Jump to content

Förberedelse för montering av "galler"?

Guest järv

Recommended Posts

På foton av militära fordon i Irak så har man på sista tiden kunnat se att koalitionsstyrkorna återupptagit en gammal metod nämligen att montera "galler" som extra skydd mot främst RPG-7.

Här på en Stryker

http://www.defendamerica.mil/images/photos.../pi123103a4.jpg

Finns det någon förberedelse att göra något liknande på svenska fordon i utlandsstyrkan?

Edited by järv

Tja, inte kanske mot RPG eller dylikt. Men mot stenkastning har det ju varit galler av och på vid olika tillfällen.

Under eller strax före KS05 så fick en britt en sten genom framrutan på sin LandRover och dog. Det här skedde nere i Makedonien vilket gjorde att alla fordon som tillhörde NSE på Banski Rid fick galler monterat för framrutan.

• 3 years later...
Maskinpluton i Bosnien hade möjlighet att montera på galler över rutorna på sina scania modell "Pansar - jag skäms...."

Nu förstår jag inte riktigt vad du menar med "pansar- jag skäms" men även om en sten inte går igenom så är rutorna i högsta grad inte billiga att byta ut.

Maskinpluton i Bosnien hade möjlighet att montera på galler över rutorna på sina scania modell "Pansar - jag skäms...."

Nu förstår jag inte riktigt vad du menar med "pansar- jag skäms" men även om en sten inte går igenom så är rutorna i högsta grad inte billiga att byta ut.

Hela hytten var bepansrad i efterhand med någon form av keramiska plattor från Åkers Krutbruk...

Såg förjäkligt ut, dessutom satt pansarglaset INNANFÖR den ordinarie rutan... Gissa bara hur mycket jobb som lades ner på dörrgångjärnen när man hade en dör som vägde 4ggr så mycket som en original...

Att man skämdes berodde på att Norrmännen åkte omkring i fina nya Mercedes lastbilar där man knappt knude se att dom var bepansrade...

text/

Att man skämdes berodde på att Norrmännen åkte omkring i fina nya Mercedes lastbilar där man knappt knude se att dom var bepansrade...

Är det bara jag som tycker dem ser fräcka och aggresiva ut? :)

(från utsidan sett åtminstonde)