Jump to content

PSG-1 finns det en jaktversion?

Darkwand

Recommended Posts

Är det någon som vet om det finns en jaktversion av det här vackra vapnet? Semiautomatiska vapen har ju vissa restriktioner i Sverige men dom är ju inte olagliga, dock är militära vapen det :(

psg1.jpg

Jag kommer förr eller senare att behöva ta jägarexamen eftersom det ligger och dräller en del vapen i släkten. Då tänkte jag att det vore fint om man kunde kompletera med ett vapen som representerar mig. PSG-1:an är ju oerhört estetiskt tilltalande men det är ju som sagt ett militärt vapen, jag har dock hört ryckten om att det finns civila versioner.

Någon som vet mer om det ?

Edited by Darkwand

Kommer nog höjas en del blickar i jaktlaget?

Men jag måste erkänna att även jag sökt efter något liknande i min ungdom...

PSG säljs ju av Accuracy International. Den Europeiska återförsäljaren hittar du här:

Återförsäljare

Annars finns det ju en trevlig bössa som säljs i välsorterade jaktbutiker nämligen Mannlicher Steyr Scout (lite mer jaktmässig)

Fast min gamla husqvarna är nog ändå trevligast ändå!

Jag tror mer på grovt jaktbrott. Problemet är ju at det måste bevisas att du hade tänkt att jaga med vapnet, och inte hade det där enbart för att visa upp det.

Fast om de kommer på dig på ett pass sittande med ett sådant vapen borde det vara ställt utom rimligt tvivel att du hade tänkt att jaga med det.

Edited by Innuendo

Nån som vet vad det blir för brottsrubricering om man tar med sig ett icke godkänt jaktvapen (som man har licens på) på älgjakten?

Läs Vapenlagen:

Enligt 2 kap 5 § ges vapentillstånd endast för särskilt angivna ändamål. Enligt 9 kap 2 § döms den som uppsåtligen eller av oaktsamhet missbrukar rätten att inneha ett skjutvapen genom att använda det för något annat ändamål än det som han eller hon är berättigad till till böter eller fängelse i högst sex månader.

Bössan är ett vackert vapen.Det enda jag har att säga om den är VIKTEN 8.1 kg är ganska tungt att bära omkring på.Annars vad jag har förstått så är detta det absolut bästa halvautomatiska i 308 kal som någonsin gjorts mer en 1 av.

Fick igår som var min födelsedag :clap: en ny bok från min vackra fru som heter THE ILLUSTRATED DIRECTORY OF SPECIAL FORCES I denna står det ganska mycket intressant om dom flesta länders special styrkor och även Utrustning..

MVH

Olaevil

Man kan inte modda den eller få en vapensmed att bygga (måla) om den till ett civilt vapen då ?

Bra fråga.

Om man tar SR9 som exempel:

SR9 hos HKPro

Låt säga att kolven och handskyddet istället är av nätskuren valnöt, och alla metalldelar är målade i någon träliknande nyans. Låter man sedan handskyddet täcka en betydligt större del av lådan, så borde man ju få något som "liknar ett traditionellt jaktvapen" (det är väl ungefär så naturvårdsverkets definition av tillåttna jaktvapen lyder).

Vad krävs för att ett vapen ska få ett nytt namn? Om en vapensmed gör ett customjobb baserat på ett befintligt vapen, och sedan kallar resultatet för "NJG 308W" (Nisses JaktGevär, 308 Winchester), är det då ett NJG eller ett PSG1 man ansöker om licens för?

Låt säga att kolven och handskyddet istället är av nätskuren valnöt, och alla metalldelar är målade i någon träliknande nyans. Låter man sedan handskyddet täcka en betydligt större del av lådan, så borde man ju få något som "liknar ett traditionellt jaktvapen" (det är väl ungefär så naturvårdsverkets definition av tillåttna jaktvapen lyder).

Men den mekaniska funktionen är den samma, så det blir IG.

Vad krävs för att ett vapen ska få ett nytt namn? Om en vapensmed gör ett customjobb baserat på ett befintligt vapen, och sedan kallar resultatet för "NJG 308W" (Nisses JaktGevär, 308 Winchester), är det då ett NJG eller ett PSG1 man ansöker om licens för?
Definera "befintligt vapen"? Menar du att han tar en PSG-mekanism och sedan byter pipa, slänger på ny stock etc etc? Vapnet förblir då i grund och botten ett PSG1.

...men ytterst söker man licens på ett vapennummer och det är bara pipan och slutstycket som har vapennummer. Stocken i sig har inget vapennummer. Borde det inte stå mig fritt att byta stock hur jag vill på min Remington 700? Om jag byter kolv till en PSG90-kolv (länk) så har ju licensen inte ändrats. Alltså borde vapnet vara godkänt.

