Jump to content

Mäss för utlandsstyrkan.


Recommended Posts

Satt och läste några inlägg om mässverksamhet på Gardet. Vi som inte är officierare är ju portade från mässen och när man kommer hem får man sitta i vpl-matsalen. :ph34r:

 

Läste en gång för längesedan att den beryktade "Bomb bar" från bosnien ligger nerpackad i lådor någonstans i Sverige, kan man inte frakta den till gardet och montera upp på lämpligt ställe??

Det är väl ett stabilt bygge så man behöver ju inte vara rädd för att den ska gå sönder iaf. :D

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 187
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Vad är egentligen anledningen till att hemroterande personal från US inte är välkomna i mässen på I1? Det funkade väl tämligen bra medan ING1 fortfarande var i full gång som jag har förstått det... Det är ju inte direkt så att det kommer att påverka den dagliga mässverksamheten!

Link to comment
Share on other sites

Det som vi fick förklarat för oss var att det var så många "gamla fina ömtåliga" saker som fanns på den mässen.

 

Jag har faktiskt full förståelse för att man inte vill släppa lös ett par plutoner skyttesluskar bland "finporslinet". Vet nu av erfarenhet att en del människor inte klarar av sprit. Särskilt inte vid muck.

Link to comment
Share on other sites

De ska bygga en mäss för US i det det som kallas för Granhammar Slott. Ett ruckel till slott som ligger ovanför stabshuset.

Frågan är bara hur lång tid det kommer att ta? ;)

Jadu, skulle man skriva ner alla planer, idéer, förslag och rykten om vad som skall göras med vackra Granhammars Slott, och hur det skall göras, så kan man nog fylla en hel bok (vilket för övrigt finns en fin bok om slottet på mässen). Skulle man sedan sätta det mot vilka budgetar som funnits allokerade under åren så kommer man nog tyvärr inte så långt.

 

Ruckel? Har du varit in överhuvudtaget? Det har en gång varit otroligt vackert, och kan nog så åter bli om staten skjuter till lite kapital.

Link to comment
Share on other sites

Jag pratade med en Lt vid Swedint här om dagen och det här ämnet kom på tal.

Han försäkrade mig att det iallafall va slut drucket i matsalen och att man ny kolla efter andra tillfälliga alternativ som att slå ihop ett antal "barrar" under en tall någonstans för att använda dessa. :D

Link to comment
Share on other sites

säg inte så !!!!!

Viva LG, visar framfötterna som vanligt, förstår att inte mässföreningen vill ha en massa bassar i sina fina (sagt med läspande lidingö-dialekt) mäss, för man kan ju inte gå på att det funkade bra under åren på Almnäs?

 

/b

Edited by Blackadder
Link to comment
Share on other sites

Eller för den delen på alla regementen som jag varit på! Det är bara livgardet som varit negativt! Under alla de gånger som jag besökt mässar här i sverige så har jag inte sett en ända pinal gå sönder inte ens glas!

 

Och folk har varit rejält packade. B)

 

Bara att hoppas på att Swedint har lite prio på det här med att skapa en permanent mäss för utlandstyrkan, men det blir väl som vanligt! Vilken missions som helst.

Link to comment
Share on other sites

Med tanke på hur lite folk det har varit på mässen när jag varit där borde dom vara glada över att vi verkligen vill gå till mässen.

Det torde bli ett bra lyft i deras kassa.

 

Jag hoppas att pengarna som kommer in från matsalsmässen inte går till samma kassa som mässen. :angry:

 

Fast vad vet jag, mitt arma private

Link to comment
Share on other sites

Jag blev otroligt besviken när jag kom hem efter KS09 och fick sitta i matsalen och käka "välkomna hem till Sverige och tack för att ni tjänat kronan i 6 mån utomlands middag". Kändes som om det var en nödlösning som nu verkar blivit permanenterad....

 

Däremot får Livgardet gärna ha sin "fina" mäss för sig själva. Bara vi i US får en egen. Något för den nya avdelningen inom Försvarsförbundet att titta på?

 

:angry:

 

***Ulrich***

Link to comment
Share on other sites

Det har väl alltid gått hett till på alla mässar i alla tider. Inget nytt under solen.

Var på P10:s mäss o påpekade ett trekantigt hål i en 1700-talsmålning. Ja, jo, ja erkände en i sällskapet. Det var visst så att vi skulle flytta bord sist vi hade subalternfest... och ja, jo det gick visst hål... men det kostar bara 40 lakan att laga!

 

Fester på fältjägarmässen i Östersund lär gå till historien också har jag hört...

 

Men visst. Fixa en mäss för US som ALLA är välkomna till, off, uoff o meniga så kan vi sätta vår prägel på stället. På de gamla mässarna minner ju det mesta om stormaktstiden och svunna fältslag ändå medan vi varit i hetluften i modern tid...

 

:angry:

Link to comment
Share on other sites

vad är det man pysslar med?

upp med en rubhall med träbänkar en pall tuzlanski och en bergsprängare så har man precis vad som behövs under hemkomstprogrammet.

 

nöjet är ju att under slappa förhållanden yra om missionen som gått tillsammans med polarna.

 

har varit på 4 rotationsfester och jag rekomenderar ingen att ha dem i lokaler med dyrbar oersättlig konst.

Link to comment
Share on other sites

vad är det man pysslar med?

upp med en rubhall med träbänkar en pall tuzlanski och en bergsprängare så har man precis vad som behövs under hemkomstprogrammet.

 

nöjet är ju att under slappa förhållanden yra om missionen som gått tillsammans med polarna.

 

har varit på 4 rotationsfester och jag rekomenderar ingen att ha dem i lokaler med dyrbar oersättlig konst.

Finns ju stora utomhusmässar bl a i Halmstad (ÖS)... Hidingsta (Fältfest) ....

Ingen konst där inte...

 

:dong::)

Link to comment
Share on other sites

Jag rotade lite i detta när jag var på Livgardet senast och svaret var kort och enkelt, "BARA OFFICERARE.SLUT". Officersmässens ledning på Livgardet hade besökt Almnäs mäss och tyckte att den var alldeles för sliten så dom ville inte ta in utlandsstyrkan. Viva la bomb

Link to comment
Share on other sites

Jag må vara för civil men jag ser inte problemet. Det måste finnas något utrymme på LG som kan avvaras för mässverksamhet för US, dekorera den med prylar från mässar i missions områdena (måste finnas en hel del någonstans).

 

När jag roterar hem bryr jag mig inte särskilt mycket om det hänger gamla tavlor på väggarna eller är en officers mäss, som någon annan sagt här tidigare, man vill ju sitta ner och surra med gänget över några bärs!! (2) Behöver inte bli särskilt dyrt.

Link to comment
Share on other sites

Jag må vara för civil men jag ser inte problemet. Det måste finnas något utrymme på LG som kan avvaras för mässverksamhet för US, dekorera den med prylar från mässar i missions områdena (måste finnas en hel del någonstans).

 

När jag roterar hem bryr jag mig inte särskilt mycket om det hänger gamla tavlor på väggarna eller är en officers mäss, som någon annan sagt här tidigare, man vill ju sitta ner och surra med gänget över några bärs!! (2) Behöver inte bli särskilt dyrt.

Största problemet på LG är nog just nu att man klämt in en hel drös förband på ett område ursprungligen konstruerat enbart för Svea livgarde. Det byggs utav h-e men det tar tid innan man är ikapp och det är trångt precis överallt. Av egen erfarenhet vet jag att det tar år att få disposition över den minsta skrubb. En mäss som trots allt inte kommer att nyttjas särskilt ofta kommer nog inte i första prioriet.

Link to comment
Share on other sites

Jag må vara för civil men jag ser inte problemet. Det måste finnas något utrymme på LG som kan avvaras för mässverksamhet för US, dekorera den med prylar från mässar i missions områdena (måste finnas en hel del någonstans).

 

När jag roterar hem bryr jag mig inte särskilt mycket om det hänger gamla tavlor på väggarna eller är en officers mäss, som någon annan sagt här tidigare, man vill ju sitta ner och surra med gänget över några bärs!! (2) Behöver inte bli särskilt dyrt.

Största problemet på LG är nog just nu att man klämt in en hel drös förband på ett område ursprungligen konstruerat enbart för Svea livgarde. Det byggs utav h-e men det tar tid innan man är ikapp och det är trångt precis överallt. Av egen erfarenhet vet jag att det tar år att få disposition över den minsta skrubb. En mäss som trots allt inte kommer att nyttjas särskilt ofta kommer nog inte i första prioriet.

största problemet på LG just nu är att man trots år av förvarning inte ville ta till sig lessons-learned från Almnäs.

Lägger man till att man bör skapa en internationell mäss öppen för alla och lägger till dom internationella kurser som går där ute så är det en mycket hög nyttjandegrad, övertygad om att den vida kommer överstiga det som LG egen personal använder mässen.

däremot så har du helt rätt i att det är otroligt trångt på LG, har vid flera tillfällen fått boka om och flytta skjutningar och annat för att US:förband på väg ut har förtur.

 

/b

Link to comment
Share on other sites

största problemet på LG just nu är att man trots år av förvarning inte ville ta till sig lessons-learned från Almnäs.

Lägger man till att man bör skapa en internationell mäss öppen för alla och lägger till dom internationella kurser som går där ute så är det en mycket hög nyttjandegrad, övertygad om att den vida kommer överstiga det som LG egen personal använder mässen.

Du säger vad jag tänker. :worthy:

Link to comment
Share on other sites

Jag hoppas verkligen att man finner ett sätt att renovera upp Granhammars slott och flytta den ordinarie officersmässen samt regementsmuseet dit. Samtidigt kan man då frigöra den nuvarande mässens lokaler för andra lämpliga ändamål.

Link to comment
Share on other sites

Känner igen det har snacket från det jag kom hem från KS09. Svaren har inte ändrats heller, men det verkar som det görs skillnad på folk, så det är bara att göra som vanligt i gröna kläder: Gilla läget. Eller så får det bli ner till Bomben som nu finns uppbyggd i Eksjö.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.




×
×
  • Create New...