Jump to content

Bryne

Ing

Recommended Posts

Jaha. Tappat bort mitt fina lilla keramiska bryne. :(

Någon som har förslag på ett riktigt fint? (dock inte något av de dyraste i sverige..)

Har ett "fint" diamantbryne av de här små fällbara i plast som jag tycker är funkis. Om man skulle utöka den serien..  

Tja.. vad använder ni för att få kniven vass?

Just nu använder jag IKEAs rullslip till matlagningsknivarna den är väldigt dålig och rekomenderas inte.

För längesedan så använde jag Gotländsksandsten till min morakniv. Det är inte heller något vidare och den såg ut som en ostskidbacke efter ett tag. Men den hade en tuff viking som slipade sitt svärd på baksidan och det är ju värt en del =).

Jag kan alltså rekommendera att du INTE använder någon av dom två som jag beskrivit.

"Proppar" lär fungera, sätt på en borrmaskin så har du en effektiv kremisk slip. Har själv aldrig provat men det ska funka bra.

Jepp, funkar bra med proppar, men ett nytt keramsikt bryne är ju inte så dyrt..

Så osmidigt att ha med sig proppar och en borrmaskin i skogen :)

"Proppar" lär fungera, sätt på en borrmaskin så har du en effektiv kremisk slip. Har själv aldrig provat men det ska funka bra.

Jepp, funkar bra med proppar, men ett nytt keramsikt bryne är ju inte så dyrt..

Så osmidigt att ha med sig proppar och en borrmaskin i skogen :)

F-n.

Jag viste att det var någon hake med automatsäkringar. Klart ofunkis alltså :)

Håller med Forsberg, nu finns det suveräna Diamantbrynen i olika grovlekar beroende på hur supervass du vill ha kniven samt hur fort du vill att det ska gå. Förbi är den tiden då man satt med olika stenbrynen, brynolja och till sist striglade den på en läderrem(åja, det händer väl än, när man vill ha den där snuskiga skärpan så underarmshåren "hoppar" från bladet när man testar).Nå, på denna länk lär sej kanske en nybörjare grunderna.

http://www.fallkniven.se/sv-vassakniv.html

Men det är bara övning som ger färdighet.