Jump to content

Kvinnliga MÖP:are, finns dom??


armywoman

Recommended Posts

...Har funderat lite på en grej... :D ...Som ni kanske har bra svar på?!

 

 

Finns det kvinnliga MÖP:are???

 

Isåfall, vad är säkra kännetecken hos kvinnan???

 

Och vad är skillnaden mellan en manlig & kvinnlig MÖP???

 

SHOOOT!!! :dong:

 

 

 

// Armywoman :)

Link to comment
Share on other sites

Jadu...

Jag tjafsade med min ömma fader om en safttillbringare för några veckor sedan. Jag hade blivit tillsagd av modern att göra iordning saften men fadern tog jobbet ifrån mej och bad mej sedan att bära ut tillbringaren till fikarummet.

"Du påbörjade arbetet och då får du också avsluta det!" sade jag skarpt och pekade med hela handen mot tillbringaren innan jag gjorde en helomvändning och marscherade ut ur rummet. Fadern började då skratta och menade att jag var väldigt militärisk.

Grannkillen är hemvärnsman och har då en AK4 i hemmet. Var över förrut och fick kika lite på den. Fick även plocka isär och ihop den. Nu har han fått en ny AK och jag väntar med iver på att få ta mej en titt på den. Grannen hade också inbrott för ett par veckor sedan och min första tanke var "Hittade dom AKn?!"

Efter det att jag mönstrade så fick jag låna grannens bibel (SoldF 2001) och har läst den från pärm till pärn en gång och läst igenom vissa avsnitt flera gånger.

Längtar med iver på inryck och har planer på utlandstjänst efter MUCK om jag får tillräckligt bra vitsord. Om inte så ska jag iaf gå med i hemvärnet.

 

Vet inte om det räcker för att klassas som MÖP, men en MIP är jag nog iallafall... Men det finns säkert många MÖPtjejer. Kanske inte lika många som killar.

Link to comment
Share on other sites

Jag tror att de kvinnliga MÖP:arna är svårare att finna eftersom det inte anses som särskilt tjej-aktigt att vara interesserad av militära prylar...

 

Men allt eftersom tjejer vågar ta för sig kommer de nog krypande....

 

:clap: Fler brudar i försvaret!

Link to comment
Share on other sites

Äsch, har man ett visst intresse så kvittar det väl om man står eller sitter när man pinkar tycker jag :clap:

Däremot har jag stött på flera mip-pojkar än flickor än så länge, men utvecklingen går åt rätt håll! B)

Sedan gillar jag den växande mixen av grabbs & girls inom f d så kallade manliga aktiviteter som jag håller på med, t ex dykning, flygning och militaria.

Link to comment
Share on other sites

Jag vill oxå vara med...

 

Tror att kännetecknen på kvinnliga möpar är samma som de manliga har... Har träffat ett par Möpar inom lottorna på olika kurser. Tjejer kan vara minst lika "insnöade" som killar, men killarna är nog i klar majoritet.

Link to comment
Share on other sites

Tjejer kan vara minst lika "insnöade" som killar, men killarna är nog i klar majoritet.

Av naturliga skäl mängdmässigt ja. Men procentuellt vet vi ju inte.

 

Dock kan ju faktumet att majoriteten av mammapappa köpte docka till flicka och soldat till pojke kan ju ha ngn inverkan. Tror med bestämdhet att en stor del av soldfs medlemmar blev "frälsta" redan vid 5 års ålder. Men najs o se att anatalet kvinnliga möp har ökat på soldf sen jag sist var här. :D

Link to comment
Share on other sites

Men najs o se att anatalet kvinnliga möp har ökat på soldf sen jag sist var här. :camo:

En skillnad på kvinnliga MÖP-ar och Facit är att tjejjerna sannolikt har betydligt bättre koll på håret än vad Facit har! (mummel...hippie-look...... :D )

 

Personligen tror jag kvinnliga MIP & MÖP väldigt sällan ses med mer eller mindre rakad skalle och framför allt har de betydligt mer sällan det lilla getskägg som på senare tid kommit att symbolisera den typiskt manliga MÖPen. Förutsatt han är gammal nog att skaffa sig skäggväxt vill säga!