...men ytterst söker man licens på ett vapennummer och det är bara pipan och slutstycket som har vapennummer. Stocken i sig har inget vapennummer. Borde det inte stå mig fritt att byta stock hur jag vill på min Remington 700? Om jag byter kolv till en PSG90-kolv (länk) så har ju licensen inte ändrats. Alltså borde vapnet vara godkänt.

Öh, du menar väl tvärtom? PSG1 är ju inte godkänt för jakt, så det kvittar vad du slänger på för stock eller pipa. Vi snackar ju PSG1, inte prickskyttegevär 90. ;)

För redan tillåtna vapen (såsom Rem700) så kan du givetvis byta kolv och pipa litet hur som helst (så länge pipan inte understiger laglig längd eller kalibern ändras, etc).

Det Knekt undrade över var ju om man baserade projektet på ett icke tillåtet vapen och bytte delar om det då kunde betraktas som ett nytt oprövat vapen (om jag förstod honom rätt).

Edited by Yxa

Suck, jag hatar förbud.

Får mig att tänka på Bröderna Lejonhjärta: "Dödsstraffa mig hit och dödsstraffa mig dit, det är det enda de där människorna tänker på".

...från min vackra fru som heter THE ILLUSTRATED DIRECTORY OF SPECIAL FORCES...

Vilket fint och ovanligt namn din fru har ;)

Sorry, kunde inte låta bli :) Grattis i efterskott på en gång.

o ja och hennes förnamn är Jenny...... :wub:

Har lunginflammation lite seg av det tror jag

Mvh

Olaevil

Det Knekt undrade över var ju om man baserade projektet på ett icke tillåtet vapen och bytte delar om det då kunde betraktas som ett nytt oprövat vapen (om jag förstod honom rätt).

Men för att ändra ett vapen så måste man ju ha en licens på det, och då sitter vi i ett moment 22.....förutom att tillståndsenheten skulle få röda utslag av att röra vid ansökan på ett sånt vapen....

Men för att ändra ett vapen så måste man ju ha en licens på det, och då sitter vi i ett moment 22.....förutom att tillståndsenheten skulle få röda utslag av att röra vid ansökan på ett sånt vapen....

Man måste inte ha licens på vapnet för att få det ändrat - finns kompetenta smeder utomlands också. Så om grundvapnet både köps in och modifieras utomlands enligt det beskrivna scenariot så har vi ju tagit oss förbi moment 22. Men grundregeln kvarstår - dvs att en PSG1-låda med ett vapennummer förblir en PSG1-låda oavsett hur mycket du slipar och fräser i det. En gång vapennr = alltid vapennr.

Jag håller alltså med om att licenstanterna nog får utslag lik förbannat.

Edited by Yxa

Man måste inte ha licens på vapnet för att få det ändrat - finns kompetenta smeder utomlands också. Så om grundvapnet både köps in och modifieras utomlands enligt det beskrivna scenariot så har vi ju tagit oss förbi moment 22. Men grundregeln kvarstår - dvs att en PSG1-låda med ett vapennummer förblir en PSG1-låda oavsett hur mycket du slipar och fräser i det. En gång vapennr = alltid vapennr.

Jag håller alltså med om att licenstanterna nog får utslag lik förbannat.

Frågan är verkligen om licenstanterna verkligen får slag.

Nrä jag ansökte om licens för min 22:a (en CZ 122 Sport) ringde "min tant" upp mig och undrade vad det var för pistol. Den fanns inte i hennes listor.

Efter att jag förklarat var hon nöjd.

Det verkar ju mer vara fabrikat och modellbeteckning som kontrolleras, inte vapennumret. (Att en tillståndsenhet hos polisen skulle ha tillgång till ALLA världens serienummer verkar inte direkt troligt.)

Så om man låter en handlare i ex USA modifiera vapnet, döpa om det och sedan exempelvis lägga ut ett par bilder på sin seriösa vapenhandlarwebbplats...

När så "tanten" undrar, är det bara att hänvisa till vapenhandlaren, som visar upp finfina bilder på detta halvautomatiska jaktgevär "med traditionellt utseende".

Det finns ju en lista över godkända vapen och då gäller det väl för dig att förklara från vilket av dessa godkända vapen som din låda kommer från. Om du inte ska ljuga(=ogiltigförklara hela ansökningsförfarandet) så kommer du ju att behöva säga de, i hennes öron, förbjudna orden PSG eller G3....

Det finns ju en lista över godkända vapen och då gäller det väl för dig att förklara från vilket av dessa godkända vapen som din låda kommer från. Om du inte ska ljuga(=ogiltigförklara hela ansökningsförfarandet) så kommer du ju att behöva säga de, i hennes öron, förbjudna orden PSG eller G3....

Självklart är det fult att ljuga.

