Jump to content

Svensk camouniform??

Nifelhel

Recommended Posts

Nu tar vi det lite lugnt!!!

Vi hade ett lettiskt kompani med oss i Bosnien på Ba07 och de var underställda B-coy och utrustades och slututbildades i Sverige. De ingick som en integrerad del i bataljonen och löste egna uppgifter. Bilden är tagen då.

Ruhe bitte!!!!

HC1 ok då fattar jag varför han har en svensktextad namnskylt. Men grejen var att jag hitta den på en sida som anger olika länders camouniformer. Drog kanske en lite för hastig slutsats :)

En annan skum grej var att original bildtexten anger att det är ett norskt camoflage!!!

Då är det inte många rätt den killen har på sin sida ;)

Liljestrand: En fråga bara, vad är m84 camoflage?? (nyfiken, börjar undra om jag har missat nå't) ???

Guest Hanfot

Vårt kamouflage är lite spritt iaf.

De norska strb har bara bytt ut en färg om jag mins rätt på sina jämfört med våra.

RB70 har ju kvar sitt också om jag mins rätt.

Dessutom så utbildar vi varje år ett flertal officerar åt de olika baltiska staterna. Dessa bär svensk uniform och som jag har fått förklarat för mig av en av dessa så har M/90 fått en benämning där pga att den anv av deras nya officerare under en del av sin utb och även av de svenska off som är över och utbildar.

• 1 year later...

Får väl väcka till liv den här tråden och fråga, vad är det här? http://www.battlefront.com/resources/poc/_...full/sweden.jpg

Inget jag känner igen ivf..

http://www.battlefront.com/resources/poc/p...ortheurope.html <- längst ner

http://www.battlefront.com/resources/poc/c...camo_index.html <- ursprungssidan

Edit: jaha, enligt sidan skall det tydligen ha kommit från något sorts tält?

Edited by Atrax

Kollade runt lite på http://pvtpyle.com

Tittade på olika camoflage ifrån våra grannländer. Blev lite paff när jag titta på "Latvian M-98". Tycker att den är misstänkt lik vår M90 :0

Snart har vi inget kvar själva :)

latvians%20in%20Norweigian.jpg

Nifelhel: Har också påpekat det med bilden med den lettiska soldaten.

Så han vet om det.

Förresten har han min M90 på min profilbild i sin samling nu. :((

det blir värre

"Latvians in Norwegian"

Latvians%20in%20Norweigian.jpg

Det är inte ens svenskt.

Edit: Är det här skitsnack eller kan någon bringa klarhet i frågan:

"Swedish trial pattern"

Swedish%20trial%20pat.jpg

I mina ögon ser det inte så svenskt ut. Är det för utlandsstyrkan?

Edited by facit

facit: Det är samma mönster som i knäppetältsdelen jag skrev om här ovanför, nån tattare har sytt ett hjälmöverdrag av tyget.

Tältdel

EDIT: Hittade en länk till tältdelen

Edited by nifer

Finns det några förslag på en "riktig" kamouflageuniform tillämpad för ökenklimat? Eller har det funnits? Eller vad sägs om ett "riktigt" vinterkamouflage... något i stil med tyskarnas vita dräkter med små grästuvor på eller vad man nu skall kalla dom :banana

Finns det några förslag på en "riktig" kamouflageuniform tillämpad för ökenklimat? Eller har det funnits? Eller vad sägs om ett "riktigt" vinterkamouflage... något i stil med tyskarnas vita dräkter med små grästuvor på eller vad man nu skall kalla dom :banana

I Somalia användes amerikanska BDU i trefärgs-ökenkamouflage.

I Kongo använder man Fältuniform 90L, som är samma mönster som vanliga 90-systemet men i lättare och tunnare väv.

Vad är det för fel på våra snödräkter? Svenska fjäll är vita vintertid. Vill man ha svarta fläckar på uniformen är det bara att låta beväringar använda den några timmar.

Guest Druid
Finns det några förslag på en "riktig" kamouflageuniform tillämpad för ökenklimat? Eller har det funnits? Eller vad sägs om ett "riktigt" vinterkamouflage... något i stil med tyskarnas vita dräkter med små grästuvor på eller vad man nu skall kalla dom :D

I Somalia användes amerikanska BDU i trefärgs-ökenkamouflage.

I Kongo använder man Fältuniform 90L, som är samma mönster som vanliga 90-systemet men i lättare och tunnare väv.

Vad är det för fel på våra snödräkter? Svenska fjäll är vita vintertid. Vill man ha svarta fläckar på uniformen är det bara att låta beväringar använda den några timmar.

Tänkte bara flika in med att det inte är så lyckat att ha den svenska snödräkten på dig om man tillhör ett stridsfordonsförband... B)

Snödräkten blir så fort svart då.... ;)

Tänkte bara flika in med att det inte är så lyckat att ha den svenska snödräkten på dig om man tillhör ett stridsfordonsförband... B)

Snödräkten blir så fort svart då.... ;)

Det beror väl på hur du använder den.

Den ska ju inte användas vid vård och för besättningen finns det ju ingen större nytta av att ha den på sig inne i vagnen.

Pansarskytte däremot har nytta av snödräkt och där ser jag inga problem.

Det stora problemet med användande av snödräkt är att folk har inte fattat när man ska använda den och när man inte ska använda den.

The Swede :D

Det stora problemet med användande av snödräkt är att folk har inte fattat när man ska använda den och när man inte ska använda den.

I alla fall har vissa fänrikar inte fattat när de surt beordrar snödräkt på över mekoverall vid kopplings och oljebyte. Snödräkten var lämplig nattuniform sen.