Nifelhel Posted December 22, 2002 Report Share Posted December 22, 2002 Tjoho!! I fredags kom min M90P byxor i nästan nyskick... :P Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
softfeel Posted December 22, 2002 Report Share Posted December 22, 2002 Grattis Nifelhel. Jag har oxå funderat på ett par sådana, de verkar vara tåligare än de vanliga. Är det några skillnader i camouflaget mellan m90p och vanliga m90? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nifelhel Posted December 22, 2002 Author Report Share Posted December 22, 2002 Grattis Nifelhel. Jag har oxå funderat på ett par sådana, de verkar vara tåligare än de vanliga. Är det några skillnader i camouflaget mellan m90p och vanliga m90? Inga direkt synliga skillnader. Men byxorna är tjockare pga att dem har ett brandmotståndigt foder inuti. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted December 22, 2002 Report Share Posted December 22, 2002 Vad är det för foder? I byxorna altså inte foder som djur äter Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted December 22, 2002 Report Share Posted December 22, 2002 Var fick du tag på dem? Tror inte jag får en 90P i julklapp... :( Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nifelhel Posted December 22, 2002 Author Report Share Posted December 22, 2002 www.Mil-con.se Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
knotas Posted December 22, 2002 Report Share Posted December 22, 2002 190cm 75kg Den tiden är förbi... Måste gå ner 25-30kg för att komma i dem. Jäkla motivationshöjare är det faktiskt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fk Bodin Posted December 23, 2002 Report Share Posted December 23, 2002 Jag har oxå beställt ett par 190/75, men jag har egentligen 180/75 i storlek. Funkis ändå? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Dedicated Posted December 23, 2002 Report Share Posted December 23, 2002 Blev ett jäkla liv på min plutonchef när jag dök upp på en skjutning iförda mina 90P-byxor. Mycket tråkigt, de slår ut de vanliga 90-byxorna med hästlängder! (Varenda befäl på Revinge verkar ha kombinationen M90P jacka och byxor eller 90 jacka och 90P byxor. Det som funkar för dem borde funka för Hv.......) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
KattenJansson Posted December 23, 2002 Report Share Posted December 23, 2002 Blev ett jäkla liv på min plutonchef när jag dök upp på en skjutning iförda mina 90P-byxor. Mycket tråkigt, de slår ut de vanliga 90-byxorna med hästlängder! Svensk avundsjuka finns överallt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Casca Posted December 23, 2002 Report Share Posted December 23, 2002 Blev ett jäkla liv på min plutonchef när jag dök upp på en skjutning iförda mina 90P-byxor. Mycket tråkigt, de slår ut de vanliga 90-byxorna med hästlängder! (Varenda befäl på Revinge verkar ha kombinationen M90P jacka och byxor eller 90 jacka och 90P byxor. Det som funkar för dem borde funka för Hv.......) Du har en korkskalle till chef. Örngott och tvål? Casca Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nifelhel Posted December 23, 2002 Author Report Share Posted December 23, 2002 Örngott och tvål...LOL Casca för mycket FMJ kanske ;) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
valiant Posted December 23, 2002 Report Share Posted December 23, 2002 POF Byt pluton , gä över till valiant och känn kraften. Här håller vi inte på med petitesser utan ser till andra viktigare ting. Hälsningar Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Lt. payne Posted December 23, 2002 Report Share Posted December 23, 2002 Örngott och tvål...LOL Casca för mycket FMJ kanske ;) Börjar misstänka att Casca har ett samband med Pharris Island N.C. ........ ;) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Dedicated Posted December 23, 2002 Report Share Posted December 23, 2002 FÖRUTOM att min plut.ch är avis på mina 90P-byxor så har jag aldrig haft det så bra som nu; du får vänta ytterligare några år på mig Valiant! För övrigt ett tips till andra missnöjda Hv-soldater: Byt kompani istället för att hoppa av helt! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted December 23, 2002 Report Share Posted December 23, 2002 Är det någon som vet om man får ha 90P byxor till vanlig 90 jacka. Jag frågade vår kompanichef och han sa att det var okej men sen på en övning så fick jag skit av en löjtnant för att jag hade det. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Dedicated Posted December 23, 2002 Report Share Posted December 23, 2002 Som jag skrev tidigare finns det knappt nån i befäls-kadern på Revingehed P7 som INTE har vanlig M90-jacka till byxa M90P! Om de inte har jacka M90P, vill säga. De som har ont av kombinationen M90 jacka och M90P byxa har väl sannolikt inte fått tag i några egna byxor och kräver därför "enhetlig" klädsel. Eller nåt..... Kanske the Swede kan bringa klarhet i frågan? Har för mig att han nån gång klagade på att de gjort om fickorna på byxa M90P så han bär dem måhända i tjänsten och vet vad som gäller? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Swede Posted December 23, 2002 Report Share Posted December 23, 2002 Joker. Du får ha 90P byxor till vanlig m/90 jacka. UniRFM skiljer inte på de olika varianterna utan alla går under uniformssystem 90. Dock kan man argumentera om att m/90P inte finns i Hemvärnet och borde därför inte få bäras. The Swede *Som bär m/90P både på jobbet och i HV* Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted December 23, 2002 Report Share Posted December 23, 2002 P-jackan är gjord för sittande tjänst och i mitt tycke fullkomligt usel för fältbruk. Är ballfaktorn så viktig att funktionalismen måste ge vika så är det förstås upp till den enskilde. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Casca Posted December 23, 2002 Report Share Posted December 23, 2002 Dock kan man argumentera om att m/90P inte finns i Hemvärnet och borde därför inte få bäras. Swede: Nej det kan man inte. Hemvärnet är ett arméförband och lider inte av några speciella regler för tomte-arméer. Övriga: Diskusionen är löjlig, använd den bästa utrustningen för ditt eget välbefinnande. Var noga med likformigheten vid cirkusaktiviteter med det civila mörkret dock. Nifel/payne/: Vilka slutsatser ni drar av tvål och örngott får ni stå för själva. Jag är pedagog med en demokratisk grundsyn som hellre ser en fredlig lösning på dispyter mellan det spektra av individer som finns i ett förband. Precis i linje med värnpliktsnytt, aftonbladet och andra hot i samhället. Joker: Gör du GU så gör som löjtnanten säger. Annars förstår jag inte frågan. Casca Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Swede Posted December 23, 2002 Report Share Posted December 23, 2002 Lt P. Oftast bär jag endast m/90P byxorna eftersom jag anser att dom är både skönare och bättre än dom vanliga m/90 byxorna. Jag håller med om att jackan inte är bra till att åla runt i naturen mellan eldställningar. Casca. Jag tycker inte heller att det ska spela någon roll om man använder en m/90P i HV men jag tog upp argumentet eftersom det säkert finns någon bestämmelse om att man endast får använda den utrustning som står på ens utrustningskort. The Swede Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fö strv 122 Posted December 23, 2002 Report Share Posted December 23, 2002 Personligen av den åsikten att P-uniformen enbart skall användas av personal i vagnstjänst, dvs den personal som man tog fram uniformen till. För övrig tjänst finns det en mycket bra modell som kanske inte är lika skön eller brandsäker men ändå står sig väl. Tycker att det känns lite fånigt när det kommer folk med bassäkfolk med hatt och 90P-byxor eller officerare på T2 som efterapar sina kollegor på P4 och hämta ut pansardressen...liksom inte syftet från början, då kan man lika gärna övergå till att alla har 90P. Som en liten parentes kan jag nämna att kvalitén på dragkedjorna på P-byxor av nyare modell inte är något vidare. Snarare dålig faktiskt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Casca Posted December 23, 2002 Report Share Posted December 23, 2002 Jag tycker inte heller att det ska spela någon roll om man använder en m/90P i HV men jag tog upp argumentet eftersom det säkert finns någon bestämmelse om att man endast får använda den utrustning som står på ens utrustningskort. The Swede Jag förstod vad du menade, men ville förtydliga min syn. Bestämmelser angående stridsutrustning är roliga, vi har skrattat mycket åt dom över tiden. Det viktigaste av allt är att man har roligt i hemvärnet, vilket också högkvarteret, RiksHVC och lokala småpåvar kommit fram till. Casca Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nifelhel Posted December 23, 2002 Author Report Share Posted December 23, 2002 Stridsbåtsfolket på amf4 har oxå M90P. Har jag sett... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Lt. payne Posted December 23, 2002 Report Share Posted December 23, 2002 FÖRUTOM att min plut.ch är avis på mina 90P-byxor så har jag aldrig haft det så bra som nu; du får vänta ytterligare några år på mig Valiant! För övrigt ett tips till andra missnöjda Hv-soldater: Byt kompani istället för att hoppa av helt! POF: Kan inte annat än hålla med dej.För ungefär ett och ett halvt år sen stod jag i valet mellan att lämna HV eller byta kompani. Orsakerna var flera men jag valde det senare och har inte ångrat en sekund. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
KP2 Posted December 24, 2002 Report Share Posted December 24, 2002 Ganska typiskt FM det där med prylar och uniformer, det hela beror naturligtvis på avundsjuka hur löjligt det än låter... "varför skall han ha 90p när inte jag har det..." Himla fånigt men vad sjutton! Personligen anser jag att om man nu så gärna vill ha 90p så borde man ju rimligtvis få ha det... Även om nu rimligtvis personal i vagntjänst givetvis skall ha det i första hand! Kanske borde alla ha det eftersom de faktiskt är ganska klockrena... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted December 24, 2002 Report Share Posted December 24, 2002 Det är bra att vet säkert nu att att man får ha 90P byxor och vanlig 90 jacka, om någon skulle klaga igen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nifelhel Posted January 2, 2003 Author Report Share Posted January 2, 2003 Gott!! I dag kom dem...mina stridshandskar modell 2000.. Nya prylar e alltid roligt!! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The_mistaken Posted January 2, 2003 Report Share Posted January 2, 2003 Nu kommer en lite löjlig fråga men hur ser stridshandske 2000 ut? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
joppe Posted January 2, 2003 Report Share Posted January 2, 2003 http://www.recon.se/Handskar/Handskar_Bild/m1010b.jpg Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts