Jump to content

Stridsväst i Afghanistan

Cosmo

Recommended Posts

TAC-V1-N har ju en del fördelar jämnfört med Stridsväst 2000. Framför allt så är det ju så att den sitter bra och tight gentemot kroppen. Det som förklarats för oss ang. insatsstyrkan i ´galnastan är att dom främst uppträder fordonsburet. Minns själv min utbildning i personskydd där man bl.a. slängde sig in och ur en gammal "sosse-container" och fastnade precis överallt. En mycket otrevlig upplevelse kan jag lova. :D

Västen är en Eagle TAC-V1-N.

Lustigt! Jag kan nästan svära på att det är en Blackhawk Omega Tac vest-1 och inte en Eagle TAC-V1-N. Förvisso är Omegan en kopia på TAC-V1-N, men de är ju inte identiska. Men, men, det kanske är jag som är trött!

Precis, och om man tittar på bilderna från Affe så ser det definitivt ut som Blackhawks Omega snarare än Eagles väst! Både färgen och västen som sådan stämmer bättre överrens. Och skulle det vara en Eagle-väst skulle det vara en TAC-V1-N-A (kardborren på vänster bröstficka!) men det stämmer fortfarande inte! (tycker jag i alla fall!)

Edited by 12345

Precis, och om man tittar på bilderna från Affe så ser det definitivt ut som Blackhawks Omega snarare än Eagles väst! Både färgen och västen som sådan stämmer bättre överrens. Och skulle det vara en Eagle-väst skulle det vara en TAC-V1-N-A (kardborren på vänster bröstficka!) men det stämmer fortfarande inte! (tycker jag i alla fall!)

Kan vi inte bestämma att det är antingen en Eagle eller en Blackhawk?

Petnoga detaljer kanske inte är sååå viktiga just här, eller? ;)

Rimligt att man väljer en mer slimmad väst om man tillbringar mycket tid i fordon, det är kanske inte heller så viktigt att man kan bära med sig utrustning för att klara sig i fält, det viktigaste [i detta fallet] är ammunition och utr. för strid.

Fordon och militär utr. går sällan bra ihop...

Kan vi inte bestämma att det är antingen en Eagle eller en Blackhawk?

:baskerHV: Helt rätt, iofs. Så viktigt är det nog inte! Till sist och syvens är det samma väst, fast med olika tillverkare! Skillnaden är tillgängligheten som skiljer sig (lite svårare att få tag på Eagle-västar i o m att endast ca 2% av dessa går till export). Nåväl, jag släpper det!

Edited by 12345

Dat är säkert en Eagle-väst, Blackhawk västarna har ju den "anti slipp" delen för geväret vid axeln, vilket Eagles västar inte har. Så summa summa, min röst faller på Eagle.

Från initierad källa har jag fått veta att just på bilden är det är BHI:s variant - i.e. att båda tillverkarna återfinns i FM.

Minns själv min utbildning i personskydd där man bl.a. slängde sig in och ur en gammal "sosse-container" och fastnade precis överallt. En mycket otrevlig upplevelse kan jag lova. :)

Låg i insatsstyrkan på AMF4 där vi också hade en speciell väst. Vet dock inte vilken men den var helt klart tajtare än den vanliga. Hade dessutom annat kroppskydd.

En annan fördel var att denna ständigt var iordniställd i skåp för just insats så det slapp meckas med av o påtagande av fickor hela tiden tex.

Vi slapp dock sossecontainern utan hade vår mysiga Toyota Landcruiser (nån som sett den kanske)

Precis, västarna är BHs och används för att det är inte alltid det som är "snyggt" som är funktionellt.

//aj

OT Kanske skulle starta en ny tråd men .....

Var det inte så att dom tog fram en NY stridsele innan D-Day som gjorde att folket drunknade när dom lansteg för långt ut. Dom sjönk och kunde inte ta sig av stridselen som var proppfull.....

Så det för sig inte bara goda saker men nya tajta stridvästar o så om man ser på hur dom packar på sig i Irak så undrar man ibland hur dom kan röra på sig...Lika dant om dom ska ta sig över något vattendrag.Varför har inte Amerikanarna mindre grejer på sig när dom strider i ort.Jag menar dom kan väl klara sig utan extra kläder,mat och regnkläder en stund i strid.Fordonen är väl inte för långt borta.

Blå gul får väl göra något med detta inlägget om han vill..

oförresten Västen ni pratar om ser JÄVLIGT bra ut.

MVH

Olaevil

@Olaevil

Det du säger verkar i och för sig vettigt. Men själv så skulle jag aldrig tänka mig att gå med mindre prylar i min väst än vad jag har idag. Jag skulle inte heller ha något emot om det låg en extra flerbruksficka och några extra magasinsfickor utanför mitt skåp en morgon :D Dock så är man nu inlåst för resten av lumpen så jag lär nog inte se min stridsväst mera förens jag lämnar in den 8-/ (De har börjat kalla mig Gollum här uppe...)

Nå't som man också ska tänka på, du nämner ju t.ex. strid i ort, är att i just SIB så går det åt kopiösa mängder ammunition och jag vet nissar som stoppat på sig djävligt mycket magg innan en rensning och gått ut nästan tomma. Då lägger man magasinen i alla fickor man hittar och rockar loss (det är nog främst det som yankee´s gör...) :lol:

SIB är också av den lite märkliga naturen att även om nå't ligger väldigt nära fågelvägen så blir det o erhört långt när man inte kan ta sig nå'nstans. Mat/nödlivsmedel skall man alltid ha med sig. :baskerHV:

Nå't som man också ska tänka på, du nämner ju t.ex. strid i ort, är att i just SIB så går det åt kopiösa mängder ammunition och jag vet nissar som stoppat på sig djävligt mycket magg innan en rensning och gått ut nästan tomma. Då lägger man magasinen i alla fickor man hittar och rockar loss (det är nog främst det som yankee´s gör...) :camo:

SIB är också av den lite märkliga naturen att även om nå't ligger väldigt nära fågelvägen så blir det o erhört långt när man inte kan ta sig nå'nstans. Mat/nödlivsmedel skall man alltid ha med sig. :)

Du har så rätt så.Hade inte själv så mycket utbildning på SIB.Men jag Fattar... :D

MVH

Olaevil