Jump to content

Splitterkyddad cykelhjälm??

Knekt

Recommended Posts

Nån som vet nått matnyttigt om de nätta hjälmarna Deltas använde i Black Hawn Down?

Ser ju sabla smidiga ut. Visserligen är ju inte skyddet över sida och nacke lika bra som hos en vanlig hjälm, men denna verkar man ju å andra sidan kunna röra sig i utan att whiplash.

bild2.jpg

Hjälmarna är vanliga cykel eller skateboard hjälmar. Dom skyddar INTE mot splitter eller liknande endast mot slag. Delta har dem för att inte slå i huvudet när de springer/hoppar/kryper runt under sina uppdrag.

Så vill du ha en köp i närmaste skate butik and voila instant delta trooper!!!

Här kommer fler exempel på vad du kan hitta på med en sådan hjälm.

Helmet-SF%20protec-1.jpg

eller denna.

protec.jpg

Nu för tiden använder Delta andra splitterskyddade hjälmar.

En annan Protec hjälm som används är denna. Favorit hos SEALS.

collector%2064-3.jpg

Hjälmen till vänster.

Grabbarna på bilden är ett airsoftlag som går in för sitt spel till 100% :)

Hjälmarna är vanliga cykel eller skateboard hjälmar. Dom skyddar INTE mot splitter eller liknande endast mot slag. Delta har dem för att inte slå i huvudet när de springer/hoppar/kryper runt under sina uppdrag.

Ah! Oki! Smart idé!

En kompis berättade att han hade sett ett set med armbågsskydd knäskydd och pro-tec kopoia på stadium för typ 180 spänn. Kan vara bra att ha alltihopa ibland :D Ska dit när jag får penningar för att shoppa lite kit ;)

/Forsberg

Guest Dedicated

När hade ni tänkt att använda dessa hjälmar? Jag vet att både min pluton och kompanichef hade fått akut behov av sjukvårdare med hjärt & lungräddningskompetens om man skulle få för sig att dyka upp på Hv-övning iförd dylik hjälm........

Därmed inte sagt att jag inte skulle kunna tänka mig nyttan, däremot är det rätt onödigt att köpa om man inte får ha den på ändå........precis som med mina älskade 90P-byxor......

Ja du POF. Jag kan bara tala för mig själv. Har använt min på b-styrkeuppdrag + att den kompletterar min US-samling :)

Andra användningsområden är vid firningsövningar och andra adrenalinhöjande upptåg. Skulle jag komma med den på rikshvchefens inspektion hade han väl dött :)

Är det så att inga förband i sverige använder typ protec hjälm för jag har en bild från Fbjs när två soldater har gripit en misstänkt och dom har ju såna hjälmar på sej + att de har SV 2K och benhölster till P 88

Har tyvärr ingen möjlighet att lägga upp den men jag kan nog skicka den till nån som vill se :P

// Tompa

@ Fu Kjellberg

Precis! det är dom jag menar ledsen om jag inte såg att det var andra hjälmar *Gör 20 snabba som straff...* men vet du varför man har den utrusningen är det enbart i flash syfte eller är något som ska finnas på förbandet för de har ju Bollé XT 800 tactical skyddsglasöon oxå o dom e ju inte billiga iaf?

När ändå ämnet hjälmar är uppe var de någon som såg ryssarnas hjälmar vid stormningen av teatern i moskva? måste ju bara säga att de såg en aningens otympliga ut! :)

Ledsen om de sista blev OT men ville bara få det sagt!

// Tompa :shaun

Dessa pojkar imponerar INTE. Varför måste ett löjets skimmer infinna sig hos vissa förband i FM så fort en amerikansk film haft premiär?  Med tanke på att B-styrkan står mot väggen blir jag riktigt oroad.

Pinsamt.

Casca

Utveckla gärna varför det skulle vara obra att b-styrkan står mot väggen?

Nyfiken :D

Btw, inte omöjligt att bilden är äldre än filmen.

Om jag inte kommer ihåg helt fel har dessa hjämlar använts vid div. firningsövningar etc.

Det jag menar är att det på bilden framgår att det är A-styrkan som ser ut som ett tivoli och inte tvärtom som brukligt. Tveka inte att fråga igen om det finns oklarheter.

Det finns många typer av firningshjälmar. Hjälm 90 är också godkänd att fira i. Frågan är var dom har slingan eller selen?

Det handlar om att försöka se cool ut, något som blev lite fel i mina ögon.

Patetiskt.

Casca

(In med armbågarna)

Oki, jag tycker väl inte att det ser så mycket tivoli ut, förutom hjälmarna är det väl inte så mycket som sticker ut?

Min tanke med att hjälmarnas användningsområde var att de inte ju blivit inköpta efter BHD, utan att de använts tidigare och då kan ha testats för annat än just firning[CQB], mao, tillfället när bilden togs så firades det inte, därav avsaknaden av övrig firningsutr.

(håller med om armbågarna)

Givetvis skall bilderna se "tuffa" ut, vilket man väl kan hitta på de flesta regementens siter?

Bilderna används av FBJS på deras del av F7 siten: http://www.f7.mil.se/article.php?id=622

Guest Skånsk_makaron

Det är ju inte direkt till FBJs fördel dessa bilder.

Tror jag fortsätter fira i hjälm 90, fast den inte är så flashig som cykelhjälmen.

Håller med Casca (ännu en gång).