lansen Posted January 29, 2005 Report Share Posted January 29, 2005 (edited) Undrar om någon har uppgift om hur många G-wagen som Försvarmakten köpt in?När började dessa inköp?När är utfas av Tgb11/13 beräknad ur Försvarsmakten? har frågat förr men inte lyckats få något svar. Finns ersättare till dessa? Är MB Sprint en av dem (hemska tanke..) Visa gärna bilder på dessa ersättare! Edited October 17, 2013 by henke Titel och taggar Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
skinner Posted January 29, 2005 Report Share Posted January 29, 2005 Ska dom erätta Tgb11/13 med en tysk jeep? Är det mycket strul och problem med Tgb11/13 samt dyrt underhåll? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lansen Posted January 29, 2005 Author Report Share Posted January 29, 2005 Tgb 11/13 systemet är i det här laget 25 år. Sista fabriksnya Tgb 11/13 anlände till svenskt förband 1981. Enligt uppgift på HK till T3 i Sollefteå. Systemet är således relativt ålderstiget. I och försig har det "moddat" det lite men... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
skinner Posted January 29, 2005 Report Share Posted January 29, 2005 Är det mycket problem med Tgb11/13? Samt är den dyr i underhåll? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jonte72 Posted January 29, 2005 Report Share Posted January 29, 2005 Är det mycket problem med Tgb11/13? Samt är den dyr i underhåll? De är drygt 30 år gamla och behöver ersättas, vi ska inte göra som på 1970-talet och köpa 10 000 tals nya fordon - utan istället några 100 tal........ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Skuggan Posted January 29, 2005 Report Share Posted January 29, 2005 Är det mycket problem med Tgb11/13? Samt är den dyr i underhåll? den är inte miljövänlig, den är inte krocksäker, den är relativt dyr i drift, den måste servas ofta osv..... som sagt, det är dags att byta efter 25 års trogen tjänst. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Team Member Posted January 29, 2005 Report Share Posted January 29, 2005 285 st G-Wagen beställdes senast och är levererade. Verisionen med 270 CDI motorn. Källa: från eländerwagen utb inför KS09... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
skinner Posted January 30, 2005 Report Share Posted January 30, 2005 Fanns det några planer på att utveckla en nya version av trängbilen? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LeadHead Posted January 30, 2005 Report Share Posted January 30, 2005 Som kuriosa kan jag säga att under terrängbilsutbildningen hösten 2003 vid Norrlands Ingenjörbataljon var ungefär hälften av bataljonens bilar på Markverstad N (fd. MiloV N) större delen av tiden. Vad gäller fordonen i min grupp har jag för mig att 1112:an var i stort sett ok utom kanske en övning. När det gäller vår stabgstgb 1313 så var den ur funktion en längre tid vid minst två övningstillfällen. Det var framför allt strul med elsystemet, generatorn och likriktaren. Jag vill dock minnas at växellådorna skar på minst två bilar under utbildningen. Under REMI gick det rykten om att just vår bil (1313) skulle ställas till Värnpliktsrådets förfogande för "krocktester" för att ersättas av en nästan oanvänd bil som någon (Kn Fj) hade grävt upp i något förråd. Oavsett om det stämmer eller ej, så lär bilen i fråga definitivt förtjäna ett "RIP" vid det här laget... /Zzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzz............ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
KD803 Posted January 30, 2005 Report Share Posted January 30, 2005 Fanns det några planer på att utveckla en nya version av trängbilen? Nya trängbilar kommer det att bli. Men de blir knappast baserade på de gamla terrängbilarna. Numera är trenden att köpa civila lastbilar med viss militär anpassning. Ungefär som Sprintern är en militärt anpassad civil bil. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LeadHead Posted January 30, 2005 Report Share Posted January 30, 2005 Ungefär som Sprintern är en militärt anpassad civil bil. Jo verkligen... Jag hoppas verkligen inte att den är representativ för framtidens terrängbilsflotta... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
siros Posted January 30, 2005 Report Share Posted January 30, 2005 Unimog Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Forumsledning Kimster Posted January 30, 2005 Forumsledning Report Share Posted January 30, 2005 Sök runt lite på terrangbil så hittar ni en hel del trådar om ersättandet och och förslag till nya fordon till försvaret. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lansen Posted January 31, 2005 Author Report Share Posted January 31, 2005 Unimog systemet säjs var bra men mkt dyrt... Men tyskt järn/pansar/plåt verkar vara poppis på FMW. MB G wagen, MB sprint och även den potenta LEO har ju detta ursprung. BV kan dessa vara en möjlig ersättare i viss mån? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Magnus Posted January 31, 2005 Report Share Posted January 31, 2005 Då jag gjorde min gu förra året sa våra befäl att TGB 13 iallafall skall bytas ut i år. Sen får man väl se hur det blir med det... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LeadHead Posted January 31, 2005 Report Share Posted January 31, 2005 De vanliga terrängbilarna är väl i princip redan ersatta av Sprintar eller LT-MB (Lätt Terränggående Mini-Buss). Problemet är väl vad man ska ersätta sjukvårds-, stabs-, och radioterrängbilarna med...? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lansen Posted February 5, 2005 Author Report Share Posted February 5, 2005 Finns moderna terrängbilar som är i produktion med främsta syfte militärt bruk/fredsbevarande bruk? Förutom Humvee och några östfordon?? Steyer/Puch hade väl en tgb som var slående lik tgb 11/13. Vissa brandförsvar köpte in dessa under 1990-talet... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts