Jump to content

Segla

Maverick

Recommended Posts

Har sedan jag var 14-15 nört en dröm om att segla och kunna njuta av en båt under en längre tid.

Både stilla seglatser med familjen från gästhamn till gästhamn.

Men också att tillsammans med någon vän kunna ge sig ut i det lite tuffare vädret på sensommaren eller varför inte en helgs segling med sambon i passande skärgård med seglibngar i solnedgången och ensliga naturhamnar i den ljumma augustinatten :)

Romantiserat ja visst... MEn en dröm... Så...

Finnsd et några seglare bland allla möpar???

Tips råd och dåd??

Går och drömmer om bilig båt (under 70 000) och hela tiden fastnar man ju då för MAXI och liknande båtar. KRAV 4 kojplatser och hyfsat med plats...

En båt som byggts i ganska stort antal är IF-båten. Den har två singelkojer och en dubbelkoj, men den är trång att leva i om man är fler än två-tre på grund av att den är ganska smal och låg.

Den är en väldigt trevlig seglare, framförallt i lite hårdare vindar. Båten är långkölad och har 7/8-rigg. Den finns med tre olika motoralternativ, inombordare, inbyggd utombordare och vanlig utombordare, där det sista alternativet är absolut vanligast.

Jag har seglat IF-båt i drygt 10 år (nej, inte oavbrutet :P ), och jag gillar den skarpt. Just nu är ju begagnatmarknaden rätt stendöd och det kan vara svårt att skaffa sig koll på prisnivån, men jag tror att man kan få tag en i hyfsat skick med lite lagom utrustning för 70000.

http://www.ifboat.com/ och http://www.algonet.se/~ajn/index_a.htm är två sidor som kan vara av intresse om du vill läsa mer om båten. Tyvärr lyckas jag inte hitta någon ritning över interiören, så för att avgöra om den är tillräckligt rymlig bör du nog titta på en i verkligheten.

Själv prioriterar vi utrymmen och säkerhet även för en nybörjare och ville ha en snäll och förlåtande segelbåt. Så valet föll till sist på en fräsch Maxi68, efter att vi tittat på den s k storebrorsan Maxi77 sållat bort den p g a planlösning och utrymmen.

IF-båtarna är lite vassare seglingsmässigt, men utrymmesmässigt är det inget som slår en Maxi. Och eftersom jag inte kappseglar så väljer jag utrymmet. :)

Kolla gärna på dessa sidor vad respektive ägare tycker om sin båttyp :

Sailguide

Finns även priser och lite annat smått och gott där.

"Maxi är segelvärldens Volvo" tycker jag är en bra kommentar!

Något mer du undrar över så bara hojta!

Själv prioriterar vi utrymmen och säkerhet även för en nybörjare och ville ha en snäll och förlåtande segelbåt. Så valet föll till sist på en fräsch Maxi68, efter att vi tittat på den s k storebrorsan Maxi77 sållat bort den p g a planlösning och utrymmen.

Ungefär samma analys som jag med andra ord.. MEN kan man vara 4 i en MAxi 68?

De är ju hyfsat lätta att hitta till rätt pris??? Är välk egentligehn den jag gått och drömt om mest (sedan om det blir mer än en dröm ja det vet i gudarna...

Sedan är de lättseglade??

Visst kan man vara 4 pers i en Maxi68.

Sedan hur väl det går beror ju på hur seglingserfaren t ex det andra paret är (inte kul att slita hund ombord medan ett par tror att det är ett All Inclusive Lyxhotell och bara ligger och latar sig hela tiden....), vädret (regnar det några dagar i sträck kan det tära rätt rejält att sitta 4 pers inne i ruffen, och ska man då få "space" så måste man upp i ett par hundratusenkronorsklassen i storlek av båt), är alla 4 personer 200cm/120kg eller är det kanske småbarn inräknat o.s.v.

I sitbrunnen får fyra fullvuxna svenska krigare gott och väl plats, inga problems alls! :) 6 vuxna sitter behagligt och fikar i sittbrunnen (testat själv), men man bör inte vara mer än 4-5 pers när man seglar.

Ang seglingsegenskaper o dyl så är båten mycket trygg och stabil. Och mer lättseglat får man leta efter, däremot är det ju ingen raket (Lys 0,95 om jag inte missminner mig), men för härlig segling och cruising kvittar det för våran del i alla fall. Bl a så berättade förre ägaren att dom verkligen försökt provocera för att segla omkull båten, men det gick inte! Det säger ju lite om säkerheten, och var ett av dom köpnade argumenten från min sida :)

För att förhöja nöjet, komforten och säkerheten med småbarn ombord så har vi också prioriterat att införskaffa rullfock. Mycket smidigt att sköta förseglet från sittbrunnen om det plötsligt börjar blåsa upp. Och eftersom barn behöver mat så behöver maten kyla för att hålla sig bra (guldburk funkar inte så bra till dom minsta.....) och då byggde jag en kylbox ombord. Men kylboxar drar ström och utombordaren används ju inte så mycket (är ju en segelbåt ju!) och laddar ej batteriet, så då monterade jag en 50W-solpanel! Funkar kalasbra och laddar suveränt. Men sen ska ju lillan sova och då vill hon ju ha det varmt och skönt, så därför införskaffade jag en Wallasvärmare som håller ruffen varm och go innan havet hunnit värmas upp mot slute av juli.

Så mitt råd är att verkligen kolla igenom hur du tänkt använda båten, vad för utrustning som ingår i båten vid köp, och vad du måste investera. Sedan beöver man jinte investera allt på en gång heller, utan man kan ta det successivt.

Visst kan man vara 4 pers i en Maxi68.

Sedan hur väl det går beror ju på hur seglingserfaren t ex det andra paret är (inte kul att slita hund ombord medan ett par tror att det är ett All Inclusive Lyxhotell och bara ligger och latar sig hela tiden....), vädret (regnar det några dagar i sträck kan det tära rätt rejält att sitta 4 pers inne i ruffen, och ska man då få "space" så måste man upp i ett par hundratusenkronorsklassen i storlek av båt), är alla 4 personer 200cm/120kg eller är det kanske småbarn inräknat o.s.v.

I sitbrunnen får fyra fullvuxna svenska krigare gott och väl plats, inga problems alls! :) 6 vuxna sitter behagligt och fikar i sittbrunnen (testat själv), men man bör inte vara mer än 4-5 pers när man seglar.

Ang seglingsegenskaper o dyl så är båten mycket trygg och stabil. Och mer lättseglat får man leta efter, däremot är det ju ingen raket (Lys 0,95 om jag inte missminner mig), men för härlig segling och cruising kvittar det för våran del i alla fall. Bl a så berättade förre ägaren att dom verkligen försökt provocera för att segla omkull båten, men det gick inte! Det säger ju lite om säkerheten, och var ett av dom köpnade argumenten från min sida :)

För att förhöja nöjet, komforten och säkerheten med småbarn ombord så har vi också prioriterat att införskaffa rullfock. Mycket smidigt att sköta förseglet från sittbrunnen om det plötsligt börjar blåsa upp. Och eftersom barn behöver mat så behöver maten kyla för att hålla sig bra (guldburk funkar inte så bra till dom minsta.....) och då byggde jag en kylbox ombord. Men kylboxar drar ström och utombordaren används ju inte så mycket (är ju en segelbåt ju!) och laddar ej batteriet, så då monterade jag en 50W-solpanel! Funkar kalasbra och laddar suveränt. Men sen ska ju lillan sova och då vill hon ju ha det varmt och skönt, så därför införskaffade jag en Wallasvärmare som håller ruffen varm och go innan havet hunnit värmas upp mot slute av juli.

Så mitt råd är att verkligen kolla igenom hur du tänkt använda båten, vad för utrustning som ingår i båten vid köp, och vad du måste investera. Sedan beöver man jinte investera allt på en gång heller, utan man kan ta det successivt.

*LER BRETTÄ* Ja alltså.,. Du har inte funderat på att bli säljare.. För båtar :) *LER* Man blir ju fan bara mer sugen.

I vårt fall handlar det framförallt om 2 vuxna och 2 barn så det känns som m att utrymmet bör räcka till.om inte annat kan man väl sätta ett draperi till förpiken :)

Biten med Bristen på el tänkte jag inte på.... Mn som du säger så kan ju det vara en bra början med att montera in batterier och solceller.

Nackdelen är ju att det springer iväg en hel del prismässigt när man skall ha inombordare (om man vill ha bättre battewri kapacitet) Hur klarar du dig med din solcell en mulen dag??

Vad det gäller utrymme per krona så finns det inte mycket som slår en Maxi. En Maxi är ganska lik en husvagn, ganska bekväm, gott om utrymme (för både folk och prylar) och lätt att segla även om det inte brukar gå så fort (men man ska väl inte ha bråttom på semestern?)

Själv så har jag seglat Maxi 99 ganska mycket. Bättre utrymme än i 77:an och så har den innombordsmotor i stället för aktersnurra. För två år sedan provade jag att segla S-30 i stället och blev såld på den direkt! Kanske något mindre plats för folk (ståhöjd), men mer plats för prylar (stuvfack). Den är lite svårare att segla eftersom den är långsmal och gärna lutar, samt att den har backstag. Men undan går det! Dessutom så är det 5 meter båt framför kölen vilket gör att man kan förtöja nästan var som hellst.

