Ing Posted September 14, 2002 Report Share Posted September 14, 2002 Jaha. Tappat bort mitt fina lilla keramiska bryne. :( Någon som har förslag på ett riktigt fint? (dock inte något av de dyraste i sverige..) Har ett "fint" diamantbryne av de här små fällbara i plast som jag tycker är funkis. Om man skulle utöka den serien.. Tja.. vad använder ni för att få kniven vass? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
KattenJansson Posted September 14, 2002 Report Share Posted September 14, 2002 Just nu använder jag IKEAs rullslip till matlagningsknivarna den är väldigt dålig och rekomenderas inte. För längesedan så använde jag Gotländsksandsten till min morakniv. Det är inte heller något vidare och den såg ut som en ostskidbacke efter ett tag. Men den hade en tuff viking som slipade sitt svärd på baksidan och det är ju värt en del =). Jag kan alltså rekommendera att du INTE använder någon av dom två som jag beskrivit. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
2Sharp Posted September 15, 2002 Report Share Posted September 15, 2002 Men hallå, köp ett nytt kerambryne, de är ju inte så dyra? Jag har en bit tilläggspansar från Pbv302, det är skithäftigt.. *rolleyes* ;) Har andra kerambrynen också, helt klart bra! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
#snowman# Posted September 16, 2002 Report Share Posted September 16, 2002 undersidan på en tallrik? smidig att ha i benfickan också... ;) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
1314 Posted September 16, 2002 Report Share Posted September 16, 2002 Köp ett EZE-lap, funkar väldigt bra. Finns på Military Shop för runt hundralappen. Rekommenderas. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bravo One Posted September 17, 2002 Report Share Posted September 17, 2002 "Proppar" lär fungera, sätt på en borrmaskin så har du en effektiv kremisk slip. Har själv aldrig provat men det ska funka bra. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
2Sharp Posted September 17, 2002 Report Share Posted September 17, 2002 "Proppar" lär fungera, sätt på en borrmaskin så har du en effektiv kremisk slip. Har själv aldrig provat men det ska funka bra. Jepp, funkar bra med proppar, men ett nytt keramsikt bryne är ju inte så dyrt.. Så osmidigt att ha med sig proppar och en borrmaskin i skogen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
SG OLSSON Posted September 18, 2002 Report Share Posted September 18, 2002 "Proppar" lär fungera, sätt på en borrmaskin så har du en effektiv kremisk slip. Har själv aldrig provat men det ska funka bra. Jepp, funkar bra med proppar, men ett nytt keramsikt bryne är ju inte så dyrt.. Så osmidigt att ha med sig proppar och en borrmaskin i skogen F-n. Jag viste att det var någon hake med automatsäkringar. Klart ofunkis alltså Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
2Sharp Posted September 18, 2002 Report Share Posted September 18, 2002 LOL, jepp, automatsäkringar suger skit.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted September 19, 2002 Report Share Posted September 19, 2002 Håller med Forsberg, nu finns det suveräna Diamantbrynen i olika grovlekar beroende på hur supervass du vill ha kniven samt hur fort du vill att det ska gå. Förbi är den tiden då man satt med olika stenbrynen, brynolja och till sist striglade den på en läderrem(åja, det händer väl än, när man vill ha den där snuskiga skärpan så underarmshåren "hoppar" från bladet när man testar).Nå, på denna länk lär sej kanske en nybörjare grunderna. http://www.fallkniven.se/sv-vassakniv.html Men det är bara övning som ger färdighet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts