

 

Fruktansvärt.

 

Det där regnsamlarvecket är så otroligt gräsligt. Tur att det inte blir lika extremt på 90-kepan. Vi hade dock en f.d. FBU:are i vår pluton som blötte kepsen, formade helt extremt och sen slängde in i mikrougn. Såg ut som att den skulle blåsa av så fort det kom en vindpust.

 

Roadkill: "Att åka hem i M90 var ej tillåtet men samma sak där vem vill det?"

 

Precis. Folk stirrar.

Link to comment
Share on other sites

Citat:

Roadkill: "Att åka hem i M90 var ej tillåtet men samma sak där vem vill det?"

 

Precis. Folk stirrar.

 

LD och Roadkill: När folk stirrar på en så stirrar man tillbaka, vänligt men bestämt. Drar in lite luft i lungorna och skjuter ut bröstkorgen, höjer blicken mot horisonten och känner stolthet för att man gör sin plikt för fosterlandet :cool:

Och jag skiter högaktningsfullt i civilister som tittar snett på militärer :devil

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...