Jump to content

FAQ - Vanliga frågor om GMU/inryck (Lumpen)

Recommended Posts

Du får 72 kr/dag i värnpliktsersättning. När du är ledig får 65 kr extra för varje dag för att du ska ha råd att äta när du är hemma.

Vidare kan du få måltidsersättning under resorna till och från förband om du inte hinner äta på förbandet innan du åker. Utöver det finns det ett antal olika bidrag och tillägg du kan söka.

En vanlig månad kommer du att få ungefär 2500.

När du muckar får 72 kr x antal dagar du ligger inne, för de flesta ungefär 24000.

• 4 months later...
  • Replies 69
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Texten är skriven när lumpen härjade Sverige. Därav att det står som det gör.   Jag ska ändra.

Jag mönstrade 09-04-14 och fick tjänsten GA900 (Skyttesoldat) vid Livgardet, inryck 10-01-??. Nu är det så att jag undrar om jag är garanterad min plats? Dvs, så länge de inte gör nedskärningar och tar bort Livkompaniet så har jag min plats? Eller kan jag fortfarande förlora den trots att jag har pappret "Beslut om inskrivning: Beslut: Pliktverket skriver in dig för värnplikt. Du placeras som GA900 Skyttesoldat. Du kommer att göra din grundutbildning vid LG i Kungsängen med början under januari 2010. Utbildningstiden är 327 dagar."

Om du har blivit inskriven har du din plats. Däremot kan såklart nedskärningar ställa till det fortfarande. En tumregel är att du kan aldrig vara helt säker förrän du står innanför grindarna när det kommer till FM.

Om du har blivit inskriven har du din plats. Däremot kan såklart nedskärningar ställa till det fortfarande. En tumregel är att du kan aldrig vara helt säker förrän du står innanför grindarna när det kommer till FM.

Vet inte om jag vågar tro på det. Så som jag förtstått det så har vissa fått hem brev om att de hamnat i utbildningsreserven 3 månader efter mönstring (där de fått tjänst i hand).

Ja, inget är ju garanterat direkt efter mönstringen, men har du däremot fått ett brev några månader efter mönstringen där det står att du har blivit inskriven står du ju på lite mer säker mark. Om jag har förstått det rätt har då förbandet gått igenom de sökande till tjänsterna sen valt ut dig(och några andra såklart) för tjänstgöring, vilket innebär att du inte behöver konkurera något mer med andra för din plats.

Grym tjänst för övrigt :)

• 3 weeks later...

Rycker in 07/2009 som radiolänksoldat på LedR.

har läst på forumen vad som kan vara bra att ta med och har därför gjort en liten (stor) lista på allt som folk föreslår. jag kommer inte ha med mig allt detta, men vill veta vad ni tycker är ABSOLUT! nödvändigt och absolut INTE nödvändigt. mm

Hälsa hygen

pincett,

värktabletter,

Mini-tandkrämstub

Sockerfria tuggummin

Mini Raklödder.

nagelklippare

våtservetter

hudkräm

Alcogel

liten sax

mot Infanterield

inityolsalva

Zinksalva

Idominsalva

Babypuder

vaselin

Cykelbyxor??? utan sömmar på lårens insida ??

ren överlevnad : P

myggmedel

myggnät

Piller mot kass mage

Compeed skavsårsplåster

bra att ha??

Eldstål???

MAG- lite

multitool

Vävtejp

sy-kit, grov sytråd med nål

Armbandsklocka

1.5 L Pet flaska

Starkt snöre

hopvikbar mugg

Övrigt

Tandborste - till vapenvård.

Gelé-sulor

Badtofflor

plastpåsar

pocketbok

mjukis byxor

löparskor

hänglås

karbinhakar

Detta är som sagt ingen liste som jag kommit på, utan det är en del (det som verkar vättigast) av allt ja hitta på forumet.

kommer det man klassas som prylbög för att man har me sig massa saker, eller kommer det bli så att alla tackar när dom får låna Babypuder till sina såriga arslen??

vad är måste med, och va kan man lämna hemma?

