skinner Posted February 4, 2005 Report Share Posted February 4, 2005 (edited) Kollade lite i en ny broschyr som jag hittade på min skola. Den handlade lite om olika yrken. I den så hade försvaret 4 sidor info om dom. Där det bl.a. stod om hur man skulle göra om man ville bli officierare. Min fråga är nu varför dom gör reklam för officiers yrket när dom ej får anställa några nya och dom lär inte heller behöva fler, eller har jag helt fel? Tillägg: Broschyren var ca 2 veckor gammal. Edited February 4, 2005 by skinner Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
t0be Posted February 4, 2005 Report Share Posted February 4, 2005 (edited) Så är ju läget just nu ja men det ändras ju, när den målgruppen som broschyren riktar sig mot gått klart skolan och gjort lumpen ja då kanske det är dags för rekrytering igen. Ibland måste man försöka ligga lite på framkant. Edited February 4, 2005 by t0be Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
skinner Posted February 4, 2005 Author Report Share Posted February 4, 2005 Är inte det att luras lite då? Jag har då kännslan av att det kommer att ta tid innan FM får anställa nya. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
JTS Posted February 4, 2005 Report Share Posted February 4, 2005 Det kanske är så att reklamen var beställd långt i förväg och att man helt enkelt har skitit i att ta bort den? Vad gör det för skillnad? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
skinner Posted February 4, 2005 Author Report Share Posted February 4, 2005 Tror ej att den är så gammal då det bl.a. står att F4 ska läggas ner. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vargas Posted February 4, 2005 Report Share Posted February 4, 2005 Låter som ett typiskt exempel på "höger och vänster hand". Dessutom så ska Rekryteringscentrum fortsätta att finnas kvar och ska därmed lösa sin uppgift, även om det kan tyckas med tanke på hur situationen är och kommer att vara under några år framöver. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Magnus Redin Posted February 4, 2005 Report Share Posted February 4, 2005 Låter som ett typiskt exempel på "höger och vänster hand".Dessutom så ska Rekryteringscentrum fortsätta att finnas kvar och ska därmed lösa sin uppgift, även om det kan tyckas med tanke på hur situationen är och kommer att vara under några år framöver. De skulle kunna värva hemvärnsmän med den tid och budget som blir över efter att ha löst uppgiften att officersyrket inte faller i glömska. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
skinner Posted February 4, 2005 Author Report Share Posted February 4, 2005 Men är det inte lite att lura folk? Dom som läser på Officiershögskola nu kommer väll inte att bli anstälda, eller? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
JTS Posted February 4, 2005 Report Share Posted February 4, 2005 Men är det inte lite att lura folk? Dom som läser på Officiershögskola nu kommer väll inte att bli anstälda, eller? Nej det är inte att lura folk. Att lura folk är att först säga till de kadetter som skall sägas upp att dom kommer att bli anställda, för att sedan säga upp dom. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fk Satan Posted February 4, 2005 Report Share Posted February 4, 2005 Bara för att en situation råder idag, så betyder det inte att de inte vill stå utan sökande till officersyrket om 2-3år..... Det tre åren jag sökte till YOF så var det fler sökande/plats jmf med läkarutbildningen. Så i framtiden så kanske det krävs ännu mer för att bli YOF. Kanske en avlagd examen vid landets högskolr/universitet. För den viktigaste "muskel" som framtiden officerare förfogar över sittet inte mellan benen utan snett ovan axlarna.... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