Men låt säga så här då (vilket knappast är otroligt idag):

En vapensmmeg i USA köper in ett PSG1 och bygger om det till ett vapen som ser ut som ett traditionellt jaktgevär. Detta presenteras sedan med den nya beteckningen på smedens webbplats.

Jag hittar webbplatsen, ser bilderna och tänker, "oj vilket fint jaktgevär med traditionellt utseende, det vill jag jaga älg med".

Jag söker sedan licens på ett NJG i 308w. Som köpare kan ingen kräva att jag ska ha koll på ursprunget till vapnets delar.

Tyvärr så finns inget som säger att licensen blir giltig bara för att du inte har ansvaret....om farbror polis med vapenkunskap ser åskkäppen så får du nog gott lämna in den för destruktion ändå.....om du nu klarar dig från åtal för olaga vapeninnehav.

Bara för att jag sätter en trästock på en 155 mm bandhaubits så innebär det ju inte att jag byggt ett jaktvapen, och om jag söker licens på en CG 155mm med trästock och nån klåpare på tillstånd medger inköp, så kommer jag inte att få ha kvar den efter att ha kört genom stan med den....

Tyvärr så finns inget som säger att licensen blir giltig bara för att du inte har ansvaret....om farbror polis med vapenkunskap ser åskkäppen så får du nog gott lämna in den för destruktion ändå.....om du nu klarar dig från åtal för olaga vapeninnehav.

Bara för att jag sätter en trästock på en 155 mm bandhaubits så innebär det ju inte att jag byggt ett jaktvapen, och om jag söker licens på en CG 155mm med trästock och nån klåpare på tillstånd medger inköp, så kommer jag inte att få ha kvar den efter att ha kört genom stan med den....

Det kommer nog inte vara några som helst problem, bara tillståndet beviljats.

Det var inte länge sedan nån av kvällstidningarna skrev om missar hos "tillståndstanterna" som lett till att en hel del personer fått licens för helautomatiska vapen istället för halvauto.

Och idag finns det tydligen rätt liten (on någon alls) möjlighet att återkalla ett tillstånd bara för att handläggaren klantat sig.

En bandhaubist kommer du inte få jaktlicens på av den enkla anledningen att den även med trästock knappast ser ut som ett traditionellt jaktgevär, vilket är Naturvårdsverkets krav numera.

Men varför inte ta en annan bössa till skogen och skjuta prick med PSG ettan? Kan faktiskt inte komma på ett tillfälle då den gör ett bättre jobb än nån annan bössa. Jag har inget imot bössan som sådan och skulle inte bry mig så hacka inte på mig om det. Det är inte värt att riskera nått bara för sakens skull. Köp ett PSG-90 till jakt! Den är ju nästan lika onödigt dyr och skjuter lika bra. Sen är det ju alltid roligare att äga två bössor än en...

Men varför inte ta en annan bössa till skogen och skjuta prick med PSG ettan? Kan faktiskt inte komma på ett tillfälle då den gör ett bättre jobb än nån annan bössa. Jag har inget imot bössan som sådan och skulle inte bry mig så hacka inte på mig om det. Det är inte värt att riskera nått bara för sakens skull. Köp ett PSG-90 till jakt! Den är ju nästan lika onödigt dyr och skjuter lika bra. Sen är det ju alltid roligare att äga två bössor än en...

Ett prickskyttegevär 90 är rena budgetpickan jämfört med ett PSG1.

Och varför..... tja.... frågan var väl snarast om det gick och hur mycket man var tungen att anstränga sig för att lyckas....

Svaret blir med andra ord:

Därför! :blink:

Det kommer nog inte vara några som helst problem, bara tillståndet beviljats.

Det var inte länge sedan nån av kvällstidningarna skrev om missar hos "tillståndstanterna" som lett till att en hel del personer fått licens för helautomatiska vapen istället för halvauto.

Och idag finns det tydligen rätt liten (on någon alls) möjlighet att återkalla ett tillstånd bara för att handläggaren klantat sig.

En bandhaubist kommer du inte få jaktlicens på av den enkla anledningen att den även med trästock knappast ser ut som ett traditionellt jaktgevär, vilket är Naturvårdsverkets krav numera.

Farbror Polis: Vad har vi här då

Nilz the Bandkanonägare: Mitt jaktvapen

Farbror Polis: Driver ni med mig det här är ju en Bandkanon 1C

Nilz the Bandkanonägare: Nja det är ett jaktvapen kolla på den här UndE i ädelträ

Farbror Polis: ehhhh...

Nilz the Bandkanonägare: och så har jag ju bara 3 patroner i magasinet

Farbror Polis: Jaha låt gå då.

Ra180: Kanin bäring noll-ett-nio avstånd tretusensjuhundra meter