Hälsa hygen

värktabletter,

Mini-tandkrämstub

Mini Raklödder.

Piller mot kass mage

bra att ha??

Armbandsklocka

Övrigt

Tandborste - till vapenvård.

löparskor

Det som står kvar är det jag tycker räcker vid inryck, det jag tagit bort behövs enligt mig inte eller är lyx som man kan ta med sig senare. Och min uppfattning är att folk uppskattar den som har "resurser" :banghead:

Rekomenderar denna tråden för vidare läsning i ämnet.

Hälsa hygen

pincett,

Mini-tandkrämstub

Tandborste

Mini Raklödder.

nagelklippare

Compeed skavsårsplåster

bra att ha??

Armbandsklocka

Övrigt

mjukis byxor

skön t-tröja att ha efter tjänst

löparskor

Ungefär så här kommer min packning troligtvis se ut. När jag va på infodag sa dom att det man i princip behöver ha med sig är kläderna man åker i, rakartiklar, munvårdsprodukter, inryckningsorder och legetimation/körkort. Så resten är ju bara bekvämlighetsgrejer.

/Nyllet

Eftersom ditt skåp kommer att vara smockfullt med materiel så rekommenderar jag att du tar med en civil bag att lägga dina civila saker i (inte värdesaker) och ha på skåpet. Mycket av prylarna du räknat upp är bra att ha, men en del tillhandahålls av befäl (som skoskavsplåster och babypuder motsv), en del kan kräva plutonchefens godkännande, och då kanske efter ett par månader i lumpen. Som multitool, egen ficklampa och vikkåsa. Lycka till!

Mitt tips är och försöka klara dig på de materiel som försvaret ger dig! Dels så att du inte blir allt för beroende på egen/civil materiel + att skulle de gå sönder eller tappas så har du förlorat pengar, bättre att försvarets prylar försvinner eller går sönder då :uuh:

Vänta med att köpa och dra med alla dessa prylar tills efter inryck!!!

Några av de få saker du listade här får du/ni vid inryck (alcogel, myggmedel, syetui) och vissa som sades innan behövs ett godkännande. Nyttja det du får från försvaret, "sno/låna" det du behöver :)

Alla dessa salvor du skrev upp?!?!! Hur/när/var ska du få på allt detta?? Försök få tag på ett extra par långkalsonger och klipp dom precis ovanför knät! Annars kan jag rekommendera Taigas Hawk Boxerkalsonger. Dom är extra långa för att inte "korva" upp sig och hjälper mot "infanterield". Har använt dom ett tag nu och fungerar hur bra som helst! http://www.coldskills.com/webbshop/

Piller mot kass mage?? Nu säger jag Inte att du ska lära å leva med det, men det är lite samma sak här. Har du alltid dessa piller med dig?? Ät ordentligt frukost, lunch, middag och träna. Innan jag ryckte in så gjorde jag inte det. Frukost åt jag nästan Aldrig innan ja hade ryckt in, så jag spydde ungefär varannan dag för magen var inte van vid detta.

Sist men inte minst. Det är självklart bra att man är "väl utrustad" men det är inte alltid man kommer att behöva prylarna. Anpassa din utrustning till din befattning, känn och kläm vid inrycket! Skoskavsplåster är däremot Ovärderligt!!! Glöm inte heller några påsar Chocklad pulver, funkar i alla tider (glöm inte heller då att fylla termosen med varmt vatten vid alla utflykter), man vet aldrig vad som kommer att hända.

Puts å studs, håll käft å lyd order, träna så kommer allt gå Perfekt!! Lycka till!!

Glöm för allt i världen inte tobak, godis och andra onyttigheter. Första tiden i lumpen är stressig och hetsig och du kommer inte ha en sekund att springa till markan, ett par nävar dillchips eller en Gott och Blandat han då verka tungt moralhöjande.