Jag skulle vilja råda dig att hyra båt i stället för att köpa. Man kan prova sig fram mellan olika modeller, man slipper allt bök med att sjösätta, vårrusta, slipa, måla och jag vet inte vad. Dessutom så tar det väldigt många seglingstimmar innan det blir mer lönsamt att köpa en båt i stället för att hyra.

Biten med Bristen på el tänkte jag inte på.... Mn som du säger så kan ju det vara en bra början med att montera in batterier och solceller.

Nackdelen är ju att det springer iväg en hel del prismässigt när man skall ha inombordare (om man vill ha bättre battewri kapacitet) Hur klarar du dig med din solcell en mulen dag??

Jag klarar mig alldeles utmärkt eftersom solcellen laddar min batteribank, och när jag förbrukar så tar jag ju ström från batteribanken. Men annars så är det strömdisciplin som gäller när man är på sjön! Kyl ned matvaror hemma, frys in mat som kylklampar, använd vanliga kylklampar och kör kylen i Econ-läge så är det niemas problemas!

@Eskil :

Ska man prata ekonomi och lönsamhet så ska man inte hålla på med båtar överhuvudtaget....... :)

Det kostar med båt, men det är det värt tycker vi. En vårrustning kostar ca 2 dagars arbete och runt 1500:- i reda pengar, sen tillkommer ju bryggplats/vinterplats oxå förstås, så visst kostar det några kronor att ligga på topp! ;)

Du borde verkligen prova på att segla skuta någon gång i va fall... Då lär man sig mycket om segling och saker runt omkring, sen är det välldans skoj oxå!

Om man inte kan så mycket om segling finns det kurser man kan gå och lära sig väldigt mycket... men det kostar ju en del, men då får man prova att segla lite olika båtar.

Annars är som sagt maxi en bra nybörjarbåt.

Tips råd och dåd??

Går och drömmer om bilig båt (under 70 000) och hela tiden fastnar man ju då för MAXI och liknande båtar. KRAV 4 kojplatser och hyfsat med plats...

http://www.segling.nakterhuset.se/98_04/vega.asp

Båten uppfyller de kriterier du ställer upp. Dessutom lär du uppskatta att båten är långkölad första gången du går på grund..

Dessutom är Vegan den segelbåt som har världsrekordet i att segla de nordligaste farvattnen:

http://www.wildvikings.com/

IF-en är mitt val alla gånger. Om man står ut med lite trängsel kan man lätt sova fem vuxna i ruffen (så länge man inte väger 120 kg + :lala: ) Är man ute efter utrymmen/bekvämlighet/har små barn så är det dock Maxin som gäller.

Under Sjövärnskårens fortsättningskurs i somras var vi nio st IF-båtar och en Maxi. Gissa vilken som alltid kom sist... :D

Annars är det ju här kul båtar...

b106.jpg

:lala:

Ska man prata ekonomi och lönsamhet så ska man inte hålla på med båtar överhuvudtaget....... :D

Nä, men det är svårt att låta bli, eller hur? ;)

Du borde verkligen prova på att segla skuta någon gång i va fall... Då lär man sig mycket om segling och saker runt omkring, sen är det välldans skoj oxå!

Vanliga segelbåtar i all ära, men det finns inget som går upp mot att segla en riktig skuta. :wub:

Jag vet inte hur mycket du kan om seglig, men för alla nybörjare kan jag rekomendera att man går en kurs för att få förarintyg, (har ej gått den själv men ska kanske om ngt år) kurserna anordnas lite var stan och kostar ca 2000 kr (vet dock ej exakt, priserna skiljer en del, med kursitteratur mm.).

Om man ska en bit längre ut på havet kan en VHF vara bra, tänk bara på att man måste ha gått en VHF-kurs också för att få köpa en VHF (vad jag vet är ursen ett krav)

Lycka till med seglandet /CfrHGB

Jag vet inte hur mycket du kan om seglig, men för alla nybörjare kan jag rekomendera att man går en kurs för att få förarintyg, (har ej gått den själv men ska kanske om ngt år) kurserna anordnas lite var stan och kostar ca 2000 kr (vet dock ej exakt, priserna skiljer en del, med kursitteratur mm.).

Om man ska en bit längre ut på havet kan en VHF vara bra, tänk bara på att man måste ha gått en VHF-kurs också för att få köpa en VHF (vad jag vet är ursen ett krav)

Lycka till med seglandet /CfrHGB

Förarintyget är väldigt bra.

Då får man lära sig basics i navigering opch sjövett.

Man skall inte ge sig up pa havet utan Sjökort, kompass, kikare och FLYTVÄST.

Hej Igen :D

Olika orsaker gjorde att jag inte har hunnit sktiv elelr kunnat...