 

I övrigt verkar den kvinnliga MÖPen sannolikt betydligt mer intresserad av puts & studs än den manlige MÖPen som gillar att gegga ner sig, helst till oigenkännlighet. Den kvinnliga MÖPen anser spegelblank skoputs är sexigt till den manliga MÖPens ohöljda förvåning då han inbillat sig att en schysst kniv, helst Strider, eller åtminstone 200 m paracord borde vara minst lika attraktivt och häftigt. Kängorna fältmässigt skitiga för att inte avge avslöjande reflexer!

 

Den kvinnliga MÖPen kan känna sig näst intill förolämpad om man skulle få den imbecilla idén att hålla upp en dörr för henne ty så gjorde endast dinosaurierna (dvs föräldrar och andra utdöende arter...) Den kvinnliga MÖPen kan nämligen SJÄLV!

Link to comment
Share on other sites

Jag kan inte svara för andra kvinnor, jag talar enbart för mig själv även om jag gör vissa generaliseringar.

 

 

I uniform ser jag ingen skillnad på mig själv och min manliga MÖPkollega?

 

Jag upplever samma lyckorus och känsla av tillfredställelse efter ett eldöppnande med KSP som min manliga kollega.

 

Jag glädjer mig på samma sätt som min manliga kollega när jag får ut det jag vill på förrådet eller när jag får paket med prylar på posten.

 

Jag och min manliga kollega känner samma stolthet när vårt förbands march spelas.

 

 

Civilt kan jag dock se vissa skillnader även om jag vill tro att dessa framförallt är individuella skillnader baserade på ....nu kommer ordet som ni hatar..... de könsroller vi är uppfostrade att inordna oss i.

 

Jag anser inte att 5'11, kängor och skaljacka funkar vid alla tillfällen, tex släktmiddag, på jobbet etc etc.

 

Jag bär kniv och ficklampa, men inte i bältet utan i lilla handväskan.

 

Jag inreder inte mitt hem med div tomhylsor, cammonät och amlådor.

 

 

@Järv

Visa mig den biologiska skillnad som gör att kvinnor hellre tittar på "En officer och en gentleman" än [VALFRI KRIGSFILM].

Link to comment
Share on other sites

Fråga vilken biolog som helst angående könsroller.

 

Vad som kanske är viktigare är att det har varit mycket tråkigheter till följd av att vissa forskare på 1970-talet trodde fullt ut på att man kunde uppfostra en pojke till en flicka och omvänt. Många tragiska levnadsöden blev resultatet när man försökte omsätta det i praktiken.

 

Behöver inte ta den diskussionen här. Jag ville bara passa in en reservation om det.

Link to comment
Share on other sites

Vad som kanske är viktigare är att det har varit mycket tråkigheter till följd av att vissa forskare på 1970-talet trodde fullt ut på att man kunde uppfostra en pojke till en flicka och omvänt. Många tragiska levnadsöden blev resultatet när man försökte omsätta det i praktiken.

 

Behöver inte ta den diskussionen här. Jag ville bara passa in en reservation om det.

Jo,det gör vi, för jag är produkten av ett sådant försök!

 

I Vietnamkriget efterdyningar föddes ett vackert (nåja gossebarn) anno 1977. Då dennes fader hade nyligen blivit hemvärnschef efter några långtråkiga repmöten var modern avogt inställd till militärer i synnerhet och hemvärnschefer i anllmänhet. För att förhindra att sonen skulle bli likadan förbjöds pistoler i hemmet (makens kpist fick dock undantagas) och istället erbjöds dockor. Sonen använde dockan, men då i samband med leksaksbilarna och dockans agerande instkränkte sig till trafikoffer. När sonens kamrater lekte cowboys hade pojken pinnar istället för leksaksrevolvrar. "Nog nu" tyckte fadern, åkte till ortens ledande leksakshandlar och införskaffade ett dubbelhölser med tvenne knallpulverrevolvrar samt en hatt till den överlycklige sonen. Vad skedde då på lite längre sikt? Den ömma modern trodde att dockan skulle få sonen att bli en jämställd och mjuk ung man, men som 16-åring söktes medlemsskap i den lokala FBU-ungdomsavdelningen och vid 21 års ålder genomförde sonen sin värnplikt vid landets ledande kustarilleriregemente. Efter avslutat värnplikt gick även sonen med i hemvärnet och än idag är hans stora idol Clint Eastwood. Kuren för en mjuk och fjollig son gick alltså helt stick is täv med syftet, och istället för att få en Täppas-kille blev det en Clint Eastwood (åtminstone eligt sonens egen självbild).

