Jump to content

sambandsgruppchef på psk-komp

Recommended Posts

och det innebär att man åker i kompanichefens vagn, ser till att radion funkar och är igång, passar kompl, batl och ev. brigtsd?

är det den enda befattningen som finns, eller finns det andra vagnar med signalister där någon är gruppchef?

det finns väl en stf e-gruppchef också har jag för mig, borde inte han vara en sån?

• 7 months later...

Nu bumpar jag den här tråden men det känns lite onödigt att skapa en helt ny.

Har mönstrat i dag och fick befattning sambandsgruppchef (jag ville verkligen bli skyttesoldat men då min syn inte är den bästa så sket det sig.)

Men iaf, det jag undrar är hur tekniskt lagd man behöver vara för den tjänsten. Med tanke på att det är massa radio/telekommunikation så låter det ju som en rätt krävande tjänst på det sättet. Grejen är att jag är inte så himla teknisk av mig. Visst, jag är inte inkompetent och jag kan hantera en 145:a men där går väl gränsen...

*orolig*

EDIT: Sitter man bara i ett fordon och degar hela dagarna? (undantag GSU givetvis)

Jag är ju en "fält-kinda-guy"

*ännu mer orolig*

Edited by slipzen

Jag gjorde lumpen som ledningsgrpch på Ing 2 muckade i april. Jag ryckte in som sambandsgrpch men gjorde samma grejer som ledningsgrpch. Troligen kommer ni att hjälpa er kompch med att upprätthålla radiokommunikation i olika former.

Jag hade hand om batch. slipzen om du fixar ra 145 så tror jag inte du kommer att få några större problem. Du har en bra grund. Visst ra 180 är mer avancerad men häng med på lektioner och anteckna och träna så går det nog bra.

Det kan nog bli en del stillasittande men för min grupp ganska rörligt. Jag tillhörde främre ledningsplats och åkte runt med batch. Vi hade alltid 30 min marschberedskap dygnet runt. Under slutövning rullade våra 2 1313 i gruppen nästan dygnet runt så det blev lite sömn. Men lumpen blir också lite vad man gör det till. Vi var mycket ut i fält men var ofta i närheten av bilen.

• 1 month later...