Jump to content

Vilka fordon tycker du saknas i FM?


Recommended Posts

För att kunna anfalla från flera håll samtidigt.

 

Genom att anfalla både från land och vatten kan man göra kordinerade anfall från flera håll. Och på så sätt överrumpla och besegra fienden.

Armen har sina stridsfordon som ger bra skydd och eldkraft i anfallet, medan amf "bara" har stridsbåtar.

Vilket innebär att dom vid landstigning är välldigt sårbara jämfört med land anfallsstyrkan när dom hoppar ur sina båtar.

Med bepansrade amfibiefordon som följer med i anfallet, kan man få både ökad skydd och eldkraft när man anfaller från havet.

 

Och för att förtydliga mig själv. Man kan transportera landvägen ner dessa fordon och på ett säkert avstånd lasta av och köra ner dom i vattnet. Detta i en händelse att Sverige blivit invaderat och striderna utkämpas på svensk mark.

Sen kan dom för egen maskin förflytta sig till en anfallspunkt och där invänta order.

Man behöver inte släppa av dom alldeles utanför fiendens tröskel.

 

 

Amf har börjat utbilda på Bv309B, Nu är det ju RPG:er ett stort gissel, men det är ju de även för en 9040C. RM's har BvS10 som sin tyngsta vagn och de har ju klarat sig bra genom åren.

Jag vet inte vad ni tycker, men snabbhet och rölighet kan ibalnd överväga pannsarplåt.

 

Men då är jag ju en indoktrinerad K3:are. :/

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 95
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Guest Triggerpuller

På land:

· Minskyddat gruppfordon. RG-31 alt Dingo 2

· Ingpbv 120

· Brobv 120

· Nytt lätt terränggående funktionsfordon, Unimog.

· Ev fler Bv 309.

· SEP

 

I luften:

· Fler Hkp 14. Utlös option.

· Fler UAV.

 

Till sjöss:

· Ys Ny. Meko D verkar trevlig.

· Underhållsfartyg.

· Billigt transportfartyg. Helst med hangar/flygdäck och torrdocka.

· Lvrb på Visby och Ys Ny. Kanske köpa in IRIS-T SL och samköra med flygvapnet.

 

Och så några som kan använda alltihop. Dvs ett yrkesförsvar.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Ordentligt mobilt luftvärn är en nödvändighet, och bland det tuffaste man kommer i luftvärnsväg är denna skönhet, som dessutom är mycket användbar mot typer som har för avsikt att verka från hus.

tunguska9.jpg

 

Något annat nyttigt vore ett Strf 90 med minröjförmåga. Scanjacken i all ära, men det är nog ingen höjdare att röja anfallskorridorer med en obeväpnad skogsmaskin.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
Något annat nyttigt vore ett Strf 90 med minröjförmåga. Scanjacken i all ära, men det är nog ingen höjdare att röja anfallskorridorer med en obeväpnad skogsmaskin.

 

När jag hade slutövning 04 så hade p4 en massa minplogar på sina 9040b vangnar tror det var en per pluton. såg lite sjukt ut vet inte om det bara var ett test eller det blev standard sen

 

 

MVH Sebbe

Link to comment
Share on other sites

Ordentligt mobilt luftvärn är en nödvändighet, och bland det tuffaste man kommer i luftvärnsväg är denna skönhet, som dessutom är mycket användbar mot typer som har för avsikt att verka från hus.

tunguska9.jpg

 

Något annat nyttigt vore ett Strf 90 med minröjförmåga. Scanjacken i all ära, men det är nog ingen höjdare att röja anfallskorridorer med en obeväpnad skogsmaskin.

 

 

 

 

Åååååååååhhh!!!! Tunguska... visst är den sööööt :/

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Flygfän:

Fler HKP14 + Lite beväpning.

Attackhelikopter för attack, understöd och spaning. Låt Saab göra den!

Jas 39H Gripen - Fartygsbaserat flyg!

 

Sjölådan:

Hangarfartyg/Transport - Flygdäck, landstignings/last förmåga, för att sjösätta Strb90, landsätta Strv 112 och Strf90.

Större ys-ftg - Jagare med stor kanon och massor av robotar. :D

 

Skogslådan/Anf:

Amfibie-förmåga till Strf90?

Sätt lemuren på allt som går.

Link to comment
Share on other sites

Flygfän:

Fler HKP14 + Lite beväpning.

Attackhelikopter för attack, understöd och spaning. Låt Saab göra den!

Jas 39H Gripen - Fartygsbaserat flyg!

 

Sjölådan:

Hangarfartyg/Transport - Flygdäck, landstignings/last förmåga, för att sjösätta Strb90, landsätta Strv 112 och Strf90.

Större ys-ftg - Jagare med stor kanon och massor av robotar. :D

 

Skogslådan/Anf:

Amfibie-förmåga till Strf90?

Sätt lemuren på allt som går.

Vad ska vi med allt det där till?

 

/mdn

Link to comment
Share on other sites

Flygfän:

Fler HKP14 + Lite beväpning.

Attackhelikopter för attack, understöd och spaning. Låt Saab göra den!

Jas 39H Gripen - Fartygsbaserat flyg!

 

Sjölådan:

Hangarfartyg/Transport - Flygdäck, landstignings/last förmåga, för att sjösätta Strb90, landsätta Strv 112 och Strf90.

Större ys-ftg - Jagare med stor kanon och massor av robotar. :navy:

 

Skogslådan/Anf:

Amfibie-förmåga till Strf90?

Sätt lemuren på allt som går.

Vad ska vi med allt det där till?

 

/mdn

 

Skjuta med och ha kul? :banghead:

Link to comment
Share on other sites

Skjuta med och ha kul? :rockon:
Och du anser givetvis att Försvarsmakten ska förvalta skattebetalarnas pengar på det sättet?

 

/mdn

Ber om ursäkt, trodde denna tråd var den med onödiga förslag. :rolleyes: Vart är den nu igen..

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
  • 1 month later...

Flyg: En attackhelikopter skulle höja FM potential, ca 20-30 st

10 nya Hkp 15 och fem mer Hkp 14

2 C-17

 

Mark: Fler strf 9040C

Lemur med Tksp eller grspStrv och strf 90

SEP eller Patrian till Hemvärnets insatsplutoner

ERP till Leon

renovering av Strv 121 till senaste leostandard

 

Sjö: mer splitterskyddade stridsbåtar

fyra fregatter av ny typ

två Amfibietransportfartyg, typ HMS Götaland och HMS Svealand

 

med dom här prylarna skulle vi kunna röja runt rätt rejält bland lede fi... :banghead:

fast den matriel vi ha är ju ochså väldigt kompetent..... :}

Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...

Börja beväpna Hkp 9 igen (samt köpa in fler), men med kulsprutor och raketer för eskort och understöd av TpHkp med trupp.

 

Fler TpHkp - beväpnade

 

En Attacksnurra som t.ex Tiger, AH1-Z Supercobra eller A129 Mongoose.

 

CV-90 med LV-rb samt akan (BK-27:a kanske?)

 

Fler artilleridumprar

 

Fregatter med modulerbar beväpning. Ett antal hål i däck där man stoppa ner VLS:er eller eldrörsartilleri, Min och ubåtsvapen eller vad nu uppdraget kräver.

 

POLYPHEM-rb till artilleriet/marinen för att bekämpa allehanda mål till land och sjöss.

 

Bärbar LV-rb i mycket stort antal.

Link to comment
Share on other sites

Börja beväpna Hkp 9 igen (samt köpa in fler), men med kulsprutor och raketer för eskort och understöd av TpHkp med trupp.

 

Fler TpHkp - beväpnade

 

En Attacksnurra som t.ex Tiger, AH1-Z Supercobra eller A129 Mongoose.

 

CV-90 med LV-rb samt akan (BK-27:a kanske?)

 

Fler artilleridumprar

 

Fregatter med modulerbar beväpning. Ett antal hål i däck där man stoppa ner VLS:er eller eldrörsartilleri, Min och ubåtsvapen eller vad nu uppdraget kräver.

 

POLYPHEM-rb till artilleriet/marinen för att bekämpa allehanda mål till land och sjöss.

 

Bärbar LV-rb i mycket stort antal.

 

Varför ta en omodern hkp och modda den med mer bevälpning?? HKP9 skall fasas ut för att de inte är top of the line samt de tillverkas väl knappt eller??

Vad skall du med den till om du skall ha A-hkp??? *fattar inte tänket*

 

CV90 med akan finns ju redan varför sätta på en Flygakan när vi redan har LVKV utvevcklad och klar??

 

Vad skall du med bärbart LV till??? Vi skall inte föra gerilla krig... Ala Afghanistan??

Vad ger Bärvart LV som inte Lvrb 70 har??

 

 

Sedan.. Vad fyller dessa vapensystem för funktion i ett modernt svenskt försvar??

Visst kanske i ett invasionsförsvar eller liknanden men idag??

NJa....

 

Bättre då att satsa på bättre Tp flyg och någon form av fartyg för att flytta tung materiel....

Link to comment
Share on other sites

Börja beväpna Hkp 9 igen (samt köpa in fler), men med kulsprutor och raketer för eskort och understöd av TpHkp med trupp.

 

Du vet om att Hkp 9 i svensk tjänst är 20 år gamla? De flesta av oss har inte bilar som är så gamla, fan, rätt många soldfmedlemmar är inte så gamla.

 

1987, då sverige tog hkp 9 i tjänst (enl Soldf) så såg svenssons drömbil ut så här:

1987au.jpg

 

Själva helikoptertypen är från 1967, alltså 40 år gammal. Då såg svenssons drömbil ut så här:

144_neu.jpg

 

Så låt hkp 9 gå i pension. Ska vi återskapa vår pv-förmåga bör vi ha en helt ny helikopter, gärna en med lite mer kraft än nian, gärna en som kan skjuta laserstyrda robotar, eller till och med radarstyrda. Gärna en helikopter som kan verka även dygnets mörka timmar. Ska vi dessutom ha en helikopter som passar in i inriktningen för vårt försvar måste vi ha en offensiv helikopter, som kan leta upp målen, istället för att vänta på dem på förbestämda platser. Då pratar vi attackhelikopter.

 

/E

Link to comment
Share on other sites

Om man ser på typ LBB så skulle det behövas MANPADS på trupp eftersom det går inte att sköta LV på annat sätt. Att bekämpa atacksnurror med Ak och KSP är en relik från invasionsförsvaret och är inte det bästa alternativet. Att bränna x antal bulor mot ett mål där kanske max 50% träffar är ganska dåligt då man inte har något egentligt Uh.

 

Det smartaste vore att ha Lvrb på iaf plutonsnivå kanske tom ner på gruppnivå och låta alla inom plutonen är utbildade på vapnet och kan verka med det.

Link to comment
Share on other sites

Om man ser på typ LBB så skulle det behövas MANPADS på trupp eftersom det går inte att sköta LV på annat sätt. Att bekämpa atacksnurror med Ak och KSP är en relik från invasionsförsvaret och är inte det bästa alternativet. Att bränna x antal bulor mot ett mål där kanske max 50% träffar är ganska dåligt då man inte har något egentligt Uh.

 

Det smartaste vore att ha Lvrb på iaf plutonsnivå kanske tom ner på gruppnivå och låta alla inom plutonen är utbildade på vapnet och kan verka med det.

 

 

Förstår precis vad du är ute efter - men finns behovet i dag?

 

Undertecknad räknar helt med att i ABSOLUT värsta fall kan NBG sättas in någonstans där lede fi har en liten och ytterst begränsad förmåga till luftburet understöd, och i sådant fall följer griparna med och löser sådant.

 

Med en betydligt högre ambitionsnivå på FM generellt är det tänkbart, men jag har svårt att se det i dag...

 

/edit: Men jag ska inte bara vara neg - jag vill ha bättre sambandsmateriel på trupp, och helst ner på enskild soldat.

 

/edit2: Va i h-e?! Varför sitter vi å pratar MANPADS å sambandsmtrl i transportcentralen. Fy på mig!

Edited by Toll
Link to comment
Share on other sites

Om man ser på typ LBB så skulle det behövas MANPADS på trupp eftersom det går inte att sköta LV på annat sätt. Att bekämpa atacksnurror med Ak och KSP är en relik från invasionsförsvaret och är inte det bästa alternativet. Att bränna x antal bulor mot ett mål där kanske max 50% träffar är ganska dåligt då man inte har något egentligt Uh.

 

Det smartaste vore att ha Lvrb på iaf plutonsnivå kanske tom ner på gruppnivå och låta alla inom plutonen är utbildade på vapnet och kan verka med det.

 

 

Förstår precis vad du är ute efter - men finns behovet i dag?

 

Undertecknad räknar helt med att i ABSOLUT värsta fall kan NBG sättas in någonstans där lede fi har en liten och ytterst begränsad förmåga till luftburet understöd, och i sådant fall följer griparna med och löser sådant.

 

Med en betydligt högre ambitionsnivå på FM generellt är det tänkbart, men jag har svårt att se det i dag...

 

/edit: Men jag ska inte bara vara neg - jag vill ha bättre sambandsmateriel på trupp, och helst ner på enskild soldat.

 

/edit2: Va i h-e?! Varför sitter vi å pratar MANPADS å sambandsmtrl i transportcentralen. Fy på mig!

Först måste det redas ut saker:

Luftburen skvadron= Insatser utomlands

Luftburen Bataljon= Insatser i svea rike

 

 

För den senare så finns det behov då kanske griparna behövs någon annanstans eller dom kanske inte finns överhuvudtaget.

Link to comment
Share on other sites

Först måste det redas ut saker:

Luftburen skvadron= Insatser utomlands

Luftburen Bataljon= Insatser i svea rike

Öh, va?

Jag trode att 3 x Luftburen skvadron = Luftburen Bataljon

Tror till och med att skvadronerna heter Vadsbo, Östra Nerike och Liv, eller har jag fått något om bockfoten?

Link to comment
Share on other sites

Först måste det redas ut saker:

Luftburen skvadron= Insatser utomlands

Luftburen Bataljon= Insatser i svea rike

Öh, va?

Jag trode att 3 x Luftburen skvadron = Luftburen Bataljon

Tror till och med att skvadronerna heter Vadsbo, Östra Nerike och Liv, eller har jag fått något om bockfoten?

LBB består av:

1st Lednings/underhålls skvadron

3st Luftburna skytteskvadroner

1st Understöds skvadron

 

Vadsbo, Liv, Östra nerike är utbildningskvadroner och finns bara i fredstid.

 

Den luftburna skv som utbildas till NBG har ingenting med LBB att göra utan den är endast till för snabbinsats utomlands. LBB däremot är endast till för insatser i Sverige.

 

En annan skilnad är att LBB är ett GU förband medan Lb/skv består av anställda inom ramen för NBG.

:tveka:

Link to comment
Share on other sites

Den luftburna skv som utbildas till NBG har ingenting med LBB att göra utan den är endast till för snabbinsats utomlands. LBB däremot är endast till för insatser i Sverige.

Aha, det finns luftburna skvadroner i NBG också. Det var det jag hade missat.

Link to comment
Share on other sites

Det smartaste vore att ha Lvrb på iaf plutonsnivå kanske tom ner på gruppnivå och låta alla inom plutonen är utbildade på vapnet och kan verka med det.

 

Om man har lite perspektiv så hade man Redeye på vissa jägarförband under det glada 70 talet (tror man utbildade på dessa på LV7 Luleå). Men systemet skrotades någon gång på 80/90-talet.

 

Den största problemet som jag ser med Manpads på gpnivå är ju ID.

 

Hkp i snabba lägen är inte lätt att id:a korrekt.

Visst det finns utrustning för att lösa det men jag har inte sett sådan på grpnivå??

Sedan är väl rågan om de enskilda Jägargrupperna har lust att kånka på mer utrustningän de troligen redan har.

 

Om man vill ha kval luftvärn till LBB så tror jag fortf på RB 70 (utan att veta hur LBB skall strida).

De har IK utrust och ledning för att inte beskjuta eget flyg. De kan förflytas med galtar och på Fyrhjulingar.....

 

I mina ögon mer kompetent och bättre men kanske inte lika sexigt???

 

LV på grp nivå.. Ja visst om skyn bara består av Fi.... (ala Afghanistan på 80 talet) men inte annars...

 

*FUNDERAR EN VÄNDA TILL* Detta är skrivit i perspektivet som jag har fåt intrycket att LBB skall slåss som. En enhet som strider i skvadron för att ta och hålla mark så att andra enheter kan komma fram och lösa av dem (har inte hängt med i allt snack om detta modeförband så har jag fel upplys mig)

Ser man LBB som ett förband som skall spana och jaga på grp/plut nivå långt bakom findes linje. Ja då kan kanske eventullt manpads fylla en funktion så tillvida att man har ett terrorvapen (ge fi flyg ett osäkerhetsmoment med att det kan komma IR robot från fel platser)

DOCK tror jag att det ofta kan vara självmord då Fi lär anpassa taktiken (ala Afghanistan på 80 talet) och kalla in raketart mot allt inom 500-1000 m kring den misstänkta avfyrningspositionen.

Sedan om man tycker att en möjlig skottchans på Tp flyg eller Hkp är värt en utskjuten patrull.. ja jag är inte expert på Jägarstrid men det känns i mina ögon som fel taktik eller slöseri med förband...

Edited by Maverick
Link to comment
Share on other sites

  • henke changed the title to Vilka fordon tycker du saknas i FM?

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.




×
×
  • Create New...