Jump to content

Hemvärnsbaskern


Guest Lt. payne

Recommended Posts

Guest Lt. payne

Jag fick Hemvärnsnytt idag och kunde där läsa att baskern är fastställd.

 

Jag har personligen inga åsikter för eller emot,hoppas bara för rättvisans skull att den börjar levereras ute i provinserna först.

 

Kunde vara kul om FMLOG kunde göra tvärtom för en gång skull.)

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 196
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Med tanke på hur rikshemvärnschefen uttryckte sig vid inspektionen av LG så skulle jag bli förvånad om vi fick den innan -04 utgång!

Sedan skall man ju ta sig till förrådet och kvittera ut den oxå ;)

Link to comment
Share on other sites

Sluta nu killar. Var i stället glada åt FM's uppfinningsrikedom. Det blir den första baskern som är obligatorisk stridsutrustning även i skarpt läge för sina utmärkta dubbla egenskaper.

 

Förutom sin funktion som utmärkt huvudvärnare fungerar den även som blöja då soldaterna skitit på sig efter första fiendekontakten. Den väl anpassade färgen gör att man direkt efteråt kan bära baskern utan att vara besvärad av pinsamma missfärgningar. Inspirerat av färgen på den Böhmiske Korpralens byxor.

 

"Skit rinner neråt" Glöm inte det!

Link to comment
Share on other sites

Guest Dedicated

För det första kan vi prata om baskerns vara eller inte vara till död-dagar. Mina synpunkter är som följer:

 

1/ Man kunde lagt pengarna på annan, bättre utrustning.

2/ Ska vi nu tvunget ha lov att bära basker så ska det fan i mej krävas nån form av prov för att få den, det är annars ett hån mot alla andra som offrat blod, svett och tårar för att få sina!

 

Så det så.

Link to comment
Share on other sites

Guest Lt. payne
Sluta nu killar. Var i stället glada åt FM's uppfinningsrikedom. Det blir den första baskern som är obligatorisk stridsutrustning även i skarpt läge för sina utmärkta dubbla egenskaper.

 

Förutom sin funktion som utmärkt huvudvärnare fungerar den även som blöja då soldaterna skitit på sig efter första fiendekontakten. Den väl anpassade färgen gör att man direkt efteråt kan bära baskern utan att vara besvärad av pinsamma missfärgningar. Inspirerat av färgen på den Böhmiske Korpralens byxor.

 

"Skit rinner neråt" Glöm inte det!

HAHAHA!!

 

Bra jobbat,du gav mej dagens första asgarv,tack!

Link to comment
Share on other sites

För det första kan vi prata om baskerns vara eller inte vara till död-dagar. Mina synpunkter är som följer:

 

1/ Man kunde lagt pengarna på annan, bättre utrustning.

2/ Ska vi nu tvunget ha lov att bära basker så ska det fan i mej krävas nån form av prov för att få den, det är annars ett hån mot alla andra som offrat blod, svett och tårar för att få sina!

 

Så det så.

1. Vad kostar en basker? Struntpengar.

 

2. En BRUN basker? Vad kan man ställa för krav för att få en BRUN basker?!?!  ;)

 

Låt folket få ha basker om de blir lyckligare av det. Det gör väl ingenting att soldaterna går runt och ser så stiliga ut de bara kan? (bortsett från i skogen, där man ska se ut som en bit mossa) Allmänheten tycker väl att det ser bra ut med basker om inte annat?

Link to comment
Share on other sites

Men herregud, det är ju bara en mössa!

 

Opraktisk som attan och ren estetik. Basker ser snyggt ut och är internationell standard nuförtiden.

 

Baskerprov anser jag fullkomligt onödigt. Förbandsstoltheten sitter inte på huvudet och utbildningstecken/förbandstecken bärs på armen. De däremot får gärna vara svåra att erövra.

 

Hur svårt är det idag att få pansarbasker eller amfbasker t.ex? Ännu mindre hjältegloria blir det ju när samtliga arméförband tilldelas filtbiten nästa år.

 

Jag håller med föregående talare. Trams!

Link to comment
Share on other sites

Guest Dedicated

Rikshemvärnsavdelningens sköld med något svärd och en lagerkrans.

 

Hur tusan kunde man komma på en så konstig färg på eländet? Och har det verkligen varit nåt att bråka om i flera månader?

Link to comment
Share on other sites

http://www.hemvarnet.mil.se/hemvarnet/atta...s/2002-4_lr.pdf

 

Där kan du ladda ner senaste numret som pdf-fil.

Notisen står på sidan 3. Där finns även en bild på märket.

 

Personligen förstår jag inte den debatt som förekommer om baskerns vara eller inte vara.

Som sagts tidigere så sitter inte kunskaperna i baskern.

Den är för mig endast en snygg huvudbonad som jag mycket hellre bär än t.ex. båtmössa eller vit hjälm.

 

Om vi tittar på våra grannländer Danmark och Norge så har båda ländernas HV basker.

 

Jag tror inte att en jägarsoldat behöver känna sig hånad eller trampad på bara för att samtliga arméförband får basker.

 

Jag har under min tid i uniform burit tre olika baskrar och inom några år blir det två till.

 

Alla har burits med stolthet och det kommer jag även att göra i fortsättningen med de nya baskrarna.

 

The Swede

Link to comment
Share on other sites

Med tanke på vad kornett skrev så kommer det bli en sak som försvinner inom HV iallafall.

Det är bärandet av ev. utbildningstecken på huvudet från GU, alltså inga röda,gröna eller svarta baskrar längre inom Hv ;)

Link to comment
Share on other sites

Det gamla skrotet kan dom gärna få mala ner!!!

Ge oss modärn och riktig utrustning för att kunna lösa dom uppgifter som dom ger oss.

Ge hit bärsystem 2000 istället för att dyvla på oss gamla 304k.

Hv är också ett kategori 1 förband och står inte vi där så behöver ingen annan bemöda sig heller, för det lär inte finnas kvar så mycket att slås med då!

Link to comment
Share on other sites

Personligen förstår jag inte den debatt som förekommer om baskerns vara eller inte vara.

Som sagts tidigere så sitter inte kunskaperna i baskern.

Den är för mig endast en snygg huvudbonad som jag mycket hellre bär än t.ex. båtmössa eller vit hjälm.

 

Om vi tittar på våra grannländer Danmark och Norge så har båda ländernas HV basker.

 

Jag tror inte att en jägarsoldat behöver känna sig hånad eller trampad på bara för att samtliga arméförband får basker.

 

Jag har under min tid i uniform burit tre olika baskrar och inom några år blir det två till.

 

Alla har burits med stolthet och det kommer jag även att göra i fortsättningen med de nya baskrarna.

 

The Swede

Håller med till 200% eller för att citera Lt P:

 

"Baskerprov anser jag fullkomligt onödigt. Förbandsstoltheten sitter inte på huvudet och utbildningstecken/förbandstecken bärs på armen. De däremot får gärna vara svåra att erövra."

 

Sen måste jag säga att jag kan inte förstå att Komp C i Halland tillåter sina HV män att bära sina baskrar som de får under GU.

 

Hela den här diskussionen som har varit om att tilldela HV en basker tycker jag mest har liknat ett gäng brunstiga gorillor som har stått i en ringa och slagit sig på bröstet.

Link to comment
Share on other sites

Intresset i Hemvärnet att debattera framtida mål, uppgifter, utbildning, kompetens, gruppdynamik och ledarskap tycks mig oroväckande lojt.

 

Den offentliga debatten tycks dock alltid nå stormstyrka när det gäller mössor, hjälmtyper, kläder, stridsvästar, "ak4 eller ak5" och annat.

 

Kläder och vapentyp är enligt mitt personliga tycke av akademiskt intresse nu när såväl Mauser som vadmal har försvunnit.

 

Vilken uppgift och vilka mål har Ni i Hemvärnet förresten? Ni måste väl ha andra mål än att bära upp en mössa på snyggaste sätt?

Link to comment
Share on other sites

Jag hade förmånen att få läsa senaste numret av HV tidningen och tycker att HV chefens svar till kompanichefen i slutet säger allt om varför HV aldrig kommer att bli ett modernt krigsförband. När någon ställer genomtänkta frågor och sedan får ett sådant svar, ja då börjar man verkligen undra.

Link to comment
Share on other sites

Men herregud, det är ju bara en mössa!

 

Opraktisk som attan och ren estetik. Basker ser snyggt ut och är internationell standard nuförtiden.

 

Baskerprov anser jag fullkomligt onödigt. Förbandsstoltheten sitter inte på huvudet och utbildningstecken/förbandstecken bärs på armen. De däremot får gärna vara svåra att erövra.

Håller med!!!

Om nu ledningen(RiksHvC och ÖB osv) vill att jag skall bära en sk*tbrun basker, så kommer jag att göra det. Det kommer att se snyggt ut men det gör mej inte till en bättre soldat/ledare... För när allt kommer omkring så sitter ju inte kunskapen i kläderna.

Varför hålla på att skrika sig blå om detta "lilla" beslut, det finns ju många andra viktigare saker att lägga sin energi på ???

Link to comment
Share on other sites

Hemvärnets uppgift varierar från eftersök och brandsläckning via översvämmningar till att möta ett eventuellt militärt angrepp på sverige, som en del av dom nationella skyddsstyrkorna.

Huvuddelen av nummerären i nat. sky. styrkorna (vågar ej skriva NS ;) ) är hemvärnsmän/soldater.

Hv skall kunna verka inom hela MD:s yta med uppgifter som att bevaka,skydda mot marksabotage intill 200 meter, fördröjningsstrid( ej specat mot vad eller vem) samt försvar av terräng (ej heller denna uppg är specad).

Detta kan kanske förklara varför dom som är engagerade inom Hv "ylar" så mycket när man ser att vår utrustning som vi tilldelas inte är adekvat för uppgiften, mig själv inte minst.

