Jump to content

Olika klädesmaterial och skador


King Kill

Recommended Posts

Läste i en bok om SAS (Tysta hjältar), där står det att förbandsläkaren råder soldaterna på Nordirland att använda kläder gjorda av naturfiber som bomull och ull eftersom det är mycket lättare att gräva fram ur spräng- och skottskador än andra konstfibrer.

 

Hur kommer det sig att det är lättare att gräva fram naturmaterial?

Hur "bra" är våra svenska uniformer om man tvingas göra det?

Link to comment
Share on other sites

Det är inte lätt att välja kläder. Förbandsläkaren råder dem att använda naturfiber som bomull och ull som är mycket lättare att gräva fram ur spräng- eller skottskador än nylon och andra konstfiber som har en obehaglig tendens att smälta och bränna fat i hud och kött och bli rena mardrömmen för den kirurg som försöker rädda den olycksdrabbades liv.

 

Jo det var så han menade.

Så naturmaterial brinner helt enkelt upp och fastnar inte i såret, kan man sammanfatta det så?

 

Hur är det med vår M90 i såna lägen?

Link to comment
Share on other sites

M90 har flammskydd i form av impregnering och det är gjort av 50/50 Bomull och polyester.

 

Är inte helt säker men det ska stå emot brand i 2 minuter har jag för mig

 

M90 ska vara impregnerat såvida man inte har tvättat den civilt.

 

Så naturmaterial brinner helt enkelt upp och fastnar inte i såret, kan man sammanfatta det så?

 

Ja men när det brinner upp vållar det även skada på kroppen i form av diverse brännskador.

Link to comment
Share on other sites

M90 har flammskydd i form av impregnering och det är gjort av 50/50 Bomull och polyester.

 

Är inte helt säker men det ska stå emot brand i 2 minuter har jag för mig

 

M90 ska vara impregnerat såvida man inte har tvättat den civilt.

 

Så naturmaterial brinner helt enkelt upp och fastnar inte i såret, kan man sammanfatta det så?

 

Ja men när det brinner upp vållar det även skada på kroppen i form av diverse brännskador.

M90-tyget är inte impregnerat för att skydda mot brand. Brandskyddet kommer av att tyget är vävt på ett speciellt sätt. För att aktivera brandkskyddet måste tyget strykas eller torktumlas på hög värme. Det "reser" fibrerna i tyget.

Link to comment
Share on other sites

M90-tyget är inte impregnerat för att skydda mot brand. Brandskyddet kommer av att tyget är vävt på ett speciellt sätt. För att aktivera brandkskyddet måste tyget strykas eller torktumlas på hög värme. Det "reser" fibrerna i tyget.

Men, vaddå? Min Fänrik har sagt att det är inpregnerat!?

 

Han har nog liiiite mer koll än vad du har.

B)

Link to comment
Share on other sites

M90-tyget är inte impregnerat för att skydda mot brand. Brandskyddet kommer av att tyget är vävt på ett speciellt sätt. För att aktivera brandkskyddet måste tyget strykas eller torktumlas på hög värme. Det "reser" fibrerna i tyget.

Men, vaddå? Min Fänrik har sagt att det är inpregnerat!?

 

Han har nog liiiite mer koll än vad du har.

B)

Vad din fänrik säger och var björnen skiter har ungefär samma relevans i den här frågan ... :baskerPa:

Link to comment
Share on other sites

Ja M90 är impregnerat dock så var Flamskyddet inte en del av impregneringen ..

 

my bad :baskerPa:

 

M90-tyget är inte impregnerat för att skydda mot brand. Brandskyddet kommer av att tyget är vävt på ett speciellt sätt. För att aktivera brandkskyddet måste tyget strykas eller torktumlas på hög värme. Det "reser" fibrerna i tyget.

 

Stämmer Torktumlingen måste skes i 140 C för att ge flammskyddet tillbaka efter tvätt

 

Tillägg 80 C är det varmaste på en civil torktumlare

 

Så tvätta aldrig en M90 hemma utan byt i förådet

 

Är inte helt säker men det ska stå emot brand i 2 minuter har jag för mig

 

Var för en Napalmklick på M59

Edited by 607 skog
Link to comment
Share on other sites

ur SoldR_MtrlP 2003-12-10

 

"Flamskyddet bygger dels på att plaggen är tillverkade i flam- och brandhämmade

material och dels på flerskiktsprincipen. Skyddskravet på uniformssystemen

är att det ska klara att utsättas för flamma i 10 sekunder innan andra

gradens brännskada uppstår."

 

"Fältjacka 90 och byxor 90 är tillverkade av kamouflagetryckt

varpsatin bestående av 50 % bomull och

50 % polyester med krav på signaturanpassning

inom NIR-området. Väven är vatten- och oljeavvisande

samt svårantändlig. Jackan är fodrad med

svårantändligt foder."

 

Om falmmskyddet sitter i materialsamansättningen (50 bommul/50 polyester) eller impregnering framgår dock ej.

 

/martinator

 

Edit: fanns en tråd med en ruskigt intresant länk om detta brand och klädval.

Edited by martinator
Link to comment
Share on other sites

Detta är viktigt att tänka på om man använder civila underställ och förstärkningsplagg. Jag har sett en fleccetröja smälta fast på en persons hand och det kan bli riktigt grisigt.

 

Sensmoralen är använd gärna civila komplement - ni kommer inte att självantända - men tänk efter före och köp rätt grejer.

Link to comment
Share on other sites

Säkert klokt tänkt! För på den tid man körde motorcykel fick jag lära mig av en tävlingsförare att aldrig bära konstfiber närmast huden. Enligt honom så kunde konstfiber smälta av friktionsvärmen när man åkte kana på asfalten, och sedan bränna fast på kroppen.

 

För att återgå till grundfrågan - Kan det inte också ha att göra med att konstfiber blir kvar inne i kroppen medan naturfiber helt eller delvis löses upp? Någon som vet vad man använder som suturtråd nu för tiden? Konstfiber eller naturfiber? Förr i tiden användes silke eller fårtarmar har jag för mig.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...