Om du röker är det bara att börja snusa, gör du inget av det ovanstående är det bara att kämpa emot.

Skoskavsplåster är däremot Ovärderligt!!!

någon säger att skavsårsplåster är ovärderligt, andra att Badtofflor är svin bra så man inte får alla andras svamp på vårtor från duschen, medan någon annan hävdar vävtejp, pincett å lite annan skit e nödvändigt. alla tycker tydligen olika, därför bör ja väll också ta med mig en del från denna listan. för ja har läst minst en som säger så som du gör om varje pryl i listan.

men se på sjutton, en liten kabeljägare :D

Nedan nämna saker är sånt du INTE behöver med dig (vi fick ut detta rellativt snart, eller anledning till varför), då jag gjorde lumpen på samma ställe, dock högrebefattning (radiolänk Gruppchef)

Hälsa hygen

värktabletter (man får ut en del i plutonapotek, men bra att ha egna för de)

hudkräm (samma som ovan)

Alcogel (tja, samma igen)

mot Infanterield

Babypuder (fanns det rätt gott om överallt i kasernen)

Tror inte vi fick nått mer än detta..

myggmedel (vi fick ut detta typ till när myggen började komma (rykte in jan, så vi hade inte de i början)

myggnät (vettefan, hade med mig ett, orkade dock aldrig använda detta, var inte så mkt kryp)

Piller mot kass mage (fanns piller mot sura uppstötningar iaf)

Compeed skavsårsplåster (bra att ha egna, om du vet att du får skavsår, annars finns tejp mm att tillgå)

bra att ha??

Eldstål (kul att ha, men tändstickor duger utmärkt.. annars så har du 230v i bilen)

hopvikbar mugg (vi fick ut detta)

Detta är saker som du får välja själv, skriver dock om jag använde de

MAG- lite (ja tack, dock så försök hitta nått med röd lampa, dom är lite kinkiga i bland ang vitt ljus, men jävligt nice att ha när man kopplar kabar i lastbilen)

multitool (som fan, det är det bästa som finns typ,försök hitta nått rellativt lagom, som har tång, och lagom bra med funktioner.. namnbrickan är utmärkt kabelskalare :))

Vävtejp (också helt underbart att ha, antingen så för att sätta fast folk, eller tejpa när nått skit går sönder

sy-kit, grov sytråd med nål (vi fick ut typ 3 sylådor/8 logiment, så egna grejjer var rätt skönt att ha, att ha det i fält kan behövas ibland)

Armbandsklocka (japp, mobil = sjukt dåligt i bland (ev ej tillåtet))

1.5 L Pet flaska (nja, njä, inte direkt nödvändigt.. vi hade fältflaska + vätskesystem + termos, jag hade iaf inga problem med att få det att räcka tills vi fick vatten nästa gång)

Starkt snöre (njä.. skulle man ut i fält fick man nått halvgrovt skräp, det duger gott till de mesta, men att ha med sig lite (typ 3-5 m) sisal/motsv kan väl vara bra

Tandborste - till vapenvård. (lite överskattat, men visst, det var trevlig att ha den :D tops är också rätt nice)

Gelé-sulor (dålig fötter/nått skaffa de, jag klarade mig med armens, annars så om du får ont kan man få ut det av sköterska eller så)

