Jump to content

Utrustning i HV m.m.


Calle no1

Recommended Posts

Skulle det vara tillåtet för den enskilde HV-mannen att t.ex. skaffa ett bättre kroppsskydd än vad han har blivit tilldelad i händelse av krig? Är det tillåtet att ha egen pistol som backup-vapen? Vad säger reglementet om detta och annan anskaffning av material som inte kommer från "kronan"?

Link to comment
Share on other sites

I en krigssituation (mobilisering) så är du till och med uppmanad att ta med egna saker. Tex. trädgårdsredskap för minpikning.

 

Om jag inte minns fel så har jag läst någonstans att man även skall ta med personliga vapen.

 

Om detta även gäller HV vet jag ej. Men jag kan säga att jag kommer att göra det.. :devil

 

/TangoXray

Link to comment
Share on other sites

Guest Greven

Det är bättre att ransakas av 12 än att bäras av 6.

 

Jag förklarar mig gärna för juryn/nämndemännen bara jag slipper bäras - så alvarligt talat hänger jag på mig allt jag kan tänka mig behöva i ett sådant läge oaktat vad reglementet säger.

Link to comment
Share on other sites

http://www.bodyarmour.com/se

 

Kolla under kroppskydd. De flesta kan fås i m/90, så de kan bäras utanpå fältjackan. I vår pluton använde vi inte kroppskydd 90 utan hade istället Basic V i m/90 i skyddsklass NIJ IIIA+ med en extra platta fram så den stoppade gevärskula.

 

Går att köpa för drygt 5000 kronor. Om ni ska köpa, tänk på att välja STOR storlek. Dels för att få skydd en bit under naveln dessutom, o dels eftersom den bärs utanpå jackan.

Link to comment
Share on other sites

Guest Lillan

Verkligen intressant, är det ngn som vet med 100% säkerhet?

Väldigt trevligt att veta om man ex, ordnar med vapen+licens...

 

Alltså då för HV... :)

Link to comment
Share on other sites

Verkligen intressant, är det ngn som vet med 100% säkerhet?

Väldigt trevligt att veta om man ex, ordnar med vapen+licens...

 

Alltså då för HV... :)

Lillan:

Du kan nog kallt räkna med att majoriteten av hemvärnsmän/-kvinnor med jaktvapen tar med sig dessa i händelse av ofred. Oavsätt om vi pratar om kulvapen eller hagelvapen är dom ett välkommet tillskott.

 

När vi pratar civila vapen så var det tidigare så att i händelse av krig skulle våra vapenregister förstöras just för att dessa vapen skulle kunna användas i motståndssyfte. Vet dock inte om det är så fortfarande.

 

Problem kan ju dock uppstå med logistik i form av ammunition mm. Sen är det ju även förbjudet i olika konventioner och krigslagar att använda halvmantlat, hålspets mm, utan det är helmantlat som gäller i krig.

 

Man ska nog inte begränsa sig till att tänka på vapen när man packar bilen vid ett skarpt läge, allt i form av verktyg och redskap är välkommet. En motorsåg och röjsåg kan vara värd sin vikt guld vid byggnationer och skottfältsröjning. Räkna dock med att ”förlora” den materiel som du tar med. Blir det tal om flykt eller förflyttningar är det viktigt att ha prioriteringen klar för sig vad som ska lämnas kvar och vad som ska tas med.

Link to comment
Share on other sites

Guest Lillan

Tack för det svaret, bra att någon vet säkert.

 

Förstår nog att man inte skall räkna med att få tillbaka de, men tack för svaret, återigen...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...