KD803 Posted February 4, 2005 Report Share Posted February 4, 2005 Att lura folk är att först säga till de kadetter som skall sägas upp att dom kommer att bli anställda, för att sedan säga upp dom. Vissa av oss väntar fortfarande på besked om när stf ÖB ska simma över Karlbergskanalen. När han besökte oss våren -04 såg han det nämligen som så pass säkert att vi skulle bli anställda att han lovade att ta sig en simtur ifall vi inte blev det. Samtidigt så vet man att Sverige inte kommer att bli utsatt för ett militärt hot de närmaste tio åren... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
corneliu Posted February 4, 2005 Report Share Posted February 4, 2005 Men fortfarande, egentligen, när kommer skolan igång igen? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
JTS Posted February 4, 2005 Report Share Posted February 4, 2005 Men fortfarande, egentligen, när kommer skolan igång igen? Ingen vet exakt. Jag tror att den inte tar in nya på minst två år. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest järv Posted February 5, 2005 Report Share Posted February 5, 2005 Kollade lite i en ny broschyr som jag hittade på min skola. Den handlade lite om olika yrken. I den så hade försvaret 4 sidor info om dom. Där det bl.a. stod om hur man skulle göra om man ville bli officierare. Min fråga är nu varför dom gör reklam för officiers yrket när dom ej får anställa några nya och dom lär inte heller behöva fler, eller har jag helt fel? De gör reklam för officersyrket för att hitta lämpliga kandidater som vill utbilda sig till officer. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest matte Posted February 5, 2005 Report Share Posted February 5, 2005 Senaste ryktet jag hörde var att de skulle köra igång igen 2006 men det är som sagt bara ett rykte. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Badboy Posted February 5, 2005 Report Share Posted February 5, 2005 Senaste ryktet jag hörde var att de skulle köra igång igen 2006 men det är som sagt bara ett rykte. Vilket då skulle ge anställning tidigast 2008..... /Magnus B Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest matte Posted February 5, 2005 Report Share Posted February 5, 2005 Badboy: Ja, vad hade du väntat dig? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fu_Persson Posted February 6, 2005 Report Share Posted February 6, 2005 hörde 2007 vilket skulle innebära anställning tidigast 2009 då... men man vet väl inte riktigt nånsin förrän man står där med m90:n på igen... för officer, det ska jag bli nån gång Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
C 2.a pjäs Posted February 7, 2005 Report Share Posted February 7, 2005 för officer, det ska jag bli nån gång Frälsningsarmén utbildar väl fortfarande? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sgt Andersson Posted February 7, 2005 Report Share Posted February 7, 2005 Bara för att en situation råder idag, så betyder det inte att de inte vill stå utan sökande till officersyrket om 2-3år..... Menar du att omvärlden kan förändras...? Att säkerhetsläget kan vara annorlunda om 2-3 år? Jag väljer nog att tro på Leni som säger att from nu kommer det alltid vara fred... ;) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fu_Persson Posted February 7, 2005 Report Share Posted February 7, 2005 (edited) för officer, det ska jag bli nån gång Frälsningsarmén utbildar väl fortfarande? visst men det känns inte riktigt som min påse chips... klart att man ska vara beredd att göra den sortens tjänst men det primära skälet för mig att bli officer är ju inte kriget utan dels att undervisa (har jobbat som lärare o det är lite odisciplinerad miljö), dels att göra en humanitär insats. sen skulle jag nog inte vara legionärsämne, även om inte alla där behöver bli fallskärmsjägare. vill inte till USA eftersom jag inte kan sympatisera med generella politiska strömningar i samhället där och england rekryterar inte icke-medborgare. dessutom är väl hemma alltid bäst !? Edited February 7, 2005 by srg.franx Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