Badtofflor (vi fick ut detta, det var ett beslut att alla skulle få ut de från föregående år, så hör efter, annars rätt skönt att gå omkrin i)

plastpåsar (finns ju soppåsar annars som man brukar packa i (man får ut de dels till att packa i, och även ha i logimentet osv), dock rekomenderat att spara dessa, om dessa inte är helt trasiga (då dessa tar slut efter ett tag, och det går inte alltid så snabbt)

pocketbok (trevligt att fördirva tiden med, finns annars datorer och tv)

mjukis byxor (civila kläder är alltid mysigt, oftast tillåts motion i valfri klädsel, dvs ska ni ut och springa 5:an eller nått annat poppulärt kan du använda dina civila löparkläder)

löparskor (JA!!! inge hälsosamt för dina stackars fötter annars)

hänglås (jag fick ut till alla militära skåp (2 lås till vanliga skåpet, 1 till överskåpet) civila kommer jag inte ihåg om vi fick ut eller fick ta med sig.. annars är det bra att ha med sig (man kan låsa stolar osv i lastbilen tgb 30 om man har ngn tjuvig person i sin grupp)

karbinhakar (jadå, det går bra, försök hitta svarta/gröna, rätt skönt att ha ibland)

Vi hade iaf en tgb 30 (lastbil) tror dom skulle köra galtar med er.. Lastbilen är iaf jävligt nice, man har gott om plats, osv..

Så då har man tillgång till 230 vart man än är, så det är rätt skönt, vattenkokare är ett bra tips, går jävligt snabbt att få grönpåse ^^

Eltejp får man ut, försök att få typ tag i en extra sen, alltid bra att ha :)

Annars så kommer jag inte på nått bra att ha..

kamera är rätt trevligt att ha med sig :)

försök fota jämt, typ första springturen, vad som, första morgonenn och allt, vår pluton saknar bilder från den tiden)

Enköping ligger nära, så det finns inte så mycket dåligt, prima pizza erbjudanden och allt till vpl ;)

Så finns ingen nöd direkt, kommer inte på nått mer som är bra att ha, men hör av dig om du har någon fråga!

som 903Lew skrev, godis är trevlig att ha första tiden, lämna regementet brukar vara förbjudet de första veckorna...

och markan har man tid till ofast på lunchen, men då har dom dryga mupparna stängt :(

Klar Slut

vet inte om det är av ren sadism, som de flesta har utelämnat hörselproppar?

ovärderliga när du skall sova, med 20 års erfarenhet, vet jag att det alltid finns minst en människa i varje lucka/tält, som snarkar som en motorsåg.

han sover alltid brevid dig, och snarkar bara högre om du ber honom sova på sidan.

väv/silver/gaffa-tejp, kärt barn har många namn, men är också ovärderlig.

hur mycket ni än får ut från firman så har dina kamrater: glömt på luckan/gjort slut på/förstört alla rullar när du väl behöver.

fixa egen.

nässpray eller motsv.

du kommer att skyfflas in i en lucka/tält med upp till 15 andra för dig okända person.

om du så badar i alkogel kommer du inte ifrån "rekryt-sjukan", du kommer att ha kass mage och vara snuvig första veckorna.

välj helst en sån där plastampull med "odeleum baseleum", nässpray har en tendens att göra dig beroende.

också en bra grej på post, om du slöar till drar du i dig lite från plastpatronen, får friska luft vägar och piggnar till.

löparskor är den stora investeringen.

vill du ha en någorlunda fungerande kropp, så tar du inte ens ur dina lejon attack ur påsen.

arbetsmiljöverket har förbjudit befäl att använda dessa*, så varför skall ni, som förmodligen skall indoktrineras att anställas i firman, bruka dem?

ja det finns unikum i denna värld som ej får besvär av dessa undermåliga skor, men varför prova?

samma med sulor, känn efter hur dina M90-kängor känns för dig.

samma här finns folk som kan gå ett helt yrkesliv med förrådets tilldelade sulor, andra kan knappt överleva tre km vandring.

kängan är framtagen för att strida i mellansvensk skog, inte nöta asfalt och korridorer på ledR.

den funkar för vpltjänst, men kolla med sjukan om de kan ge dig alternativ, annars hitta en sportbutik och lägg 300 kr på ett par bra stabiliserande sulor.

har du befäl eller ännu hellre grp-kamrater som opponerar sig mot detta, med att du ser över dina skodon, ge dem en förklaring, och se min * nedan.

knäskydd hoppas jag ni får ut.

finns ingen anledning att förstöra dina knän bara för att befäl/grp-kamrater tycker du är fjollig.

vem vet när du är 25 kanske du får jobb som mattläggare, och måste sluta efter ett halvår, för att du krupit omkring 6 månader i lumpen, på en asfalts-plan.

finns ingen i firman som kommer ge dig ett öre för dina förstörda knän.

ni har skyddsombud, använd dem om ni anser att ni riskerar framtida men.