Men i alal fall..

tack för alla tips.. kjänns som att det blir att hyra till att börja med :) satt och kollade lite och det finns ju en del att välja på i det fallet.. Sedan har jag anmält mig till en kurs med förarintyg :angry: Den var ju billig 8-/

Bara 750 pix.. hade för mig den var mycket dyrare....

Har du seglat överhuvudtaget förut och så där, tänkte på seglingserfarenheten?

Om inte så kan det bli lite kärvt att få hyra en segelbåt.

Så förarbevis + seglarintyg 1 är en bra erfarenhet. :D

Edit: "Maxi 68 med mycket utrustning såsom Stereo, GPS, Rullgenua, Kök och Minikyl. Förarintyg och segelkunskaper krävs. 4000:-"

Som exempel, saxat från en annons.

Edit 2: "Hyra båt utan besättning

Detta kallas för "bareboat charter" på engelska. Skall man hantera båten själv bör minst två personer i besättningen ha sjövana och erfarenhet av den storlek på båt som man tänker hyra. Vissa uthyrare kräver att man kan styrka sin kompetens med förarbevis, skepparexamen eller motsvarande handlingar. Om båten du hyr är större än 12 x 4 meter måste minst en person ombord inneha kustskepparintyg eller motsvarande. Ibland kräver man också personliga referenser. Beroende på var man planerar att hyra sin båt kan det också krävas speciella kunskaper som t ex VHF-certifikat i Kroatien, eller kunskap om tidvattenberäkningar om man hyr båt runt brittiska öarna."

Har du seglat överhuvudtaget förut och så där, tänkte på seglingserfarenheten?

Om inte så kan det bli lite kärvt att få hyra en segelbåt.

Så förarbevis + seglarintyg 1 är en bra erfarenhet. :D

Edit: "Maxi 68 med mycket utrustning såsom Stereo, GPS, Rullgenua, Kök och Minikyl. Förarintyg och segelkunskaper krävs. 4000:-"

Min plan är att skaffa förarintyget i vår sedan får man väl anmäla sig som gast på en av er passionerades MÖPars eskadersegling (eller liknande) så man lär sig lite..

Men vi får se... Det är i alla fall en lockande dröm som kanske går i uppfyllelse,,,

Annars får man ta med polaren med sambo och dela på hyran en vecka.,.. Efetrsäsongen så kan ma ju få det rätt biligt....

Du är så välkommen förbi Linköping och studera Maxi68:an, niemas problemas!

Hojta bara till lite i förväg via p.m. motsv så kan du räkna med en stänkare i Captains Bar ! B)

*LER* Det ser jag fram emot.. Kommer ta med mig detta stenhårt :D

Sen vill jag även flagga upp att det är Båtmässan i Göteborg den 5-13/2!

Båtmässan i Göteborg

Mycket gemytlig och sevärd mässa med massor av båtar, skojiga tillbehör och funktionskläder till mässpriser.

Även för oss som oxå dyker finns det mycket att dregla över där.

Som grädde på moset så arrangeras det s k Dykpub båda helgerna. Det är arrangerat via dykcommunity-medlemmar från både :

Dykarna.nu

och :

Sportdykare.se

Logga in på resp dykforum och få mer info om någon är intresserad!

Apropå segling så tänkte jag passa på att göra lite reklam. :winner:

I fjol tänkte jag försäka ragga ihop ett gäng och segla till Finland och tillbaka. En liten nätt tripp på ca tre veckor. Eftersom jag var lite sent ute så blev det inget i fjol, men jag tänkte att i år kanske...

Den planerade rutten går först över Ålands hav till Rödhamn och sedan vidare till Kökar, Aspöskärgården, Rosala och Hangö. Den rutten följer i stort sett Kung Valdemars segelled från 1200-talet. Återfärden tänkte jag lägga lite längre mot norr via Hitis, Kasnäs, Högsåra, Gullkrona, Nagu Berghamn och sedan över Seglinge, Bomarsunds fästning, Lemströms kanal och Kobba Klintar på Åland.

Syftet med den valda rutten är att kunna besöka så många som möjligt av Skärgårdshavets sevärdheter.

Någon intresserad?

• 4 weeks later...

Så då var man totalsåld :D

VAr på båtmässan i helgennoch hade det inte varit för en nyss genomförd renovering av delar av huset och värmepuump köp så riskerar man fan ha blivit med båt obesett (någon beganad Albin som var till rätt pris :D ) Men i alla fall..

Nu är man ju totalsåld.. IGEN..... 8-/

*ASGARVAR* Stod och drägglade över en Elan 31:a :_) Jösses vad vill ha begäret steg

Blev lite svettigt dock när sambon blev tokförälskad i en Nimbus 26:a och försäljaren började se dollartecken och snackade finansiering... På 1,3 mille,, *SVETTAS*

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...