Jump to content

Bäst är officerarna vid K4 i Arvidsjaur.....

Recommended Posts

Sveriges officerare har dålig kondition, uthållighet, styrka och skjutförmåga, visar statistik från förra året.

Officerarna dåliga på att träna

Fakta: Armén bäst av vapenslagen

Norrlands dragonregemente, K 4 i Arvidsjaur, låg i topp både när det gällde att klara de fysiska baskraven och i skytte.

I hela försvaret klarade 59 procent de fysiska baskraven under 2003/2004.

I armén klarade 68 procent kraven.

I flygvapnet 57 procent.

I marinen 41 procent.

Jämte K 4 var A 9 bästa förband (bägge ska läggas ned).

Sämsta förbanden var Marinbas Ost och första ubåtsflottiljen.

Skjutprovet klarades av 60 procent i hela försvaret, men av 81 procent i armén.

I flygvapnet klarade 50 procent provet och i marinen 39 procent.

Bästa förbanden var K 4 och K 3.

Sämsta förbanden var tredje ytstridsflottiljen (0 procent!) och Marinbas Ost. (TT)

Norra Västerbotten

*Fet stil= ändrat av mej

Edited by RaVeN

Det är ju inte ovanligt att bäst skall läggas ner. Det har ju alltid varit en genomgående linje vid FB att de som har bäst övningsfält, byggnader, personal övningsförutsättningar , bäst enl vpl-rådet osv skall läggas ned. :banana

Visst kan man tycka att det är klena resultat för *vissa*.

Men, ubåts-folkets främsta vapen är ju knappast deras spänstiga benmuskler med ak'n i högsta hugg - deras främsta vapen är deras UBÅT med vapen och sensorer, right?

Den dag en ubåtare VERKLIGEN behöver en ak för att döda sin motståndare är kriget troligen redan förlorat och han ligger på havtes botten.

Att K4, K3, m.fl. ligger i topp är knappast förvånande med tanke på deras uppgift och stridssät, eller?

Vore det inte bra om man separerade Marinen i Amfibiekåren och Flottan?

Jag gissar friskt att Amfibie-folk har bättre fysik och pangpang-resultat än flottisterna.

Men vad vet jag..

Visst är det roligt med statistik. Men vad säger det egentligen om hur bra officerarna är på sin tjänst?

Jag struntar högaktningsfullt i om C Tolopluton skjuter till sig skyttemedaljen år efter år, om mina fordon står utan drivmedel. Osv, osv.

Jag har själv sett officerare i luftbevakningstjänst på deras årliga skjutprov, och det var minst sagt en sorglig syn. Att vissa blev utbildade på AK5 vid samma tillfälle säger kanske en del om vad dessa sysslar med i vanliga fall, och vad de ska ha hög färdighet i...

Visst kan man säga att samtliga officerare ska vara dugliga skytteplutonchefer, men hur relevant är det egentligen?

Instämmer i kritiken mot statistikens relevans (vad behövs egentligen för att genomföra sin tjänst på ett bra sätt?) men framförallt gällande de fysiska baskraven kan man fråga sig om det inte är något man borde fixa även som stabsofficer eller liknande? Det är ju trots allt inte de hårdaste kraven som ställs...

En god fysisk status bör ju även ge fördelar vid tjänster som i normalfallet inte är speciellt fysiskt krävande så som motståndskraft mot sjukdomar och bättre hälsa i största allmänhet.

Angående skjutproven är det mer tveksamt hur relevant det är, det är trots allt inte så att ftg-besättningarna har AK eller k-pist som sin huvudsakliga beväpning trots att det förstås inte är en nackdel om de behärskar det till fullo (eller åtminstone uppnår baskraven) också.

Sen är det väl så att många Officerare som inte är i karriären skiter fullständigt i proven.

edit Tillägg.

Det är även många som ifrågasätter provens relevans för icke Jägarförband

Och om jag minns rätt så tog Israelerna BORT motsvarande prov för några ca 10 år sedan

Edited by lanrezac

Instämmer i kritiken mot statistikens relevans (vad behövs egentligen för att genomföra sin tjänst på ett bra sätt?) men framförallt gällande de fysiska baskraven kan man fråga sig om det inte är något man borde fixa även som stabsofficer eller liknande? Det är ju trots allt inte de hårdaste kraven som ställs...

