Stella-Polaris Posted January 18, 2005 Report Share Posted January 18, 2005 Hur tillverkar jag en kastantenn till min mobil (nokia) eller var kan man kopa en. Hur lang extra rackvidd torde man fa? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
slurry Posted January 18, 2005 Report Share Posted January 18, 2005 en kastantenn till en mobiltelefon med såpass hög arbetsfrekvens blir decimeterkort och därmed inte så mycket att kasta iväg.. mig veterligen finns det inga smidiga "fältmässiga" antenner som kan tänkas passa dina behov att köpa.. :( Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stella-Polaris Posted January 18, 2005 Author Report Share Posted January 18, 2005 en kastantenn till en mobiltelefon med såpass hög arbetsfrekvens blir decimeterkort och därmed inte så mycket att kasta iväg.. mig veterligen finns det inga smidiga "fältmässiga" antenner som kan tänkas passa dina behov att köpa.. :( Andra satt att oka rakvidden?? Mini disk for riktad sandning??? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lanrezac Posted January 18, 2005 Report Share Posted January 18, 2005 (edited) Jag vet att det fanns satser med en riktantenn som skulle användas i sommarstugor motsv. om jag minns rätt så var den kombinerad med en hållare, strömkälla och en vanlig lur typ bilmontage Edit: länk Riktantenn Edited January 18, 2005 by lanrezac Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lanrezac Posted January 18, 2005 Report Share Posted January 18, 2005 en kastantenn till en mobiltelefon med såpass hög arbetsfrekvens blir decimeterkort och därmed inte så mycket att kasta iväg.. mig veterligen finns det inga smidiga "fältmässiga" antenner som kan tänkas passa dina behov att köpa.. :( Hmm skulle det inte gå att göra en "Longwire antenn" med tunn koppartråd ?? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
slurry Posted January 18, 2005 Report Share Posted January 18, 2005 Hmm skulle det inte gå att göra en "Longwire antenn" med tunn koppartråd ?? ..jo, men den skulle inte bli så lång och inte så mycket effektivare än mobilens egna antenn, en mobiltelefons antenn är oftast en 1/4 vågs eller 1/8 dels våglängd lång, om det inte är en fraktalantenn, detta innebär att antennen är väldigt kort i verkligheten, så en "longwire" för dessa frekvenserna skulle inte bli så lång.. visserligen kan man göra en antenn som är flera våglängder lång, men det kräver ju lite mätutrustning för att trimma till antennes längd för att minimera reflektioner som kan bränna sönder telefonens effektsteg.. mitt svar är att det inte finns en enkel lösning.. men visst riktantenn är ju suveränt, förutsätter bara att man orkar bära runt på den ;) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
AdamKalle Posted January 18, 2005 Report Share Posted January 18, 2005 Ett litet problem är ju att de flesta moderna mobiltelefoner inte har möjlighet att ansluta extern antenn. Hur man ska konstruera en antenn går ju att räkna eller simulera fram relativt enkelt, så länge man håller sig till enkla konstruktioner. Ska man praktiskt mäta tex reflektionen eller förstärkningen över ett frekvensband effektivt krävs en nätverksanalysator vilket inte direkt alla har. Går man på en större teknisk högskola/universitet eller jobbar på ett telekomföretag så brukar dock sådana plus andra trevliga instrument finnas. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts