Jump to content

Vill du ha bilder från Flygvapenmuseum?

A2Keltainen

Recommended Posts

Som det ser ut nu, så ska jag i slutet av nästa vecka åka ut en sväng till Flygvapenmuseum på Malmen och ta lite bilder åt en bekant till en forumsmedlem. Jag tänkte därför höra om det är någon annan som vill ha något där fotograferat? Digitialkameran som kommer att användas har ett 256 MB minneskort, men då jag även har möjlighet att ta med en laptop att tanka bilder till via USB, så finns det egentligen inga större praktiska begränsningar på hur mycket bilder jag kan ta. Så om du vill ha några bilder, skicka ett PM med en nogrann beskrivning av vad du vill ha i form av flygplansobjekt och eventuella speciella detaljer och kameravinklar till mig. Jag ber dock om visst förstånd i förfrågningarna, så fråga bara efter bilder ni faktiskt anser er behöva till något. Förfrågningar i stil med; "Ta en massa coola kort på allting åt mig." åker ned i den stora sopkorgen. Bilderna jag tar kommer att placeras i public domain (eller vad motsvarande nu heter på svenska), så att ni alla kan använda dem till vad ni vill och sprida dem hur som helst.

• 2 weeks later...

I söndags så besökte jag Flygvapenmuseum och tog de bilder folk här på SoldF ville ha, vilket mer exakt betyder bilder på J29B och Hkp1. Bilderna finns nu tack vare Eskil att beskåda på:

http://www.e.kth.se/~eskil/photos/utflykter/flygvapenmuseum/

Några noteringar:

En del bilder är väldigt mörka. Det är inte så mycket jag kunde göra åt detta, då jag inte hade några extra ljuskällor med mig. Blixt fungerar inte tillräckligt bra i alla lägen.

Det finns inte bilder ur alla relevanta vinklar. Jag hade ingen möjlighet att ta mig över golvnivå och det stod även saker (som exempelvis andra flygplan) i vägen på golvet.

I Hkp1:an så sitter det en plexiglasskiva mellan förarutrymmet och resten av utrymmet. Den skivan gjorde det något svårt att ta bra bilder av förarutrymmet.

Jag har lärt mig att ta fler bilder rakt från sidorna tills nästa eventuella gång jag ska ta sådana här bilder. Nästa gång ska jag även ha en bättre fotograferingsplan som garanterar att jag får bilder ur alla relevanta vinklar.

Bilderna på RM8 är inga beställningsbilder, utan de tog jag för att RM8 är så imponerande stor. Fotona gör inte den verkliga storleken rättvisa. Betänk att jag, som är referenspersonen på de bilderna, är 193 cm lång.

Alla bilder, utom de på RM8, är i hög upplösning (2304 x 1728) och helt oredigerade. De är därför skapligt stora. Alla bilder tar totalt upp 134 MB.

Jag bryr mig inte det minsta om hur folk använder och sprider bilderna. Bilderna får användas och spridas hur som helst och av vem som helst. Man behöver inte ange mig som fotograf.

Edit:

Kan någon förklara den här skylten för mig:

http://www.e.kth.se/~eskil/photos/utflykte...um/j29b_059.jpg

http://www.e.kth.se/~eskil/photos/utflykte...um/j29b_060.jpg

Den sitter inne i utrymmet där högra hjulet är när det är uppfällt (flygtekniska termer är inte min starka sida...).

Edited by A2Keltainen