Om man läser artikeln så framgår det att en stor anledning till att så få är godkända är att de helt enkelt inte genomför proven. Det finns förmodligen en hel del som mycket väl skulle kunna uppfylla proven, men som inte anser sig ha tid att genomföra dem. Visst, det är dåligt. Men vems fel är det att arbetssituationen ser ut som den gör?

edit: Tvåa igen.

Edited by BJE

Om man läser artikeln så framgår det att en stor anledning till att så få är godkända är att de helt enkelt inte genomför proven. Det finns förmodligen en hel del som mycket väl skulle kunna uppfylla proven, men som inte anser sig ha tid att genomföra dem. Visst, det är dåligt. Men vems fel är det att arbetssituationen ser ut som den gör?

edit: Tvåa igen.

Dåligt av mig att inte nämna det men jag har sett siffrorna tidigare så jag är fullt medveten om det. Min undran rörde de som faktiskt inte klarar kraven trots genomförda försök.

"Statistik är som en bikini, avslöjar mycket men döljer det viktigaste."

Varför ser statistiken ut som den gör?

Varför struntar vissa i proven?

Varför genomför vissa proven?

Varför övning 2 och 7?

Varför så låga krav?

Varför inte krav på genomfört signaleringsprov?

Varför inte prov i beslutfattning?

Varför skriver jag detta?

/Krook

Jag håller med Krook. Vi har för dåliga prov för officerarna. Det är inget som säger att en officer som klarar kraven är bättre än en Officer som inte gör det. Det handlar inte om det. K3 och K4 är duktiga på detta ja, men det kanske inte är förvånande. Det betyder inte att de är bättre eller sämre än någon annan för det. Jag lovar er att vilken Halvfläskig flottist som helst piskar upp vilken Jägare som helst när det gäller att utföra Snabborm eller Kobror, På samma sätt som att En genomsnittlig Värnpliktig Gruppchef förmodligen ger en bättre gruppchefs order än en genomsnittlig Flp 39 förare.

Det måste till fler grenspecifika prov.

Jag håller med Krook. Vi har för dåliga prov för officerarna. Det är inget som säger att en officer som klarar kraven är bättre än en Officer som inte gör det. Det handlar inte om det. K3 och K4 är duktiga på detta ja, men det kanske inte är förvånande. Det betyder inte att de är bättre eller sämre än någon annan för det. Jag lovar er att vilken Halvfläskig flottist som helst piskar upp vilken Jägare som helst när det gäller att utföra Snabborm eller Kobror, På samma sätt som att En genomsnittlig Värnpliktig Gruppchef förmodligen ger en bättre gruppchefs order än en genomsnittlig Flp 39 förare.

Det måste till fler grenspecifika prov.

Fler prov? :ph34r:

Hur mäter man en Officers duglighet i att leda förband i strid eller att utbilda ett kompani ?

Fler prov? :ph34r:

Hur mäter man en Officers duglighet i att leda förband i strid eller att utbilda ett kompani ?

Genom att bedöma effektiviteten, soldatmtrl, rekryteringsvillighet till US, mm.

Hur göra detta?

Genom fler övningar med bättre uppföljning? Så funkade det en gång i tiden på vissa förband iaf.

Folk får ju gå i sin befattning på tok för lite.

Mer KFÖ åt folket!

Dagens prov mäter endast hur bra du är på att springa milen och fälttest, skjuta pekövning 2 och 7, om du klarar 12 armhävningar, 25 situps samt 25 backups.

Ställer vi inte högre krav än så på en officer?

Ställer vi inte andra krav än så på en officer?