C 2.a pjäs Posted February 8, 2005 Report Share Posted February 8, 2005 Ehrmmm...kolla upp "Frälsningsarmén". Du tror kanske jag menade "Främligslegionen"... ;) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fu_Persson Posted February 8, 2005 Report Share Posted February 8, 2005 ojdå, gick visst av bara farten, hehe Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fj Fjun Posted February 8, 2005 Report Share Posted February 8, 2005 Rekryteringen kommer ligga nere många år. Den är redan inne på andra året plus att nuvarande YOP 3-4:or inte blir anställda. Surt faktum, jag blev antagen till YOP03/05 men precis innan jag skulle börja ändrades kraven till MaB från gymnasiet... surt Blev fyllnadstjänstgöring och garanterad plats 04/06 vilken också blev inställd...surare fick fortsätta som VO med plats 05/07 gissa? Det blev inställt och jag muckade den 31/12 -04 totalt blev det 1058dagar med vpl leg.. ;) hur som helst, enligt vad ÖB sa på I-TV. Samtliga förband som skall läggas ned skall vara nedlaggda juni -06. Med lagarna om anställningskydd som gäller 8 eller om det var 12 mån efter uppsägningen (dom har förtur vid nyanställning) innebär det inte en realistisk nyrekryttering föräns 2007. Så mellan sommaren 06 och sommaren 09 kommer det inte finnas en enda Yoff Fänrik i riket. Kommer alltså finnas fler generaler än fänrikar.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Swede Posted February 8, 2005 Report Share Posted February 8, 2005 Så mellan sommaren 06 och sommaren 09 kommer det inte finnas en enda Yoff Fänrik i riket. Tror du att Benny lyckats bli löjtnant till dess? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fj Fjun Posted February 8, 2005 Report Share Posted February 8, 2005 Så mellan sommaren 06 och sommaren 09 kommer det inte finnas en enda Yoff Fänrik i riket. Tror du att Benny lyckats bli löjtnant till dess? Ja. Om Via Vinetto läggs ned Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
GRK_BOC Posted February 12, 2005 Report Share Posted February 12, 2005 Jag har hört från mycket trovärdiga källor att rekryteringen kommer att återupptas redan i maj i år till ht2006! Hur pass säkert det är vet man aldrig i den här firman. Men iaf! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fj Fjun Posted February 12, 2005 Report Share Posted February 12, 2005 Jag har hört från mycket trovärdiga källor att rekryteringen kommer att återupptas redan i maj i år till ht2006! Hur pass säkert det är vet man aldrig i den här firman. Men iaf! Det vore ett lagbrott om det gjorde och därmed kan man utesluta att FM rekryterar HT06. ÖB ville gå runt och få nyrek men vädjan gick inte igenom. Anmäler man arbetsbrist får man INTE nyrekrytera. Enl lagen om arbetskydd. Tyvärr. Annars hade Fj Fjun varit tvåvinklig i dagsläget.. Och inte skadeskjuten civilist ute i mörkret Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
GRK_BOC Posted February 13, 2005 Report Share Posted February 13, 2005 Det är klart att de kommer börja anställa officerare igen om skolan öppnas! De omorganisationer som görs kommer medföra att de förband som finns kvar kommer att ha ett stort behov av personal. 2008 ska det t.ex finnas 3000 soldater på P4 enligt planerna. Det är många om man jämför med dagens 1200. Att det kommer att behövas officerare kan vem som helst räkna ut med röven och en bit krita. Som sagt, hörde det igår igen, att rekryteringen ska börja igen till HT2006. Ps. Jag hade också varit tvåvinklig kadett om inte FM hade tvingats spara. Ds. ...........Döden kommer från ovan........... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ingbat/I19 Posted February 13, 2005 Report Share Posted February 13, 2005 Jag har hört från mycket trovärdiga källor att rekryteringen kommer att återupptas redan i maj i år till ht2006! Hur pass säkert det är vet man aldrig i den här firman. Men iaf! Det vore ett lagbrott om det gjorde och därmed kan man utesluta att FM rekryterar HT06. ÖB ville gå runt och få nyrek men vädjan gick inte igenom. Anmäler man arbetsbrist får man INTE nyrekrytera. Enl lagen om arbetskydd. Tyvärr. Annars hade Fj Fjun varit tvåvinklig i dagsläget.. Och inte skadeskjuten civilist ute i mörkret Nu kan inte jag LAS men gör man inte skillnad på rekrytering till utbildning och nyanställning? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts