Jump to content

Mössa 90, var köpa?

Guest

Recommended Posts

Ja, topicen säger väl det mesta, är alltså ute efter en fältmössa 90, någon som vet var man kan tänkas köpa en sådan? Jag har inget regemente i närheten, så jag kan inte handla en där, om de nu inte har postorder :P'

Kanske någon av er här har en ni vill bli av med :)

Ja, men nu är det ju så att militaryshop har patrol-hats.

alltså ingen svensk modell, utan en amerikansk med 90 kammo.

Jag skulle nog säga att dom inte har en 90 mössa. För jag kan inte tänka mig att den är godkänd för att bära till uniformen.

Givetvis kan det vara andra skäl till att man vill ha den. Detta var bara en simpel tanke...

Jag har också frågat mig själv vart 90-mössan finns att köpa..

närmaste hitills ligger www.mil-con.se

(hittade ingen just nu, men vet att som har haft, iofs också kopia men men...) ;)

Detta gäller alltså original M 90 mössan, vet att militaryshop har patrol hats, men de är ju som sagt skitfula :P

Denna skall bäras till uniformen, så det är bara original jag är ute efter. Finns det ingen som vill "köpa ut" en på nån regementsbutik åt mig då? Mot ersättning givetvis :cool:

http://www.billingedalen.com/index2.html

Jag har för mig att det var här jag köpte min M90-mössa. Kom inte riktigt överrens med M59 (sorry ni gubbar som tycker att den är snyggare) Det var dock inte original 90. Jag tyckte den här var bättre, dock fruktansvärt lik den utanpå.

Jag har sett två typer av "orginalet". Dels den variant som KA köpte in 97 och som tillverkades av Wigens. Dels en urkass variant som är gjord av något tyskt företag. Alla "arme mössor" jag har sett var av denna variant.

Ring Wigens och fråga. Tror att de finns i Borås.

Hmm, verkar vara svårare än jag trodde att få tag i denna mössa, trodde den hörde till Fu 90 som standard, men så är alltså inte fallet eftersom 59:an delas ut fortfarande?

Ja, det är den vanliga kepsen jag syftar på, ingen hatt el. dylikt... Det är nog svårt för mig att kunna köpa en på ngn. regementsbutik, eftersom närmsta regementet ligger typ 30 mil från mig :angry: Kanske något du kan hjälpa mig med? :rolleyes:

TGB 40

Släng i väg ditt nummer och namn till mig så skall jag kolla på regementsshopen nästa gång jag e där (nästa vecka).

Vilken vill du ha? Den utan "vingar" misstänker jag. Alltså som M59an men utan öronlapparna. (Tror det e den enda de har).

• 2 weeks later...