Jump to content

Militär trafikolycka

Recommended Posts

kan vara TGB 30 eller 40 med PTP också, PTP´n rymmer ju 10 pers, + 3 i förarhytten...

det står också "terränglastbil i slutet på artickeln...

hm, var det utanför Falun KAN det vara A9, dock är inte det den vanligaste vägen till/från Älvdalen.

Älvdalen ligger som känt i Dalarna.

annars kan det vara tex eldledare från LG påväg till älvdalen?

hursomhelst är det aldrig trevligt när olyckor händer.

Liknade olycka hände även under mitt utbildnigsår på A9 2002/2003 fast då strax söder om mora.

Man kan ju ifrågasätta lämpligheten i att förare som knappt fått körkort skall köra från kristinehamn till älvdalen längs dessa vägar i 55 km/h i ett fordon som väger närmare 30 ton....bäddat för problem :/

Edited by PIFF

Nu är det så att TGB30/40 inte har 55km/h som gräns på enkelfilig väg. Det gäller bara TGB11/13/20

Visst men kompaniet kan inte hålla högre hastighet än 55 km/h eftersom TGB11/13/20 också ingår i fordonsflottan.

dock så är 55 bättre än 70 om man går i diket

Det viktigaste är ju att ingen fick allvarliga skador...men jag blir upprörd att sådant här händer gång på gång :-(

..okej, jag visste inte om att de låg i konvoj med TGB11/13/20, visste inte heller att de körde på enkelfilig väg.

Det kan jag inte heller svära på, men så gick marschen till för 2 år sedan. Dock saknar vägen vid olyktsplatsen mittbarriär....

jo, även förra året så ingick en hög 11 och 13 bilar i konvojen... tgb20 kan jag inte svara på, men jag tror inte det ingick några...

och för att spä på oron lite så har vi en forumsmedlem som just nu ligger på A9 som riktare, det är således 1 chans på 6 att han var med i ekipaget..

Man kan ju ifrågasätta lämpligheten i att förare som knappt fått körkort skall köra från kristinehamn till älvdalen längs dessa vägar i 55 km/h i ett fordon som väger närmare 30 ton....bäddat för problem :-(

Så kan man ju inte resonera. Jag anser att det inträffar oerhört FÅ olyckor där värnpliktiga är inblandade, då med just tanke på vilka enorma "leksaker" det handlar om. Jag menar, lastbilschaffisarna rycker in med ett körkort där bläcket knappt torkat på, sen är det en intensivkurs i att köra lastbil för att sen ut och åka med ett släp och två CV90. Trots detta händer det ju "aldrig" några olyckor. Det är ju ett bevis på att det är mycket bra utbildningar det handlar om, eller hur?

Så kan man ju inte resonera. Jag anser att det inträffar oerhört FÅ olyckor där värnpliktiga är inblandade, då med just tanke på vilka enorma "leksaker" det handlar om. Jag menar, lastbilschaffisarna rycker in med ett körkort där bläcket knappt torkat på, sen är det en intensivkurs i att köra lastbil för att sen ut och åka med ett släp och två CV90. Trots detta händer det ju "aldrig" några olyckor. Det är ju ett bevis på att det är mycket bra utbildningar det handlar om, eller hur?

Jag är av den uppfattningen att det sker alldeles för många olyckor, även små skitsaker som man kan koppla till omogna förare. Tror att om man jämför per körd km är det nog fler "värnpliktiga olyckor" än "åkeri olyckor".

Två pjäser i diket på två år....

Edited by PIFF

Jag är av den uppfattningen att det sker alldeles för många olyckor, även små skitsaker som man kan koppla till omogna förare. Tror att om man jämför per körd km är det nog fler "värnpliktiga olyckor" än "åkeri olyckor".

Två pjäser i diket på två år....

Om du resonerar så, varför ska omogna värnpliktiga då hantera skarpladdade vapen?

Om du resonerar så, varför ska omogna värnpliktiga då hantera skarpladdade vapen?

Var indirekt inblandad i en olycka med skarp am under GU.

Ja, orsakad av ett jävla slarv!

Tycker vi glidit OT...vill inte spekulera i hur olyckan inträffat (omogen förare eller ej)...

Problemet är att både dessa transporter och vapenanvändning är nödvändig för att kunna utbilda värnpliktiga.Fetare säki tror jag inte e lösningen utan mer utbildnig.