Link to comment
Share on other sites

En personlig reflektion är att just Hemvärnets stridsuppgifter inte tycks vara tillräckligt specificerade och genomtänkta från "högre ort". Om man tilldelas en uppgift att utföra t ex fördröjningsstrid eller antisabotage bör man samtidigt fråga sig hur den tänkta fienden ser ut. Man bör sedan tilldela utrustning och utbildning i nivå med detta.

 

Själv ser jag inga problem att utföra dessa uppgifter med den personliga utrustning Hemvärnet tilldelats. Jag har själv burit stridssele 304K i mycket "håriga" situationer i Bosnien utan större bekymmer. Det hade inte gjort någon skillnad om jag burit vare sig uniform m/59, stålhjälm eller Ak4 heller.

 

Det jag däremot inte kunnat verka utan och lösa Hemvärnets stridsuppgifter som de beskrivits är mörkerutrustning, splitterskyddade fordon, stridsfordon, tyngre pansarvärnsvapen, flygunderstöd och indirekt eld.

 

Kommer någon att lösa detta åt Er i händelse av krig - i så fall vem? Om inte är det bara att kasta uniformen och bli gerillarörelse istället. Och vem kommer då att sköta Ert underhåll/ammunitionsförsörjning när Ni befinner Er i fiendekontrollerat område?

 

Invändningen från Högkvarteret brukar vara att hemvärnet inte har personal utbildad för t ex stridsfordon. Jag undrar nu:

 

1. Hur välutbildad och kvalificerad är en GU-bataljon som inte samövat på tio år?

 

2. Hur kan det komma sig att man i internationell tjänst kan klara av att åka som besättning i Pbv I SKARPT LÄGE med endast två-tre veckors utbildning trots att man aldrig sett ett pansarfordon innan (och det var tio år sedan man gjorde lumpen)?

 

3. Hur kan det komma sig att en utbildad "pansarkille" på något outgrundligt sätt bedöms avprogrammeras sin kunskap om han går in i Hemvärnet?

 

Om Hemvärnets uppgifter tydliggjordes - och adekvat tyngre utrustning tillfördes som möjliggjorde detta - är jag övertygad om att uppslutningen skulle bli av en tidigare sällan skådad omfattning.

 

Vilken typ av mössa man bär till och från övningarna är dock fullständigt ointressant för genomförande av en stridsuppgift. Någonting skall man trots ha på huvudet, och skillnaden i kostnad för hela Hemvärnet torde inte ens motsvara en enda BV 206...

Link to comment
Share on other sites

Jag hade förmånen att få läsa senaste numret av HV tidningen och tycker att HV chefens svar till kompanichefen i slutet säger allt om varför HV aldrig kommer att bli ett modernt krigsförband. När någon ställer genomtänkta frågor och sedan får ett sådant svar, ja då börjar man verkligen undra.

Läste samma artikel och blev asförbannad. Tror Welff att endast Jan Hernander är intresserad av svaren på de ställde frågorna. Slingrar sig som en jävla politker för att slippa ta debatt. Nej, tillsätt någon med lite stake som C , en som är intresserad av HV och vill omforma det till något som hör 2000-talet till med utrustning därefter.

 

Behövde avreagera mig lite.

/Ken

Link to comment
Share on other sites

Jag hade förmånen att få läsa senaste numret av HV tidningen och tycker att HV chefens svar till kompanichefen i slutet säger allt om varför HV aldrig kommer att bli ett modernt krigsförband. När någon ställer genomtänkta frågor och sedan får ett sådant svar, ja då börjar man verkligen undra.

 

Läste samma artikel och blev asförbannad. Tror Welff att endast Jan Hernander är intresserad av svaren på de ställde frågorna. Slingrar sig som en jävla politker för att slippa ta debatt. Nej, tillsätt någon med lite stake som C , en som är intresserad av HV och vill omforma det till något som hör 2000-talet till med utrustning därefter.

 

Behövde avreagera mig lite.

/Ken

Welff e ju bara en liten springpojke... har träffat han vid ett antal tillfällen och han är väl inte den trevligaste jag mött.

 

Men till hans svar..

Det är ju förbannat arrogant och Jan har ju ganska många poänger (Och jag har svårt att se vad det är som är nedlåtande i hans debattinlägg, jag har svårt att hitta fel i sak och det mesta är ju gamla sanningar).

 

Dessutom kanske det inte passar sig i en frivilligrörelse att de i toppen ska bestämma vilken ton som är lämplig att tilltala dem i.

 

Funkar liksom inte så när organisationen bygger på fotfolkets vilja och engagemang. Men det är lite symptomatiskt att en organisation i kris, som Hv trots allt är, använder tid till att diskutera en huvudbonad (ungefär lika begåvat som att diskutera om man skall pumpa eller ösa vattnet ur en sjunkande båt) och behandlar fotfolket arrogant.

 

Att Welff försvinner är nog det bästa som kan hända HV

Link to comment
Share on other sites

Guest
This topic is now closed to further replies.



×
×
  • Create New...