Jump to content

200-båt med helljus?


EO4

Recommended Posts

Jag såg för en tid sedan en bild på våldsam landstigning av KJ från en 200-båt. (gammal bild, troligtvis 60-tal. KJ hade m/45, overaller och stridssselar). Jag noterade två saker på båten:

 

- det verkar som om det finns två strålkastare inbyggda i stäven. Har aldrig sett något sådant på en tvåhundring tidigare.

 

- "takluckorna" på stävportarna fälls "rakt uppåt framåt" (som överkäken på en krokodilkäft, ursäkta travestin). Mitt minne är att takluckorna fälldes åt sidan, mot båtens mittlinje (som en stridsbåt fast inverterat).

 

Någon som känner till dessa "avvikelser". Var det ett försök eller såg 200-båtarna ut så här i början???

Link to comment
Share on other sites

Mon Generale - såg bilden i rätt så berusat tillstånd hos en kompis härförleden. Tror att det var ur någon KJ jubileumsbok från 90-talet. Svartvitt foto.

 

Lyktorna eller var det är (2 stycken) var placerade ungefär där flottisterna skulle ha monterat en galjonsfigur om de fick bestämma.

 

Vore intressant att veta om det var en prototyp eller om de tidiga båtarna såg ut på detta vis.

Link to comment
Share on other sites

Mina kunskaper om 200-båtar är relativt begränsade, men om jag inte minns helt fel så var det någon som berättade för mig att det knappt finns 2 likadana.

detta beror på att dom har renoverats/modifierats lite hur som helst. Jag misstänker att det kan ha varit så att nya ideer testades på första bästa båt som låg inne för service :D

Link to comment
Share on other sites

Mina kunskaper om  200-båtar är relativt begränsade, men om jag inte minns helt fel så var det någon som berättade för mig att det knappt finns 2 likadana.

detta beror på att dom har renoverats/modifierats lite hur som helst. Jag misstänker att det kan ha varit så att nya ideer testades på första bästa båt som låg inne för service :)

dom finns/fanns i tre huvudgrupper det är dom äldsta med liten hytt, dom med stor hytt och dom sist tillverkade med minräls ( 10+) . Dom enda modifieringarna som jag vet gjordes under 80-90talet rörde främst framdrivningen (bla test av ytskärande propeller) Jag vet även att dom första 200båtarna hade raka åttor i maskin.

 

Jag kan inte tänka mej att lyktorna skulle ha överlevt speciellt länge på en seriebåt mht alla "kajstudsar" som gjordes

Link to comment
Share on other sites

var såg du bilden?

Jag skulle gissa att bilden EO4 såg var den som finns på sidan 51 i;

 

Kustjägare 1956-1996

Militärhistoriska Förlaget

Bohus

1996

ISBN: 9185266612

 

då den stämmer in på hans beskrivning. Bildtexten är:

 

"Våldsam landstigning från en av de första 200-båtarna."

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...