* källa: Amf1´s sjukgymnast.

han underkänner även M90-känga för förband i jägartjänst, och peter pan-känga för utlandstjänst.

han är tyvärr en av två anställda sjukgymnaster i firman, en tjänst som varje regemente/garnison borde ha.

Edited by bushman

Dock är väl det generella svaret när det gäller bra-att-ha-under-vpl-prylar:

Ta med så lite som möjligt till inrycket, och ta med resten allt eftersom du identifierar behov. Det är ytterst lite av dessa prylar man behöver de första tio dagarna, eller hur länge det nu går innan man får åka hem första gången. Exempelvis tror jag att de flesta varken sover ute i fält eller skjuter innan första hemresan.

Jag tänker inte komma med någon egen lista på exakt vad man ska ta till inryck och vad som ska vänta. Istället tycker jag att du ska kolla igenom de olika saker som rekommenderats här ovan och tänka igenom vad som verkar vara bra att ha i fält etc, och vad som kan komma bra till pass under första tiden. Vad man får göra under sina första tio dagar i det gröna varierar givetvis mellan förband och även mellan kompanier och plutoner. Generellt (utifrån min egen och bekantas vpl-tid) kan sägas att det blir en hel del exercis, mtrl-uthämtning, städning, teorigenomgångar, visitationer, fys, sömnad, ännu fler teorigenomgångar, BRAK, ev. grundläggande vapentjänst, fler visitationer, mer exercis, persedelbyten etc. Nämnde jag att det blir ett gäng teorigenomgångar?

Inte många minuter är lediga, och fokus ligger på att ställa om från civil vardag till militär dito. I vissa av momenten har man fördel av egna prylar, i de flesta inte.

Till slut: hur svårt det än är att ta till sig, och det hade jag nog själv haft svårt att göra inför inryck, så går de där tio dagarna fort, och man klarar sig igenom dem även om man knappt hade med sig själv dit. Efter tio dagar åker du hem, full av intryck och med stora förväntningar på resten av vpl-tiden, och kanske även med en uppfattning om vad som skulle vara klokt att ta med sig på söndag kväll när det är dags igen. Och om vad som kan vänta en månad eller två. Fem-sex månader senare kommer din personliga utrustning vara kompletterad med massor av smarta grejer, samtidigt som du lärt dig att utnyttja kronans prylar till max. Lagom till muck är balansen snudd på fulländad, och det är bara att börja fundera på vilka grymma prylar man bara måste skaffa när det blir dags att åka på mission någon gång i framtiden.

Lycka till!

/H

Vid inryck är det som de flesta säger; ta med så lite som möjligt. Om det är något nyttigt ni behöver kommer ni troligtvis underfund med det själva (efter GSU'n tipsar befälen om det). Dock finns det vissa grejer som är A och O från att du gått igenom grindarna till den dagen du lämnar in grejerna.

Min lista:

Kläderna du reser i (mjukiskläder).

Snus och godis (nötter, cigg, vad du nu går igång på). Tips: extra snus kan säljas för självkostnadspris till kompisar som har slut, gör dig poppis och får alla att vara gladare.

Öronproppar (Som Bushman sa är din stridsparskamrats mellannamn "Sågen").

Liten rakapparat (smidigare än hyvel om det är omvisitation, Brauns reseapparat är billig [teknikmagasinet], bra och drivs på AA).

Tandkräm/borste.

Dubbeldusch (tid är liv, en kräm spar plats).

Flip-flops (slipper fotsvamp från dusch, kan förvaras i gummistövlarna).

Anteckningsblock/dagbok (kul att skriva för att minnas senare, dessutom bearbetar det lite av stressen under GSU).

Livsviktigt, tar du ej med detta bjuder du in Murphy:

IMODIUM (rännskita är fan piss och mög och helvete, tar noll och ingen plats).

SYKIT - Det kommer vara en massa märken på jävligt få nålar och dina plutonskamrater har allihopa svart bälte i att sy långsamt och dåligt.

MOBILTELEFON - Det är inte skämmigt att grina och längta hem första tiden, ring hem en kvart och tyck lite synd om dig själv, det känns bättre då (och alla är snällare mot dig när du kommer hem).

CASH - Pengar ska man alltid ha och varken skogen, markan, Gud eller logementskamrater tar kort.

BRA LÖPARDOJJOR - Kungens skor är gjorda av samma stål som kungens stridsvagnar, de äter knän och leder till frukost. Lägg bra pengar på skor eller betala i smärta för all tid.

Bild hemifrån - Om det är på flickvännen, morsan/farsan, fotbollslaget eller bilen kvittar egentligen. På samma sätt som mobilen och godiset är det lite welfare i skåpet.

Åter igen: GODIS!

SLUT.

/Lew, som tog med sig alldeles för mycket skit och alldeles för lite godis.

• 2 months later...
Vid inryck är det som de flesta säger; ta med så lite som möjligt. Om det är något nyttigt ni behöver kommer ni troligtvis underfund med det själva (efter GSU'n tipsar befälen om det). Dock finns det vissa grejer som är A och O från att du gått igenom grindarna till den dagen du lämnar in grejerna.

Min lista:

Kläderna du reser i (mjukiskläder).

Snus och godis (nötter, cigg, vad du nu går igång på). Tips: extra snus kan säljas för självkostnadspris till kompisar som har slut, gör dig poppis och får alla att vara gladare.

Öronproppar (Som Bushman sa är din stridsparskamrats mellannamn "Sågen").

Liten rakapparat (smidigare än hyvel om det är omvisitation, Brauns reseapparat är billig [teknikmagasinet], bra och drivs på AA).

Tandkräm/borste.

Dubbeldusch (tid är liv, en kräm spar plats).

Flip-flops (slipper fotsvamp från dusch, kan förvaras i gummistövlarna).

Anteckningsblock/dagbok (kul att skriva för att minnas senare, dessutom bearbetar det lite av stressen under GSU).

Livsviktigt, tar du ej med detta bjuder du in Murphy:

IMODIUM (rännskita är fan piss och mög och helvete, tar noll och ingen plats).

SYKIT - Det kommer vara en massa märken på jävligt få nålar och dina plutonskamrater har allihopa svart bälte i att sy långsamt och dåligt.

MOBILTELEFON - Det är inte skämmigt att grina och längta hem första tiden, ring hem en kvart och tyck lite synd om dig själv, det känns bättre då (och alla är snällare mot dig när du kommer hem).

CASH - Pengar ska man alltid ha och varken skogen, markan, Gud eller logementskamrater tar kort.

BRA LÖPARDOJJOR - Kungens skor är gjorda av samma stål som kungens stridsvagnar, de äter knän och leder till frukost. Lägg bra pengar på skor eller betala i smärta för all tid.

Bild hemifrån - Om det är på flickvännen, morsan/farsan, fotbollslaget eller bilen kvittar egentligen. På samma sätt som mobilen och godiset är det lite welfare i skåpet.

Åter igen: GODIS!

SLUT.

/Lew, som tog med sig alldeles för mycket skit och alldeles för lite godis.

Skriver under på nästan allt! Öronproppar trodde jag att jag skulle behöva men man är ju så himla trött att det inte spelar någon roll vad folk håller på med en meter ifrån en. Massor med godis, egna starkare värktabletter och telefon så att man kan ringa kärleken hemma är det som håller humöret på rätt sida.

Edited by Rara Avis
  • 3 weeks later...
  • 1 year later...

Fyll gärna in med information om flygvapnet. Tex. hur man blir stridspilot (uttagningar, tester, utbildning osv).

Stridspilot är väl ändå en officersutbildning: http://www.forsvarsmakten.se/sv/Jobba-har/Bli-officer/Funktioner/Luftstrid/Stridspilot/

och hör alltså inte hemma i en GU-tråd. Finns en del information i den här tråden: http://forum.soldf.com/index.php?/topic/4777-pilot/ men det var ett tag sedan någon skrev där.

• 1 month later...

Är jag smart eller har jag en förmåga att kunna lösa problem?

Hur smart är "smart"? Kanske beror på vilken tjänst man väljer, men på ett ungefär?

Edited by Student94
  • 6 months later...
  • 1 month later...

Hur är det med pengar när man ligger inne?

Har för mig att man får 4500kr per månad (om det är GMU du menar).

Vad är muck? Och görs det fortfarande eller var det från gamla tiden? :happy:

Militärt Utryck i Civila Kläder står det för :)

Dricker jättejättemycket sprit, lökar undan REMI-vård, bonnar, försöker ragga på de lokala donnorna, slåss med grannpluton/-kompani/-regemente, får kasernförbud, åker tåg hem, dricker mer sprit, lovar att hålla kontakten med alla (tjena).

Utöver detta lyssnar man på "Muckartwist", dricker sprit och klipper tänder från en kam för att räkna ner dagar ("pinnar") till muck. Skriver XX p/m överallt man kan. Om man gör det på GMU låter jag vara osagt, spontant känns det som att det skulle vara slöseri på en bra kam om man aldrig har mer än 90 pinnar/muck.

Edited by 903Lew

Haha, låter galet! Hittar inget på FM sida, det enda som står om avslutningen;

Den sista veckan gör du vård av din egen utrustning och de gemensamma lokalerna, och liknande sysslor. Du får dina vitsord och ger din utvärdering av utbildningen. Efter en officiell avslutning och ceremoni bryts GMU-plutonen och grupperna upp. Du kommer troligen få byta förläggning eller ort inför din fortsatta placering i Försvarsmakten

Eftersom GMU bara är 3 månader har inte har MUCK längre, mer en mindre avslutning bara kanske.

• 1 month later...
  • Super Administrators

Haha, låter galet! Hittar inget på FM sida, det enda som står om avslutningen;

Den sista veckan gör du vård av din egen utrustning och de gemensamma lokalerna, och liknande sysslor. Du får dina vitsord och ger din utvärdering av utbildningen. Efter en officiell avslutning och ceremoni bryts GMU-plutonen och grupperna upp. Du kommer troligen få byta förläggning eller ort inför din fortsatta placering i Försvarsmakten

Eftersom GMU bara är 3 månader har inte har MUCK längre, mer en mindre avslutning bara kanske.

Kortfattat är Muck ett slang-uttryck för att vara klar och avsluta något man gjort under en längre tid militärt. Främst har det handlat om GU aka värnplikten. Men visst kan man säga att man muckat från GMU också. Troligen kommer även GSS-K även "mucka" när kontraktet är klart.

En mindre variant av muck var tidigare något som hette djungelmuck. Det var avslut från GSU, grundläggande soldatutbildning, som bedrevs främst i skogen (om vi pratar arméförband) GSU var bara drygt 1-2månader. GSU påminner på flera punkter det idag är GMU.

I min värld inträffar "djungelmuck" efter sista fältövningen (oftast slutövning). Man säger farväl av tallbarr i kalsingarna och myror i brallan. "Hej då, djungelhelvete", liksom.