Link to comment
Share on other sites

Jag anser inte att 5'11, kängor och skaljacka funkar vid alla tillfällen, tex släktmiddag, på jobbet etc etc.

En avgörande skillnad mellan den manlige MÖPen och den kvinnliga, således.....

Link to comment
Share on other sites

Jo,det gör vi, för jag är produkten av ett sådant försök!

Försöken jag talade om kunde handla om att operera bort en liten pojkes könsorgan och uppfosta honom som en flicka, tvinga honom till att bära klänningar osv. Finns dock inte särskilt många försökspersoner kvar i livet; många har begått självmord.

 

Vill dock inte förmörka tråden ytterligare med det här sidospåret.

Link to comment
Share on other sites

Att överhuvudtaget göra lumpen som tjej kvalificerar denne minst till en MIP. Det krävs ju trots allt lite mer agerande från oss tjejer för att få komma till mönstringen. :bash:

 

Vet inte om jag platsar i begreppet MÖP. Men att ha ett konto här genererar onekligen x antal poäng på skalan, enligt mina gruppmedlemmar. Kan man då och då referera till SoldF och gillar att "kriga" är man praktiskt taget en stridspitt, iaf har jag kallats det. Kanske borde det heta Stridsfitta istället? :P Har även utvecklat ett intresse för vapen. Och intresse i kombination med bra minne gör att man minns detaljer. Så är det bara! :-(

 

Tror inte skillnaderna mellan en kvinnlig MÖP och en manlig är speciellt stora. Tror istället att man kan kategorisera MÖPar i olika fack. Tex studs och puts MÖP och lervällings MÖP (refererar till inlägg ovan)

 

@järv

Det är väl ändå en viss skillnad mellan de försök som gjordes på 70-talet och dagens läge?

Link to comment
Share on other sites

Jag anser inte att 5'11, kängor och skaljacka funkar vid alla tillfällen, tex släktmiddag, på jobbet etc etc.

 

Jag bär kniv och ficklampa, men inte i bältet utan i lilla handväskan.

Joho det är bara du själv som sätter begränsningar. Det du nämner funkar i stort sett alltid, dock utesluter jag begravning/bröllop motsvarande. Om dina släktingar opponerar sig så byt släkt, jobbarkompisarna kan vara tysta.

 

Bättre att EDC'a kniv och ficklampa på kroppen, väskor är lätt att 'loosa'.

 

Man vet aldrig när man behöver grejerna. :Malaj:

 

Jag citerar en kille, som just nu befinner sig i Irak, ifrån ett annat forum om just EDC.

 

We are all guilty of forgetting key pieces of our EDC gear every now and then. Civilian side we don't exactly have PCI's everytime we need to run down the street to 7-11 ("honey can you check my gear really quick?"). How many times have you said "oh im just going to the _____, i dont need to bring this ____"

Wrong.

Bad things have a way of always happening when you least expect them to.

 

Alphaonekilo

Link to comment
Share on other sites

Jodå kvinnliga MÖPar finns, är sambo med en :Malaj:

Hon kan inte gå till dagis med sonen utan sin multitool (kan vara bra att ha), första förband och ficklampa ska också med :D

 

Vi både är med i HV, livet är lite lättare då båda har samma intresse, som sonen sa mamma pappa panga :D

Link to comment
Share on other sites

...Har funderat lite på en grej... :/ ...Som ni kanske har bra svar på?!

 

 

Finns det kvinnliga MÖP:are???

 

Isåfall, vad är säkra kännetecken hos kvinnan???

 

Och vad är skillnaden mellan en manlig & kvinnlig MÖP???

 

SHOOOT!!! :baskerPa:

 

 

 

// Armywoman :)

Först visste jag inte var MÖP var...efter ha läst tråden inser jag att jag nog kan va en sån själv :-P

 

Dock tycker endel att det är lite tabu för en tjej att digga militaria. Är inte mkt för fyverkerier men på nyår hamnade jag i nån form av nostalgikoma där jag stod och lyssnade på allt pangade till hö och vä. Råkade nämna att sånt som smäller högt är rätt cool, som ex grg. Fick snäsigt svar av en karl att "du är tjej å står å pratar m grg" varpå han simulerade att han höll i ett grg i en snygg mejningsrörelse från höften!!!! Fu-> :/ <-karln :D

 

Jag snackar nog rätt mkt militärsnack. Dels för det är rätt kul termer att dra till med men mycket sker nog helt oavsiktligt!

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.



×
×
  • Create New...