Jump to content

Antal Geländewagen Personterrängbil 5 GW? Utfas av Terrängbil 11/13

lansen

Recommended Posts

Undrar om någon har uppgift om hur många G-wagen som Försvarmakten köpt in?
När började dessa inköp?

När är utfas av Tgb11/13 beräknad ur Försvarsmakten? har frågat förr men inte lyckats få något svar. Finns ersättare till dessa? Är MB Sprint en av dem (hemska tanke..) Visa gärna bilder på dessa ersättare!

Edited by henke
Titel och taggar

Är det mycket problem med Tgb11/13? Samt är den dyr i underhåll?

den är inte miljövänlig, den är inte krocksäker, den är relativt dyr i drift, den måste servas ofta osv..... som sagt, det är dags att byta efter 25 års trogen tjänst.

Som kuriosa kan jag säga att under terrängbilsutbildningen hösten 2003 vid Norrlands Ingenjörbataljon var ungefär hälften av bataljonens bilar på Markverstad N (fd. MiloV N) större delen av tiden. Vad gäller fordonen i min grupp har jag för mig att 1112:an var i stort sett ok utom kanske en övning. När det gäller vår stabgstgb 1313 så var den ur funktion en längre tid vid minst två övningstillfällen. Det var framför allt strul med elsystemet, generatorn och likriktaren. Jag vill dock minnas at växellådorna skar på minst två bilar under utbildningen.

Under REMI gick det rykten om att just vår bil (1313) skulle ställas till Värnpliktsrådets förfogande för "krocktester" för att ersättas av en nästan oanvänd bil som någon (Kn Fj) hade grävt upp i något förråd. Oavsett om det stämmer eller ej, så lär bilen i fråga definitivt förtjäna ett "RIP" vid det här laget...

/Zzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzz............

Fanns det några planer på att utveckla en nya version av trängbilen?

Nya trängbilar kommer det att bli. Men de blir knappast baserade på de gamla terrängbilarna. Numera är trenden att köpa civila lastbilar med viss militär anpassning. Ungefär som Sprintern är en militärt anpassad civil bil.