/Krook

Edited by Krook

Soldaterna genomför proven, varför ska inte officerarna göra det. Skulle vi skita i om 60% av soldaterna på plutonen struntade i testerna. Jag som officer ställer krav på mig och mina arbetskamrater, att vi ska kunna prestera lika om inte bättre än soldaterna i många lägen. Jag har inte samma förtroende och tilllit på en fet, lat officer som inte klarar av att förflytta sin egna kropp, som på en officer som är stark och har god kondition. Dessutom sänder det fel signaler till soldaterna när befälen propagerar för att dom ska träna men själva inte gör det.

Soldaterna genomför proven, varför ska inte officerarna göra det. Skulle vi skita i om 60% av soldaterna på plutonen struntade i testerna. Jag som officer ställer krav på mig och mina arbetskamrater, att vi ska kunna prestera lika om inte bättre än soldaterna i många lägen. Jag har inte samma förtroende och tilllit på en fet, lat officer som inte klarar av att förflytta sin egna kropp, som på en officer som är stark och har god kondition. Dessutom sänder det fel signaler till soldaterna när befälen propagerar för att dom ska träna men själva inte gör det.

Proven kanske inte ska bort men de borde omformas så att de återger någon form av verklighet.

Uthållighetsprovet (milen) är differentierad och kopplad till tjänst men alldeles för lite. Jag menar; man kan ju nästan gå runt och bli godkänd.

Skjutprovet är tämligen irrelevant som det är utformat.

Hur mäter man föregångsmannaskap som Trekker efterfrågar?

En liten anekdot om testerna:

Jag hörde talas om en äldre officer som inte gillade det här med Baskrav.

En månad eller två innan sista datum 30/6 så började han träna lite grann för att dagen D, 30/6 göra testerna med godkänt resultat.

Två dagar senare gjorde han det igen. Då var det nytt utbildningsår varvid han kunde slappa i nästan två år.

Med en månad kvar på det efterföljande utbildningsåret satte han igång att träna igen.

Simsalabim.

/Krook

Edited by Krook

En månad eller två innan sista datum 30/6 så började han träna lite grann för att dagen D, 30/6 göra testerna med godkänt resultat.

Två dagar senare gjorde han det igen. Då var det nytt utbildningsår varvid han kunde slappa i nästan två år.

Med en månad kvar på det efterföljande utbildningsåret satte han igång att träna igen.

Simsalabim.

Man kan ju inte annat än gratulera. :ph34r: satnas ögontjänare..

Simsalabim.

Man kan ju inte annat än gratulera. :ph34r: satnas ögontjänare..

Vad har han gjort för fel? Det är systemet som tilläter det som är fel, inte officeren. Han bara planerar sina "utgifter" väl.

Håller med kollegorna men måste också tillägga att rapporteringsrutinerna kan ifrågasättas.

Jag genomförde samtliga tester med godkänt resultat minst TVÅ ggr förra året, och detta rapporterades vidare från min nivå och uppåt. I alla databaser innehållandes personal står det IG rakt igenom på mig... :ph34r:

jag kan inte annat att säga att det är bedrövligt! Proven är inte svåra, man kan kräva att alla officerare (skall!!!!) oavsett om de sitter på en båt i ett flygplan eller bakom något skrivbord klara detta.

60 min på milen är inte mer än lätt jogg, skjut-proven kan jag kanske ha lite mer överseende med för vissa befattningar, men samtidigt inte.

Dessa prov är grundkrav oavsett vad du har för officerstjänst.

Visst är det roligt med statistik. Men vad säger det egentligen om hur bra officerarna är på sin tjänst?

Jag struntar högaktningsfullt i om C Tolopluton skjuter till sig skyttemedaljen år efter år, om mina fordon står utan drivmedel. Osv, osv.

Ajaj, nu får nog din chef ta dig i örat. Det är precis det där tankesättet som de här testerna är satta att motverka. En armé består av en personalpool där alla är soldater och krigare i första hand.

Det betyder inte att de är bättre eller sämre än någon annan för det.

Och om det nu ändå var så så skulle det vara ganska svårt att erkänna det, eller hur? ;)

Edited by järv

Ajaj, nu får nog din chef ta dig i örat. Det är precis det där tankesättet som de här testerna är satta att motverka. En armé består av en personalpool där alla är soldater och krigare i första hand.

Det låter jättebra. Men om alla är upptagna med att vara "krigare i första hand" och låter det gå ut över sin huvudtjänst så anser jag att det inte blir bra i slutänden.

/BJE - Som uppfyllt baskraven med råge

Löjligt.

Baskraven är skit. Mät något av värde, vad hände med soldat/officersproven?

Springa 10 km i fyskläder är ju en värdemätare av rang, eller?

Inför marschprov med stationssystem där allt skall vara godkänt under en viss tid.

Det som är bra är att varje officer skall träna två ggr/vecka enligt FM FysS.

Sen kan man kliva ut i verkligheten på en underbemannad pluton med 6+ utbildningslinjer och se hur det efterlevs.

Det betyder inte att de är bättre eller sämre än någon annan för det.

Och om det nu ändå var så så skulle det vara ganska svårt att erkänna det, eller hur? ;)

Vad menar du?

Edit: Jag håller med om allt i Lanrezac:s inlägg nedan. Mina synpunkter exakt.

Edited by jake the snake

@ bje

Baskraven skall!! klaras och det skall inte gå ut över den ordinarie tjänsten annars kanske man ska söka sig ett annat yrke!

Ja och vad gör du med en Officer som har skadat ett knä och inte kan springa milen (eller cyckla) Förtidspension eller avsked på grått papper... och det blir ju jäkligt lätt att genomföra nedskärningar det är ju bara att sänka kravet på milen till 45 minuter och börja kicka folk.

Dom här proven är ren idioti och fysfascism, jag ska ge två exempel.

1. Kollega på ett annat förband går på nivåhöjande skola, man ska dels genomföra proven vid kursens början och sedan vid kursslut. Sista veckan när provet ska genomföras har han feber och begär att få genomföra proven efter kursens slut. Beskedet skolledningen ger är att antingen göra provet NU eller åka hem underkänd och göra om kursen nästa år. Han valde att springa och klarade tiden men fick efter målgång köras med ambulans till IVA när hjärtat var på väg att sluta slå.

2. Förbandsläkare berättar bekymrat om en Fänrik, som han har ordinerat att vila knäet i minst 6månader för annars kan det bli en permanent skada. Fänrikens enda svar är om två veckor börjar AK, innan dess måste jag ha klarat proven.

Jag väntar bara på att någon kommer att anmäla sina skador som en yrkesskada, så kommer FM att få det hett om öronen.

@järv

Ajaj, nu får nog din chef ta dig i örat. Det är precis det där tankesättet som de här testerna är satta att motverka. En armé består av en personalpool där alla är soldater och krigare i första hand

Va fn har ett millöp att göra med hur bra soldat man är, det kanske är för att man ska kunna fly snabbt?

@Krook

Genom fler övningar med bättre uppföljning? Så funkade det en gång i tiden på vissa förband iaf.

Folk får ju gå i sin befattning på tok för lite.

Håller fullständigt med, ska man prova en Officers krigsduglighet är den enda sanna värdemätaren att gå i befattning på övning/Kfö/IntTj.

Testerna är löjligt enkla men ändå väljer vissa att inte genomföra dom. Jag har aldrig varit med om att jag inte "hunnit" genomföra testerna eller den fys jag är berättigad till, det handlar om att prioritera. Dom officerare som använder fasen "jag har inte tid" är oftast dom som mest skulle behöva träna, vi genomför fys med soldaterna minst två gånger i veckan, där är två pass. Klart.

Jag anser att det är för lätt att slippa undan, testerna har varit ett krav för lön/nivå höjning, men det har sällan fungerat. Inför fysfascism, det handlar om disciplinen att ta hand om sin egna kropp och ställa krav på sig själv.

Bara några små synpunkter före helgen:

* Ingen har väl sagt att baskraven skulle vara det enda testet av officerares kompetens?

* Ingen har väl sagt att baskraven skulle vara tillräckliga villkor för den fysiska lämpligheten i befattningen?

* Ingen har väl sagt att man inte skulle ge dispens till sjuka och skadade?

Trevlig helg.